Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden

SusieB

Recommended Posts

Snakker dere om samme bok?

TonjeM, har jeg lest den boken? :whistle: Eller var det den som ble anbefalt? Jeg har snart bare en Sookie bok igjen så jeg må inn å leke på play.com i morgen tror jeg. :whistle:

:whistle: Nei frøken, du har ikke lest den boken! Jeg holder på med The Magicians (flertall) av Lev Grossman som ble anbefalt av han der name of the wind-fyren (som ikke ser ut å få ut fingern og skrive neste bok i serien). Og the Magicians er veldig bra så langt synes jeg, ikke overmåtelig, bortførende bra men absolutt lesverdig må jeg si!

Og så venter jeg på den nye boken til han Abercrombie som skrev the first law serien (den i posten iflg play.com).

Hmm. The Riftwar saga av Raymond E. Feist.. kanskje man skulle ha prøvd seg på den igjen etterhvert.. men jeg har aldri vært noen stor fan av Feist.

Ellers så finnes det en fantastisk serie av en som heter George R Martin som heter .,. øh.. må jeg finne ut. Jeg leste de første 3-4 bøkene for noen år siden og de var helt vanvittig spennende - husker så godt raseriet over at han ikke var ferdig med neste bok enda (og har vel derved fortengt hele serien for det var såå nedtur). Imidlertid er visst neste bok i serien på trappene nå. Så jeg lurer på om jeg simpelthen skal kjøpe de første bøkene der (lånte dem sist) og lese dem om igjen sånn at jeg er klar til den siste boken når den kommer ut..

Deilig med bøker altså! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 463
  • Created
  • Siste svar
:) Nei frøken, du har ikke lest den boken! Jeg holder på med The Magicians (flertall) av Lev Grossman som ble anbefalt av han der name of the wind-fyren (som ikke ser ut å få ut fingern og skrive neste bok i serien). Og the Magicians er veldig bra så langt synes jeg, ikke overmåtelig, bortførende bra men absolutt lesverdig må jeg si!

Hmmm mulig jeg trenger en liten bok pause nå. Det går litt tregt med siste Sookie boken her (sikkert pga det er siste og jeg vet ikke helt enda om det er siste :innocent: )

Har faktisk skaffet meg en ny lydbok på biblioteket. Jane Ausen sin Overtalelse/Persuasion. Jeg er litt spent på om jeg kommer til å like Jane Austin bøkene eller ikke, elsker jo filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm mulig jeg trenger en liten bok pause nå. Det går litt tregt med siste Sookie boken her (sikkert pga det er siste og jeg vet ikke helt enda om det er siste :innocent: )

Må innrømme jeg har tatt en pause fra Sookie jeg, etter 3 bøker. Ble litt lei så måtte ha litt variasjon. Men jeg har 2 uleste Sookie-bøker til når jeg får lyst å lese dem igjen. Ellers så har jeg nå kommet halvveis (dvs rundt side 300) i The Magicians og nå begynner den å kjede meg.. Den spiller en del på både HP, Ringenes Herre og Narnia-historiene hvilket var litt sånn småartig, men nå kjenner jeg at jeg egentlig gir blaffen i hvordan det går med Quentin etter han er ferdig med 4 års magiker-skole.

Har faktisk skaffet meg en ny lydbok på biblioteket. Jane Ausen sin Overtalelse/Persuasion. Jeg er litt spent på om jeg kommer til å like Jane Austin bøkene eller ikke, elsker jo filmene.

Til det kan jeg bare si en ting:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Nei frøken, du har ikke lest den boken! Jeg holder på med The Magicians (flertall) av Lev Grossman som ble anbefalt av han der name of the wind-fyren (som ikke ser ut å få ut fingern og skrive neste bok i serien). Og the Magicians er veldig bra så langt synes jeg, ikke overmåtelig, bortførende bra men absolutt lesverdig må jeg si!

Og så venter jeg på den nye boken til han Abercrombie som skrev the first law serien (den i posten iflg play.com).

Hmm. The Riftwar saga av Raymond E. Feist.. kanskje man skulle ha prøvd seg på den igjen etterhvert.. men jeg har aldri vært noen stor fan av Feist.

