Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbering av dvergschnauzer


Hundeglad

Recommended Posts

For over et års siden skrev jeg dette her inne:

Hei!

Jeg har en dvergschnauzer på 7 år, og har barbert ned pelsen jevnlig i nesten alle år. I utgangspunktet tenkte jeg at dette ikke var noe problem, siden hun ikke skal brukes på utstilling. Hun ser ut til å trives, er frisk og rask, og jeg har aldri tenkt at det er et problem for henne å ikke få nappet pelsen 2- 4 ganger i året. Derimot trodde jeg det var bedre for henne å slippe nappingen. Selvfølgelig er det også enklere for meg å klippe pelsen hennes, jeg skal ikke nekte for det. Så altså; bortsett fra at hun får en gråere pels som ikke er stri, så har jeg aldri sett på klippingen som noe problem. Men her for en stund siden leste jeg at om man klipte pelsen til en schnauzer istedet for å nappe den, så ville dette virke svært negativt inn på hunden. Den vil fryse, fordi den mister sin strie pels. I tillegg vil pelsen miste sin vannavstøtende effekt, som gjør det ille for en schnauzer å gå tur i regnet. Så nå sitter jeg her med verdens dårligste samvittighet!

Er det noen der ute som har erfaring med pelsstell til dvergschnauzere? Om jeg begynner å nappe pelsen hennes nå, vil hun da få tilbake noe tilsvarende av den strie pelsen hun aldri har hatt?...eller har jeg rett og slett "ødelagt" pelsen hennes for alltid?

Noen andre som barberer schnauzeren sin? Hva slags erfaringer har dere?

Blir veldig takknemlig for svar!

I ettertid har jeg prøvd å nappe pelsen hennes, men dette fungerer heller dårlig. Virker som om det gjør utrolig vondt for henne, og jeg klarer rett og slett ikke å utsette henne for det..... Har vært i kontakt med en "fagmann" i Norsk Schnauzer Bouvier Klubb som mente at det var helt greit å la henne få slippe det. Ergo har jeg altså gått tilbake til barberingen. Men nå er jeg i tvil om det også. Barberingen gjøres jo da kun for utseendes skyld, altså for at hun skal se nogenlunde ut som en dvergschnauzer. Jeg har begynt å tenke at det kanskje er bedre for henne å bare beholde pelsen som den er, og klippe med saks der det trengs; rundt øynene osv. Hva tenker dere om det? Blir ikke pelsen bare dårligere og dårligere av barberingen?

Igjen, tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd hvor du vil finne svar. :lol: (Det blir for langt å skrive alt om igjen..) :D

Edit: glemte jo helt å skrive det.. :P Tråden jeg linket til handler vel mest om cairn, men jeg antar at pelskvaliteten er noe lignende hos dverger, og uansett sier det litt om hva som kan skje.

Du har jo klippet hunden din, og pelsen er nå myk og grå, noe som også er typisk cairn som er blitt klippet. Da gjør det sinnsykt vondt å bli nappet etterpå, for hårene sitter på en helt annen måte. Om du har ødelagt pelsen eller ikke.. tja? Jeg vil vel si du har det. Om skaden er uopprettelig, det vet jeg ikke. Det sies at man skal klare å få hunden i pels igjen, dersom man napper mange nok ganger. Det gjør mindre vondt for hver gang. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid har jeg prøvd å nappe pelsen hennes, men dette fungerer heller dårlig. Virker som om det gjør utrolig vondt for henne, og jeg klarer rett og slett ikke å utsette henne for det..... Har vært i kontakt med en "fagmann" i Norsk Schnauzer Bouvier Klubb som mente at det var helt greit å la henne få slippe det. Ergo har jeg altså gått tilbake til barberingen. Men nå er jeg i tvil om det også. Barberingen gjøres jo da kun for utseendes skyld, altså for at hun skal se nogenlunde ut som en dvergschnauzer. Jeg har begynt å tenke at det kanskje er bedre for henne å bare beholde pelsen som den er, og klippe med saks der det trengs; rundt øynene osv. Hva tenker dere om det? Blir ikke pelsen bare dårligere og dårligere av barberingen?

