Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det løpetid?


Gjest

Recommended Posts

Luna laget et fantastisk liv i natt, spydde, peip og måtte ut på do to gang.

Den siste uka (eller to) har det også kommet noe som minner om blodflekker på teppet i buret hennes. Ikke noe stort, utrolig lite og minimalt. Så lite at jeg tviler på at det er løpetid egentlig. Ikke har hun noe "forstørret" på kroppen sin og ikke har hun forandret atferd.

Ah, der spydde hun IGJEN faktisk. To gang. Det er helt tomt spy, gulaktig mageveske med en barkebit eller to i. Og masse skum på toppen. Ugg. Hun spyr aldri ellers, uansett hvor mye dritt hun har spist (og det har hun jo ikke i det siste)? :)

Lar være å gi henne mat nå i morgentimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Bea fikk sin første løpetid var hun mye kvalm i ukene før.. Hun spydde flere ganger og vi ble ganske bekymret, men hadde våre mistanker om løpetid, og ganske riktig.. innen neste uke kom løpetiden. Så kan godt hende det er løpetid på ferde, spes med tanke på blodflekkene du har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå spydde hun utenfor døra enda en gang. Kjempelite, størrelse med en halv brødskive eller noe (i omkrets) med tom gul guffe. Kvier meg for å gi henne mat, det kommer jo bare til å komme opp igjen :confused: Men jeg bør vel bare gi henne mat før natta nærmer seg.... Gahh. I morgen har jeg faktisk eksamen så jeg _trenger_ en god natts søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert løpetid. Eller klarer du å lokalisere at blodet stammer fra andre steder på kroppen hennes? :ahappy: Tulla var veldig uvel dagen hun fikk sin første løpetid, og det er ikke unormalt. Er ikke Luna ca 10 mnd nå? På tide å få løpetida da i alle fall! :whistle: Velkommen i klubben for de som har tisper som så alt for fort ble "voksne".. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er "noe vits" å ringe veterinæren. Jeg vet at hun ikke har spist noe (for en gangs skyld) - ikke noe blod i avføring eller spy, ikke noe varm ellers på kroppen men slapp og blanke øyne. Får sikkert en reply som "får se over et par dager, kan evt. settes på antibiotika". Og det gidder jeg ikke! :whistle:

Hun er født 1 April, så *telle* hun blir 9 mnd 1 Januar. Kanskje hun er tidlig ute? Mamman fikk løpetid v/ 10 mnd.

Klarer ikke å lokalisere hvor de flekkene kommer fra, de har vært uhyre små og fjernt mellom hverandre, kun "noticeable" på teppet i buret. Egentlig kan det være fra kloklipp eller noe sånnt, så de er kanskje ikke fullt så relevante...

Ikke spydd noe mer i løpet av dagen, spiste med høy apetitt og tigger ti ganger verre enn før v/bordet siden hun nok er SULTEN. Ikke kommet noe mat opp siden spisingen heller, slik konkluderer jeg med at det ikke er noe "alvorlig/irriterende" i magen som førte til spyingen i morrest.

Men slapp og trøtt er hun litt mer enn før inne. Dog er halen enda rett opp i 60graders vinkel med bøy, og så lenge den er der oppe så bekymrer jeg meg ikke så mye :ahappy: Tisser normalt gjør a også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitra var også ganske uvel rett før hun fikk løpetid, men jeg er ikke helt sikker på om har noe med hverandre å gjøre. Hun har hatt en tendens til å gulpe litt etter hun har spist/drukket fordi alt skal gjøres i en fart. Hun var heller ikke hoven den første uken, jeg så litt blodtendenser, men det kom litt etter litt og nå er hun ganske så hoven og blør en del også.

Så jeg tror nok det er løpetiden som har kommet, og at du ikke trenger å beskymre deg. Det er også en normal tid for henne å få den. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tegn på løpetid enda. Begynner å mistenke henne for å ha spist noe faenskap. Kom på at hun var på eksursjon under bad-benken kvelden før spy-natten, kan hende det lå en gammel fluortabelett eller no der...

Men hun er pigg i dag, til tross for mer spy natt til i dag. Spiste normalt i hele dag og har hatt normal avføring. Så det er bare noe som får henne til å spy KUN om natten. :S Og hun har ikke tilgang til noe i buret, ikke engang tepper hun kan spise (for de har vi allerede måttet fjerne).

Utspekulert bikkjedyr.... >_>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? My har hatt løpetid hun, det er jeg riiiimelig sikker på, men jeg har ikke sett mer enn EN(!!!!!) pitteliten blod-dråpe.

Hanhundene var gale etter henne en periode også, det var det tegnet som gjorde meg mest sikker i min sak.

