Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser du har lyst på?


Identity

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker disse rasene godt:

- Belger(tervueren, groenendael og malinois, laekenois kunne jeg ikke tenkt meg)

- Australsk kelpie

- Shetland sheepdog

- Lancashire Heeler

- Pyreneisk gjeterhund(poil long)

- Parson Russell terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Kelpie
  2. Dobermann
  3. Sloughi
  4. Basenji

I den rekkefølgen utover i livet.... Først lydighet/agility, så bruks, så lure coursing og til slutt studie av den mest fasinerende urhunden (det blir sånn rundt pensjonsalderen). Noen som er i ntvil om hva livet mitt skal brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har en flott tispe for øyeblikket, en valp på ti mnd, og hun gjør det strålende. Dette er den første hunden min, men begynner allerede å sikle etter en ny hund. Når man først er bitt av basillen sier bare jeg :whistle: Vil ha en brukshund når jeg får mere erfaring og har flere kurs på baken, så dette er mine ønsker:

Groenendael- de er utrolig pene og smarte hunder

Border collie- tricolor selvfølgelig

Aussie

Tervueren

Har en forkjærlighet for belgerne, og langhårete hunder :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg vil ha:

Portugisisk vannhund

Buhund

Lapsk vallhund

Schæfer

Blanding

Raser jeg liker, men ikke har planer om å kjøpe med det første:

Islandsk fårehund

Puddel

Flat

Labrador

Jaktgolden

Labradoodle

Engelsk Springer Spaniel

Whippet

Elghund

Shiba

Greyhound

Border Collie

Bearded Collie

Dansksvensk gårdshund

Finsk lapphund

Alaskan Malamute

Siberian Husky

Grønlandshund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel mest raser som hadde kommet i hus om jeg ikke fikk tak i Australsk Kelpie liksom eller intressen min endret seg totalt *ler*

  • Galgo Espanol
  • Welch Corgi Cardigan
  • Siberian Husky
  • Schäferhund
  • Working Kelpie

Åh siden du skriver Galgo Espanol så var jeg å såg på værdens vakkreste valper nå for noen dager siden.. og forelsket meg sånn i de.. skal få lagt ut bilder i en tråd senere som jeg tok så får du se hvor flotte de var;)

Så morro at mange har whippet og saluki i sine valg. Jeg er heldig og eier begge rasene;)

Har hatt saluki nå i 32 år og vil alltid ha en i hus og sefølgelig whippeten vil alltid også være en del av livet mitt.

Så mitt ønske er:

Saluki

Whippet

Kommer nok aldir til å ha noe annet.

Galgo Espanol er en klar favoritt om jeg skulle dra inn noe nytt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk har så mange jeg kunne tenkt meg.

*leonberger som jeg har i dag

*Eurasier

*Finsk lapphund

*Polsk Owczarek Nizinny (PON/Polsk Lavlands Hyrdehund)

*Kaukasisk ovtcharka

*Tornjak

*Plush-coated Shiloh Shepherd (har ikke noe navn på norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
×
×
  • Opprett ny...