Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden

SusieB

Recommended Posts

Snakker dere om samme bok?

TonjeM, har jeg lest den boken? :whistle: Eller var det den som ble anbefalt? Jeg har snart bare en Sookie bok igjen så jeg må inn å leke på play.com i morgen tror jeg. :whistle:

:whistle: Nei frøken, du har ikke lest den boken! Jeg holder på med The Magicians (flertall) av Lev Grossman som ble anbefalt av han der name of the wind-fyren (som ikke ser ut å få ut fingern og skrive neste bok i serien). Og the Magicians er veldig bra så langt synes jeg, ikke overmåtelig, bortførende bra men absolutt lesverdig må jeg si!

Og så venter jeg på den nye boken til han Abercrombie som skrev the first law serien (den i posten iflg play.com).

Hmm. The Riftwar saga av Raymond E. Feist.. kanskje man skulle ha prøvd seg på den igjen etterhvert.. men jeg har aldri vært noen stor fan av Feist.

Ellers så finnes det en fantastisk serie av en som heter George R Martin som heter .,. øh.. må jeg finne ut. Jeg leste de første 3-4 bøkene for noen år siden og de var helt vanvittig spennende - husker så godt raseriet over at han ikke var ferdig med neste bok enda (og har vel derved fortengt hele serien for det var såå nedtur). Imidlertid er visst neste bok i serien på trappene nå. Så jeg lurer på om jeg simpelthen skal kjøpe de første bøkene der (lånte dem sist) og lese dem om igjen sånn at jeg er klar til den siste boken når den kommer ut..

Deilig med bøker altså! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 463
  • Created
  • Siste svar
:) Nei frøken, du har ikke lest den boken! Jeg holder på med The Magicians (flertall) av Lev Grossman som ble anbefalt av han der name of the wind-fyren (som ikke ser ut å få ut fingern og skrive neste bok i serien). Og the Magicians er veldig bra så langt synes jeg, ikke overmåtelig, bortførende bra men absolutt lesverdig må jeg si!

Hmmm mulig jeg trenger en liten bok pause nå. Det går litt tregt med siste Sookie boken her (sikkert pga det er siste og jeg vet ikke helt enda om det er siste :innocent: )

Har faktisk skaffet meg en ny lydbok på biblioteket. Jane Ausen sin Overtalelse/Persuasion. Jeg er litt spent på om jeg kommer til å like Jane Austin bøkene eller ikke, elsker jo filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm mulig jeg trenger en liten bok pause nå. Det går litt tregt med siste Sookie boken her (sikkert pga det er siste og jeg vet ikke helt enda om det er siste :innocent: )

Må innrømme jeg har tatt en pause fra Sookie jeg, etter 3 bøker. Ble litt lei så måtte ha litt variasjon. Men jeg har 2 uleste Sookie-bøker til når jeg får lyst å lese dem igjen. Ellers så har jeg nå kommet halvveis (dvs rundt side 300) i The Magicians og nå begynner den å kjede meg.. Den spiller en del på både HP, Ringenes Herre og Narnia-historiene hvilket var litt sånn småartig, men nå kjenner jeg at jeg egentlig gir blaffen i hvordan det går med Quentin etter han er ferdig med 4 års magiker-skole.

Har faktisk skaffet meg en ny lydbok på biblioteket. Jane Ausen sin Overtalelse/Persuasion. Jeg er litt spent på om jeg kommer til å like Jane Austin bøkene eller ikke, elsker jo filmene.

Til det kan jeg bare si en ting:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Nei frøken, du har ikke lest den boken! Jeg holder på med The Magicians (flertall) av Lev Grossman som ble anbefalt av han der name of the wind-fyren (som ikke ser ut å få ut fingern og skrive neste bok i serien). Og the Magicians er veldig bra så langt synes jeg, ikke overmåtelig, bortførende bra men absolutt lesverdig må jeg si!

Og så venter jeg på den nye boken til han Abercrombie som skrev the first law serien (den i posten iflg play.com).

Hmm. The Riftwar saga av Raymond E. Feist.. kanskje man skulle ha prøvd seg på den igjen etterhvert.. men jeg har aldri vært noen stor fan av Feist.

