Gå til innhold
Hundesonen.no

Bare se, eller ogsä "ta" pä?


Isabel

Hunden reagerer på et objekt  

71 stemmer

  1. 1.

    • A: Tar med hunden og går, uten å sjekke ut
      3
    • B: Tar kontakt med objektet for å vise hunden
      68


Recommended Posts

Ja, et spörsmäl jeg syns er interessant, og jeg regner med at det er mange forskjellige meninger rundt.

När hunden deres, uavhengig av alder, syns noe er skummelt, rart osv (med ting som ikke ER farlige, f. eks plastpose som rasler osv) viker unna slike situasjoner, eller reagerer med ä bjeffe etc. gär dere da videre, vekk fra situasjonen, eller gär dere frem til gjenstanden og "viser" hunden at dette ikke er noe ä hisse seg opp for?

Eks: raslende plastpose, hunden viker/bjeffer osv.

A: Gär videre uten at hunden har "tatt en närmere" titt og tar den "ut av situasjonen"

Eller B: at dere gär bestemt bort til det "skumle" og viser at dette ikke er farlig?

Teit forklart, men häper dere skjönner hva jeg mener.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et spörsmäl jeg syns er interessant, og jeg regner med at det er mange forskjellige meninger rundt.

När hunden deres, uavhengig av alder, syns noe er skummelt, rart osv (med ting som ikke ER farlige, f. eks plastpose som rasler osv) viker unna slike situasjoner, eller reagerer med ä bjeffe etc. gär dere da videre, vekk fra situasjonen, eller gär dere frem til gjenstanden og "viser" hunden at dette ikke er noe ä hisse seg opp for?

Eks: raslende plastpose, hunden viker/bjeffer osv.

A: Gär videre uten at hunden har "tatt en närmere" titt og tar den "ut av situasjonen"

Eller B: at dere gär bestemt bort til det "skumle" og viser at dette ikke er farlig?

Teit forklart, men häper dere skjönner hva jeg mener.. hehe.

Poll? :P

Jeg tar alltid B hvis det er mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt noe annet enn å bare gå videre, dersom jeg har muligheten til det :P Som regel går jeg bort og tar på/viser det til hunden(e) frem til jeg ser at reaksjonen er en annen. Har aldri hatt en virkelig livredd hund da, det er mer sånn om de skvetter eller blir litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B, så sant det er mulig. Litt vanskelig å gå bort til en småskvetten hest med rytter på, når Roya begynner å bjeffe og hoppe og invitere til lek når hun er usikker. (hun tøffer seg det hun kan, for å ikke virke redd) Men med en gang hun får oppmerksomhet fra det hun er usikker på, eller det beveger seg, hopper hun baklengs og gjemmer seg bak meg. Så vi jobber med det.

Men, generelt sett, B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper som regel opp og lar hundene undersøke det..

Min yngste har på et eller annet merkelig vis klart å koble skummle ting = godbit etter en hendelse når han var valp hvor det var en litt skummel presenning som lå ute, så jeg belønnet han for å gå nærmere og nærmere og etterhvert at han tråkket på den osv, og etter det har han når han ser skumle ting som han kanskje først bjeffer til, pleid å gå bort til det, snuse og så trampet veldig tydelig på tingen før han kommer stolt tilbake og ber om godbit :whistle:

Jeg trodde ikke det var mulig for hunder å koble slike ting, men det er det tydeligvis..

Er det noe som er litt for skummelt til at han tørr å gå bort alene går jeg bort sammen med han, men det er sjeldent.. Og jeg tar så og si aldri på tingen, det er ikke nødvendig, og jeg syns uansett at han skal tørre å undersøke ting på egenhånd..

men nå blir aldri min yngste kjemperedd noe da, han er som oftest bare småskeptisk..

Min eldste blir sjeldent/aldri redd noe lengre, han er for lat til sånt.. Og om han nå skulle reagere på noe så lar jeg han gjerne undersøke det som oftest, men det er ikke alltid, noen ganger går jeg bare videre uten å bry meg, han er sånn at selvom en ting er litt skummel første gang han ser den så gir han beng i den neste gang selvom han ikke har undersøkt den, da er den erklært ufarlig siden han nå vet at den er der og at den ikke kommer til å angripe han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftes tar jeg hunden med bort, eventuelt stopper og venter til hunden selv går frem. Det har hendt jeg bare går videre også. Innimellom tror jeg det kan være greit å vise hunden at herlighet, det der er ikke noe å ta på vei på, og bare gå helt normalt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi går rett fram, samme hva vi støter på" *ler*

Ja det er vel nesten det vi gjør. Om jeg har hunden med meg, så går jeg rett på (evt oppå om jeg kan) låser henda på magen og bare går. Reagerer hundene eller ikke tar kontakt med det, så går jeg fram og tilbake til den ikke reagerer lengre Om den er løs så avventer jeg litt og ser om den sjekker, om ikke gjør jeg samme senarioet med hunden som den er i bånd.

