Gå til innhold
Hundesonen.no

Markerer/Tisser i blodsporet...! :-O


Lemen

Recommended Posts

Sølve og jeg har forsøkt oss så smått på blodspor, og Sølve elsker det! :) Han er kjempeivrig og nesa går, jeg ser på hele hunden at han konsentrerer seg så mye som det lille fluehue makter. *ler* Han er i verste puberteten og spor er det eneste som er gøy for tiden, nemlig. :)

Men... hva er greia med å markere ved sporstart, i sporet og ved sporslutt? Er det "lov" å markere så kraftig? Er det vanlig? Jeg skal jo ikke forstyrre han når han jobber og har derfor ikke korrigert han, han er lynende rask til å løfte benet samtidig som han jobber men det ser unektelig ganske rart ut. Og om vi evnt skulle prøve oss i konkurranse så vet jeg ikke helt om sånn atferd er tillat?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markere... Mener du at han tisser da? Tror i så fall at det ikke tar seg så godt ut i en konkurranse. En dommer ville nok sakt at hunden var ukonsenteret. Men en hund ska jo markere sporet, men med det mener di nok at hunden skal "vise" at han er på rett spor og at han vet hva han holder på med. Vet mange som lærer hunden å dekke når han finner noe i sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at han tisser ja.. Og det rare er at han er konsentrert synes jeg, han jobber skikkelig, men rekker likevel å skvette litt... :)

Jeg er helt nybegynner på blodspor og har ikke gått noe kurs eller noe slikt, så jeg vet ikke helt hva som er vanlig jeg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når hunden markerer mens den jobber, så er ikke motivasjonen høy nok. En hund som jobber intensivt og konsentrert markerer ikke.

Det har hendt tre ganger med min som kan huske i løpet av de snart to årene av hans liv, husker to gang i spor og en gang i felt, da har jeg brutt han av og lempet han i bilen. Da er det slutt på moroa for en stund. Men det hjelper på min når motivasjonen er høy nok til at jeg kan korrigere og at jeg vet hunden KAN øvelsen, dersom det er i nyinnlæring ville jeg satset på å øke motivasjonen til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når hunden markerer mens den jobber, så er ikke motivasjonen høy nok. En hund som jobber intensivt og konsentrert markerer ikke.

Det har hendt tre ganger med min som kan huske i løpet av de snart to årene av hans liv, husker to gang i spor og en gang i felt, da har jeg brutt han av og lempet han i bilen. Da er det slutt på moroa for en stund. Men det hjelper på min når motivasjonen er høy nok til at jeg kan korrigere og at jeg vet hunden KAN øvelsen, dersom det er i nyinnlæring ville jeg satset på å øke motivasjonen til hunden.

Hmm... Det rare er at i dag var han det mest motivert jeg noen gang har sett han. Skikkelig ivrig og slik det så ut på meg markerte han fordi han "eide" sporet og det var stas..? Han markerte og styrte ved sporstart, litt i sporet og veldig ved sporslutt. Han får ikke lov til å markere og sparke i bakken til vanlig, men han er kjapp om jeg ikke følger med..

Men jeg får gå i tenkeboksen litt, markeringen er en uting men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal øke motiveringen. Rådyrfoten er det han desidert jobber best for, jeg har forsøkt godbit/rå kalkunhals/leke o.l ved sporslutt og det er ikke stas, da leter han videre etter rådyrfoten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en overslagshandlign fordi sporet blir "for" gøy da? At han må få ut litt av spenningen?

Der tror jeg du er inne på noe, men igjen, hvordan skal jeg få han til å slutte med tissingen? :)

Det skal ikke være lett dette her, og jeg som trodde spor var supert for et lite fluehue. Spor skulle liksom være lett som en plett, bare la hunden følge sporet og ikke blande seg. Men tissing var det ingen som sa noe om.. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å avbryte ham og legge ham ned i sporet? Altså legge han i dekk, ingen korrigering eller noe, bare helt rolig uten å si så mye? La ham ligge et par minutter og prøve å sette ham på igjen når han har roet hjernecellene litt?