Ellers så finnes det en fantastisk serie av en som heter George R Martin som heter .,. øh.. må jeg finne ut. Jeg leste de første 3-4 bøkene for noen år siden og de var helt vanvittig spennende - husker så godt raseriet over at han ikke var ferdig med neste bok enda (og har vel derved fortengt hele serien for det var såå nedtur). Imidlertid er visst neste bok i serien på trappene nå. Så jeg lurer på om jeg simpelthen skal kjøpe de første bøkene der (lånte dem sist) og lese dem om igjen sånn at jeg er klar til den siste boken når den kommer ut..

Deilig med bøker altså! :innocent:

George R.R Martin med The Song of Ice and Fire-serien er niiiice. Neste bok kommer vel nå i november hvis jeg ikke tar heeelt feil :)

Litt samme ulla som Wheel of Time, kanskje hakket tristere og dystrere til tider.

Og for de som liker den typen fantasy: Terry Goodkind med The Sword of Truth serien er også bra. Elsker laaange serier med gode tykke bøker som det er umulig å legge fra seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå er jeg ferdig med Jane Austin boken. Vet ikke helt hva jeg føler... satt litt slik i starten :twisted: og lurte på alle Lordene og Sir'ene og slektsakapet til hele gjengen. Men fra ca midten og ut så var det en ok bok å høre i bilen. Men jeg kommer nok til å prøve finne noen andre lydbøker før jeg velger Jane Austin igjen.

Nå har jeg faktisk funnet fram en gammel god bok. Hestehviskeren av Niholas Evans. Nok en bok som har blitt ødelagt av film. Vel verdt å lese faktisk, og filmen har faktisk bare grove trekk fra boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig med Jane Austin boken. Vet ikke helt hva jeg føler... satt litt slik i starten :twisted: og lurte på alle Lordene og Sir'ene og slektsakapet til hele gjengen. Men fra ca midten og ut så var det en ok bok å høre i bilen. Men jeg kommer nok til å prøve finne noen andre lydbøker før jeg velger Jane Austin igjen.

Nå har jeg faktisk funnet fram en gammel god bok. Hestehviskeren av Niholas Evans. Nok en bok som har blitt ødelagt av film. Vel verdt å lese faktisk, og filmen har faktisk bare grove trekk fra boken.

Jane Austen :P (*Host* Jeg er jo harbarket fan. Kan ikke noe for det ;) )

Hvis du skal høre/lese noe mer Austen, så jeg vil definitivt anbefale Pride and Prejudice, evt. Sense and Sensibility eller Mansfield Park. Persuasion gjorde seg nesten bedre på skjermen enn i bokform. (Fy meg :P ) Skal du lese mer av den typen bøker kan jeg jo (igjen) trekke frem Jane Eyre( :P Ja, jeg vet jeg er håpløs, men jeg elsker den boken).

Ellers så er det hardt å prioritere pensumbøker fremfor skjønnlitterære bøker om dagen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Austen :P (*Host* Jeg er jo harbarket fan. Kan ikke noe for det ;) )

Hvis du skal høre/lese noe mer Austen, så jeg vil definitivt anbefale Pride and Prejudice, evt. Sense and Sensibility eller Mansfield Park. Persuasion gjorde seg nesten bedre på skjermen enn i bokform. (Fy meg :P ) Skal du lese mer av den typen bøker kan jeg jo (igjen) trekke frem Jane Eyre( :P Ja, jeg vet jeg er håpløs, men jeg elsker den boken).

Ellers så er det hardt å prioritere pensumbøker fremfor skjønnlitterære bøker om dagen... :twisted:

Eller Wuthering Heights ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Wuthering Heights ... :twisted:

:P

Jeg føler at dette gjentar seg. Jeg anbefaler Jane Eyre, og så anbefaler du Wuthering Heights. :P

(Kjøpte forresten 1992-filmatiseringen av sistnevnte da jeg var i Skottland forrige helg. Gleder meg til å se den! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Åh! Jeg elsker Jane Austen! Og Jane Eyre. Og har nylig kjøpt Wuthering Heights. Har prøvd meg på boka fire ganger allerede og av en eller annen grunn så har jeg ikke klart å fullføre, så nå som jeg har kjøpt boka så må jeg jo komme meg gjennom. Synes det er litt rart at jeg sliter sånn med tanke på at jeg liker så godt den type bøker.