Ellers så finnes det en fantastisk serie av en som heter George R Martin som heter .,. øh.. må jeg finne ut. Jeg leste de første 3-4 bøkene for noen år siden og de var helt vanvittig spennende - husker så godt raseriet over at han ikke var ferdig med neste bok enda (og har vel derved fortengt hele serien for det var såå nedtur). Imidlertid er visst neste bok i serien på trappene nå. Så jeg lurer på om jeg simpelthen skal kjøpe de første bøkene der (lånte dem sist) og lese dem om igjen sånn at jeg er klar til den siste boken når den kommer ut..

Deilig med bøker altså! :innocent:

George R.R Martin med The Song of Ice and Fire-serien er niiiice. Neste bok kommer vel nå i november hvis jeg ikke tar heeelt feil :)

Litt samme ulla som Wheel of Time, kanskje hakket tristere og dystrere til tider.

Og for de som liker den typen fantasy: Terry Goodkind med The Sword of Truth serien er også bra. Elsker laaange serier med gode tykke bøker som det er umulig å legge fra seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå er jeg ferdig med Jane Austin boken. Vet ikke helt hva jeg føler... satt litt slik i starten :twisted: og lurte på alle Lordene og Sir'ene og slektsakapet til hele gjengen. Men fra ca midten og ut så var det en ok bok å høre i bilen. Men jeg kommer nok til å prøve finne noen andre lydbøker før jeg velger Jane Austin igjen.

Nå har jeg faktisk funnet fram en gammel god bok. Hestehviskeren av Niholas Evans. Nok en bok som har blitt ødelagt av film. Vel verdt å lese faktisk, og filmen har faktisk bare grove trekk fra boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig med Jane Austin boken. Vet ikke helt hva jeg føler... satt litt slik i starten :twisted: og lurte på alle Lordene og Sir'ene og slektsakapet til hele gjengen. Men fra ca midten og ut så var det en ok bok å høre i bilen. Men jeg kommer nok til å prøve finne noen andre lydbøker før jeg velger Jane Austin igjen.

Nå har jeg faktisk funnet fram en gammel god bok. Hestehviskeren av Niholas Evans. Nok en bok som har blitt ødelagt av film. Vel verdt å lese faktisk, og filmen har faktisk bare grove trekk fra boken.

Jane Austen :P (*Host* Jeg er jo harbarket fan. Kan ikke noe for det ;) )

Hvis du skal høre/lese noe mer Austen, så jeg vil definitivt anbefale Pride and Prejudice, evt. Sense and Sensibility eller Mansfield Park. Persuasion gjorde seg nesten bedre på skjermen enn i bokform. (Fy meg :P ) Skal du lese mer av den typen bøker kan jeg jo (igjen) trekke frem Jane Eyre( :P Ja, jeg vet jeg er håpløs, men jeg elsker den boken).

Ellers så er det hardt å prioritere pensumbøker fremfor skjønnlitterære bøker om dagen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Austen :P (*Host* Jeg er jo harbarket fan. Kan ikke noe for det ;) )

Hvis du skal høre/lese noe mer Austen, så jeg vil definitivt anbefale Pride and Prejudice, evt. Sense and Sensibility eller Mansfield Park. Persuasion gjorde seg nesten bedre på skjermen enn i bokform. (Fy meg :P ) Skal du lese mer av den typen bøker kan jeg jo (igjen) trekke frem Jane Eyre( :P Ja, jeg vet jeg er håpløs, men jeg elsker den boken).

Ellers så er det hardt å prioritere pensumbøker fremfor skjønnlitterære bøker om dagen... :twisted:

Eller Wuthering Heights ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Wuthering Heights ... :twisted:

:P

Jeg føler at dette gjentar seg. Jeg anbefaler Jane Eyre, og så anbefaler du Wuthering Heights. :P

(Kjøpte forresten 1992-filmatiseringen av sistnevnte da jeg var i Skottland forrige helg. Gleder meg til å se den! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Åh! Jeg elsker Jane Austen! Og Jane Eyre. Og har nylig kjøpt Wuthering Heights. Har prøvd meg på boka fire ganger allerede og av en eller annen grunn så har jeg ikke klart å fullføre, så nå som jeg har kjøpt boka så må jeg jo komme meg gjennom. Synes det er litt rart at jeg sliter sånn med tanke på at jeg liker så godt den type bøker.