Igjen, tusen takk for svar:)

Hvis hunden er klippet over mange år så vil ikke pelsen bli noe dårligere enn den er nå, og det vil være mye jobb hvis man skal begynne å nappe igjen. Syns absolutt du skal klippe hunden så den ser ut som en dvergschnauzer. Personlig syns jeg ikke en ustelt dvergschnauzer er noe vakkert syn.

Ang. napping så er ikke det vondt for hunden så lenge pelsen er trimmemoden og det meste av underullen er fjernet på forhånd. Sist gang jeg nappet en av mine så sovnet han på fanget mitt mens jeg nappet, noe han neppe hadde gjort hvis det var vondt.

Her kan man få kjøpt trimmebeskrivelse av schnauzer. Har sett igjennom disse kompendiumene og de er meget beskrivende og detaljerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - ja, pelskvaliteten forringes kraftig ved langvarig klipping kontra napping. Den isolerende og vannavstøtende effekten forsvinner, og hunden blir lettere både kald og våt. Det tar litt tid å få en pelss om har vært klipt i flere år tilbake til normalen igjen, og dene rogså vanskeligere å nappe de første gangene fordi man har ødelagt pelskvaliteten. En profesjonell vil kunne hjelpe å få den på stell igjen, og etter en periode vil den være i normal kondisjon.

Men om du likevel velger å ikke nappe den så synes jeg at den likevel bør klippes slik at den ser ut som den rasen den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden var 7 år i fjor når du skrev det første innlegget, så er vel hunden din rundet 8 år nå eller nærmere seg 8 ? Da hadde jeg ikke villet begynne å nappe henne. Hun har mest sansynlig omtrent bare underull, og den vil nol være smertefull å få av. Jeg ville ha fortsatt å barbere/evnt klippe henne og så heller kjøpt regndress/vinterdekken til henne.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke stilles ut, spiller det noen rolle hvilken RASE den ser ut som? Hvis pelsen har gått så langt bort fra nappekvalitet at det er uvant og smertefullt for hunden å nappes, så ville jeg fortsatt å klippe. Det er ikke noe problem å finne dekken og slikt til hunder på den størrelsen sånn mtp. at pelsen kanskje ikke er noe særlig til hjelp om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke stilles ut, spiller det noen rolle hvilken RASE den ser ut som? Hvis pelsen har gått så langt bort fra nappekvalitet at det er uvant og smertefullt for hunden å nappes, så ville jeg fortsatt å klippe. Det er ikke noe problem å finne dekken og slikt til hunder på den størrelsen sånn mtp. at pelsen kanskje ikke er noe særlig til hjelp om vinteren.

OT: Tja, for å få et dekken som passer til C så må jeg sy det selv. Alle dekken vil til henne være minst 5 cm for lange hvis de skal passe rundt brystet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bedre å begynne å nappe en hund som ikke er vant til det, enn å få tak i et dekken?

Jeg ville nok hatt en proff til å vurdere hvor vanskelig det vil være om hun ikke er veldig dreven selv. Men ut i fra min ringe erfaring bør det ikke være noe stort problem å starte nappingen igjen, bare litt tidkrevende.

Og ja, de fleste ds'ene er jo lengre i kroppen enn C og de vil jo enklere kunne finne dekken uten å måtte dra fram symaskina selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne hunden klippet over flere år tror jeg det kan bli et problem å begynne nappingen igjen. Det hadde sikker gått på en eller annen måte, men tror det hadde vært meget ubehagelig for hunden. Det er ikke mye pels igjen å nappe, den er veldig tynn og sitter hardt. Jeg hadde nok fortsatt og klippe den så den så ut som en dvergschnauzer, så får man heller bruke dekken når været tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er 7 år og alltid har blitt klippet vil det være så og si umulig å få nappet, pga pelsen setter seg på en annen måte og det vil bli smertefullt å prøve nappe den og jeg synes hunden burde få slippe det. Om du ikke har merket at hunden før har frøset masse så tror jeg nok den klarer seg bra, som fler har sagt her så kjøpe et lite dekken;)