Ellers leser jeg for tiden Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer (hørt mye bra om den og selgeren på Waterstone's sa at det var favoritten hennes!), Norwegian Wood av Haruki Murakami og Tyskerungen av Camilla Läckberg. Pluss et par andre som jeg har liggende hjemme i Norge. Ang sistnevnte er jeg litt ambivalent, helt grei, men det var underlig nok godt å lese litt norsk igjen. Det går for det meste i engelsk, finsk, svensk eller dansk.

Leste også en hel masse i sommer da harddisken takket for seg. Underlig hvor god tid man plutselig får når man ikke har en fungerende pc! :) Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda og The Curious Incident of the Dog in the Night-time av Mark Haddon er to av favorittene! Skal innrømme at jeg også kom meg gjennom Twilight og er enig i mye av det som er sagt her. Rart hvordan man likevel fenges av den og må bare fortsette! Leste i høst de to første av Sookie og bestilte nå de to neste. Veldig spent på hvordan de blir med tanke på at jeg hadde sett både sesong 1 og 2 før jeg leste bøkene.

Hih. Merker jeg blir litt vel gira etter å ha lest 20 sider om bøker her nå! Og at jeg fikk akkurat vite at det står 10 tykke, finske bøker og venter på meg hjemme i Norge. Kos. Har en venninne som ikke leser i det hele tatt og blir så frustrert innimellom :) Tenker på alt som hun går glipp av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg føler at dette gjentar seg. Jeg anbefaler Jane Eyre, og så anbefaler du Wuthering Heights. :)

(Kjøpte forresten 1992-filmatiseringen av sistnevnte da jeg var i Skottland forrige helg. Gleder meg til å se den! :) )

*Fnis* Ja, jeg og! *ler*

Åh! Jeg elsker Jane Austen! Og Jane Eyre. Og har nylig kjøpt Wuthering Heights. Har prøvd meg på boka fire ganger allerede og av en eller annen grunn så har jeg ikke klart å fullføre, så nå som jeg har kjøpt boka så må jeg jo komme meg gjennom. Synes det er litt rart at jeg sliter sånn med tanke på at jeg liker så godt den type bøker.

Jeg synes faktisk og det er en ganske tung bok å lese, men jeg elsker historien så mye. For meg hjalp det å se filmen først, faktisk. Og det er nok mulig jeg liker filmen hakket bedre enn boken, men historien i seg selv er sååå fin.

Jeg må forresten få slå et slag for en norsk serie. Det er nok ørlite granne kiosklitteraturpreg over den (selv om jeg aldri har lest en kioslitt.serie i mitt liv:P), men jeg liker serien veldig godt allikevel. Det er Julie-serien av Anne Karin Elstad (hun som har skrevet Folket på Innhaug), og den strekker seg fra begynnelsen av 1900-tallet, rundt første verdenskrig og til rundt 2000 synes jeg å huske. Jeg liker godt den serien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eragon's Guide to Alagaesia

Mulig jeg er barnslig altså, men jeg elsker slike bildebøker. Iallefall når dem ser ut til å leve opp til mine "bilder" :aww:

thmb_EragonsGuideDragonRdr.gif

Elsker den følesen bilde fra Ellesmera gir meg :lol:

thmb_EragonsGuideEllesmera3.gif

Jeg lurer noe forferdelig på når neste bok kommer ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eragon's Guide to Alagaesia

Mulig jeg er barnslig altså, men jeg elsker slike bildebøker. Iallefall når dem ser ut til å leve opp til mine "bilder" :aww:

Du er ikke alene for å si det slik.. og jeg er myyyyyyyyye eldre enn deg du pikebarn..

