Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp til sommeren


ebmille

Recommended Posts

Familien har tenkt til å skaffe valp til sommeren. Men vi har et lite problem: Ingen er enige i hvilken rase vi skal ha! :icon_confused: "Noen vil ha Dobbermann og noen vil ha Chihuahua!"(ikke ment slik, det var bare et eksempel på hvor stor forskjell det er på rasene man vil ha her). Derfor spør jeg dere; Hvilken rase tror dere passer for oss?

- Hunden skal ikke være stor (helst mellom 30-40cm i skulderhøyde)

- Vi har ikke all verdens av tid til pelsstell, ganske så minimalt.

- Jeg vil si at vi har endel tid til mosjonering, men ikke VELDIG god tid (turer daglig blir det jo selvfølgelig)

- Litt treninger og aktiviseringer for moro skyld blir det nok.

- Hunden bør være lett å håndtere.

- Det bør være en slikkelig familiehund som kan være med på turer og som er glad og leken.

Har forresten tenkt litt på Dansk-Svensk gårdshund, kunne dette vært rasen for oss? Andre forslag?

På forhånd, takk for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta canis rasevelger.

Etter du har tatt quizen kommer det opp mange alternativer som kan passe for deg etter det du har svart på spørsmålene. Det er linker til rasene slik at du kan lese mer om dem.

http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php

Jeg har tatt rasevelgeren, men vil spørre her i tillegg. Vil ha noen personlige meninger om hvilken rase som kan passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens!

Ja, jeg har vurdert denne rasen, da jeg har lest at det er en fin familiehund :) Jeg må nok sette meg ned sammen med pappa og resten av "folka" og snakke litt. Pappa syntes også Gårdshunden hadde en passende størrelse og det ser ut til at den har et fint gemytt :) Hvilket kjønn er det mest stabile til familiehund, lekekamerat og turkamerat å være? Andre rase forslag? Bare å komme med forslag, setter pris på det :)

Maren: Sender PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens!

Ja, jeg har vurdert denne rasen, da jeg har lest at det er en fin familiehund :) Jeg må nok sette meg ned sammen med pappa og resten av "folka" og snakke litt. Pappa syntes også Gårdshunden hadde en passende størrelse og det ser ut til at den har et fint gemytt :) Hvilket kjønn er det mest stabile til familiehund, lekekamerat og turkamerat å være? Andre rase forslag? Bare å komme med forslag, setter pris på det :)

Maren: Sender PM :)

skal sette med ned når jeg kommer hjem kl 4 å svare på PM fra deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier tenkte jeg på når jeg leste innlegget ditt.

De er utrolig flotte hunder som tåler både mye og litt mindre aktivitet (alle hunder trenger jo aktivitet, men tror Cavalieren tåler dager som ikke er like aktive som andre).

Kjenner bare en Cavalier, men det virker som om denne rasen passer til mange forskjellige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Etnahund, for det er en rase som burde passe ganske godt. Knallsøte er de også, med de store ørene og det uttrykksfulle ansiktet. Det er en rase man raskt forelsker seg i. Ellers er også Podengo Portugues en veldig fin rase. De finnes i glatthåret og ruhåret.

Begge rasene er sjeldne, og de er sunne og friske og ikke preget av "utstillingsavl". Jeg synes det er viktig å trekke fram og slå et slag for sjeldne raser også, for det er ikke så ofte folk tenker utover de mest populære rasene når de vurderer å skaffe seg hund. Det er jo kjekt med litt variasjon i hundeverdenen også. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Etnahund, for det er en rase som burde passe ganske godt. Knallsøte er de også, med de store ørene og det uttrykksfulle ansiktet. Det er en rase man raskt forelsker seg i. Ellers er også Podengo Portugues en veldig fin rase. De finnes i glatthåret og ruhåret.

Begge rasene er sjeldne, og de er sunne og friske og ikke preget av "utstillingsavl". Jeg synes det er viktig å trekke fram og slå et slag for sjeldne raser også, for det er ikke så ofte folk tenker utover de mest populære rasene når de vurderer å skaffe seg hund. Det er jo kjekt med litt variasjon i hundeverdenen også. :happy:

De var veldig fine, begge ;) Det har kommet mange forslag her, det finnes jo så mange fine raser! xD Vanskelig å måtte velge ;) Vi får sette oss ned en dag og høre litt med de andre i huset hva de synes ;)

Hva med Canaanhund? x)

Ja, denne lille hunden er også veldig fin ;)

Takk for mange gode forslag! Kom gjerne med flere, og begrunnelser for hvorfor dere tror den vil passe oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Cavalieren hørtes ut som en hund for dere. De er som en potet, kan brukes til det meste.

Men elsker kos på fanget, være med eieren sin og lange turer helst i skog og mark.

Negative kan være at det er litt pels stell når de blir voksne, gjerne med ørene. Men det kommer ann på øyet som ser med hva som er mye.

Gjerne send PM om du lurer på noe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...