Jeg synes personlig at det er bedre å klippe en hund som bare er kosehund og ikke skal på utstilling enn å nappe de, det er ikke veldig godt å bli nappet. Noen hunder er heldig og pelsen sitter løst, andre sitter pelsen godt på og det er da er det ikke godt. Men med riktig utstyr og god tid får jo hundene en bedre pels ved napping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at det er bedre å klippe en hund som bare er kosehund og ikke skal på utstilling enn å nappe de, det er ikke veldig godt å bli nappet. Noen hunder er heldig og pelsen sitter løst, andre sitter pelsen godt på og det er da er det ikke godt. Men med riktig utstyr og god tid får jo hundene en bedre pels ved napping.

Det beste er nok å nappe hunden uansett om den er bare en kosehund. Pelsen blir veldig dårlig når man klipper og de har ingen beskyttelse mot vær og vind. Sitter pelsen for hardt er den ikke trimmemoden enda, da venter man bare en stund og prøver igjen senere.

Man trenger ikke mere utstyr enn en god underullskam og fingertuppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen:)

Lurte egentlig ikke på om jeg skal begynne å nappe...da jeg har vært i kontakt med fagfolk som har prøvd, og frarådet meg det. Spørsmålet var heller dette med om jeg skal fortsette å barbere...da dette kun er for utseende sin skyld. Ser jo at flere av dere mener at jeg bør barbere henne forsatt. Men pelsen vokser veldig raskt ut igjen, og om jeg vil at hun til enhver tid skal "se ut" som en dvergschnauzer, så er jeg også nødt til å også barbere henne ned om vinteren. Og da føler jeg liksom at det blir feil.... Henger jo ikke på greip å barbere vekk pelsen når det er kaldt i været. Hun har (og bruker) for øvrig dekken, men allikevel...

Jeg kammer jo jevnlig pelsen med underullskam, og pelsen blir noe mindre bløt og krøllete av det. Om jeg aldri barberer, men fortsetter å fjerne underulla, vil hunden da få en noe bedre pels....?

Huff, føler meg så i tvil her. Tviler på at hunden selv har det noe vondt av å ikke se ut som en ds. Da går det jo mer på hva vi mennesker tenker og føler. Vil så gjerne gjøre det som ut i fra de nåværende forhold er best for henne. Har tenkt mye på dette i det siste, spesielt etter å ha lest boken om hunden av Liv Emma Thorsen, hvor hun bl.a.skriver om menneskets forming av de ulike hunderasene. ....Ikke alt har vært til hundens beste... Sier ikke at ds. lider altså, men blir litt i tvil ang. denne barberingen. (som jo er et unntakstilfelle, da ds. naturligvis ikke egentlig skal barberes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pels som er klippet vil ikke bli noe bedre selvom man grer underull. Når du klipper på vinteren kan du jo bruke et grøvere skjær på maskinen, da blir ikke pelsen så kort som når du bruker et fint skjær. Klipper du seint på høsten/tidlig på vinteren og så igjen tidlig på våren vil hun jo ha mest pels på den kaldeste årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke mere utstyr enn en god underullskam og fingertuppene.

Man trenger ikke no mer meeeeeen man letter arbeidet for seg selv med pudder feks for da får du tak i hårene...

Det beste er nok å nappe hunden uansett om den er bare en kosehund. Pelsen blir veldig dårlig når man klipper og de har ingen beskyttelse mot vær og vind. Sitter pelsen for hardt er den ikke trimmemoden enda, da venter man bare en stund og prøver igjen senere.

Man trenger ikke mere utstyr enn en god underullskam og fingertuppene.