Den boken der var jo bare nydelig. Vi hadde, dvs sønnen har, en sånn "bildebok" med bilder til Ringenes Herre.. og 1 år fikk jeg tak i en Ringenes Herre kalender med bilder fra den boka (det er en eller annen kunstner som er veldig berømt for de bildene, men ikke søren om jeg husker hva han heter..) - på forsiden var et fantastisk bilde av Gandalf på en aldeles nydelig hvit hest (som jeg tror må ha hatt en andalusier som modell) på vei inn mot Moria.. :lol: Å får jeg tak i sånne bilder i pakatstørrelse eller noe sånt så skal det rammes inn og dekoreres her hjemme tenker jeg *må bare blinde og kneble gubben som er en ordentlig åndelig analfabet når det kommer til hva som er vakkert*

Forøvrig leser jeg, siden jeg ikke har fått somlet meg til å bestille noen bøker, en bok av Raymond Feist som faktisk er kjempespennende, Exile's Return, og er visst den siste boken i en serie som heter "The Conclave of Shadows" (altså ikke noe med the riftwar saga å gjøre, men samme verden - annen story). Jeg er ingen Feist fan men denne boken er virkelig spennende, gleder meg nesten til å legge meg og lese den ferdig. Handler om Kaspar, en hersker som er blitt kastet fra tronen sin og forflyttet av en trollmann til et annet kontinent og forlatt ute i ørkenen. Han er jo fly forbanna og vil bare hjem for å hevne seg, men på veien må han slite litt for føden og man skjønner at han har vært en forferdelig hersker - og det skjønner han også etterhvert - og på veien hjemover kommer han på et følge som har med seg en mystisk artefact, en slags gigantisk rustning av mystisk materiale og de vet ikke om det er noe inni rustningen for man klarer ikke å åpne den. Problemet med rustningen er at hvis man tar på den så greier man ikke å forlate den men må ta den med seg.. og rustningen gir folk mareritt og den lokker til seg fæle vesener. De dukker opp om natten og dreper folk i ett sett slik at det blir færre og færre til å passe på rustningen og å transportere den.. Tils slutt er de bare 4 igjen når Kaspar får den gode ideen å få hjelp av noen prester for den greia må jo ha en forbannelse av et eller annet slag mener han og de .. ja jeg skal ikke fortelle mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mange som liker Charlaine Harris' Southern Vampire-serie her, så kan jeg si at jeg har lest litt av hennes Harper Connelly-serie, og den gikk an å lese, den også :lol: Minner på noen måter om sookiebøkene; mysterier, mord, kjærlighet og en liten overnaturlig vri :aww: Men bøkene var en tanke lettleste og forutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene for å si det slik.. og jeg er myyyyyyyyye eldre enn deg du pikebarn..

Den boken der var jo bare nydelig. Vi hadde, dvs sønnen har, en sånn "bildebok" med bilder til Ringenes Herre.. og 1 år fikk jeg tak i en Ringenes Herre kalender med bilder fra den boka (det er en eller annen kunstner som er veldig berømt for de bildene, men ikke søren om jeg husker hva han heter..) - på forsiden var et fantastisk bilde av Gandalf på en aldeles nydelig hvit hest (som jeg tror må ha hatt en andalusier som modell) på vei inn mot Moria.. :aww: Å får jeg tak i sånne bilder i pakatstørrelse eller noe sånt så skal det rammes inn og dekoreres her hjemme tenker jeg *må bare blinde og kneble gubben som er en ordentlig åndelig analfabet når det kommer til hva som er vakkert*

Jeg hadde faktisk dem i bildeform, eller plakat bare mye bedre. Dem har blitt borte i en eller annen flytting :aww: Knall fine illustrasjoner.

Siden det er så mange som liker Charlaine Harris' Southern Vampire-serie her, så kan jeg si at jeg har lest litt av hennes Harper Connelly-serie, og den gikk an å lese, den også :lol: Minner på noen måter om sookiebøkene; mysterier, mord, kjærlighet og en liten overnaturlig vri :lol: Men bøkene var en tanke lettleste og forutsigbare.

Lurte faktisk på om jeg skulle bestille dem. Jeg er helt tom for bøker nå og er snart ferdig med Boktyven på lydbok.

