Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leie seg en hund


Argon

Recommended Posts

I f.eks Japan så er det mulig å leie seg en hund. Alt fra å ha på en 20min tur til i flere dager.

Satt å diskuterte det med ei bekjent som kommer fra Japan og nylig flyttet til Norge.

Tror dere dette er noe som vil komme til Norge?

Satt også å diskuterte både fordeler og bakdeler ved det og hva slags regler som måtte til om det skulle fungert her i Norge.

Hva slags stilling har dere andre til dette, både positive og negative. Og hva skulle til for å få gjennomført dette i Norge? Spennede å høres andres tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vet om flere oppdrettere som låner ut hundene sine til evetuelt intresserte valpekjøpere. Men blir noe annerledes om en skulle drevet en bedrift som kun hadde utleie hunder og aldri solgte noen eller omplasserte. Kun leide ut.

Mange etiske problemstillinger rundt dette tenker jeg hvertfall. Og om det da må være opptrening og godkjenning av hunder på en noe lik linje som f.eks servicehunder. Er jo mange der ute som har hatt hund eller kunne tenkt seg hund men ikke har mulighet, økonomi eller kapasitet til å ha en hund 24/7 året rundt.

Men hvordan godkjenner en hvilken som får leie hund og hvordan bør reglene være også med tanke på at hundene er jo levende vesner (rovdyr).

Er det uforsvarlig og på grensen til uetisk å drive utleie av hunder eller veier det mere opp positivt med de rette rammene og reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var: hvor er mellomleddet mellom å leie en hund for en stakket stund, kontra det å ha den i "hundehage" all den tid man ikke har tid/ork/kapasitet/lyst til å ha den? Og hva er best, for hunden? Hundehage er jo noe som er på vei inn i Norge, så hvorfor ikke leie. Liker vel ikke helt tanken på det, uten at jeg kan begrunne det sånn skikkelig bortsett fra at det sikkert ikke er noe særlig for hunden å bli kastet hit og dit og ikke ha noe stabilitet (selv om jeg også tror noen hunder sikkert kunne likt å hatt så mange folk som var glade for å se den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er både positivt og negativt.

Hunder blir jo aldri bundet til noen, Bare slengt fram og tilbake som noen andre sier.

Men for de som har lyst på en hund en dag eller to når de skal på tur, men bare forsømer hunden til vanlig er jo det greit da.

Vi har lånt ut bikkja vår til jakt noen ganger ja.

Bikkja sier jo ikke nei til ei uke på fjellet for det den er skapt for ;)

Vi har gjordt det med bare kjentfolk da.

Samt. faren min har lånt harehund til jakt. Synes det egentlig er helt greit jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt merkelig å la hunden ha forskjellig eier hver dag.

Dette er jo når det gjelder butikk.

Når oppdretter låner ut en av hundene sine til evt. valpekjøper ei uke, eller en fuglehund blir lånt ut til jakt ei uke, blir det noe annet. Det er jo bare 1 uke av de 52 ukene i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hmm, snippet fra en utgått annonse på finn...

"Vi driver oppdrett på rasene Border Collie og Golden Retriever, og låner ofte ut hunder til folk som av ulike grunner ikke kan ha hund på heltid eller som vil teste hvordan det er å ha en hund i huset, før de bestemmer seg for å kjøpe en egen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å leie ut hunder kun fordi noen vil ha en hund i noen timer, kanskje av den grunn at de ikke tar ansvar nok eller gidder å oppfostre sin egen er bare kvalmt. Hvis det er grunnen til at du leier en hund, burde du ikke ha rett til å være i kontakt med dem. Men det er en helt annen sak hvis du skal ha en hund til jakt. Da er hunden et viktig redskap og ikke et objekt du leier for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å leie ut hunder kun fordi noen vil ha en hund i noen timer, kanskje av den grunn at de ikke tar ansvar nok eller gidder å oppfostre sin egen er bare kvalmt. Hvis det er grunnen til at du leier en hund, burde du ikke ha rett til å være i kontakt med dem. Men det er en helt annen sak hvis du skal ha en hund til jakt. Da er hunden et viktig redskap og ikke et objekt du leier for morro skyld.