Kan vi ikke hilse så går vi bare rett forbi. I det store og hele så gjøre ikke jeg noe annet enn å gå i normalt tempo, men om hunden går å sjekker og finner ut at det ikke er farlig så roser jeg den for å avreagerr. Når den har avreagert så går vi bort å sparker litt i tingen og forteller tingen at den er veldig liten og skal passe seg for oss *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B på meg, lar alltid hunden sjekke, men selvfølgelig er jo situasjonsbestemt.

Men noe av det verste jeg ser er folk med små hunder som bærer dem opp for den minste tinghvis hunden blir redd/hisser seg opp etc. Det gjør jo ting bare vondt verre. Svigemora mi gjør det med hennes Bichon Frisee, sist gang når en annen hund vi hadde her hjemme ville leke med den, dama blei jo redd for den lille poden sin da og tok han på fanget, noe som gjorde at den andre hunden reagerte med å glefse (ikke for å bite, hun nærmet seg ikke han, men for å sjefe og si ifra), og da reiste jo kjerringa seg opp og skreik på mamma. Blir gæren jeg... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar hverken med meg hunden uten at den har avreagert, eller går bort og starter å kladde på ting som er "farlige"... Passerer heller gjenstanden noen ganger uten å ta kontakt med den selv slik at hunden kan få avreagert. Aldri hatt helt trua på at det hjelper så mye at jeg går og snakker med søppelkasser siden det er ganske unaturlig for meg til vanlig.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi går rett fram, samme hva vi støter på" *ler*

Ja det er vel nesten det vi gjør. Om jeg har hunden med meg, så går jeg rett på (evt oppå om jeg kan) låser henda på magen og bare går. Reagerer hundene eller ikke tar kontakt med det, så går jeg fram og tilbake til den ikke reagerer lengre Om den er løs så avventer jeg litt og ser om den sjekker, om ikke gjør jeg samme senarioet med hunden som den er i bånd.

Kan vi ikke hilse så går vi bare rett forbi. I det store og hele så gjøre ikke jeg noe annet enn å gå i normalt tempo, men om hunden går å sjekker og finner ut at det ikke er farlig så roser jeg den for å avreagerr. Når den har avreagert så går vi bort å sparker litt i tingen og forteller tingen at den er veldig liten og skal passe seg for oss *ler*

*ler* right back at ya! Vi gjør det samme her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er gjenstander så velger jeg å se situasjonen ann.. som oftes tar hun selv kontakt for å undersøke nermere, så det er ikke noe problem.

Men, hun er redd for unger, så om vi er ute å vi treffer på unger så pleier jeg å gå bort til barnet å spørre om hun/han kan stå forsiktig med hånden bøyd ut nedover, slik at hun kan hilse, og det pleier hun å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overser hva det nå enn måtte være så godt jeg kan og later som ingenting. Bare går videre, evt forbi noen ganger til og lar hunden undersøke om han vil (og det vil han :whistle:) Han er en sånn type, skvetter og så må han bare bort å sjekke hva det var med en gang. Men i grunn ikke ofte han skvetter heller når jeg tenker etter, var mer når han var valp/unghund.

Så ingen av alternativene passet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å gi dem sjangsen til å kunne finne ut av det de var skeptiske til og avreagere. Prøver alltid å la dem gå bort selv og "vokse" på det, men hvis de overreagerer skikkelig så har jeg gått bort til det skumle selv og stått der til de har kommet frem selv. Emma bruker litt tid mens My har det hele overstått på noen sekunder. Hun rister det av seg etter at hun har sjekket ut det skumle også er alt som det var før hun så den skumle blomsterpotta :whistle:

My kan reagere på noen mennesker i mørket, og da bruker jeg bare å gjøre akkurat som jeg gjorde før hun reagerte på mennesket; og prøver rett og slett å late som ingenting. Noen ganger har jeg spurt mennesker om de kan la henne snuse på dem men det hører til sjeldenhetene. Må legge til at jeg trener på at folk som kommer gående i mørket ikke skal være farlige ellers da, klikker og belønner med godbiter eller ball når hun ser mennesker og det har en fin bivikning; hun har begynt å "sladre" når hun ser ting, og jeg kan "shape" henne inn på plass.

Håpet er at hun skal se på mennesker o.l som et på å komme inn på plass å ta kontakt med meg.

Når det er lyst har vi mer problemer med at hun vil hoppe på alle som vi passerer, så da trener vi på at DET ikke er nødvendig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C: lar hunden selv ta kontakt med den skumle tingen. Hvis de ikke overkommer frykten støtter jeg hunden ved å gå litt nærmere, men det er ytterst sjelden jeg må ta på tingen eller gå helt inntil.

