Gå til innhold
Hundesonen.no

Lys Dobermann?

Isabel

Recommended Posts

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Jepp. Det er en albino, og det er ikke en godkjent farge jmf. FCI. Men det er en stor "hit" over there med feilfargede Dobermann som blå, isabella og albino. Som de selv sier, at det er så veldig sjeldent, that makes big bucks og alt det der, liksom. Kjipt, men sånn er det jo bare. For så veldig sjeldent, er det jo ikke.

De er'ke så innmari friske heller. Immunsystemet, lever, hud, døvhet, blindhet er ganske så vanlige problemer. Det er jo en mutasjon som påvirker hele kroppen, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En albino, uansett art, kan ikke ha blå øyne. En albino mangler totalt pigmentering i kroppen, og det er derfor de får røde øyne; fordi man rett og slett kan se blodårene gjennom øyet. Albino forekommer praktisk talt ikke i hundeverdenen, så dette er nok ikke en albino, nei.. Og bortsett fra de blå øynene, så var den jo heller ikke hvit, men lys beige.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Men mennesker som er albinoer, har de røde øyne? :icon_confused: Har sett på bilder at mange har grønne, men da er de vel ikke HELT albinoer sånn egentlig?

Det kan j hende de bruker linser med farge da.. Er sikkert ikke så morro å gå rundt å ha røde øyne, og bli sett rart på..

Jeg så engang en albino-neger, og han hadde også røde øyne..

Må nok inrømme at jeg glodde litt ekstra.. stakkars.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En albino, uansett art, kan ikke ha blå øyne. En albino mangler totalt pigmentering i kroppen, og det er derfor de får røde øyne; fordi man rett og slett kan se blodårene gjennom øyet. Albino forekommer praktisk talt ikke i hundeverdenen, så dette er nok ikke en albino, nei.. Og bortsett fra de blå øynene, så var den jo heller ikke hvit, men lys beige.. :icon_confused:

Fra Facts About Albino Dobermans

""White" or "albino" Dobermans are not actually white animals. They are a pale tan or cream color, and only the areas which would normally be rust-colored are actually white. Also, these Dobermans have blue eyes -- not pink or red eyes. Because these dogs are not white and because they have blue eyes, some people claim that they are not actually albino."

"The term "albinism" encompasses a wide range of traits, all of which result from problems with pigment production or distribution. So far, more than 60 different mutations have been isolated from many different species

...

Albinos with absolutely no pigment -- the "true" or "complete" or "tyrosinase negative" albinos -- are known as OCA1A albinos. Individuals with other types of OCA, such as "yellow", "brown", or "red" albinos, may have a substantial amount of pigment and still be albinos.

...

These albinos are known as "tyrosinase positive" or "partial" albinos."

Så jo. De er albino selv om de har pigment. Det finnes et helt spekter av albinisme/albino. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Facts About Albino Dobermans

""White" or "albino" Dobermans are not actually white animals. They are a pale tan or cream color, and only the areas which would normally be rust-colored are actually white. Also, these Dobermans have blue eyes -- not pink or red eyes. Because these dogs are not white and because they have blue eyes, some people claim that they are not actually albino."

"The term "albinism" encompasses a wide range of traits, all of which result from problems with pigment production or distribution. So far, more than 60 different mutations have been isolated from many different species

...

Albinos with absolutely no pigment -- the "true" or "complete" or "tyrosinase negative" albinos -- are known as OCA1A albinos. Individuals with other types of OCA, such as "yellow", "brown", or "red" albinos, may have a substantial amount of pigment and still be albinos.

...

These albinos are known as "tyrosinase positive" or "partial" albinos."

Så jo. De er albino selv om de har pigment. Det finnes et helt spekter av albinisme/albino. :icon_confused:

Ifølge min bok, så finnes det kun en ekte albino, og de har overhodet ikke pigment, og derfor røde øyne. Men det er vel de du betegner som "true albinos". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min bok, så finnes det kun en ekte albino, og de har overhodet ikke pigment, og derfor røde øyne. Men det er vel de du betegner som "true albinos". :icon_confused:

Fra samme side som jeg linket til i stad:

"The terms "true" and "complete" albino often trip people up when they are first learning about albinism. Please don't be confused by these words. The term "true albino" was coined many years ago, when scientists were trying to distinguish albino animals from animals which were white for other reasons (such as extreme spotting or extreme merling, discussed below). Given the immense advances in our understanding of genetics in recent years, this term is outdated and archaic, and should probably not even be used any more. "

Det går forøvrig an å ha blå øyne uten å ha pigment.

Det gjelder i følge den siden de fleste albinos, både mennesker og hunder. (Siden har forøvrig ganske solide referanser virker det som)

"Eyes which appear blue can be produced without pigment because of the phenomenon of refraction. It's important to remember that the structure of the iris often has more effect on the apparent color of the eye than the absence of pigment itself. Think of the sky. Is there any blue pigment in the sky? No, of course not. So why does the sky look blue? It looks blue because the dust particles in the sky refract (scatter) light in a specific way, and light of different wavelengths is refracted differently. The structure of the iris in some species allows absorption, refraction, and filtering of the light that hits it, so that the eye may appear blue even when there is no pigment in the iris."