Hvis du i utgangspunktet har en hund som er så motivert at han får sånne overslagshandlinger, ville jeg unngått påvirkninger og oppgiring før du starter sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å avbryte ham og legge ham ned i sporet? Altså legge han i dekk, ingen korrigering eller noe, bare helt rolig uten å si så mye? La ham ligge et par minutter og prøve å sette ham på igjen når han har roet hjernecellene litt?

Hvis du i utgangspunktet har en hund som er så motivert at han får sånne overslagshandlinger, ville jeg unngått påvirkninger og oppgiring før du starter sporet.

Forløpig har jeg ikke gjort noe som helst om du skjønner meg, på tidligere spor har han ikke tisset så mye som i dag og jeg har ikke visst hva som er riktig å gjøre. Men jeg skal prøve som du sier. :) Men jeg kan dessverre ikke skryte av en perfekt dekk kommando, grunnen til at vi prøver spor er fordi det er mange fluer i det lille hodet hans for tiden så lydighetsterping har jeg tatt pause fra.

I dag var han ganske gira før vi gikk sporet, hadde kastet litt snøball og herjet, så han var i fyr og flamme. Det hadde nok innvirkning på sporingen hans. Nesten gang skal jeg unngå å gire han opp å se hva som skjer.

Jeg må bare si jeg setter stor pris på innspill, som sagt dette er helt nytt for meg. Blodspor har falt veldig i smak, så jeg har lyst til å fortsette med det og da er det jo greit å unngå feillæring fra begynnelsen av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forløpig har jeg ikke gjort noe som helst om du skjønner meg, på tidligere spor har han ikke tisset så mye som i dag og jeg har ikke visst hva som er riktig å gjøre. Men jeg skal prøve som du sier. :) Men jeg kan dessverre ikke skryte av en perfekt dekk kommando, grunnen til at vi prøver spor er fordi det er mange fluer i det lille hodet hans for tiden så lydighetsterping har jeg tatt pause fra.

I dag var han ganske gira før vi gikk sporet, hadde kastet litt snøball og herjet, så han var i fyr og flamme. Det hadde nok innvirkning på sporingen hans. Nesten gang skal jeg unngå å gire han opp å se hva som skjer.

Jeg må bare si jeg setter stor pris på innspill, som sagt dette er helt nytt for meg. Blodspor har falt veldig i smak, så jeg har lyst til å fortsette med det og da er det jo greit å unngå feillæring fra begynnelsen av. :)

Du trenger ikke ha noen perfekt dekk-kommando, bare du får lagt ham uten å stresse mye rundt det liksom, poenget er bare at han skal få roe seg litt ned. :D

Og som du sier selv, kanskje unngå vill lek og sånne ting før sporet. ;)

Hvis ikke disse tingene virker har jeg dessverre ikke så mye mer på lager, jeg er til best hjelp hvis jeg får se hunden i situasjonen liksom, er ikke så flink at jeg kan komme med sånn kjempemye over nettet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen vår var slik til å begynne med (altså de første 4-5 blodsporene). Han var "ultra-giret" og tisset ved sporstart. Vår løsning var å kun vise han posen med slutt-kløven (vi bruker elg da det er mye enklere for oss å få tak på), sele og sporline innen vi la ut sporet. Når det hadde gått tilstrekkelig med tid (4-20 timer, varierer bestandig mye på dette her i gården) var det rolig å ta med hunden til sporstart-området (evt til bilen), på med sele, så frem til spor-området, deretter sette på sporlina klar til spor-oppsøket. Da sluttet han med markering. Det funket for oss, kanskje det funker for deg? Å "leke/hause" han opp gjorde vår hund enda mer "frustrert" og markeringsbehovet økte mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve og jeg har forsøkt oss så smått på blodspor, og Sølve elsker det! :) Han er kjempeivrig og nesa går, jeg ser på hele hunden at han konsentrerer seg så mye som det lille fluehue makter. *ler* Han er i verste puberteten og spor er det eneste som er gøy for tiden, nemlig. :)

Men... hva er greia med å markere ved sporstart, i sporet og ved sporslutt? Er det "lov" å markere så kraftig? Er det vanlig? Jeg skal jo ikke forstyrre han når han jobber og har derfor ikke korrigert han, han er lynende rask til å løfte benet samtidig som han jobber men det ser unektelig ganske rart ut. Og om vi evnt skulle prøve oss i konkurranse så vet jeg ikke helt om sånn atferd er tillat?

