Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er deres julaften?


Marthe

Recommended Posts

Ja, hva gjør dere på julaften? Hvilke TV programmer ser du? Hvor skal du være? Har dere noen familie tradisjoner som følges?

Fortell, og la oss komme i julestemning! :)

Den starter med 8 åringen som sikkert i år som alle andre år er oppe altfor tidlig i ekstase over den store dagen.. Da tusler vi opp i pysjamas, tenner i ovnen, setter på kaffe & te, finner julestrømper og setter oss under teppet for å titte litt på tv...

Ifjor spente vi fast bikkjer på skia å gikk oss en liten tur, før man kommer hjem i varmen å skal slenge ribba i ovnen som skal stå der å spre lukta til sultne maver i flere timer.. *gleder seg* Gode gamle Donald julefilmene må man bare se, det blir ikke jul uten. Vi deler alltid ut en presang til hver tidlig på dagen, dette er litt taktisk, 8 åringen får da en gave som han kan leke med, spille med eller noe så tiden skal gå litt fortere, å man slipper å bli spurt om nissen hvert kvarter..

Sånn 1 time før middag blir pakkene lagt under treet, da er 8 åringen veldig i hundre og bikkjene på lukte seg igjennom hele haugen..

Det er bare kos og avslappende og alt til sin tid hjemme hos oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhå, denne tråden har jeg venta på! ;)

Nå skal vi se, det er vel ikke helt likt fra år til år, siden vi ofte bytter på hvor og hvem vi feirer jul med... Den "versjonen" jeg liker best er de gangene vi er hos bestemor da ;)

Står opp i ti-elleve tida, ihvertfall i tide til Tre Nøtter til Askepott, som jeg ser på senga. Så er det en eller annen form for frokost, helst enten polarbrød eller lompe/lefse med spekeskinke. I to-tida er det avgårde til bestemor, iført desemberuniform (styggeste genseren i verden, men blir ikke jul uten + nisselua mi) og helst et par poser på slep stappa med julegaver fra meg til familie og fra venner til meg. Hos bestemor stapper vi alt under juletreet (og når det er fullt der, oppetter veggene) og venter på resten av flokken mens middagen putrer på kjøkkenet. Før tilbrakte jeg og lillesøsteren min ofte tiden med å mekke litt i bestemors nisselandsby, men det har vi ikke gjort de siste gangene nå, vi begynner å bli litt gamle. De årene det er noe verdt å se på barnetv (som i år, for eksempel) ser jeg og de som vil på det, før vi spiser middag. Jeg spiser alltid medisterkaker, medisterpølse og poteter, og drikker masse julebrus :)

Skravling en times tid (dette var såååå kjedelig før, men nå som vi barna har vokst litt er det ikke så ille lenger :P) før vi spiser dessert. Alle andre enn meg spiser riskrem og konkurrerer om mandelen og marsipangrisen (ironisk siden jeg egentlig er den eneste på morssiden av familien som er vill etter marsipan) til dessert, mens jeg som regel gomler i meg en boks ananasringer eller to :o I åtte-ni tida begynner det å bli tid for gaver, hele hurven setter seg i en ring rundt bestemors stuebord, mens jeg og lillesøster, som har gjort dette siden vi kunne lese, løper at og fram mellom stua og juletreet med pakker som vi deler ut. Når alle er delt ut åpner vi etter tur, er som regel den som fikk mandelen i riskremen som får begynne. Og så tar dette gjerne noen timer, tror aldri vi har blitt ferdige før midnatt noen gang, selv om det kommer litt an på hvor mange vi er.

