Gå til innhold
Hundesonen.no

ValpeTråden


SiriEveline

Recommended Posts

Lagde denne tråden for at alle som har, skal ha eller har hatt valp skal kunne dele erfaringer, framskritt, vondt og godt.

Her kan du fortelle om dagen med valpen din, hva har han/hun lært idag? Kanskje noen kan avtale å møtes med valpene. Spørsmål kan spørres og besvares :whistle:

Tråden er ment rett og slett som en mer generell valpetråd.

Hadde da vært fint om alle som skriver innlegg kan skrive øverst:

Rase:

Alder:

Kjønn:

Sånn at man evt. kan sammenligne innen raser, se hvem som har liknende raser i samme aldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Jeg legger inn første svaret jeg så dere hva jeg mener :whistle:

Rase: Phalene

Alder: 8 uker og 3 dager

Kjønn: tispe

Har hatt lille nurket i 5 dager eller noe nå. Og alt går mer eller mindre på skinner. Hun har så vidt sluppet en halv bærsj inne, og tisset noen ganger, men nesten alt gjøres ute. Vi har fått en skikkelig rutine på det.

Idag (rettere sagt, inatt!) overrasket hun meg ved å våkne, komme ut av buret og sette seg foran senga mi for å si ifra at hun måtte på do!

Av triks har vi så vidt påbegynt sitt, men det begynner å sitte veldig godt (ironisk nok).

Har såvidt vært innom dekk, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram.. noen som har noen tips? Jeg har prøvd å legge godbiten på bakken, og det hender hun legger seg, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt vært innom dekk, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram.. noen som har noen tips? Jeg har prøvd å legge godbiten på bakken, og det hender hun legger seg, men ikke alltid.

Jeg har også liten hund, så kanskje det funker? Når jeg begynte med dekk så tok jeg den foran nesa og ned mot gulvet, da hun har nesa ved gulvet dro jeg den litt fremover. Da la hun seg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også liten hund, så kanskje det funker? Når jeg begynte med dekk så tok jeg den foran nesa og ned mot gulvet, da hun har nesa ved gulvet dro jeg den litt fremover. Da la hun seg :whistle:

Ja liten hund fungerer det også! Men da skal jeg prøve det, virket veldig smart.

EDIT: Det funket med en gang! TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Grand danois

alder: i mors mage fremdeles:P

kjønn: håper på han

har desverre ikke fått min ennå:drool: men venter på at den skal bli født nå:lol: Boarhuner's Vanja, som tispa heter hadde termin i går;) så jeg venter i spenning på at valpene skal komme hver dag nå=D

blir fint å få valp, trene den å se den vokse opp=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namn: Squid

Ras: Border collie

Ålder: 13 veckor

Squid är en härlig valp som jag är väldigt nöjd med! Hon ska användas till vallning, agility, lydnad och sök. Vi har kommit igång med träningen ganska bra, hon kan (i alla fall hyfsat):

- Utgångsställning på både vänster och höger sida

- Sitt

- Stå

- Korsa frambenen

- Stå med alla fyra tassarna i en skål

- Backa

- Backa upp på saker

- Springa i cirklar med mig på höger och vänster sida

- Vänta på fri-signal innan hon lämnar sitt, stå, buren, ytterdörren etc.

- Släppa leksak på "tack"

- Komma tillbaka med leksaker och lägga dem i min hand

- Bita sig i svansen

- Ligga på rygg

- Komma på inkallning

- Burlekar

Bild på Squid från igår:

081216-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Merlin

Rase: Boxer

Alder: 13 uker

Kjønn: Hannhund

Merlin er født hjemme hos oss, han er fra ett kull med 9 valper. Vet ikke helt om det var vi som valgte han, eller han som valgte oss. Skulle jo overhode ikke ha en hannhund til hjemme, men sånn ble det og det er vi overlykkelige for.

Veldig fornøyd, og vi har mye planer for fremtiden innen: Utstilling, Lydighet, Agility og Spor.

Han går nå på valpekurs hos Klickerklok hos Fanny og Thomas, noe vi er veldig fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namn: Squid

Ras: Border collie

Ålder: 13 veckor

Squid är en härlig valp som jag är väldigt nöjd med! Hon ska användas till vallning, agility, lydnad och sök. Vi har kommit igång med träningen ganska bra, hon kan (i alla fall hyfsat):

- Utgångsställning på både vänster och höger sida

- Sitt

- Stå

- Korsa frambenen

- Stå med alla fyra tassarna i en skål

- Backa

- Backa upp på saker

- Springa i cirklar med mig på höger och vänster sida

- Vänta på fri-signal innan hon lämnar sitt, stå, buren, ytterdörren etc.

- Släppa leksak på "tack"

- Komma tillbaka med leksaker och lägga dem i min hand

- Bita sig i svansen

- Ligga på rygg

- Komma på inkallning

- Burlekar

Å så skjønn!