Interessant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipe interessante ting*

Interessant :icon_confused:

I min bok står det at på C-locus sitter c(a) (= c opphøyd i a)-genet, det såkalte albino-genet. Og jeg siterer: "Fullstendig albinisme er svært sjelden hos hund. I et individ med genotypen c(ch)c(a), finnes absolutt ikke noe pigment i hud, hår eller øyne. Håret er hvitt og huden blekrosa. Øynene får et rødt utseende. Grunnen til denne øyenfargen er at fargen fra blodkarene på regnbuehinnen skinner igjennom øyets linse. En hvit hund med blå eller brune øyne er ikke albino."

Videre står det om chinchillagenet c(ch): "Hos dyr med dette genet er pigmentet i enkelte hår redusert både med hensyn til antall pigmentkorn og størrelsen på disse kornene. Chinchillagenet har liten eller ingen synlig effekt på helt sorte hunder. På sjokoladebrune hunder (bb) derimot, kommer dette genet til syne slik at pelsen blir lysere. Det vil være naturlig at også fargen på øyne og snute blir lysere hos disse hundene. (Så kommer eksempler med chesapeake bay ret. golden og gordon setter, salt/pepper schnauzer, elghund, greyhound, cocker.)" Poenget er at det ikke har noe med albino å gjøre direkte, men at jeg vil anta en ekstrem versjon av genet, for å si det litt flåsete, vil føre til det vi her diskuterer om er albinisme eller ikke. Det siste allelet på C-locus er C, som er full pigmentering, og da absolutt ikke albinisme. Og hvis jeg forstår oppsettet i boken korrekt, er chinchillagenet dominant ovenfor albinogenet. Det mulige fjerde allel i C-locus, er c(e), og er plassert mellom chinchillagenet og albinogenet (og dermed dominant ovenfor albinogenet det også). Genet forårsaker bleking av mørkt pigment, og er angitt å reduswere øyenfarge. Er det dette genet det dreier seg om?

Boken er basert på Clarence C. Little, mens det finnes andre, (Burns & Frazer) som er mer eller mindre enige/uenige i denne inndelingen av locus, eller rettere sagt alleler, og hvilke gener som sitter der eller ikke. På C-locus, som da altså angår albino, angir Little at det finnes tre, muligens fire alleler, mens Burns&Frazer angir fem. Mulig din kilde baserer seg på sistnevnte? Boken er forøvrig "Genetikk, avl og Oppdrett", Astrid Indrebø, NKK.

EDIT: ser nå på siden du linket til at de er usikker på om albinogenet for hvit doberman sitter på C-locus eller P-locus. Little som jeg henviser til, er usikker på om P-locus i det hele tatt eksisterer hos hund. De har funnet det hos gnagere, og det er relativt vanlig der, men ingen lignende effekt er kunne blitt vist hos hund, står det. For enkelhets skyld har de antatt albinogenet for dober sitter på c-locus, skriver de. *lese mer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke brenner nok for dette til å grave opp mer info... :icon_confused:

Det ser uansett ut som uenigheten går i om det finnes flere varianter av albinisme? Jeg synes det virker som spesialistene peker mot at det faktisk gjør det, men jeg kommer ikke til å krangle.

The International Albinism Center fact sheet viser til forskjellige typer albinisme.

Det samme gjør The National Organization for Albinism and Hypopigmentation

Tilbake til Dobermann. Her kan du lese om de forkjellige typene albino, og genetikken bak.

Og her om nedarving og genotype.

De henviser til plenty av kilder.

Vi trenger Hanna. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke brenner nok for dette til å grave opp mer info... icon_redface.gif

Det ser uansett ut som uenigheten går i om det finnes flere varianter av albinisme? Jeg synes det virker som spesialistene peker mot at det faktisk gjør det, men jeg kommer ikke til å krangle.

The International Albinism Center fact sheet viser til forskjellige typer albinisme.

Det samme gjør The National Organization for Albinism and Hypopigmentation

Tilbake til Dobermann. Her kan du lese om de forkjellige typene albino, og genetikken bak.

Og her om nedarving og genotype.

De henviser til plenty av kilder.

Vi trenger Hanna. biggrin.png

Jeg leste de to siste sidene du linket til allerede da jeg svarte på siste innlegget. :icon_confused: De andre to omhandler menneskelig albinisme, og det skal jeg ikke uttale meg om. Det kan virke som om dette er to forskjellige ting; at det finnes flere gener som kan gi albinisme, og at det hersker usikkerhet rundt hvor disse genene sitter. Boken jeg har skiller mellom gener for hund og gener for gnagere, så jeg tviler på at vi dermed kan dra en parallel mellom hund og menneske, dessverre..:P

Poenget var at de var usikker på hvilket locus albinogenet for dobermann satt. De lurte på om det satt på c-locus eller kanskje på p-locus, men for enkelhets skyld står det at de omtaler albino på dober som om genet satt på c-locus. I min bok står det at albinogenet finnes på c-locus (og at hunden da enten er albino eller ikke, og en hund med brune/blå øyne IKKE er albino), men at Little er usikker på om genene på p-locus finnes hos hund. Så lenge de ikke klarer å bestemme seg hvor hvilket locus genet for albinisme sitter på, så skjønner jeg ikke at de overhodet kan påstå noe som helst hva angår grader av albinisme??