Nå driver jeg vel egentlig å lese New Moone igjen ettersom jeg skal på premiere på filmen :lol:

Edit: Æsj Play.com hadde ikke den første boken i Harper Connelly serien :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte faktisk på om jeg skulle bestille dem. Jeg er helt tom for bøker nå og er snart ferdig med Boktyven på lydbok.

Nå driver jeg vel egentlig å lese New Moone igjen ettersom jeg skal på premiere på filmen :aww:

Edit: Æsj Play.com hadde ikke den første boken i Harper Connelly serien :aww:

Kjøpte meg Grave Secret i dag. Og leste den ferdig :lol:

Hvis du liker sookiebøkene, så tror jeg nok at du vil like disse. Synd det bare er og blir 4 bøker i serien da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Grave Secret i dag. Og leste den ferdig :hyper:

Hvis du liker sookiebøkene, så tror jeg nok at du vil like disse. Synd det bare er og blir 4 bøker i serien da :aww:

Da må jeg nesten lese dem etterhvert.

Nå har jeg vært på biblioteket igjen i dag og kom hjem med Verten/The Host av Stephenie Meyer og på lydbok i bilen: Paktens Voktere av Tom Egeland.

Aldri hørt om den boken en gang, men covere så spennende ut og historien. Noen som har lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nesten lese dem etterhvert.

Nå har jeg vært på biblioteket igjen i dag og kom hjem med Verten/The Host av Stephenie Meyer og på lydbok i bilen: Paktens Voktere av Tom Egeland.

Aldri hørt om den boken en gang, men covere så spennende ut og historien. Noen som har lest den?

Tror ikke jeg har lest akkurat den, men jeg har lest endel annet av Tom Egeland. Er litt sånn Da Vinci koden-opplegg, iallefall den typen bøker. Hva synes du om Boktyven da? Min lille ferieskatt :ahappy:

Akkurat nå er jeg skikkelig i tvil om hva jeg skal lese ... Vurderer The Deathly Hallows .. igjen ... Æsj, jeg må skrive mine egne bøker en gang, så jeg kan avslutte historien akkurat der jeg vil (aldri!) og ha så mange heite mannfolk med jeg bare har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg startet på den første Harry Potter boken. Har lest den før, og andre Harry Potter bøker. Men ikke alle. Så jeg fant ut at jeg ville lese de også. Men husket nesten ingen ting, så jeg starter bare på den første igjen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om Boktyven da? Min lille ferieskatt :ahappy:

Tja litt delt. Jeg syns vinklingen var spennende, men når man endelig nærmet seg slutten ville jeg egentlig vite hva som skjedde videre liksom -ikke bare slutten om du skjønner.

Jeg tror muligens det hadde gått litt tregt for meg å lese den, men som lydbok syns jeg det var en grei bok. Alt hendte liksom ikke på en gang.

Men så er det egentlig ikke min type bok, sånn egentlig. Hadde det ikke vært for at det var den fortelleren som det var så hadde jeg nok falt av lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått pakken min i dag! :) Med disse bøkene til meg selv:

Resurrection (tredje bok i Wicked serien) skrevet av Nancy Holder

Mercy Thompson: Homecoming av Patricia Briggs. (tegneserie..)

The Host av Stephenie Meyer

Bone Crossed (Mercy Thompson, Book 4) av Patricia Briggs . Gleder meg masse til å lese denne! :ahappy:

+ julegave bøker

Pakkepakkepakkepakke, ja jeg liker pakker. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

*Dra opp igjen*

Har dere lest noen gode bøker i julen da, folkens? Jeg skal låne Jane Eyre på mandag til ære for deg, MrsPowers:p På tide jeg leser den tror jeg. Ellers har jeg også planer om å lese Sagaen om Isfolket, selv om jeg har fordommer og er skeptisk, og Jordens Barn en gang til. Akkurat nå ønsker jeg meg en kloning av Bienes Hemmelige Liv. Noen som har tips? Trenger også en ny fantasyserie, snuser på The Riftwar Saga ... Hmm ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå leser jeg "Stormens tid" av Ken Follett.To bind med handling fra 1100 tallet i England. Koser meg med julegaveboka. Fikk begge bøkene, så jeg har lesestoff litt etter at hverdagen har begynt igjen også, jeg. Tjukke bøker er best! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...