Jeg går ikke bort og snakker til tingen, og det er sjelden jeg bare går videre uten at hunden har fått avreagert, men noen ganger er det vanskelig - som den gangen jeg og Tulla møtte en fyr med øreklokker rundt halsen og stor kjeledress som spratt frem fra bak en gravemaskin.. :rolleyes: Jeg og Tulla trente ofte på at hun skulle stå på ting, hoppe opp på ting og dytte på ting; dette kommer godt med når hun syns ting er skummelt. Det ender ofte med at hun sitter på den skumle plastposen, dytter i søppelbøtta eller hopper opp på den særdeles merkelige stubben (alle fiktive ting, som eksempler). Av og til mistenker jeg henne for å late som om hun er redd, bare for å få godis for å dytte på den skumle tingen. <_<

Det er slett ikke alltid hun er så redd heller; som den gangen det lå en papirtallerken på veien; den måtte hun gå en stooor omvei rundt, sniiike seg opp bak (hvor er egentlig bak på en liggende tallerken?), og nafse i, før hun begynte ta den i munnen og kaste på den, gå ned i lekestilling, bjeffe litt til den, kaste litt mer på den og rive i fillebiter; hun bruker altså mye "redsels-uttrykk" i lek med ting, så noen ganger tror jeg faktisk hun bare leker.. :rolleyes: Jeg tror spøkelsesalder handler om å trene på redselsuttrykk, på å late som om man er redd og å trene seg i å flykte fra skumle ting, ikke at ting er så himla skummelt i utgangspunktet, men at de lager seg ting de bestemmer seg for at skal være skumle, og trener på å flykte, "angripe", og avreagere. Når jeg ser det er slike ting, sier jeg bare "slutt å tull, nå går vi", og så går vi videre, og hun avreagerer og slutter å bry seg.

Aynï syns veldig få ting er skummelt, men si hun reagerer på hester som kommer mot oss i en innhegning (vi står/går utenfor), så får jeg henne til å holde kontakten med meg og ikke bjeffe på hestene, og kunne gå forbi hestene uten å bry seg. Hun avreagerer kjapt. En halvspist rundball/traktoregg i mørket var skummelt en gang, og det fikk hun utforske på egen hånd; jeg står bare der og venter til hun blir ferdig før vi går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel nesten si D, jeg da. :D på Lillehammer i jula, gikk vi mye tur langs elva. Ved Badedammen, som slett ikke er noen badedam om vinteren, men et flott lekeområde for hund, sto det en overfyllt søplekasse, med lokket halveis oppe. Dette monsteret med kjeften på vid gap, dukket plutselig opp foran oss og Scilos bråsnudde og pilte femti meter tilbake der vi kom i fra. Ingen hund med vettet i behold går vel forbi et monster.... Ingvild gikk da bort til monsteret og ropte på tispene. De snuste litt rundt sånn halvveis interessert, ble lekt litt med og fikk gå avgårde igjen. Etterhvert kom den skikkelig modige greske importen vår bort. Identifiserte søplekassa og hadde da aldri vært redd for den, han. Nei, det måtte vi nok ha misforstått. :D

D: Sender bort de andre bikkjene, slik at pysa ser at det ikke er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør hverken A eller B. Jeg gjør mer eller mindre som Nirm og Jeanette. Jeg liker ikke å lage noen "big deal" ut av ting som er skumle, har erfart at en da bare bygger oppunder på det som er skummelt for hunden. Om jeg skal bli helt "crazy" og begynne å ta på og snakke med søppelbøtter tror jeg hundene mine ville blitt mer skremt enn om at vi rett og slett ikke bryr oss om "dumme" ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje hunden som lager et stort nummer ut av ting som vi ser på som bagateller innimellom. Det er vel like snålt å gå fram og tilbake fjorten ganger foran en søplekasse, som å gå bort til den èn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi går rett fram, samme hva vi støter på" *ler*

Ja det er vel nesten det vi gjør. Om jeg har hunden med meg, så går jeg rett på (evt oppå om jeg kan) låser henda på magen og bare går. Reagerer hundene eller ikke tar kontakt med det, så går jeg fram og tilbake til den ikke reagerer lengre Om den er løs så avventer jeg litt og ser om den sjekker, om ikke gjør jeg samme senarioet med hunden som den er i bånd.

Kan vi ikke hilse så går vi bare rett forbi. I det store og hele så gjøre ikke jeg noe annet enn å gå i normalt tempo, men om hunden går å sjekker og finner ut at det ikke er farlig så roser jeg den for å avreagerr. Når den har avreagert så går vi bort å sparker litt i tingen og forteller tingen at den er veldig liten og skal passe seg for oss *ler*

Tar hverken med meg hunden uten at den har avreagert, eller går bort og starter å kladde på ting som er "farlige"... Passerer heller gjenstanden noen ganger uten å ta kontakt med den selv slik at hunden kan få avreagert. Aldri hatt helt trua på at det hjelper så mye at jeg går og snakker med søppelkasser siden det er ganske unaturlig for meg til vanlig.... :wub:

Noe sånt som dette ja. Norma ser "spøkelser" innimellom, og da er det dette som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...