Så er det hjem og sove :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det spørs jo littegrann på hvor vi er men kan jo ta jula her hjemme siden det er her vi er i år :)

Alltid i julen samles alle de som er nærmest i familien, rundt 15 stk + en 3-4 hunder og "fordeles" på de nærmeste husene fra lille juleaften og iallefall til 3 juledag, noen år hele ferien ;) Jeg er vokst opp med besteforeldrene mine til nærmeste nabo og derfor bor noen hos de og noen hos oss. Juleaften starter tidelig, eller de fleste er iallefall oppe klokken 9 og de minste barna har da ofte vært oppe i noen timer allerede og sitter godt plassert med julestrømpa i fanget og barne tv på skjermen (her varierer det litt hvor vi er henne, entel hos oss eller besteforeldrene mine). Når klokken nærmer seg halv ti-ti er det klart for julefrokost. Alle samles i vårt hus, setter seg ved bordet og spiser seg gode og mette på alt mulig av "julefrokostmat", her er det også mye hjemmelaget som smaker ekstra godt ;) Så blir man sittende å skravle helt til klokka nærmer seg 11 da er det førstemann inn i stua for å få den beste plassen, i år har vi heldigvis stooor sofa (ti-seter) så alle skal få plass! Så er det å kose seg med tre nøtter til Askepott, etterfulgt av reisen til julestjernen, Donald Duck og vennene hans og alle andre ting som sendes på juleaften til klokken begynner å tikke mot klokken 4. I 4 tiden begynner man å ordne seg og skifte til pen tøyet for så å tusle inn i huset til besteforeldrene mine. Her er bordet allerede dekket og lysene tent. Vi har alltid fullstappet bord med mat og blant annet ribbe og pinnekjøtt er en selvfølge. Lutefisk blir det også til de som ønsker, men da er dette en forrett som nytes mens vi som ikke ønsker det kan se på tv eller andre ting :P Når maten er ferdig spist er alle sammen evig glade for at det finnes oppvaskmaskin og selv de minste barna hjelper flittig til når bordet skal ryddes, for en ting er klart her i familien, jo raskere oppvasken går jo fortere blir pakkene åpnet! (vi har hatt endel år på den gamle hytta uten oppvaskmaskin og kan vel si man lærte seg noen teknikker for å vaske opp raskt :o ) Når det ser nogenlunde ok ut igjen inne hos besteforeldrene går vi inn igjen til vårt hus da det er her alle gavene er. Mamma skal alltid ha juletre helt opp til taket noe som hos oss vil si ca 4 meter! Men kjempefint er det alltid og det er stort så alle pakkene får plass under :P Før gaveutdelingen starter settes kaffen på og kakene blir funnet frem. Vi finner ut hvem som skal lese opp gavene som som oftest blir meg og min søster. Vi leser annenhver pakke og leverer den til den som skal ha den, ingen ny pakke blir levert ut før den forrige er pakket opp og vist frem, de som får pakker sammen må også sammarbeide om å pakke opp sålenge de ikke sitter alt for langt fra hverandre. Midt inni gaveåpningen banker også nissen på døra og da er det om å gjøre å få samlet hundene nogenlunde så de minste barna får slippe frem og hilse på og hente gavene sine. Noen av barna velger også her og gi smukkene sine til nissen så nissebarna kan få de (da slutter de helt med smokk). Når nissen har dratt videre er det bare å fortsette med gavene og kakespisingen til alt er tomt og de minste barna for lengst har sovnet i sofakroken. Så bæres de i seng imens resten setter seg å ser litt på tv, eventuelt ser en film og snakker om dagen som har vært før vi alle igjen deles utover de to husene og legger oss til å sove for å være klare til en ny dag med julefrokost, gaveinspisering av ting man ikke fikk sett ordentlig på før øya glei igjen og selvfølgelig restespising. For rester det har man gjerne så mye av at det som oftesttil slutt må kastes :P

Innimellom alt dette er det selvfølgelig tur med hundene og leking i hagen =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ANER ikke i år! Vi får mormor, morfar, og onkelen min på besøk, + jeg har med meg Roya, og lillesøstra er 16 og 'voksen'(tror hun), så jeg er litt redd for at det blir en ganske annen jul i år enn jeg er vant med.. Men jeg SKAL iallefall se Tre nøtter til Askepott klokka 11!! Det er julevane, det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp rundt 6 -7 tiden,går ut og hyler at jeg har bursdag(vi er på fjellet) deretter løper jeg bort til strømpa mi og tømmer den utover senga.

Når alt rundt strømpa er ferdig kommer som oftest familien min for gratulere med dagen og gi meg enda flere gaver.