Noen som vet?

Aron er en skikkelig pubertetslus og prøvde seg på å markere i sporet. Dette tok jeg tak i med en gang (han får ikke lov å gå rundt å markere når han "jobber" og skal konsentrere seg om sporet) og han sluttet faktisk å gjøre det etter den gangen. Holdt fint med ett "nei" og holde linen tilbake. Men jeg ser som oftes når han skal til å markere også. Men det er ikke sikkert min og din hund markerer for samme grunn da, men jeg synes ikke det er akseptabelt at han skal markere når vi går spor. Tisse får han selvfølgelig gjort før vi går spor :D (Forresten, vi går menneskespor da - ikke blodspor, om det skulle ha noe betydning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen vår var slik til å begynne med (altså de første 4-5 blodsporene). Han var "ultra-giret" og tisset ved sporstart. Vår løsning var å kun vise han posen med slutt-kløven (vi bruker elg da det er mye enklere for oss å få tak på), sele og sporline innen vi la ut sporet. Når det hadde gått tilstrekkelig med tid (4-20 timer, varierer bestandig mye på dette her i gården) var det rolig å ta med hunden til sporstart-området (evt til bilen), på med sele, så frem til spor-området, deretter sette på sporlina klar til spor-oppsøket. Da sluttet han med markering. Det funket for oss, kanskje det funker for deg? Å "leke/hause" han opp gjorde vår hund enda mer "frustrert" og markeringsbehovet økte mye...

Sølve har ikke gått så innmari mange spor han heller. Det var vel det 5-6 sporet han gikk i dag. Så det kan jo høres ut som en slags nybegynner greie, -han gleder seg så mye at han "tisser på seg". Men jeg skal prøve slik som Belgerguri og du skisserer. Roe det helt ned og ikke hause han opp, og satse på at det gjør trikset.

Jeg må forresten le litt.., rådyrfoten er i største laget for Sølve han klarer såvidt å bære den i munnen.. så han med elgkløv hadde vært et artig syn tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonell tenåring...? Det kan gi seg forskjellige uttrykk det. Jeg tror han prøver å markere og jeg ville ikke latt han fått lov til det. Det er som en sa - det kan lett bli en vane.

Når Amigo er litt lite motivert på spor så begynner han å spise gress. Det skjer uten unntak i starten på sporet før han har "gått seg varm." Jeg lar ham aldri få lov til å leke ku - jeg gir kommandoen søk spor og signaliserer i lina at han skal bevege seg. Det hjelper og han kommer innpå rett modus igjen.

Pissing pleier han aldri å gjøre hverken i sportrening eller søk - men forrige uke var vi på ettersøk der jegerne hadde brukt sin egen ikke-godkjente svært så maskuline hannhund først. DA skal jeg si deg at det var en som markerte på hver eneste busk :) Det endte med at jeg dro bikkja med utenfor området der den andre hadde gått og skvetta og satte ham på et annet sted. Da funka det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonell tenåring...? Det kan gi seg forskjellige uttrykk det. Jeg tror han prøver å markere og jeg ville ikke latt han fått lov til det. Det er som en sa - det kan lett bli en vane.

Når Amigo er litt lite motivert på spor så begynner han å spise gress. Det skjer uten unntak i starten på sporet før han har "gått seg varm." Jeg lar ham aldri få lov til å leke ku - jeg gir kommandoen søk spor og signaliserer i lina at han skal bevege seg. Det hjelper og han kommer innpå rett modus igjen.

Pissing pleier han aldri å gjøre hverken i sportrening eller søk - men forrige uke var vi på ettersøk der jegerne hadde brukt sin egen ikke-godkjente svært så maskuline hannhund først. DA skal jeg si deg at det var en som markerte på hver eneste busk :) Det endte med at jeg dro bikkja med utenfor området der den andre hadde gått og skvetta og satte ham på et annet sted. Da funka det bra.

Han er en hormonell tenåring, ja.