Hmmm, de som leier hund gjør det for moro skyld. Men ikke jegere, for der er hunden et viktig redsakp. Hva med jeger som leier hunder for jakta? Hvilken kategori stiller dem i?

Og, hunder kan være et viktig redsakp i mye det, selv om det kun er for en time eller to i uka. Ta f.eks mennesker med sosial angst. De kan komme seg ut dersom de har en hund å gå med, en hund de kan fokusere på fremfor å tenke på det som fremkaller angsten. Men, de jakter jo ikke, så da er det ikke noe redskap se ...

En som er redd for hunder og som vil bli kjent med hunder får med seg en kamerat til å leie en hund for å dempe angsten for hunder. Nei, ikke bra nok det heller - burde skamme seg gitt! De er ikke jegere og hunden er ikke et redsakp da!

Sorry Troh, men dine uttalelser faller på sin egen urimelighet. Det ble, for å si det litt platt: Dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit jeg jo ikke helt hva som menes med hundeutleie oppi tråden her, men syntes ikke det hørtes så dumt ut, jeg

For folk som går og vurderer hund må da noe sånt være midt i blinken? Kanskje ha en hund i noen måneder og finne ut om egen hund er et ansvar man vil ta på seg eller ikke. Er jo ikke alle som kjenner noen med hund de kan låne.

Vet man ikke om hund er et ansvar man gidder å ha, er det da mye mer realt å låne enn å stupe uti et kjøp for så å neglisjere den.

Og om folk som er travle resten av året vil låne med en hund på to-ukers fjelltur i ferien, kan ikke det være fint for både hunden og er, lånerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit jeg jo ikke helt hva som menes med hundeutleie oppi tråden her, men syntes ikke det hørtes så dumt ut, jeg

For folk som går og vurderer hund må da noe sånt være midt i blinken? Kanskje ha en hund i noen måneder og finne ut om egen hund er et ansvar man vil ta på seg eller ikke. Er jo ikke alle som kjenner noen med hund de kan låne.

Hvordan er det for hunden å knytte seg til en ny flokk for så å bli revet vekk igjen? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, de som leier hund gjør det for moro skyld. Men ikke jegere, for der er hunden et viktig redsakp. Hva med jeger som leier hunder for jakta? Hvilken kategori stiller dem i?

Og, hunder kan være et viktig redsakp i mye det, selv om det kun er for en time eller to i uka. Ta f.eks mennesker med sosial angst. De kan komme seg ut dersom de har en hund å gå med, en hund de kan fokusere på fremfor å tenke på det som fremkaller angsten. Men, de jakter jo ikke, så da er det ikke noe redskap se ...

En som er redd for hunder og som vil bli kjent med hunder får med seg en kamerat til å leie en hund for å dempe angsten for hunder. Nei, ikke bra nok det heller - burde skamme seg gitt! De er ikke jegere og hunden er ikke et redsakp da!

Sorry Troh, men dine uttalelser faller på sin egen urimelighet. Det ble, for å si det litt platt: Dumt!

Ja, innser at jeg kanskje var litt snartenkt der. Skulle vel egentlig bare slenge ut min første tanke der i og med at jeg ikke hadde så god tid. Det var godt argumentert fra din side. Men jeg mener i allefall at man ikke bør leie ut hunder i hytt og pine. Som et redskap, også i andre situasjoner enn jakt, er det greit å leie ut hunden. Og da tenker jeg også på som et redskap for mennesker med sosial angst. Tenker også det er greit å kunne ha en lekekammerat/turkammerat et par ganger i uka, men da syns jeg det rett og slett er litt uetisk å ta penger for å låne ut hunden.

