Gå til innhold
Hundesonen.no

Dotreningen går ikke helt etter planen....


Midas

Recommended Posts

Dina er 6 mnd og vi har nå hatt henne i 3 uker.

Der hun bodde før var hun delvis husren, men hadde av og til uhell.

Her derimot skvetter hun inne tidt og ofte, og tilogmed når vi nettopp har vært ute med henne...

Vi går ut med henne hver gang hun skvetter inne, og roser masse når hun tisser ute. Uten særlig hell...

Det er nesten så det har blitt værre altså, og nå begynner jeg å rive meg litt i håret. Hun er snart 7mnd og da synes jeg ærlig talt det begynner å bli på tide å bli husren.

Vi går ut med henne annenhver time, og er da ute til hun har gjort sitt fornødende. Dette er selvfølgelig i tillegg til de lengre turene med henne. Hun tisser ikke når hun er alene hjemme, kun når vi er her. Det er heller ikke at hun må på do fordi av og til er det bare en liten skvett som kommer.

Jeg har forresten bitt meg merke i at hun skvetter endel småskvetter ute og, men det virker ikke som hun har noe ubehag når hun tisser. Kan det likevel være urinveisinfeksjon?

Råd mottas med stor takk, jeg begynner å bli litt utålmodig for å få henne renslig nå altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som urinveisinfeksjon ja. Passer bra med årstiden også. Men ellers vil jeg bare si at jeg har en hund på snart 10 mnd, som jeg nå snart kan erklære husren *bank i bordet*. Små hunder bruker ofte lengre tid enn de større. Men sjekk hennes for UVI! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde egentlig en liten mistanke fordi hun er en frossen skapning, og har lite pels under magen. Har jo teppe på henne, men må få skaffet henne et teppe som dekker magen. Må man levere inn urinprøve da antakelig, og hvordan får jeg til det tro?

Trekke opp tissedammen i sprøyte og løpe til veterinæren?

Blir de ikke dårlig på noen som helst annen måte om de har uvi? Hun er nemlig helt pigg og fin ellers, god matlyst og blid og fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde egentlig en liten mistanke fordi hun er en frossen skapning, og har lite pels under magen. Har jo teppe på henne, men må få skaffet henne et teppe som dekker magen. Må man levere inn urinprøve da antakelig, og hvordan får jeg til det tro?

Trekke opp tissedammen i sprøyte og løpe til veterinæren?

Blir de ikke dårlig på noen som helst annen måte om de har uvi? Hun er nemlig helt pigg og fin ellers, god matlyst og blid og fornøyd...

Trekke opp med sprøyte har jeg hørt de gjør ja. Har aldri hatt tispe med UVI, så jeg vet ikke om de kan forandre atferd eller noe sånt. Det eneste jeg merket på hannhunden jeg hadde før, som fikk noe lignende, var uro, rastløshet på natten med piping, og at han tisset og drakk mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har nettopp begynt å si ifra hun og nå snart kan jeg si at hun er 100% husren, og hun er 1 år. Nå skal det jo og sies at jeg har en knøttishund og at det sies at det det kan ta lang tid før de blir husrene. Men jeg kan love deg at jeg har vært kjempelei, irritert og nesten revet av meg året.

Men som det blir sagt over her, så høres det ut som uvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Siri. Kan holde seg 8 timer hjemme alene, men er vi hjemme kan hun finne på å bare sette seg ned og tisse.. ikke et eneste signal, reiser seg fra sovende tilstand og tisseeeeee.

Nå er det heldigvis lenge mellom hver gang, og vi er ute med henne ofte, dvs hvertfall hver tredje time og også oftere enn det. Hun er testet for UVI og har holdt på sånn lenge, og ingen løpetid.

Men det er lys i tunnellen, nå går hun mot døra :lol: Lager ikke noe lyd, men hun viser ganske tydelig at hun kunne tenke seg å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men hva betyr egentlig helt husren.. Er det når de begynner å si ifra når de må på do? Men hva hvis du er ute med de nok til at de ikke må når de er inne. (Familiehunden skal aldri ut i hagen lenger, får tissa nok på tur syntes han, men er jo husren da.. eller?)