Ellers leser jeg for tiden Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer (hørt mye bra om den og selgeren på Waterstone's sa at det var favoritten hennes!), Norwegian Wood av Haruki Murakami og Tyskerungen av Camilla Läckberg. Pluss et par andre som jeg har liggende hjemme i Norge. Ang sistnevnte er jeg litt ambivalent, helt grei, men det var underlig nok godt å lese litt norsk igjen. Det går for det meste i engelsk, finsk, svensk eller dansk.

Leste også en hel masse i sommer da harddisken takket for seg. Underlig hvor god tid man plutselig får når man ikke har en fungerende pc! :) Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda og The Curious Incident of the Dog in the Night-time av Mark Haddon er to av favorittene! Skal innrømme at jeg også kom meg gjennom Twilight og er enig i mye av det som er sagt her. Rart hvordan man likevel fenges av den og må bare fortsette! Leste i høst de to første av Sookie og bestilte nå de to neste. Veldig spent på hvordan de blir med tanke på at jeg hadde sett både sesong 1 og 2 før jeg leste bøkene.

Hih. Merker jeg blir litt vel gira etter å ha lest 20 sider om bøker her nå! Og at jeg fikk akkurat vite at det står 10 tykke, finske bøker og venter på meg hjemme i Norge. Kos. Har en venninne som ikke leser i det hele tatt og blir så frustrert innimellom :) Tenker på alt som hun går glipp av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg føler at dette gjentar seg. Jeg anbefaler Jane Eyre, og så anbefaler du Wuthering Heights. :)

(Kjøpte forresten 1992-filmatiseringen av sistnevnte da jeg var i Skottland forrige helg. Gleder meg til å se den! :) )

*Fnis* Ja, jeg og! *ler*

Åh! Jeg elsker Jane Austen! Og Jane Eyre. Og har nylig kjøpt Wuthering Heights. Har prøvd meg på boka fire ganger allerede og av en eller annen grunn så har jeg ikke klart å fullføre, så nå som jeg har kjøpt boka så må jeg jo komme meg gjennom. Synes det er litt rart at jeg sliter sånn med tanke på at jeg liker så godt den type bøker.

Jeg synes faktisk og det er en ganske tung bok å lese, men jeg elsker historien så mye. For meg hjalp det å se filmen først, faktisk. Og det er nok mulig jeg liker filmen hakket bedre enn boken, men historien i seg selv er sååå fin.

Jeg må forresten få slå et slag for en norsk serie. Det er nok ørlite granne kiosklitteraturpreg over den (selv om jeg aldri har lest en kioslitt.serie i mitt liv:P), men jeg liker serien veldig godt allikevel. Det er Julie-serien av Anne Karin Elstad (hun som har skrevet Folket på Innhaug), og den strekker seg fra begynnelsen av 1900-tallet, rundt første verdenskrig og til rundt 2000 synes jeg å huske. Jeg liker godt den serien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eragon's Guide to Alagaesia

Mulig jeg er barnslig altså, men jeg elsker slike bildebøker. Iallefall når dem ser ut til å leve opp til mine "bilder" :aww:

thmb_EragonsGuideDragonRdr.gif

Elsker den følesen bilde fra Ellesmera gir meg :lol:

thmb_EragonsGuideEllesmera3.gif

Jeg lurer noe forferdelig på når neste bok kommer ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eragon's Guide to Alagaesia

Mulig jeg er barnslig altså, men jeg elsker slike bildebøker. Iallefall når dem ser ut til å leve opp til mine "bilder" :aww:

Du er ikke alene for å si det slik.. og jeg er myyyyyyyyye eldre enn deg du pikebarn..