Har tenkt agility selv, men etter 5 dager har vi bare startet med innlæring av sitt og dekk. Men vi har jo masse tid på oss da! Skal ikke forhaste noe, men å båndtrening skal vi starte med i morgen.. Eller det er vel morgen allerede?? Man blir så døgnvill av å være oppe perioder om natten også. (Jeg føler at jeg har blitt som en valp, sover når hun sover og er oppe og leker når hun er våken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha valp i løpet av senvår/sommer -09 om alt går etter planen.

Rase: Berger des pyrenees a poil long (langhårpyrre)

Alder: Ehm, ikke unnfanget en gang :lol:

Kjønn: Tispe

Vi skal hovedsakelig drive med agility, men også more oss med freestyle og spor.

Squid er helt nydelig :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Mops

Alder: 13 mnd

Kjønn: hanne

Jeg fikk Boris til 17 års dagen, han var en herlig liten "deig". Fikk han den 30 desember.. Raketter var ikke særlig skummelt, ei heller det hele store selskapet av mennesker som vi hadde på nyttårsaften.

Boris har lært meg at tålmodighet var noe jeg måtte lære meg, :drool:

Ingenting er deiligere enn å komme hjem å det hopper en valp rundt bena på deg av glede <3 :P

Boris og meg driver med utstilling og "hobby" spor :lol:

Kopiav14mars012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Berner Sennenhund

Alder: 11 uker

Kjønn: Tispe

Brumma er min aller aller første hund, og jeg har bare hatt henne i 3 uker ennå. Jeg kan ikke huske når jeg var så glad sist :lol: Hun har lært meg at jeg hadde et morsinstinkt bortgjemt langt der inne som jeg ikke visste om. Har tørket opp tiss og bajs og spy uten å rynke på nesen, jeg som pleide å krype sammen av sånn :P. Har ønsket meg en hund så lenge jeg kan huske og nå er hun faktisk her på ordentlig og det er så fint siojafoijlalll.) (huff, det høres så utrolig teit ut, men det er sannnnnt!)..gledessnufs snufs.

Huff, nå ble det jo skikkelig sentimentalt.

Hun kan sitt, dekk, vente på vær så god osv. Trener på innkalling og gå pent i bånd. Jeg har litt lyst til å klikkertrene henne, men jeg vet ikke om jeg er tålmodig nok til å drive og vente på atferd :drool:

Når hun blir stor og frisk og sterk skal hun bære kløv, trekke pulk og forhåpentligvis prøve seg på spor og kanskje lydighet for moro skyld?

brummern7.jpg

(hun er ni uker her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp* Boarhuner's Vanja *klipp*

Virkelig?! ;) Finnes det hunder med mitt navn også? ;)

[/OT]

Rase: Finsk lapphund

Alder: Snart 12 uker

Kjønn: Hannhund

Heikki har vært her i snart 2 uker nå, og tiden går veldig fort, merker jeg! Mye å gjøre! Han har nå begynt å si ifra når han må tisse, men det er mer sånn "Nå tisser jeg! *avistissing*" enn "Nå må vi gå ut for jeg må tisse!". Vi driver også alenetrening og han har gjort det ganske bra. Når jeg går piper og hyler han i kanskje to minutter, før han går og legger seg (stille blir han iallefall). Sørger for å rose masse når jeg kommer inn. Vært heldig, føler jeg, for han har ikke hatt noe diare eller slikt, selv om han eter både grus, snø og gresstuster som stikker ut av det lille som er igjen av snø ute nå... Han hører på navnet sitt, han skjønner hva "kom" og "nei" betyr, og vi øver på "sitt" innimellom. Vi jobber også med å få vekk uvaner som å tigge, eller bjeffe av glede når jeg kommer hjem fra skolen/senteret/butikken/etc.

I natt fikk han sove i senga mi ;) Vet mange har betenkeligheter mot det, men det var jo sååå koselig!

Så har han jo litt personlighet da ;) Hvilken hund har ikke det, liksom! Veldig tøff av seg, skal stadig base med naboens New Foundlander. Han tror han er ei ku (han har det med å raute når jeg løfter ham opp), en struts (han gjemmer alltid hodet enten i armkroken min, teppet sitt eller snøen når det dukker opp noe skummelt), en moldvarp (han har gravd et stooort fint hull ved siden av sandkassa utafor her!) også videre. Alt skal luktes på minst 20 ganger.

Så er han skikkelig mammadalt da :) Jeg mener det, jeg kan ikke gå fra senga til skrivebordet engang uten at han skal gå i hæla på meg. Prøver å få ham til å vise litt snev av selvstendighet innimellom da :rolleyes:

Jeg tror han kommer til å bli en skikkelig bra hund! :)

PC094799.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Dverpuddel

Alder: Blir født i 2009 en gang

Kjønn: Tispe

- En gang på sommeren (håper jeg) i 2009 skal jeg kjøpe en dvergpuddel tispe om alt går som planlagt.

Har ikke bestemt meg for oppdretter ennå, men jeg tror jeg har funnet den som passer meg best! :)

Hvet ikke når jeg skal kontakte oppdretter jeg bestemmer meg for..