Her nemlig nettopp fått meg miniatyr-hund (phalene) og idag har hun bare tisset en gang inne, men mange mange ganger ute. Og har hatt en i to dager. Idag tidlig sa hun også ifra, pep ved døren fordi hun ville ut å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørni, vet ikke helt om jeg misforstod deg nå, men jeg synes de er husrene når de klarer å holde seg mer enn et kvarter, og de sier fra når de må på do...

Dina sier ikke et pip, hvis jeg følger veldig nøye med kan jeg nesten føle på meg når hun må, men bortsett fra innbilte telepatiske evner sier hun ikke fra med et blikk engang...

Jeg må også innrømme at selv om det er en trøst at flere er i samme situasjon har jeg aldri opplevd å hatt hund som har blitt så seint husren før. Til og med sheltien jeg hadde ble det i fire fem mnd alderen. Jeg har hørt at hanner blir seinere husrein enn tisper da...

Jeg skal gi henne tranebær og krysse fingerene for at det kan kurere evt en blærekatarr, hvis det ikke funker må jeg ta henne til vet. Jeg har ikke så lyst til å sette henne på antibiotika...

Det er store muligheter for at løpetiden er under anmarsj, kan de bli sånn skvettete da?

Uff, jeg ønsker meg en husren hund til jul... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men hva betyr egentlig helt husren.. Er det når de begynner å si ifra når de må på do? Men hva hvis du er ute med de nok til at de ikke må når de er inne. (Familiehunden skal aldri ut i hagen lenger, får tissa nok på tur syntes han, men er jo husren da.. eller?)

Her nemlig nettopp fått meg miniatyr-hund (phalene) og idag har hun bare tisset en gang inne, men mange mange ganger ute. Og har hatt en i to dager. Idag tidlig sa hun også ifra, pep ved døren fordi hun ville ut å tisse.

Jeg vil si de er husrene når de klarer å holde seg fra gang til gang de blir luftet. Som en voksen hund.

Utrolig så gamle hundene deres er før de blir husrene? Er det bare jeg som har hatt flaks? :D

Hehe, nei, jeg tror det er noen få av oss som er uheldige! :)

Når sant skal sies, så ER det virkelig forskjell på små og store hunder, og du har vel i hovedsak store? Det er noen små hunder som blir fort husrene, og ikke vet jeg om det går på rase, linjer eller individ? Jeg vet i alle fall det at de cairn-linjene jeg har kjøpt hund fra, blir sent modne. Dvs de utvikler seg sent fysisk, og gjør det ikke så bra utstillingsmessig før de blir voksne. Jeg lurer på om det kanskje kan ha noe med saken å gjøre, men det er bare en teori fra min side?

De andre to hundene jeg har hatt, ble husrene rundt 5-6 mnds alder. Det er jo også de som sier de har husrene hunder på ni uker, men det har jeg ennå tilgode å oppleve! ;) Jeg har bare slått meg til ro med at det er sånn, ganske enkelt. Det er ikke så mye jeg kan gjøre for å få henne raskere husren, bortsett fra å belønne når hun tisser og bæsjer ute. Vi har jo uhell veldig sjelden, og i en periode da hun var ca 5 mnd, gikk det flere uker uten uhell inne. Snålt. Heldigvis bryr jeg meg fint lite om en liten dam eller to, selv om det optimale selvsagt ville vært null dammer og bajser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Siri. Kan holde seg 8 timer hjemme alene, men er vi hjemme kan hun finne på å bare sette seg ned og tisse.. ikke et eneste signal, reiser seg fra sovende tilstand og tisseeeeee.

Nå er det heldigvis lenge mellom hver gang, og vi er ute med henne ofte, dvs hvertfall hver tredje time og også oftere enn det. Hun er testet for UVI og har holdt på sånn lenge, og ingen løpetid.