Fram til tolv ser vi på juleprogrammer, så kommer hele familien for å feire dagen (til ca kl. 1500) etter det kommer julenissen med gaver, også skal vi se på juleprogrammer. Rundt kl 1800 kommer oldemoren og oldefaren min for å feire resten av julaften med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie, på morssiden, samles hele gjengen, 40 stk +-, til julespleisebrunch og gavebytting på formiddagen. Alle har med seg litt godt pålegg, brød osv, og det er bæreposer/sekker med gaver overalt. Kaotisk, men veeeeldig hyggelig.

Da spises og skravles det i 2-3 timer, knallkoselig! Innimellom spisinga er det også mulighet for å se julefilmer for de som vil, blant annet Donald og Tre nøtter til Askepott.

Etterpå reiser alle til sitt, noen skal i kirka andre hjem for å gjøre klart til julemiddagen.

Middagen MÅ være klar til Sølvguttene synger jula inn kl 17, da benker vi oss rundt bordet og tygger ribbe, medisterkaker og julepølse/sossier til den store gullmedalje.

Når maten får synket litt er det riskrem med mandel og marsipangris til mandelfinneren.

Når vi var små var det drepen med opprydding og oppvask før gavene skulle deles ut...

Gavene blir delt ut en og en, hver enkelt må åpne før neste gave kan deles ut, noe som kan flere timer, litt avhengig av hvor mange vi er.

1.juledag er den Sløve dagen, da tusler man rundt i pysjen og tygger mer av gårsdagens ribbe, går gjennom gavene og tar livet helt med ro :)

Nå har jeg flyttet såpass langt unna familen at jeg ikke får vært med på julebrunchen, er helt klart noe som mangler i jula uten den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på dagtid er det veldig forskjellig hva som skjer. en stund var det alltid grøt i 12 tida, men det har man sjelden TID til lenger. Så nå er det uvisst frem til rundt 17, da er det middag på trevatn. (neimen ikke sikker på om den skal være "oppe eller nede" i år jeg (hos foreldre eller besteforeldre). Etter det er det oppvask osv, før vi samles rundt stuebordet hos mine foreldre for kaffe og kaker, og etterhvert gaver. Noe som i seg selv er altfor mye stress og mas.

Satser på en tur til Dokka på formiddagen så Bridie kan leke og herje med Buffy og Falco, så de er godt slitne til kvelden. Men det er vel alt.

Vi blir i år 9 stk samlet, inkl dansk dame besøk, og jeg gruer meg til å ikke skjønne en dritt :) Men det går vel etter nok HÆ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften i år blir litt spesiell fra tradisjonen da min bestemor gikk bort for 2 mnd siden og jeg har fått en ny kjæreste siden forrige jul..

Men jeg pleier å sove til jeg våkner, går tur med Mike, spiser en frokost sammen gubben, slapper litt av på dagen før jeg drar til foreldrene min og hjelper moren min med å lage julematen og hjelper til i kattepensjonatet. Vi blir bare meg, mamma, pappa og broren min i år, så blir nok en stille og rolig julaften. På kvelden henter jeg samboeren min og vi drar hjem og drikker litt vin og ser på hverandres julegaver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full baluba fra grytidlig om morgenen.

3 barn som maser etter julegaver fra det sekundet de flerrer opp øynene ;)

Da er det bare å sette på seg tålmodigheten og prøve å utsette kjeftingen til 1 juledag for på julaften skal vi kose oss.

I år skal vi til min bror. Da får ihvertfall Bonnie en gledelig jul for da kan hun leke med hunden til brodern hele dagen.

Pleier å prøve å få med meg tre nøtter til askepott men det har gått rett i vasken ett par år nå <_<

Kan ikke se den på film senere heller. Den MÅ sees PÅ julaften.

Vi har som vane å vente til etter middag med å åpne julegaver men i fjor begynte vi ett par timer før med ett par "ventegaver". Da senket roen seg hos barna så det kan vel hende vi gjør det i år også.

