Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie


Ingvild

Recommended Posts

Ja. Har lest litt rundt på forskjellige bearded colliesider, og der står det som oftest at man bør børste gjennom pelsen skikkelig hver andre eller tredje uke. Men dette gjelder jo utstillingspels, og jeg tviler på at jeg med en bearded collie kommer til å stille ut den. Derfor kunne jeg heller ha klippet pelsen litt kortere.

Det jeg egentlig ville spørre om er hvordan de er på tur når det kommer folk og hunder imot dem. Er de så hypersosiale som labradorer liksom, eller syns de at det å hilse på mennesker trenger man ikke å gjøre hele tiden? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte å passe en sånn da jeg var yngre.han var en utrolig snill og flott hund.han var nesten bestandig nedklipt,for eieren orka ikke alt pelsstellet. gikk med han mye løs,og han stakk aldri av.ikke var han så opptatt av å hilse på folk vi møtte heller,selv om han elsket folk og kos.han var veldig energisk og sosial,og var bestandig glad.kommer aldri til å glemme den hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne rasen..

Det er en ganske sær og egen.

Jeg børstet han 2 ganger i uka..

Klippte han før sommren..( det tok jo hele dagen)

Han fikk slik passe med mosjon..

Det er en ganske skvetten rase da... de blir ofte redd for smell og slik..

Men en fin rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt slik inntil ganske nylig. Jeg kan aldri få en like perfekt hund igjen.

Hvis man IKKE klipper pelsen ned, så må man være veldig glad i pelsstell. Jeg børstet litt hver dag, og en skikkelig grunding omgang en gang i uka.

Min hund var en sofasliter, men hun var jo gammel også da. Hun gikk alltid løs, (bortsett fra på utstilling)og gikk aldri vekk. Løp aldri etter katter, eller andre dyr. Hun var en drøm med unger, og folk.

Fantes ikke redd hverken skudd, raketter, torden, eller støvsuger.

En utrolig glad, og barnslig rase er min erfaring. Ronja, hunden min var like leken som 12 åring, som da hun var valp.

savner henne mer enn ord kan beskrive... :)

125_25652.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er en kjempe fin rase...

Jappo var lydig i starten.... men på slutten da han var sinna så var han ikke lydig...

Men han hadde vist ikke hatt det bra de første 4 årene i sitt liv...

Vi fikk han når han var 4 år gammel..

Ambefaler rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har en bearded collie på ni mndr. Han er utrolig glad og sosial hele tiden. Han er hverken skvetten eller redd for smell. Stø som ett fjell i grunn. Det er masse bevegelse hele tiden, og må ha litt hjelp til å komme seg ned på bakken i blandt, men herlig er han.

Han skal bli agilityhund når han blir stor. Og vi har jo begynnt litt. Masse arbeidsglede!

Begynnelsenavdesember062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...