Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp til sommeren


ebmille

Recommended Posts

Familien har tenkt til å skaffe valp til sommeren. Men vi har et lite problem: Ingen er enige i hvilken rase vi skal ha! :icon_confused: "Noen vil ha Dobbermann og noen vil ha Chihuahua!"(ikke ment slik, det var bare et eksempel på hvor stor forskjell det er på rasene man vil ha her). Derfor spør jeg dere; Hvilken rase tror dere passer for oss?

- Hunden skal ikke være stor (helst mellom 30-40cm i skulderhøyde)

- Vi har ikke all verdens av tid til pelsstell, ganske så minimalt.

- Jeg vil si at vi har endel tid til mosjonering, men ikke VELDIG god tid (turer daglig blir det jo selvfølgelig)

- Litt treninger og aktiviseringer for moro skyld blir det nok.

- Hunden bør være lett å håndtere.

- Det bør være en slikkelig familiehund som kan være med på turer og som er glad og leken.

Har forresten tenkt litt på Dansk-Svensk gårdshund, kunne dette vært rasen for oss? Andre forslag?

På forhånd, takk for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta canis rasevelger.

Etter du har tatt quizen kommer det opp mange alternativer som kan passe for deg etter det du har svart på spørsmålene. Det er linker til rasene slik at du kan lese mer om dem.

http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php

Jeg har tatt rasevelgeren, men vil spørre her i tillegg. Vil ha noen personlige meninger om hvilken rase som kan passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens!

Ja, jeg har vurdert denne rasen, da jeg har lest at det er en fin familiehund :) Jeg må nok sette meg ned sammen med pappa og resten av "folka" og snakke litt. Pappa syntes også Gårdshunden hadde en passende størrelse og det ser ut til at den har et fint gemytt :) Hvilket kjønn er det mest stabile til familiehund, lekekamerat og turkamerat å være? Andre rase forslag? Bare å komme med forslag, setter pris på det :)

Maren: Sender PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens!

Ja, jeg har vurdert denne rasen, da jeg har lest at det er en fin familiehund :) Jeg må nok sette meg ned sammen med pappa og resten av "folka" og snakke litt. Pappa syntes også Gårdshunden hadde en passende størrelse og det ser ut til at den har et fint gemytt :) Hvilket kjønn er det mest stabile til familiehund, lekekamerat og turkamerat å være? Andre rase forslag? Bare å komme med forslag, setter pris på det :)

Maren: Sender PM :)

skal sette med ned når jeg kommer hjem kl 4 å svare på PM fra deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier tenkte jeg på når jeg leste innlegget ditt.

De er utrolig flotte hunder som tåler både mye og litt mindre aktivitet (alle hunder trenger jo aktivitet, men tror Cavalieren tåler dager som ikke er like aktive som andre).

Kjenner bare en Cavalier, men det virker som om denne rasen passer til mange forskjellige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Etnahund, for det er en rase som burde passe ganske godt. Knallsøte er de også, med de store ørene og det uttrykksfulle ansiktet. Det er en rase man raskt forelsker seg i. Ellers er også Podengo Portugues en veldig fin rase. De finnes i glatthåret og ruhåret.

Begge rasene er sjeldne, og de er sunne og friske og ikke preget av "utstillingsavl". Jeg synes det er viktig å trekke fram og slå et slag for sjeldne raser også, for det er ikke så ofte folk tenker utover de mest populære rasene når de vurderer å skaffe seg hund. Det er jo kjekt med litt variasjon i hundeverdenen også. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Etnahund, for det er en rase som burde passe ganske godt. Knallsøte er de også, med de store ørene og det uttrykksfulle ansiktet. Det er en rase man raskt forelsker seg i. Ellers er også Podengo Portugues en veldig fin rase. De finnes i glatthåret og ruhåret.

Begge rasene er sjeldne, og de er sunne og friske og ikke preget av "utstillingsavl". Jeg synes det er viktig å trekke fram og slå et slag for sjeldne raser også, for det er ikke så ofte folk tenker utover de mest populære rasene når de vurderer å skaffe seg hund. Det er jo kjekt med litt variasjon i hundeverdenen også. :happy:

De var veldig fine, begge ;) Det har kommet mange forslag her, det finnes jo så mange fine raser! xD Vanskelig å måtte velge ;) Vi får sette oss ned en dag og høre litt med de andre i huset hva de synes ;)

Hva med Canaanhund? x)

Ja, denne lille hunden er også veldig fin ;)

Takk for mange gode forslag! Kom gjerne med flere, og begrunnelser for hvorfor dere tror den vil passe oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Cavalieren hørtes ut som en hund for dere. De er som en potet, kan brukes til det meste.

Men elsker kos på fanget, være med eieren sin og lange turer helst i skog og mark.

Negative kan være at det er litt pels stell når de blir voksne, gjerne med ørene. Men det kommer ann på øyet som ser med hva som er mye.

Gjerne send PM om du lurer på noe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...