Jeg trenger kanskje ikke nevne at jeg har usedvanlig viltre barn :):o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften, ooohhh. Jeg sliter litt med julestemningen, den rant bort da snøen smeltet, men om et par timer starter ferien, sambo og jeg skal ut og spise og på stand up, og deretter er det jul for alt det er verdt - shopping, pynting, baking og kos.

Julaften varierer ut fra hvor vi feirer, men den starter alltid hos pappa. Overnatter hos ham fra lille julaften (som også er en dag med mange tradisjoner). Jeg står opp grytidlig, til fridag å være, for å se på Julemorgen på TV. Før det må dyret luftes litt, og ha frokost, hun dør på seg om hun ikke får frokost med en gang vi står opp.

Så benker jeg meg med dyne og pute i sofaen for å se på barne-TV... Gjerne som den eneste i huset... Jeg må liksom ha med meg den barnlige stemningen, men jeg må også innrømme at jeg smådupper litt om det blir for kjedelig... Og jeg gransker TV-programmet kvelden før, og står kanskje ikke opp til aller første tegnefilmen. Det var liksom mer stas for femten år siden...

Etter hvert kommer sambo og pappa også. Noen år har søss med sambo og sønn overnattet, eller så kommer de kjørende til avtalt tidspunkt for å spise julefrokost med oss.

Frokosten er mektig. Nystekte rundstykker eller brød. Kakao med pisket krem. Masse godt pålegg. Julemann/kakemann med brunost er nydelig godt, og blir dessert til frokosten, etterfulgt av klementiner.

Så sitter vi der, med falsk beskjedenhet og later som om vi ikke ser fem julestrømper som henger på peisen, før pappa spør barnebarnet om han har sjekket om nissen har vært der i løpet av natta. Og da går vi, igjen med falsk beskjedenhet og rødmende fnising, bort til peisen - og jaggu har ikke nissen vært der og fylt strømpene våre! Og spist grøten vi lagde kvelden før. Og fylt sekken med gaver. Du verden!

Pakkene må ut av sekken, lapper kan leses, så legges de under treet, det er ikke lov til å klemme på eller åpne opp.

Så begynner vel Tre nøtter til Askepott rundt nå. Reisen til julestjernen. Nevø har pleid å få noe som kan aktivisere ham litt i strømpa og i pakkekalenderen, så han diller med det. Juleheftene tas fram for de som vil se i dem. Klokka tre er God Jul fra Donald Duck ferdig, så da er det tur med hundene. Jeg er litt TV-slave på julaften...

I mellomtiden står pinnekjøttet til damping, og sprer julelukt i hele huset. Mmm...

Så er det å dusje, skifte, finne fram gaver fra ulike gjemmesteder og legge under treet - eventuelt om vi spiser hos min søster, stappes bilen full av gaver og det av maten vi lager.

Vi spiser og spiser, det er jo så godt, og det er et år til neste gang, så vi tar en porsjon til, eller? Nevø begynner å bli litt utålmodig, men er snill og holder ut.

Vi er stappmette etter middagen (og vi er så stappmette etter frokost/frukt/julestrømpe, at vi behøver ikke å spise noe før middag igjen klokken 17-18), så dessert er noe kjapt og lett - sjokolademousse, for eksempel. Hive i seg en pliktoppfyllende porsjon, før vi rydder av bordet. Hos søss går alt i oppvaskmaskinen, hos pappa setter vi det på benken og tar det senere. For nå er det pakker!

Og hos oss prøver vi å få til at alle får sett hva alle får, så vi deler ut få pakker i slengen. Vi tar oss god tid, og det er veldig deilig - når vi feirer med sambo kan vi være tolv-fjorten personer, pakkene deles ut på rekordtid, og ingen vet hva noen har fått. Jeg blir stresset av slikt, mister mye av julestemningen når alt skal være så hektisk. Samtidig som jeg skjønner at en må bli ferdig i tide. Men det er ikke koselig å ikke huske hva en fikk av hvem, fordi en til enhver tid sitter med tre-fire pakker i fanget, og prøver å sørge for at nevøene på sambos side ikke KASTER den pakken med knuselig innhold bort til svigers...

Pakkene åpnes, og når vi etter hvert er ferdig med det, ringer vi besteforeldrene våre for å ønske god jul og takke for gavene.

