Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbering av dvergschnauzer


Hundeglad

Recommended Posts

Dvergschnauzeren var i sin tid gårdshund og rottehund. Pelsen deres ble med andre ord utsatt for langt mer slitasje tidligere enn den gjør nå. Det er nok ingen som tror at tyske bønder nappet bikkja elelr raket underull en gang i uken. Men de fleste av oss kjører heller ikke rundt i biler fra 20-tallet. Det er en del av menneskets natur å søke forbedringer. Noen ganger er jo ikke disse forbedringene det, andre ganger er det et gode.

Det er ikke lenger mange dvergschnauzere som har jobb som gårds- og rottehund. I tillegg (elelr som et resultat av dette) har den blitt rikere pelset på bein, buk og skjegg. Strihårene skal i utgangspunktet være det samme. Men det er ikke lenger naturlig slitasje på pelsen.

Da kan man

1 - drite i det og bare kamme ut floker. Pelsen blir da myk og vil begynne å røyte. Ergo vil den miste sin naturlige funksjon.

2 - klippe pelsen. Samme effekt som over, minus røyting men + enda dårligere pelskvalitet.

3 - nappe når den er nappeklar og rake underull. Pelsen vil da beholde sin funksjon.

Det første kjente bildet av en dvergschnauzer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to nappehunder. Den ene har god pels som er lett å nappe. Og gjør ikke vondt, den andre sitter hårene fast og det er tydelig ubehagelig. Og hver gang jeg napper sier jeg til meg selv at neste gang klipper jeg.

Men så tenker jeg at jeg gjør noe feil, at jeg må finne en måte som funker. Så han er enda ikke klippet.

Men det er vondt å nappe hale, rompe og ører. Og det er forskjell på hunder også hvor stor smerteterskel de har.

Min hund har blitt nappet med fingrene fra samme uke han kom hjem til oss som valp, selv om han klager gir jeg meg ikke. Men jeg ser forskjell på at det gjør vondt og at nå er han trassig.

Selvsagt er det best om nappehunder nappes. Men om man ikke får det til, så er det heller ikke dyreplageri. Da hunder bor i hus i dag og ikke ute. Det finnes dekken og regntøy og hva de måtte trenge.

Men personlig liker jeg best pelsen på hunder som er nappet kontra ullete pels på klippet hunder.

Men det som teller er at hunden er stelt! At den får den omsorg den har behov og krav på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzeren var i sin tid gårdshund og rottehund. Pelsen deres ble med andre ord utsatt for langt mer slitasje tidligere enn den gjør nå. Det er nok ingen som tror at tyske bønder nappet bikkja elelr raket underull en gang i uken. Men de fleste av oss kjører heller ikke rundt i biler fra 20-tallet. Det er en del av menneskets natur å søke forbedringer. Noen ganger er jo ikke disse forbedringene det, andre ganger er det et gode.

Det er ikke lenger mange dvergschnauzere som har jobb som gårds- og rottehund. I tillegg (elelr som et resultat av dette) har den blitt rikere pelset på bein, buk og skjegg. Strihårene skal i utgangspunktet være det samme. Men det er ikke lenger naturlig slitasje på pelsen.

Da kan man

1 - drite i det og bare kamme ut floker. Pelsen blir da myk og vil begynne å røyte. Ergo vil den miste sin naturlige funksjon.

2 - klippe pelsen. Samme effekt som over, minus røyting men + enda dårligere pelskvalitet.

3 - nappe når den er nappeklar og rake underull. Pelsen vil da beholde sin funksjon.

Det første kjente bildet av en dvergschnauzer.

Interessant! Takk for svar:) Ds. på bildet ligner ikke særlig på en ds. nei. Ja, det er vel sånn det er med mennesket. ..Vi tar oss til rette her i verden, og det er ikke alltid til det gode. Men ds. i seg selv er jo en flott rase da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har tenkt mye på, nappet de ds. i gamle dager, da de var gårdshunder? Og hvorfor skaper vi mennesker egentlig hunderaser som er avhengig av menneskets hjelp til pelsstell.... Det fatter jeg bare ikke! Noen som har noen gode svar?

Kan jo svare for cairn: Cairn betyr jo røys (steinrøys), og før i tiden ble hundene brukt til å jakte i røyser. Der ble pelsen naturlig nappet av, rett og slett pga slitasjen pelsen fikk av å krype ned mellom steiner osv. Nå er det ikke så mange cairn som får pelsen nappet av på samme måte, men det hjelper jo å la den ferdes i kratt osv, sånn at noen hår blir nappet av. Men man kan ikke basere pelsstellet på det akkurat.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...