Ellers mener jeg at en hund bør ha et fast og trygt hjem og ikke bli lånt ut så mye at de ikke får muligheten til å føle seg ordentlig tilhørende i familien sin. Og også sånt som å leie ut en hund fordi man vil ha den med seg et sted som pynt, eller lignende er unødvendig. Tenk deg Chihuahuautleie for at sossen skal kunna ha en å ha i vesken sin en kveld på byen. Det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innser at jeg kanskje var litt snartenkt der. Skulle vel egentlig bare slenge ut min første tanke der i og med at jeg ikke hadde så god tid. Det var godt argumentert fra din side. Men jeg mener i allefall at man ikke bør leie ut hunder i hytt og pine. Som et redskap, også i andre situasjoner enn jakt, er det greit å leie ut hunden. Og da tenker jeg også på som et redskap for mennesker med sosial angst. Tenker også det er greit å kunne ha en lekekammerat/turkammerat et par ganger i uka, men da syns jeg det rett og slett er litt uetisk å ta penger for å låne ut hunden.

Ellers mener jeg at en hund bør ha et fast og trygt hjem og ikke bli lånt ut så mye at de ikke får muligheten til å føle seg ordentlig tilhørende i familien sin. Og også sånt som å leie ut en hund fordi man vil ha den med seg et sted som pynt, eller lignende er unødvendig. Tenk deg chiwawautleie for at sossen skal kunna ha en å ha i vesken sin en kveld på byen. Det er ikke greit.

Er slettes ikke uenig med deg.

Selv vet jeg det er mange som sliter med ulike typer av angst og jeg vet at en hund kan hjelpe på, så jeg låner fritt ut egnet hund, jeg tar ikke betalt. Men, jeg forlanger og krever at en med kjennskap og kunnskap innen hunder og hundehold er med, som regel ender jeg opp på tur selv, noe som er positivt fordi jeg kjenner hundene og har gode kunnskaper innen diverse psykiske områder.

Selv lar jeg ikke noen passe hunden min, men det er ikke fordi det er noe galt med hundene, er heller meg det stopper på. Hadde ikke leid dem ut heller for at noen skulle kose seg på tur, men, jeg vet at hadde jeg vært en "normal" hundeeier, slik jeg en gang i tiden traff på, så hadde jeg latt andre går tur med mine hunder. Jeg passet hele nabolagets hunder frem til jeg fikk grått meg til min egen. Jeg betalte ikke eierene, jeg fikk faktsik betalt, og jeg tror at dersom jeg hadde vært en av disse hundeeierene, så hadde jeg betalt en fast passer for hunden min.

jeg ville ikke latt flere forskjellige passe den, dette er uroskapende for hundene.

Skulle jeg, mot all sunn fornuft og formodning, skaffet meg en jakthund, da hadde jeg satt inn en annonse og etterlyst en jeger uten hund som kunne låne den i jaktsessongen slik at dyret fikk brukt seg.

Chihuahuautleie og veskeutleie tror jeg vil kunne trekke penger. Se på Sex and the City filmen, der leies det ut vesker på ukesbasis, tenk å kunne leie ut matchende veske og hund! Money money money ... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det for hunden å knytte seg til en ny flokk for så å bli revet vekk igjen? :rolleyes:

Nei, er en grunn til at jeg ikke nevnte hunden... akkurat den siden av saken må jeg nesten overlate til andre å uttale seg om, der har jeg ikke noe grunnlag til å påstå hverken det ene eller andre.

*edit edit klipp klipp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg har lånt bort kaniner til folk som ikke er helt sikker på om de kaninhold er noe for dem. Leie/låne hund virker ålreit det. Det samme gjøres med hester året rundt. Folk har ikke anledning/lyst til å ha egen hest, men man kan jo drive med riding like fullt. Enten med hest på for en, eller flere dager i uken, eller på timebasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kan ikke helt se for meg at en hund kan trives med å bo én måned hos én familie, én dag hos en annen, osv. Til og med ikke hunden min, som hopper i armene på hvem som helst og lever etter "kjærlighet ved første blikk"-prinsippet. Jeg kan helt klart se fordelen med å la mennesker låne hunder, men vet ikke helt om jeg synes det er riktig overfor hunden å bli "masseomplassert". :icon_confused: Men jeg skal ikke utelukke noe uten at jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg er medlem hos Foreningen for omplassering av dyr (fod.no) De driver på frivillig basis og trenger hjelp til stell, kos, lek og tur. Det er en fantastisk mulighet for meg som ikke har anledning til å ha heltidsansvar for hund. I tillegg føles det bra å gjøre en god gjerning! Det er forferdelig trist at så mange ikke tar inn over seg hvilket ansvar det er å ta vare på en hund. Jeg donerer gladelig et beløp til FOD for hver gang jeg er på besøk.