Så ryddes gavene litt bort, det settes fram julekaker på bordet (selv om ingen egentlig er sultne), vi synker skikkelig ned i sofaen, prater litt, før vi innser at vi nok er ganske sengeklare alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fast rutine hos oss om morgenen i allefall. :)

Står opp i ni tiden, begge to. Lager rundstykker og ekte varm sjokolade med krem. Spiser god frokost og glor på tv. Kl 11 skal jeg ha med meg Tre nøtter til askepott. Om jeg lufter Ace før eller etter det, er egentlig ett fett. Han er rolig uansett. :o

Så går vi oss en lang tur og leker gjerne litt med nabohunden. Så er det dusjing og på med finstasen. Pakke alle gavene i bilen og kjøre dit vi evt skal være på julaften. I år skal Ace være med til morfar, og hele familien samles der. Blir koselig. Har allergi i familien, så bli første gang Ace får være med å "feire".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg står opp i 8-9 tiden, og går da tur med hundene i pysjen før jeg setter meg for å se på tv til langt utpå dagen. Så går jeg tur med hundene igjen før jeg ordner meg for middag. Etter middagen med dessert så skifter jeg til kjeledress og møter da venninna mi med hennes hunder. Vi går som oftest en langtur, før jeg drar hjem, tar på meg joggebuksa og begynner å pakke opp gaver med resten av familien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har i de senere år variert litt pga arbeidene brødre ol, men om den følger tradisjonen ser den ca slik ut:

8-tiden: opp for å se på barnetv og spise frokost (lure de første juletingene fra mamma som vørterbrød, sylte osv)

9-halv ti går jeg på bussen for å dra i stallen for Juleturen. Vi har vært en gjeng på 4-8 stk som har ridd stort sett hver eneste jul kl 11.00. Nå er jeg ikke lenger på stallen, men håper jeg kan få til en tur i år alikevel:)

13tiden drar jeg hjemover igjen

14ca er jeg hjemme, da luftes det hund, sees på juletv og sitter minst mulig i veien for foreldrenes julesurring. Fort gjort at jeg plutselig blir tildelt en oppgave også

16.00 mamma begynner å stresse med å få meg til å skifte for å bli pen til jul, dusjetid:)

17 alle i familien (minus mamma som fortsatt jobber med julemiddagen) er pene og klare, noen overtar gryter, fisk, rein og borddekking slik at mamma får skiftet også

18.00 middag. Egentlig skal vi ha middag 17, men sjeldent at det skjer

når middagen er ferdig ryddes det av bordet, pakkene legges under treet (IKKE før, da har shana spist dem opp:P), peisen vedlikeholdes og barna leser julehefter til alle andre har funnet sine faste plasser i stua.

Og så er det gaver, en og en henter til noen andre enn seg selv. finner man en til en hund får hunden beskjed om å søke og får da æren av å finne seg en gave. Etter pakkene er alle godt fornøyd og det blir rydding og ordning før vi har julekaker, likør/ sherry/ brus/melk osv.

Etter dette forsvinner brødre og søster opp for å leke med gavene sine, se film eller lignende. mens foreldrene helt sikkert har fått seg ny cd til jul og hører på den inn i de sene nattetimer.

Vi drar stort sett også på midnattsmessen i domkirken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det fast tradisjon at jeg og mamma (pluss hund) pakket oss inn i bilen med gaver og klær og mat og det hele og satte retning for Bærum og besteforeldrene mine. Vel fremme ble jeg plassert forran TV'n for å se "3 nøtter til Askepott" og annet som måtte komme på etter det. Mamma og bestemoren min ordnet mat og danderte gaver. Før middag fikk jeg lov til å åpne en gave bare så ikke mamma skulle trenge å høre på 4 timer med konstante "åpne gaver snart?"-spørsmål! Så var det mat. Deretter kaffe og kaker. Deretter fulgte mange timer med gaveoppakking. Vi er sånn at vi pakker opp en og en gave så alle får se hva alle får. :) Tar lang tid, men er koselig!