Men det er lys i tunnellen, nå går hun mot døra :) Lager ikke noe lyd, men hun viser ganske tydelig at hun kunne tenke seg å gå ut.

Norma var også sånn, og jeg trodde LENGE at hun aldri kom til å bli husren.. Jeg var rimelig frustrert ;) Hun var også frisk og rask, men husren ble hun ikke før hun var ferdig med andre løpetid, rett over 13 måneder gammel. Vi har hatt ett uhell inne etter det også, men nå har hun vært flink lenge heldigvis :)

Edit:

Utrolig så gamle hundene deres er før de blir husrene? Er det bare jeg som har hatt flaks? :D

Orry var jeg heldig med, han var husren etter et par uker han... Så jeg begynte å lure på hva jeg hadde gjort galt siden Norma aldri sluttet med den tissingen *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, jeg tror det er noen få av oss som er uheldige! :)

Når sant skal sies, så ER det virkelig forskjell på små og store hunder, og du har vel i hovedsak store? Det er noen små hunder som blir fort husrene, og ikke vet jeg om det går på rase, linjer eller individ? Jeg vet i alle fall det at de cairn-linjene jeg har kjøpt hund fra, blir sent modne. Dvs de utvikler seg sent fysisk, og gjør det ikke så bra utstillingsmessig før de blir voksne. Jeg lurer på om det kanskje kan ha noe med saken å gjøre, men det er bare en teori fra min side?

Ja, jeg har kun hatt såkalte store hunder, så har jo ingen erfaring med de små. Tenkte bare at det måtte være slitsomt å løpe etter dem i et helt år. :D Cane var jo litt dust, for han så ikke ut til å bry seg med om han tisset inne. Så sa jeg nei til ham en gang, og etter det klarte han på mystisk vis å holde seg akkurat som de voksne hundene og tisset ikke inne mer. :rolleyes: Nå er han plutselig verdens rensligste og løper alltid av stien og inn i noe buskas for å drite osv. Rare, rare hunder altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si de er husrene når de klarer å holde seg fra gang til gang de blir luftet. Som en voksen hund.

Hmm, er enig i den definisjonen. Men jeg "lufter" (altså tar med ut en tur på do) valpen min såpass ofte at hun ikke har behov for å gjøre noe inne. Så mangler vel egentlig at hun bare sier ifra at hun skal på do da. Jaja, nok om meg og mitt.

Nå våknet hun nettopp og bråkte litt. Slapp henne ut av buret og så gikk vi rett ut. Da var det tiss og bærsj og så opp i armene mine igjen. Kanskje det er noe med det der å slippe dem ut etter de står opp, lek, har spist osv. Skjønte at man bare måtte få en rytme på det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamlesten var inne i en uke etter jeg hentet han da det var forferdelig kalt ute. (februar hund) Men etter 1 uke tok jeg han ut for førsten gang og han gjore fra seg etter det passet vi på klokka utover dagen og uka. Dete var på tirsdag og lørdags morgen samme uke klokken 06.00 voknet jeg av at han skulle på do (han lå i bur) jeg slapp han ut av bure og han piler bort til avisen sin og setter i gang å hylle. Da tok jeg han ut og etter det var han hus ren ikke et uhel inne etter det. :rolleyes: Nr2 tok det lang tid å få til å tisse ute selv om han var sommer hund. Han var vanskelig å få husren. Nær åre før han var ren. :) Men nå har jeg fåt begge siden og håper på en melom tig neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte stor forskjell på store og små raser som blir nevt, men jeg synes også det er forskjell på tisper og hannhunder. Tispene bruker ofte lengre tid på å bli husrene etter min erfaring.

Ellers har de også ofte perioder som går opp og ned.

Jeg ville nok tatt en sjekk for urinveisinfeksjon. Jeg tok en for en uke siden på hu her og bruke bare en kopp for urintest jeg satte under (kjøpes på apoteket). Må si jeg første gangen måkte den full av snø i farta for å rekke det :) Men andre gangen gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig så gamle hundene deres er før de blir husrene? Er det bare jeg som har hatt flaks? :)

Neida, Mona var tidlig ute :) I forhold til Siri hvertfall.. Var vel en 4-5 mnd tenker jeg. Men så er vel en ulvehundblære litt større enn en aussieblære da, hehe.