I tillegg så kan man helt tydelig se at "musa" hennes har vokst siden tiden før hun fikk løpetid.. Samme skjedde på Emma når hun fikk løpetid, musa ble større og selv om hevelsen gikk ned etter løpetiden så har den alltid vært litt mer bollemus siden den første løpetiden enn hva den var før løpetiden kom. ;)

Føles passe ubehagelig å skrive sånt om hunder da! :);):o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha nei det er da helt normalt! :):o

Men ja, jeg har tenkt over akkurat det med hevelse etc... Men jeg må bare ha misset det, for jeg har prøvd å sett de siste ukene om den tingen under magen har blitt større (der de tisser i fra iallefall, men det kan da ikke være der de parres? *forvirret om antall hull* ;) ) og det har den ikke. Er det den som blir større? Eller gjemmer det seg noe bak all pelsen der baki? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? My har hatt løpetid hun, det er jeg riiiimelig sikker på, men jeg har ikke sett mer enn EN(!!) pitteliten blod-dråpe.

Hanhundene var gale etter henne en periode også, det var det tegnet som gjorde meg mest sikker i min sak.

I tillegg så kan man helt tydelig se at "musa" hennes har vokst siden tiden før hun fikk løpetid.. Samme skjedde på Emma når hun fikk løpetid, musa ble større og selv om hevelsen gikk ned etter løpetiden så har den alltid vært litt mer bollemus siden den første løpetiden enn hva den var før løpetiden kom. ;)

Føles passe ubehagelig å skrive sånt om hunder da! :);):o

Du mener det ville vært mindre ubehagelig å skrive sånt om deg selv? :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha nei det er da helt normalt! :P;)

Men ja, jeg har tenkt over akkurat det med hevelse etc... Men jeg må bare ha misset det, for jeg har prøvd å sett de siste ukene om den tingen under magen har blitt større (der de tisser i fra iallefall, men det kan da ikke være der de parres? *forvirret om antall hull* :) ) og det har den ikke. Er det den som blir større? Eller gjemmer det seg noe bak all pelsen der baki? :D

Jo, det er samme hull. :D Og hvis din hund har det "under magen", så er det mest sannsynlig en hannhund. Min tispe har det i alle fall ikke på magen, men rett under rompehullet sitt, mellom lårene. :P

Det kan godt være det var en slags løpetid. Aynï blødde noen uker, men jeg merket ingen ståperiode på henne. Hun var ikke så interessant for hannhunder da. Plutselig er hun interessant igjen, og nå står hun, en mnd eller to etter at hun sluttet å blø. Antageligvis har løpetiden hengt seg opp (for i mellomtiden har hun vært over gjennomsnittet interessant for hannhunder), og nå først løsner egget. Nå blør hun derimot ikke, men er litt mer hoven enn hun pleier, og selv om det ikke er blod inni der (ja, man kan til en viss grad åpne litt), så ser det litt "rosa-væske-aktig" ut. :rolleyes: Hun er en billig tøs nå for tiden, og byr seg frem til hvem det skal være. <_<

Poenget mitt er, som mitt eksempel om Aynï skulle belyse, er at løpetiden kan variere; den kan stoppe opp, den kan fortsette, den kan vare til evig tid (jepp, noen ganger henger den seg opp, og tispen går og er høyløpsk i flere uker/mnd), de kan blø, den kan ikke blø, de kan hovne opp, og noen hovner ikke fullt SÅ mye opp, osv osv. Det som er din jobb, er at du MÅ finne ut hvor blodet stammer fra; er det er kutt, eller er det løpetid? Ta tak i hunden din, åpne opp bak og se, evt press litt dopapir mot åpningen hennes, da ser du om det er litt hovent der eller ikke, og om det er antydning til blod der. Løpetiden kan ha begynt, for så å stoppe opp, og da må du være på vakt..fordi du ikke nødvendigvis vet når den begynner igjen, og du vet ikke når hun er mottagelig for parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det hverken er blod eller spying på gang lenger, da er det liksom ikke så mye som sier løpetid egentlig? :) Ja jeg har dyttet dopapir og faktisk også en håndduk som skulle kastes (i farge hvit) - men nothing nada. Fikk mer farge av å tørke bikkja i ansiktet, var både grus, øyeguffe og snørr der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, tingen er at jeg er usikker på om flekkene var blod. Det var "misfargning" i brunaktig lys farge. Kunne like gjerne vært nysing eller som jeg mistenker, kloklippen. Og siden det ikke har kommet noen flere flekker på teppet i buret så er det ikke så gøy å jakte på noe man ikke har noen beviser for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...