De siste årene har tradisjonene blitt brutt sammen med noen brutte familiebånd. Den nye tradisjonen er at jeg og mamma tar med hunden på hytta, tar med gaver og mat opp der. Der blåser vi en lang mat i pynting og nøyer oss med å nyte den gode maten med litt god drikke til, ser en god film eller 4 og så åpner vi gaver til langt på natt! ;) Vi har det veldig koselig selvom vi er færre enn vi pleide å være. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har tradisjonene blitt brutt sammen med noen brutte familiebånd. Den nye tradisjonen er at jeg og mamma tar med hunden på hytta, tar med gaver og mat opp der. Der blåser vi en lang mat i pynting og nøyer oss med å nyte den gode maten med litt god drikke til, ser en god film eller 4 og så åpner vi gaver til langt på natt! ;) Vi har det veldig koselig selvom vi er færre enn vi pleide å være. ;)

Det der hørtes skikkelig koselig ut. Men jeg må dele mammaen min med en gretten lillesøster på 16. :)

Når jeg blir 'voksen' og rik og får meg hytte og greier, da skal jeg reise opp på hytta aleine med bikkjene og pusene til jul, og bare slappe av, i stedet for å stresse med familie eller familie til kjæreste eller whatever. :P Evt kanskje ta med en venn, om jeg har noen venner som ikke har noen å feire jul med. Jeg er så lei av alt stresset, og å måtte ha råd til julegaver når jeg egentlig vil vaksinere kattene, og alt det der, hehe.

Men, det blir nok koselig til jul likevel. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står opp ganske tidlig og spiser god frokost.

Deretter går vi i kirken, i alle fall mamma, pappa og jeg. Ingen av oss er kristne, men både jeg og mamma synger i kor (i mitt tilfelle to, og begge synger i kirken på juleaften). Brødrene mine blir vel hjemme.

Dersom Tre Nøtter til Askepott kolliderer med kirka, tar vi det opp, og så ser jeg den etterpå.

Maten er satt på, og så venter de lengste timene i året. Pinnekjøttet lukter utrolig godt! Setningen "Er det mat snaaart?" blir gjentatt noen ganger, mens vi ser på TV, kikker på gavene, prater om fysikk og teknologi og sånn (begge brødrene studerer på NTNU ;)), mimrer og ellers bare fryder oss over at familien er samlet.

Litt lekeslossing med brødrene mine hører til - det hjelper når man har litt sommerfugler i magen. Kanskje pusler vi litt puslespill (pleier av og til å kjøpe et på 1000+ biter før jul).

Når middagen endelig er ferdig, setter vi oss ned og spiser. Pappa sier alltid "Åå, de kunne no vør litt meir salt," noe vi ler av hver gang.

Etter middag setter vi oss ned og spiser dessert i stuen, og begynner etter hvert å åpne gavene.

Etter det går jeg trøtt til sengs, sikkert overlykkelig over alle de fine gavene jeg har fått :)

Ah, nå gleder jeg meg! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ti årene, med unntak av de to siste har vært slik;

Stå opp i tiiidlig og dra i stallen til 8-tiden. Noen år har vi hatt felles julefrokost i stallen, samt ridetur. De siste årene har bare jeg og ei venninne ridd, evt har jeg og morfar kjørt med vogn. Som regel har vi dratt hjem igjen i 12-tiden. Da har det vært å dusje og ordne seg, samt slappe av foran tven. Etter hvert har det blitt middagslaging og mormor og morfar har brukt å komme hjem til oss.

Etter at farmor døde ble ting litt annerledes, da kom farfar nedover og var hos oss også. Etter at han fikk slag og havnet i rullestol har imidlertid vi (jeg, mamma, pappa) dratt oppover til Røros til ham.

I år blir det vel noe slik; drar til Røros på mandag. Julaften står jeg nok opp tidlig og går tur med hundene, ser tv, lager mat, spiser, vasker kopper og ordner før kaffe og gaver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula her hos meg:

08.00 - Stå opp, ta på seg julepysjen, ta med seg pute og dyne opp i stua og se på barnetv (og ja jeg er nesten 20 år..)