Den boken der var jo bare nydelig. Vi hadde, dvs sønnen har, en sånn "bildebok" med bilder til Ringenes Herre.. og 1 år fikk jeg tak i en Ringenes Herre kalender med bilder fra den boka (det er en eller annen kunstner som er veldig berømt for de bildene, men ikke søren om jeg husker hva han heter..) - på forsiden var et fantastisk bilde av Gandalf på en aldeles nydelig hvit hest (som jeg tror må ha hatt en andalusier som modell) på vei inn mot Moria.. :lol: Å får jeg tak i sånne bilder i pakatstørrelse eller noe sånt så skal det rammes inn og dekoreres her hjemme tenker jeg *må bare blinde og kneble gubben som er en ordentlig åndelig analfabet når det kommer til hva som er vakkert*

Forøvrig leser jeg, siden jeg ikke har fått somlet meg til å bestille noen bøker, en bok av Raymond Feist som faktisk er kjempespennende, Exile's Return, og er visst den siste boken i en serie som heter "The Conclave of Shadows" (altså ikke noe med the riftwar saga å gjøre, men samme verden - annen story). Jeg er ingen Feist fan men denne boken er virkelig spennende, gleder meg nesten til å legge meg og lese den ferdig. Handler om Kaspar, en hersker som er blitt kastet fra tronen sin og forflyttet av en trollmann til et annet kontinent og forlatt ute i ørkenen. Han er jo fly forbanna og vil bare hjem for å hevne seg, men på veien må han slite litt for føden og man skjønner at han har vært en forferdelig hersker - og det skjønner han også etterhvert - og på veien hjemover kommer han på et følge som har med seg en mystisk artefact, en slags gigantisk rustning av mystisk materiale og de vet ikke om det er noe inni rustningen for man klarer ikke å åpne den. Problemet med rustningen er at hvis man tar på den så greier man ikke å forlate den men må ta den med seg.. og rustningen gir folk mareritt og den lokker til seg fæle vesener. De dukker opp om natten og dreper folk i ett sett slik at det blir færre og færre til å passe på rustningen og å transportere den.. Tils slutt er de bare 4 igjen når Kaspar får den gode ideen å få hjelp av noen prester for den greia må jo ha en forbannelse av et eller annet slag mener han og de .. ja jeg skal ikke fortelle mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mange som liker Charlaine Harris' Southern Vampire-serie her, så kan jeg si at jeg har lest litt av hennes Harper Connelly-serie, og den gikk an å lese, den også :lol: Minner på noen måter om sookiebøkene; mysterier, mord, kjærlighet og en liten overnaturlig vri :aww: Men bøkene var en tanke lettleste og forutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene for å si det slik.. og jeg er myyyyyyyyye eldre enn deg du pikebarn..

Den boken der var jo bare nydelig. Vi hadde, dvs sønnen har, en sånn "bildebok" med bilder til Ringenes Herre.. og 1 år fikk jeg tak i en Ringenes Herre kalender med bilder fra den boka (det er en eller annen kunstner som er veldig berømt for de bildene, men ikke søren om jeg husker hva han heter..) - på forsiden var et fantastisk bilde av Gandalf på en aldeles nydelig hvit hest (som jeg tror må ha hatt en andalusier som modell) på vei inn mot Moria.. :aww: Å får jeg tak i sånne bilder i pakatstørrelse eller noe sånt så skal det rammes inn og dekoreres her hjemme tenker jeg *må bare blinde og kneble gubben som er en ordentlig åndelig analfabet når det kommer til hva som er vakkert*

Jeg hadde faktisk dem i bildeform, eller plakat bare mye bedre. Dem har blitt borte i en eller annen flytting :aww: Knall fine illustrasjoner.

Siden det er så mange som liker Charlaine Harris' Southern Vampire-serie her, så kan jeg si at jeg har lest litt av hennes Harper Connelly-serie, og den gikk an å lese, den også :lol: Minner på noen måter om sookiebøkene; mysterier, mord, kjærlighet og en liten overnaturlig vri :lol: Men bøkene var en tanke lettleste og forutsigbare.

Lurte faktisk på om jeg skulle bestille dem. Jeg er helt tom for bøker nå og er snart ferdig med Boktyven på lydbok.

