Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå tur med to eller fler hunder samtidig

Djervekvinnen

Recommended Posts

Her er de ganske samkjørte. De går ved siden av hverandre forran meg, lukter på de samme flekkene, tisser og bajser på likt. Holder de bare i en hånd og det er to bånd.

Samme her, og det funker også med tre og fire stk. faktisk (nå er de ikke store da, men at de går i samme retning er liksom viktig uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
*klipp* Merker forresten at våre regler og rutiner blir fort utvannet dersom de går mye tur med andre enn meg, og da er de vanskeligere å gå med senere. Får de lillefingeren tar de hele hånden.

Denne merker jeg godt også, og det er ikke nødvendigvis mye tur med andre enn meg som gjør utslag. Mine trekker alltid mer når andre her i huset har gått med dem. De som har gått tur påstår at de ikke trekker, men jeg har sett dem gå tur tidligere, og nei, det er ikke et pent syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne merker jeg godt også, og det er ikke nødvendigvis mye tur med andre enn meg som gjør utslag. Mine trekker alltid mer når andre her i huset har gått med dem. De som har gått tur påstår at de ikke trekker, men jeg har sett dem gå tur tidligere, og nei, det er ikke et pent syn...

Kanskje det ligger til rasen, for sånn er det her også! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

For meg er det som å gå tur med en hund. Jeg merker nemlig ingenting til Cita, hun bare tusler ved siden av (det hender hun springer inn ut til kantene, men det går greit).

Edit: Som oftest går Cita i vanlig bånd, mens Tia har jeg i strikk rundt magen og i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da vi hadde fire hunder her hjemme, to dogo canaro og to staffer gikk jeg tur med alle fire.

Bare vær rolig og bestemt. så finner man fort en løsning får og gå tur med to eller flere samtidig uten stress.

Sett mange kjefte og dra mye i bånda.. ikke løsningen

bruk lyder får og komandere og ta deg tid til og få rå på flokken..

Så var mye frem og tilbake i begynnelsen, nå går hundene ved siden av meg uten ploblem..(to stk)

bruker sjeldent bånd..

lykke til neste gang du skal ta med deg en exstra på tur :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er litt kjipt å ha to eller flere hunder i samme bånd, spesielt hvis båndet er såpass at man ikke kan gå med litt avstand til hverandre. Det er lit som å tvinge dem til å gå oppi hverandre hele tiden. Jeg tror ikke jeg ville takla å ha broren minn helt oppi trynet hele tida. De bør som en del sier være ganske godt dreserte, og hvis det ikke er mange det er snakk om er det vel greit å ha hvert sitt bånd. Hvis det viser seg at det ikke går, må du nok bare innse at det blir to turer på deg hver gang :ahappy: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hovawarten min hadde jeg en dobermann hannhund på prøve noen mnd også, og jeg passet mye schæferen til venninna mi og rottweiler til kompisen min. Så da hendte det jeg gikk tur med hovawart,dobermann, schæfer og rottweiler samtidig. Alle hadde hvert sitt bånd. og så lenge de gikk på rad og rekke og jeg hadde båndene liggende glatt i hånda og ikke tullet de rundt hånda, kunne jeg gå inn å korrigere hver enkelt hund hvis de dro eller prøvde å stikke ut til siden. Men det gikk faktisk utrolig fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt rent teknisk, så syns jeg at to bånd (ett til hver hund) fungerer best. Siden jeg har en liten og en stor hund, er det viktig for meg at jeg kan stoppe kjapt hvis den lille setter seg ned for å gjøre fra seg, uten at hun blir dratt med videre fordi jeg ikke klarer å stoppe den store hunden tidsnok. Båndene må derfor heller ikke være snurret sammen. Siden de innimellom finner på å gå på hver sin side og å bytte side de går på, surres båndene automatisk sammen dersom jeg ikke gjør noe. Dette fører til at hvis jeg går med de i hver sin hånd, blir det mye bytting av bånd og hender. Derfor har jeg begge hundene på samme hånd. Båndet til den største hunden tar jeg på først, deretter den minste hundens bånd. Når de bytter side, vrir jeg bare hånden sånn at båndene snurrer seg opp igjen. Etter litt øving går dette helt fint.