- I kjøleskapet står det en 6-pakning med glass cola til meg ;)

- Åpner julekalenderen som inneholder et julehefte.

10.00 - Marco har våkna og vil ut, går tur en god tur med han. Så får han mat (som han sikkert ikke vil ha)

- Så spiser vel jeg en eller annen gang.

11.00 - 3 Nøtter til Askepott er på tv og da får ingen forstyrre meg.. :rolleyes:

Frem til ca. 15-16 så ser jeg alt som går an å se på TV, Disney er hovedprioriteten ;)

Så ordner man seg til jul i dag skal jeg lage krøller så i løpet av natta har jeg hatt ruller i håret også fikser jeg de opp med krølltanga etter på :) Tar på seg Adventslilla kjole og blir skikkelig snæsen (julaften er den store pynte dagen for meg)

Så drar vi til hvor enn vi skal (i år til tante) Marco blir hjemme i år og det tror jeg han synes er veldig greit :P Drar innom grava til pappa og tenner lys der og prøver alt man kan å ikke ødelegge sminka si.

Når vi kommer frem til tante så ligger julemiddagen å varmer seg i ovnen. Alle har stivpynta seg og er i supert humør :o Koseligste dagen som finnes. Vi spiser julemat som består av: Ribbe, Medister og Pølse. Dessert med sånn riskrem ting som jeg foretrekker uten rød saus. Etter det slapper vi av for en stund, folk drikker kaffe osv.

Så åpnes det gaver :P

Ordentlig juledessert og kaker o.l.. Tante sin hjemmelagde karamellpudding <3

Så drar vi hjem rundt 11 kanskje. Da får Marco en skikkelig god lang tur under stjernehimmelen og jeg får litt tid til ettertanke. Jula betyr mye for meg. Så får alle sammen en lang god natt og når jeg og brodern våkner så har vi fått julestrømpene våre fyllt med godteri. Er vel bare han og jeg omtrent som får julestrømpe på 1.juledag her i landet.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som er i kirken på julaften her?

Vår dag er full av tradisjoner - alt sparkes i gang av lille julaftens store koldtbord der vi har "kvelden før kvelden" på i bakgrunnen, og koser oss med koselig selskap og "Grevinnen og Hovmesteren".

Julaften er det tidlig opp (til julemorgen, som forøvrig var mye bedre med Nissa & Elisabeth, men duger nå også), sitte foran tven tidlig nok til å se barnekoret synge og se alle tegnefilmene frem til halv ni. Da lufter jeg hundene en ordentlig tur i skauen. Klokka 9 skal jeg være på Elixia og få trent en time før jeg kjører hjemover igjen. Er tilbake til 3 nøtter til Askepott starter. Mens tv-formiddagen ruller videre dekker jeg bordet for kvelden, lager fruktfat, organiserer kaker osv. Ser som regel mesteparten av reisen til julestjernen før jeg går opp og teller over gaver, og organiserer dem ferdig.

Klokka halv 3 skifter jeg, sminker meg og finner frem julesangene. Klokka 4 er det kirketid, jeg og lillesøster er solister på gudstjenesten og synger julen inn. Gudstjenesten er ferdig ca. 5, da ringer klokkene julen inn og mens "Deilig er jorden" lyder ut fra orgelet og trompeten i kirken synker julestemningen ordentlig inn og julen er endelig her ;)

Så er det hjem, fore hunder og spise julemiddag i 6-7 tiden. Ribbe står på menyen her, og det er verdens beste mat :)

Vi er sjeldent klare til å starte med gavene før i 8-9 tiden, da går vi rundt treet først. Etterpå går vi en og en og henter en gave, den åpnes, det takkes, også hentes neste gave. Tar tid, men er veldig koselig. Midt i gaveutdelingen tar vi kakepause, og fortsetter etter en lufting av hundene og litt kaffemat innabords. Gavekvelden er sjeldent over før i 12-1 tiden, og de største og dyreste gavene kommer selvfølgelig til slutt. Så henter man hunder, går og legger seg og gleder seg over at vi også har gaver på 1.juledag og 3.juledag ;)

Nå gleder jeg meg til jul for alvor :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...