Nå driver jeg vel egentlig å lese New Moone igjen ettersom jeg skal på premiere på filmen :lol:

Edit: Æsj Play.com hadde ikke den første boken i Harper Connelly serien :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte faktisk på om jeg skulle bestille dem. Jeg er helt tom for bøker nå og er snart ferdig med Boktyven på lydbok.

Nå driver jeg vel egentlig å lese New Moone igjen ettersom jeg skal på premiere på filmen :aww:

Edit: Æsj Play.com hadde ikke den første boken i Harper Connelly serien :aww:

Kjøpte meg Grave Secret i dag. Og leste den ferdig :lol:

Hvis du liker sookiebøkene, så tror jeg nok at du vil like disse. Synd det bare er og blir 4 bøker i serien da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Grave Secret i dag. Og leste den ferdig :hyper:

Hvis du liker sookiebøkene, så tror jeg nok at du vil like disse. Synd det bare er og blir 4 bøker i serien da :aww:

Da må jeg nesten lese dem etterhvert.

Nå har jeg vært på biblioteket igjen i dag og kom hjem med Verten/The Host av Stephenie Meyer og på lydbok i bilen: Paktens Voktere av Tom Egeland.

Aldri hørt om den boken en gang, men covere så spennende ut og historien. Noen som har lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nesten lese dem etterhvert.

Nå har jeg vært på biblioteket igjen i dag og kom hjem med Verten/The Host av Stephenie Meyer og på lydbok i bilen: Paktens Voktere av Tom Egeland.

Aldri hørt om den boken en gang, men covere så spennende ut og historien. Noen som har lest den?

Tror ikke jeg har lest akkurat den, men jeg har lest endel annet av Tom Egeland. Er litt sånn Da Vinci koden-opplegg, iallefall den typen bøker. Hva synes du om Boktyven da? Min lille ferieskatt :ahappy:

Akkurat nå er jeg skikkelig i tvil om hva jeg skal lese ... Vurderer The Deathly Hallows .. igjen ... Æsj, jeg må skrive mine egne bøker en gang, så jeg kan avslutte historien akkurat der jeg vil (aldri!) og ha så mange heite mannfolk med jeg bare har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg startet på den første Harry Potter boken. Har lest den før, og andre Harry Potter bøker. Men ikke alle. Så jeg fant ut at jeg ville lese de også. Men husket nesten ingen ting, så jeg starter bare på den første igjen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om Boktyven da? Min lille ferieskatt :ahappy:

Tja litt delt. Jeg syns vinklingen var spennende, men når man endelig nærmet seg slutten ville jeg egentlig vite hva som skjedde videre liksom -ikke bare slutten om du skjønner.

Jeg tror muligens det hadde gått litt tregt for meg å lese den, men som lydbok syns jeg det var en grei bok. Alt hendte liksom ikke på en gang.

Men så er det egentlig ikke min type bok, sånn egentlig. Hadde det ikke vært for at det var den fortelleren som det var så hadde jeg nok falt av lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått pakken min i dag! :) Med disse bøkene til meg selv:

Resurrection (tredje bok i Wicked serien) skrevet av Nancy Holder

Mercy Thompson: Homecoming av Patricia Briggs. (tegneserie..)

The Host av Stephenie Meyer

Bone Crossed (Mercy Thompson, Book 4) av Patricia Briggs . Gleder meg masse til å lese denne! :ahappy:

+ julegave bøker

Pakkepakkepakkepakke, ja jeg liker pakker. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

*Dra opp igjen*

Har dere lest noen gode bøker i julen da, folkens? Jeg skal låne Jane Eyre på mandag til ære for deg, MrsPowers:p På tide jeg leser den tror jeg. Ellers har jeg også planer om å lese Sagaen om Isfolket, selv om jeg har fordommer og er skeptisk, og Jordens Barn en gang til. Akkurat nå ønsker jeg meg en kloning av Bienes Hemmelige Liv. Noen som har tips? Trenger også en ny fantasyserie, snuser på The Riftwar Saga ... Hmm ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå leser jeg "Stormens tid" av Ken Follett.To bind med handling fra 1100 tallet i England. Koser meg med julegaveboka. Fikk begge bøkene, så jeg har lesestoff litt etter at hverdagen har begynt igjen også, jeg. Tjukke bøker er best! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...