Pelsen blir dårligere ja.. men ser stadig hunder som kommer til hundesalongen som skal nappes og er hunder som griner, prøver å bite osv,knurrer og dette er jo tydelige tegn på at de ikke liker det. Så JA jeg synes noen hunder kan slippe det der asså. Men det er jo smak og behag på hva folk synes om det, noen hunder reagerer ikke , andre gjør det. Men det er tidskrevende og jeg skjønner godt da hundene som blir leie og slitene. Jeg vet ikke om det stemmer men hun ene jeg har gått i lære hos fortalte engang at man kunne forbedre pelskvaliteten til en hund ved napping frem til den var tre år, og hvis den da ikke hadde no bra pels uansett så var det ikke farlig å barbere den ned,.. men det er sikkert forskjellige meninger der å:lol:

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke no mer meeeeeen man letter arbeidet for seg selv med pudder feks for da får du tak i hårene...

Pudder? Det har jeg aldri verken sett at noen har brukt, eller hørt om det. Kniv, gummifinger eller en kombinasjon er det eneste jeg har sett brukt til napping av schnauzer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen blir dårligere ja.. men ser stadig hunder som kommer til hundesalongen som skal nappes og er hunder som griner, prøver å bite osv,knurrer og dette er jo tydelige tegn på at de ikke liker det. Så JA jeg synes noen hunder kan slippe det der asså. Men det er jo smak og behag på hva folk synes om det, noen hunder reagerer ikke , andre gjør det. Men det er tidskrevende og jeg skjønner godt da hundene som blir leie og slitene. Jeg vet ikke om det stemmer men hun ene jeg har gått i lære hos fortalte engang at man kunne forbedre pelskvaliteten til en hund ved napping frem til den var tre år, og hvis den da ikke hadde no bra pels uansett så var det ikke farlig å barbere den ned,.. men det er sikkert forskjellige meninger der å:lol:

At hunder ikke liker å bli nappet er nok ikke fordi det gjør vondt, men heller det at eierne ikke har jobbet med hunden så den takler å stå/ligge rolig mens dette pågår. Det er ingen som helst tvil om at en nappet pels er den beste beskyttelsen mot vær og vind, så det med å klippe hvis pelsen ikke er bra nok i en alder av 3 år høres rart ut. Og hvorfor skal man klippe en rase som er ment at skal nappes, da det beste for hunden er en pels som beskytter den mest mulig.

Pudder? Det har jeg aldri verken sett at noen har brukt, eller hørt om det. Kniv, gummifinger eller en kombinasjon er det eneste jeg har sett brukt til napping av schnauzer.

Det er nok noen som bruker kritt for å få bedre tak i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvsagt kan napping gjøre vondt. Det er vondt å nappe øyenbrynene(vokser armhulene/leggene første gang også. Men etterhvert som vi fortsetter å nappe, så blir det mindre vondt. Sånn er det for hundene også. De aller, aller fleste hunder kan lære seg å godta napping. Det mange gjør feil, er å reagere på at hunden prøver å komme unna. Etterhvert lærer hunden at hvis den glefser, eller hvis den hyler, eller hvis den bare vrir seg nok, så slutter nappingen. Selvsagt er det forsterkende! Det vil jo si at hunden kan begynne å gjøre dette, selv om det ikke er vondt, ganske enkelt fordi det er mer gøy å ikke stå i ro på et bord og bli nappet. Blir litt som alt annet pelsstell/kloklipp/ørerens osv; man må være streng og vise hunden at dette er ganske enkelt noe den må takle, og man godtar ikke tull som glefsing eller knurring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at napping ikke kan gjøre vondt for hundene? Hva med de stedene der pelsen sitter litt ekstra, eller det er tynn hud?

