Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei

Ka

Recommended Posts

Skrevet
Generelt er Schäferen roligere en Mallen' date=' men du kan jo seff få Schäfere som er like rivgjern som Mallene. Schäferen er ypperlig brukshund og kan fungere flott som familiehund ved siden av, så lenge den blir aktivisert nok! :cry: Har hatt 2 Schäfere som jeg trente stort sett lydighet med, var innom bruks og ag også. De fungerte flotters som familihunder ved siden av! :([/quote']

Så fint. :(

Hvor mye aktiviserte du schæferne dine, og hvor mye (daglig, tenker jeg på)?

Skrevet
Forresten' date=' ser at du er ute etter en aktiv brukshund. Hva syns du om dobermann? :cry:[/quote']

Har ingen kjennskap til Dobermann. Fortell gjerne!

Skrevet

Ja dobermann er en kjempeflott brukshund. Kan brukes til det meste. Den blir endel brukt i redningshund, men de er ikke riktig like hardfør som feks. shæfer pga pels (om vinteren). Politiet bruker dem og militæret. De kan brukes til hjelpehunder og terapihunder. De er kjempeflott til lydighet, spor, agillity, ja alt du møtte ønske :cry: De lærer utrolig fort og har en stor arbeidslyst og energi. Og så ser de jo ikke så værst ut heller :wink: Men dette kommer an på smaken, hvilken brukshund du liker best. Er det noen mer konkret du lurer på, så bare spør. :(

Skrevet
Er det noen mer konkret du lurer på' date=' så bare spør. :cry:[/quote']

Kjempefint! Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.

Skrevet

De var VELDIG forskjellige, så han første var veldig fornøyd med turer og litt lydighet og et spor i ny og ne. Han syns vel egentlig at jeg var litt strevsom når jeg dro han med på treninger! :wink: Latskapen lenge leve osv... :roll: Hun andre jeg hadde gikk på veggen om jeg ikke ga henne oppgaver hver dag.. Hadde jeg ikke tid til å trene henne en dag så ga jeg henne noen hjerneoppgaver, gjemte godbiter rundt i huset eller noe i den duren, da kunne hun holde på i timesvis, selvom hun hadde funnet alle godbitene, så ga hun seg ikke før hun fikk beskjed om det! :wink:

Så det er veldig forskjell innen for samme rase! En oppdretter vil hjelpe deg å finne den rette hunden for deg, uansett hvilken rase du velger! :(

Skrevet
Så det er veldig forskjell innen for samme rase! En oppdretter vil hjelpe deg å finne den rette hunden for deg' date=' uansett hvilken rase du velger! :cry:[/quote']

Ok.

Men jeg har tenkt å skaffe en voksen hund, cirka 1 år eller noe slikt - så da får jeg ikke hjelpe av oppdretter. Får prøve å finne frem til et godt eksemplar på egen hånd. :(

Skrevet

Hei og velkommen! Ser at du lurer litt ang schäfer.... Jeg har hatt noen av den rasen, og de er gode hunder som trenger litt å jobbe for. Men de er ikke så krevende som mallen. De kan være i ro, og krever ikke full pakke hver dag. (mine gjer ikke det) Såg og at du skrev at du ikke kan få hjelp fra oppdretter fordi du vil ha et dyr på ca 1 år. Dette er feil...En oppdretter kan/vil hjelpe deg. Men det du kan oppleve er at de ikke har noen med en gang, men kontakter deg når de vet om noen... :cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...