Kanskje det er en ide å alliere seg med flere når man ønsker seg hund. F.eks. at to familier kan dele på ansvaret og samværet. Det er vel ikke noe verre for hunden enn for et skilsmissebarn? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig ikke dette kommer til Norge.

Man kan ikke sammenligne det med oppdrettere som låner ut en hund i ny og ne el.lignende, det som foregår i Japan kan bedre sammenlignes med bilutleie, hvor hunden kan bli plassert hos hundrevis av forskjellige mennesker iløpet av et år(Og resten av tiden bor den på kennel).

Jeg ser virkelig ikke for meg at en hund kan trives med dette. Den har nada stabilitet what so ever, rutiner, regler og folk endres konstant, dette må jo skape noen fryktelig forvirrede og stressa bikkjer...?

Jeg ser heller ikke helt behovet for noe slikt, det finnes nok av folk med hund som syns det er greit å låne ut bikkja til noen som vil gå tur med den innimellom, eller man kan stille seg villig til å passe en hund når eier skal bort f.eks. Da får man gjerne i tillegg BETALT for å gjøre den jobben, man må ikke betale for det selv. Og hunden slipper å bli en evig kasteball blandt en horde fremmede mennesker.

I tillegg har man jo omplasseringsforeninger hvor man kan hjelpe til, eller være midlertidig hjem for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en oppdretter av BC og Golden (?????) i Oslo som låner ut hunder til folk som er intr i å finne ut om de vil ha hund da? Mener da helt tydelig at jeg har sett dette engang...

Det vet jeg oppdretteren til Linus også har gjort.

Ideen er jo god, da får folk prøve seg.

Så lenge hunden er tilgjengelig og synes det er ok da.

Sist min oppdretter gjorde dette, ble hunden hos dama som forhund, og den har det superdupert.

Kunne nok ikke gjort dette med mine hunder da. :whistle:

Jeg ville nok ikke benyttet meg av "leiehund" om dette skulle bli en vanlig greie her i landet.

Synes forholdet man får med en hund fra den er valp er spesielt, og en "leiehund" ville nok ikke gitt meg nok liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har også lånt bort hunder. Og hvis noen står på døra mi og vil betale for å ta med seg en hund på tur, sier jeg bare "Velkommen". Må selvfølgelig oppfylle noen basiskriterier...

Forskjellen på dette og den Japanske modellen er vel at her bor hundene sammen med familien resten av tiden. Tror ikke dette vil kunne være et rent kommersielt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg oppdretteren til Linus også har gjort.

Ideen er jo god, da får folk prøve seg.

Så lenge hunden er tilgjengelig og synes det er ok da.

Sist min oppdretter gjorde dette, ble hunden hos dama som forhund, og den har det superdupert.

Kunne nok ikke gjort dette med mine hunder da. :lol:

Jeg ville nok ikke benyttet meg av "leiehund" om dette skulle bli en vanlig greie her i landet.

Synes forholdet man får med en hund fra den er valp er spesielt, og en "leiehund" ville nok ikke gitt meg nok liksom.

Jeg syns det med at oppdrettere låner bort hunder er kjempe bra. Da kan man få innblikk i rasen også. Jeg har alltid tenkt at det hadde vært en god ide.

Men det med å drive bedrift som leier ut hunder liker jeg ikke. Da er det bedre at man får hjelpe til på omplasseringssenter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...