NB: Vi har selvfølgelig tatt hensyn til blærestørrelsen mtp. hvor ofte vi lufter Siri osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan ikke helt skjønne at det er blærestørrelsen som skal ha noe å si. Folk sier at store hunder blir fortere renslige fordi de har større blære, men hvor stor blære hunden har er jo proposjonalt med hvor mye den drikker. En stor hund har jo tilsvarende mye som skal ut igjen.

Men uansett har jeg inntrykk av at mange små hunder bruker lengre tid. Jeg har hatt berner sennen som var så godt som husrein da vi fikk henne 11 uker gammel (hadde tre uhell inne tror jeg) og han lille terven jeg har nå sa også i fra at han måtte ut fra 10-11 ukers alder og fra han var 4-5 mnd har han ikke måttet ut mellom lufteturene heller. Det har selvfølgelig litt med hvor flink man er til å ta valpen ut å gjøre, også har det nok litt med individ å gjøre. Men hvorfor små hunder bruker lenger tid er jeg litt nysgjerrig på. Kan det ha noe å gjøre med at det er litt kaldt og ekkelt ute for små valper med lite pels? Små valper fryser jo lettere... Det er jo litt merkelig, for jeg tviler sterkt på at småhundeiere er dårligere på å ta valpen ut enn eiere av større hunder :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt skjønne at det er blærestørrelsen som skal ha noe å si. Folk sier at store hunder blir fortere renslige fordi de har større blære, men hvor stor blære hunden har er jo proposjonalt med hvor mye den drikker. En stor hund har jo tilsvarende mye som skal ut igjen.

Tenkte det samme, hørtes merkelig ut at blærestørrelsen skulle ha noe å si. :) Det er iallefall ikke min erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme, hørtes merkelig ut at blærestørrelsen skulle ha noe å si. :) Det er iallefall ikke min erfaring..

Er fullstendig enig her.. MEN, det er jo mange som klager over dette problemet så noe må det jo være i det. Det er jo bare det at siden blæren stemmer overens med hunden som "eier" den, så skjønner jeg ikke at det skal være noe mer forskjell enn at NÅR de har uhell- så blir det jo forskjell på mengde urin som kommer ut *flire*

Husker godt på valpekurset med Sofus.. Der var det en Berner Sennen og en Dverg Pincher... Eieren av BS'en måtte tørke og tørke og tørke (nesten hel tørkerull), mens DP eiern nærmest tok en serviett *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya har tissa inne to ganger etter hun flytta hit(etter 7 mnd), og en gang hos mormor og morfar når vi var på besøk der.

Første gangen var første uken her, før hun skjønte å si fra, andre gangen var det bare helt plutselig, uten noe forvarsel, 2 mnd senere eller noe. Da tissa hun på teppet. Og hos mormor og morfar var den min feil, jeg skulle bare ha noe å drikke før jeg gikk ut, da ble det for lenge å vente for henne, stakkars. Men man lærer av sine feil!

Hun sier ifra om hun ut, enten ved å stikke en kald snute i halsen min om morgenen, hvis hun må ut før jeg står opp, eller ved å skrape på døra og pipe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og har hatt både store og små hunder. Den første beardisen min ble ikke husren før hun var ca. 5 mndr. gammel. De fleste andre har vært rene etter bare noen dager. Den siste som nå er et år gikk det 2 til 3 uker før hun var husren. Det sies at små hanner er vanskelig å få rene, men min lhasa apso hanne tror jeg nesten ikke tisset inne i det hele tatt. De to løwchen-tispene jeg nå har var også lette å få husrene, maks noen dager. Det har nok noe med oppdrettere å gjøre hvor mye de har hatt kullet ute etter å ha sovet, spist, lekt osv. Har hørt at små hunder er vanskeligere å få rene, men det er ikke min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...