Men tenker du at jeg skal korrigere han i sporet? Dvs si nei/eh eh (det er slik jeg korrigerer) og så si søk når jeg får kontakt, eller hva tenker du? Jeg trodde ikke det var "lov" å snakke til hunden i det hele tatt når den sporet, så derfor har jeg ikke korrigert han. Men som sagt, jeg har ikke store erfaringen med blodpor. Og det er skikkelig gøy synes jeg, så jeg vil gjerne gjøre det rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en hormonell tenåring, ja.

Men tenker du at jeg skal korrigere han i sporet? Dvs si nei/eh eh (det er slik jeg korrigerer) og så si søk når jeg får kontakt, eller hva tenker du? Jeg trodde ikke det var "lov" å snakke til hunden i det hele tatt når den sporet, så derfor har jeg ikke korrigert han. Men som sagt, jeg har ikke store erfaringen med blodpor. Og det er skikkelig gøy synes jeg, så jeg vil gjerne gjøre det rett. :)

Det kommer jo an på hvorfor han gjør det. Dersom det en overslagshandling synes ikke jeg det er riktig å korrigere. Men som jeg skrev i mitt første innlegg, så får min beskjed om at det der ikke er lov også tar jeg ham i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags tissing det er - må han på do så må han jo såklart få lov til det :) Men å gå rundt og skvette overalt er en uvane som bør plukkes vekk. Du trenger egentlig ikke korrigere noe særlig - bare få fokus over på sporet. Et kremt og litt drag i lina kan være nok.

Du har lov til å kommunisere med hunden - men du skal holde det på et minimum. Å ha samtale med bikkja eller å mase er selvsagt uønskelig. Hunden skal jo jobbe mest mulig selvstendig, men dersom han går seg fast i et tap og ikke klarer å finne ut av det selv så må du kunne hjelpe til. I reelle søk handler det om kommunikasjon og samarbeid deg og hunden i mellom - dere er en ekvipasje. Så om du sier til ham at nei kutt ut - søk spor - så gjør det ingenting.

Jeg tror at dette er et utslag av tenåringsnykker og forbigående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvorfor han gjør det. Dersom det en overslagshandling synes ikke jeg det er riktig å korrigere. Men som jeg skrev i mitt første innlegg, så får min beskjed om at det der ikke er lov også tar jeg ham i bilen.

Jeg tror også at det er en overslagshandling så jeg vil ikke "straffe" han fordi han er "for" gira. :whistle: Min form for korrigering er veldig mild og om jeg forstår Jaktlykke riktig er det snakk om å få kontakt, så jeg tror jeg vil prøve å få kontakt når han tisser og så få fokus på sporet. Men jeg vil også ikke hause han opp i forkant av sporet, men ta det med ro og se om det har innvirkning på han.

Det kommer litt an på hva slags tissing det er - må han på do så må han jo såklart få lov til det :ahappy: Men å gå rundt og skvette overalt er en uvane som bør plukkes vekk. Du trenger egentlig ikke korrigere noe særlig - bare få fokus over på sporet. Et kremt og litt drag i lina kan være nok.

Du har lov til å kommunisere med hunden - men du skal holde det på et minimum. Å ha samtale med bikkja eller å mase er selvsagt uønskelig. Hunden skal jo jobbe mest mulig selvstendig, men dersom han går seg fast i et tap og ikke klarer å finne ut av det selv så må du kunne hjelpe til. I reelle søk handler det om kommunikasjon og samarbeid deg og hunden i mellom - dere er en ekvipasje. Så om du sier til ham at nei kutt ut - søk spor - så gjør det ingenting.

Jeg tror at dette er et utslag av tenåringsnykker og forbigående.

Jeg håper også det. :P Sølve er en hormonell gutt, med fluer i hodet og mye på plakaten. :rolleyes: Han var godt luftet før vi gikk spor. Så jeg skal prøve som du skisserer.

Har dere forresten noe litteratur å anbefale? Jeg har bestilt "Nesearbeid for hund" av Anne Lill Kvam, men såvidt jeg kan se står det ingenting spesielt om blodspor i den boken, men mer generelt om alle typer spor.

Jeg synes det er så gøy å se Sølve så engasjert og fokusert (innimellom tissingen.. :ahappy: ) at spor at jeg virkelig lyst til å lære mer om . :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...