Hvis det er meg du spør så er svaret nei. Jeg mener, av erfaring med dvergschnauzer og riesenschnauzer, at dette ikke gjør vondt for hunden. Gjør det vondt så er ikke pelsen trimmemoden eller man bruker feil teknikk. Som jeg skrev tidligere så sovnet en av mine hunder på fanget mitt under siste napping, noe jeg tviler på at han ville ha gjort hvis dette var vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Huldra jeg, de blir vant til det med napping. Er noen plasser pelsen sitter mindre løst enn andre, så får avogtil litt "klager" fra min når jeg napper henne. men tror at når pelsen blir "skikkelig" på hele hunden, så vil dette avta også. Være litt streng, så forstår hunden at dette er noe man ikke kommer unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min hund som hadde vært barbert hele livet, så ville jeg fortsatt med dette. Du kan jo bruke et grovere skjær om vinteren, slik at ikke pelsen blir så veldig kort.

Min oppdretter bruker pudder, men hun bruker også engangshansker for å få bedre tak. smile.gif Trimmekniv er derimot fy-fy hos henne..

Tror dette er litt raseavhengig, alle dvergschnauzeroppdrettere jeg har vært i kontakt med bruker trimmekniv. Bruker man den riktig vil den være et godt hjelpemiddel som letter arbeidet mye.

Hvis det er meg du spør så er svaret nei. Jeg mener, av erfaring med dvergschnauzer og riesenschnauzer, at dette ikke gjør vondt for hunden. Gjør det vondt så er ikke pelsen trimmemoden eller man bruker feil teknikk. Som jeg skrev tidligere så sovnet en av mine hunder på fanget mitt under siste napping, noe jeg tviler på at han ville ha gjort hvis dette var vondt.

Hvorfor vil en voksen hund som er blitt nappet fra den var valp reagere på akkurat samme plassen hver gang den nappes, uansett hvordan man napper? Hunden er blitt nappet der hver gang den nappes, men likevel gjør det like vondt hver gang. Ellers på kroppen bryr den seg ikke om, da sover den. Dette har jeg opplevd på flere hunder som jeg har nappet, også andre raser enn dvergschnauzer. Jeg for min del er overbevist om at enkelte hunder er mer hårsår enn andre(akkurat slik som det er med mennesker) og for disse vil det være vondt å nappe enklte plasser uansett hvor mye man napper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er litt raseavhengig, alle dvergschnauzeroppdrettere jeg har vært i kontakt med bruker trimmekniv. Bruker man den riktig vil den være et godt hjelpemiddel som letter arbeidet mye.

For all del finnes det mange som bruker trimmekniv. Men min oppdretter har kjøpt mange, av de merkene som visstnok skal være de beste. Ingen har gjort jobben bedre enn hun selv har klart med bare fingrene og hansker/pudder. Det er en grunn til at det heter trimmeKNIV, og uansett hvordan man snur og vender på det, så er det likevel en kniv. Hun har brukt det en periode, fordi det skulle være så fantastisk, og fordi hun tross alt napper en hel drøss med hunder og da kunne det være greit å ha et hjelpemiddel. Men som sagt; resultatet ble dårligere enn når hun nappet for hånd, så derfor velger hun å ikke bruke den. Hun napper stort sett cairn, men andre raser innimellom. Kan hende det vil variere fra rase til rase ja, også hvilken effekt det har på pelsen. Jeg skal etterhvert lære meg å nappe skikkelig, og da kommer jeg ikke til å bruke trimmekniv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pels som er klippet vil ikke bli noe bedre selvom man grer underull. Når du klipper på vinteren kan du jo bruke et grøvere skjær på maskinen, da blir ikke pelsen så kort som når du bruker et fint skjær. Klipper du seint på høsten/tidlig på vinteren og så igjen tidlig på våren vil hun jo ha mest pels på den kaldeste årstiden.

...så da er det unødvendig at jeg grer underullen da? eller....?

En ting jeg har tenkt mye på, nappet de ds. i gamle dager, da de var gårdshunder? Og hvorfor skaper vi mennesker egentlig hunderaser som er avhengig av menneskets hjelp til pelsstell.... Det fatter jeg bare ikke! Noen som har noen gode svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...