Siden jeg har to med så stor forskjell i størrelse, må jeg gå og følge med på den minste. Den største er jo tung nok til å sette seg ned og bli sittende når hun tisser, selv om jeg går videre og den lille drar i båndet. Det samme gjelder slett ikke for den minste. Dessverre har dette skjedd et par ganger likevel, noe som har ført til at den minste er blitt litt mer vàr på når hun skal sette seg ned og ikke. Hun kikker på meg og på den største, og er veldig nøye på å følge med på om jeg får med meg at hun skal til å gjøre noe slik at jeg stopper. Når det er en så liten hund, så kjennes sikkert et slikt ument rykk ganske kraftig ut, mens en stor hund knapt ville merket det. Går jeg med hunder som er mer jevne i størrelsen, har ikke dette så mye å si.

Det føles ganske merkelig å skulle forklare akkurat dette, fordi det er blitt så lett å gjøre det at det går automatisk. Det blir kanskje også mer "selvsagt" når man får to hunder å gå tur med..? :icon_confused: I begynnelsen vil jo dine hunder være stor og liten i forhold til hverandre, men etterhvert vil de jo bli mer like. Jeg antar det kommer til å bli enklere og enklere for deg å gå med de, både pga størrelsen, pga at du får mer trening, og pga at hundene blir mer samkjørte. :icon_confused:

Hvis du synes det blir veldig mye styr med bånd og at Hera trekker, så ville jeg vurdert å ha Hera i magebelte og på den måten ha to hender fri til å kontrollere båndet til valpen. Hanefot (slik det er flere bilder av her i tråden) er ingenting å bruke på hunder med så stor størrelsesforskjell som det du kommer til å ha i begynnelsen (og ikke for meg heller). Når man får inn teknikken med å vri hånden så båndene snurrer seg opp, så er det også mye enklere å gå med to bånd enn med hanefot, det er min erfaring. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg synes er slitsomt med to,er at jeg må gå med hånda jeg har båndene i opp i været. Nei ikke sånn strakt opp, men i brysthøyde liksom. Hvis ikke er det alltids en som får kobbelet under beina. Kunne jo hatt kortere kobbel, men jeg synes det er greit at de får gått litt fra hverandre og snust litt også. Ike trenger litt tid, mens Felix gjør seg ferdig med sitt med en gang. Så å gå med "hengende" hånd gjør jeg ikke ofte gitt, og det kjennes innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg synes er slitsomt med to,er at jeg må gå med hånda jeg har båndene i opp i været. Nei ikke sånn strakt opp, men i brysthøyde liksom. Hvis ikke er det alltids en som får kobbelet under beina. Kunne jo hatt kortere kobbel, men jeg synes det er greit at de får gått litt fra hverandre og snust litt også. Ike trenger litt tid, mens Felix gjør seg ferdig med sitt med en gang. Så å gå med "hengende" hånd gjør jeg ikke ofte gitt, og det kjennes innimellom.

Det skjer HELE TIDEN hos meg også hvis de går i halsbånd... *sukk* Derfor bruker jeg mest sele på dyra, og strikkbånd på den største. Skal utvide med et magebelte snart...

Men tipset er altså seler: med kobbelet festet på ryggen så er det sjeldent det blir så mye kobbel imellom beina. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir imponert over dere som går med 2 eller fler store hunder ( rottweiler osv..). Jeg har 2 rottweiler hanner, og det er bare noen uker siden jeg innså at det ikke var helt forsvarlig av meg å gå med begge samtidig :)

De er sinnsykt sterk, og skulle det komme noe i veien, så har jeg ikke sjangs i havet til å holde dem. Men nå skal det sies at jeg har en omplasseringshund på 2 og 1/2 år, som er dårlig sosialisert og ikke kan gå i band i det hele tatt. Han ruser avgårdet som den buldoseren. Og Frost er akkurat fylt 1 år. Så han ser spøkelser på høylys dag, og er blitt meget tøff i trynet.

Jeg har laget meg selv MASSE arbeid, hehe, tidvis vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte :rolleyes:

Så her i gården blir det tur med en og en, til treninga gir resultat :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går tur med 4 hunder samtidig hver dag, kan ikke se at det er noe problem bortsett fra at hanhunden er en j...el til å snurpe sammen båndene, tispene går faktisk veldig fint og surper sjelden sammen båndene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...