Noen som vet hva som er lurt? Lurt og bestille tidlig? Er det uhøffelig og spørre om valpelista er lang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Dverpuddel

Alder: Blir født i 2009 en gang

Kjønn: Tispe

- En gang på sommeren (håper jeg) i 2009 skal jeg kjøpe en dvergpuddel tispe om alt går som planlagt.

Har ikke bestemt meg for oppdretter ennå, men jeg tror jeg har funnet den som passer meg best! :)

Hvet ikke når jeg skal kontakte oppdretter jeg bestemmer meg for..

Noen som vet hva som er lurt? Lurt og bestille tidlig? Er det uhøffelig og spørre om valpelista er lang?

Hvis du skal ha hunden om ett halvt år ville jeg kontaktet oppdretter nå :) Da kan du sette deg på valpeliste, og kanskje du får førstevalg. Det er bare å spørre og grave, ingen spørsmål er uhøflige (finnes unntak da). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

Rase: Staffordshire Bull Terreier

Alder: ikke unnfanget ennå...:)

Kjønn: Hannhund

Navn: Bravestaffs .......

I januar/februar parres det to nydelige staffer hos Bravestaff i Fredrikstad. en måned seinere parres enda to nydelige staffer på samme kennel...Fra ett av disse kullene skal jeg få velge min nydelige lille staffegutt. har andre valg på hanhund, i tillegg til at oppdretteren ønsket en av de flotteste hundene til oss siden vi bodde i nærheten av henne...gleder meg som en unge!!! jeg og oppdretteren har blitt enige om at lillegutt skal hete Bravestaffs Cantona eller Bravestaffs Løkky Luke...så lenge det passer på akkurat vår hun da, selvfølgelig...og det ser vi jo ikke før han er født! :)

så fram til min blir født får jeg kose meg med å være tante for lillesøs sin grand danois...;) er hvertfall garantert at valpene våre har noen å leke med opp i gjennom når den tid kommer...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange valper det er her! Veldig spennende å dele erfaringer med mange andre.

Nå har Tinka fått "sitt" til å sitte ganske bra. Og vi startet med bånd idag, gikk bare to runder rundt rommet, men det gikk veldig bra. Så planen er å trene litt hver dag og øke litt hele tiden.

Ellers syntes jeg hun er ganske nære å bli stueren. (vel vel, nærmere) Når hun våkner om natten, så går hun bort til sengen min og piper, som for å si ifra at hun er våken og skal ut. Og hvis jeg holder henne når hun må på do (som bæring til t-banen og sånn) så begynner hun å klynke litt.

Haha mens jeg sitter å skriver dette, er Tinka inne i buret sitt og prøver å rive ifra hverandre senga si. Tydeligvis noe gærnt med den! De har sine små meninger disse valpene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Presa Canario

Alder: 10 uker

Kjønn: Hann

Navn: Blade

Den som venter på noe godt, osv... Jeg har vært interessert i presaen siden jeg først møtte en for ca 5 år siden, og ønsket om å få en egen har vokst etterhvert som jeg har møtt flere hunder og lært mer om rasen. For en uke siden gikk drømmen endelig i oppfyllelse.

Valpen er veldig lovende så langt, han er selvsikker og takler verden fint. Ser at han har potensiale til å bli veldig selvstendig, så kontakttreningen er allerede godt i gang. Fokuset nå fremover ligger mest på sosialisering og miljøtrening, men han "kan" sitte.. dvs, han sitter foran døra når vi skal ut eller inn samt før han får mat, men jeg har foreløpig ikke lagt kommando på det. Forøvrig aner han ikke hva en "Blade" er, men han vet godt at det er han som er "Baby"... :)

Blade er ikke eneste hund i huset, fra før av har jeg en 3 år gammel dvergpinscher som nå er valpens store (*host*) helt :)

10desember2008072-500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest diverse valpetråder rundt om på forumet så syntes jeg alle har noen raketter av små vesener. Jeg vet ikke det bare er det at hun fortsatt prøver å bli kjent, eller om hun rett og slett er veldig rolig av seg.. men Tinka syntes det er like greit å tygge på et bein. Hun får jo noen raptuser, men det er ikke ofte. Og hvis jeg leker med henne, kan hun fint finne på å bare legge seg ved siden av meg og tygge på leken.

Er dette veldig unormalt? Eller sitter jeg bare å venter på at hun plutselig skal eksplodere i glede og bare være en propell 24/7?

Hun er jo heldigvis veldig glad og konsentrert når vi trener litt sitt og dekk og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha hunden om ett halvt år ville jeg kontaktet oppdretter nå :o Da kan du sette deg på valpeliste, og kanskje du får førstevalg. Det er bare å spørre og grave, ingen spørsmål er uhøflige (finnes unntak da). :P

Okei ;) Jeg får snakke med mamma da, så ser vi hva det blir til ;) Men skal jo ikke være uhøffelig heller .. Bare snakk om hund, og da blir det sikkert ikke uhøffelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...