Det er evt her at chinchillagenet kommer inn. Genet bleker bare brunt pigment, ikke sort. Eksempler er fawn hos greyhound, bla.

P-locus, går også på dybde av pigmentering, og reduserer mørke farger, men ikke lyse. Som sagt; det er beskrevet hos gnagere, men ikke hos hund. Så om du linker til sider som sier at albinisme finnes på p-locus, så sier det meg ikke så mye. P-locus kan gjelde for "alle andre" enn hund for alt jeg vet, liksom!

Det jeg mener er: så lenge de ikke kan definere hvilket locus albinogenet sitter på, kan de påstå hva de enn vil om albinisme, full eller delvis albinisme, ekte eller falsk. Men det hjelper ingenting; jeg diskuterer utifra gener, og jeg mener derfor, utifra det jeg har lest; at en hund er enten albino eller ikke. Det handler om gener. At en hund kan se ut som om den er albino, går på helt andre gener. Hvor disse genene sitter, skal jeg ikke gå inn på, men det finnes flere gener som kanskje kan være aktuelle. Jeg snakker altså om en "genotypisk albino", ikke om en "fenotypisk albino". Og i mitt hode så kaller jeg ikke en fenotypisk albino for albino, men det gjør jeg derimot med en genotypisk albino. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med en oppdretter av Dobermann i "lys" som kalles hvit, og hun sa klart og tydelig at dette IKKE er en albino, men en hvit Dobermann, uten noe mer helseproblemer enn de med "vanlig" tegninger.

Så hvem man skal tro er jo opp til en selv, men det ser ut til at iallefall de hun har, ikke er albino..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg er en enkel sjel fra landet (oh, den unnskyldninga bruker jeg alt for sjeldent!), men det er vel ett fett om det er ekte albino eller falsk albino, hvilke alleler genet sitter hen og hele den pakka der, OM det er sånn at det følger flere sykdommer på de genene som gir den fargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg er en enkel sjel fra landet (oh, den unnskyldninga bruker jeg alt for sjeldent!), men det er vel ett fett om det er ekte albino eller falsk albino, hvilke alleler genet sitter hen og hele den pakka der, OM det er sånn at det følger flere sykdommer på de genene som gir den fargen?

Eller mangelen på farge. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dobermann skal være sort/tan eller brun/tan - punktum - de får gjerne være helkuperte, men da skal de i tillegg være godt muskelsatt og særdeles veltrente - og dem er det få av - en helkupert dobermann hvor du ikke ser muskeltonene i det hele tatt er ikke lekkert litt engang - men en muskuløs, velbygd helkupert dobermann er direkte sexy faktisk.......

Når det gjelder farge, så kan jeg infomere om at det ER MYE sykdom på disse "odde" fargene - hvit, blå - whatever - jeg er en del på amerikanske messageboards hvor blant annet en belgeroppdretter er nabo med ei kjærring som oppdretter "designer dobes" (hun annonserer med det faktisk, eller annonserte) - hun har mest hvite - og belgeroppdretteren forteller om massive mengder valpedød eller dødfødte valper. Døve hunder, stor utbredelse av wobblers osv. som kommer tilsyne på små valper.

Og som belgeroppdrett damen sier så handler det ikke om hvordan damen har hund, de bor nemlig inne, det er rent og trivelige hun har ett flott valperom osv. - de er bare dritasjuke fordi man dobler gener med sykdom for å få frem odde farger som selger...

Motbydelig er ett ord som renner meg ihu når jeg leser om sånt................ og i tillegg er de sinnsykt stygge.... ussssjjjj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg og Mari prøvde å diskutere oss frem til om denne hunden kunne være albino eller ikke, og evt hvorfor. Jeg var ikke klar over at vi diskuterte sykdomsgen forbundet med albinogenet/fargegenet. Det som ville vært interessant, dersom dober er albino pga et gen som sitter i p-locus, vil jo for det første være: de har funnet flere gener for hund, og for det andre at ett av genene er et sykdomsgen. Og da er det ikke ett fett lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser bortifra dyrevernsmessige hensyn synes jeg helt klart at en helkupert dobermann er flottest å se på, spesielt om de er muskuløse i tillegg (som Belgerpia skriver; det er nesten direkte sexy *flir*).

Hunden i førsteinnlegget her var forsåvidt pen, men for meg blir det ikke en "ordentlig" dobermann med den fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen elendige bilder av den blå dobisen til en venninne, hun ble reddet ut fra noe som kom til å være en sikker død som valp. Hun ble vel 3 eller 4 tror jeg og ble avlivet pga kreft med full spredning. Hun hadde og mye hudproblemer.

birka.jpg

birka3.jpg

birka5.jpg

Og nei, Tequila var ikke innmari fin når hun var kortklippet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...