Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørebetennelse?


Recommended Posts

Takk for svar! Jeg får se om Teatreeoljen ble med på flyttelasset fra Trondheim og står i skapet her :)

I kjøleskapet håper jeg! Den må stå kaldt. :)

Edit: Lurer forresten på hvordan det går med Tinja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatreeoljen min ble visst igjen i Trondheim tror jeg, så jeg må gå til anskaffelse av ny. Hm...noen som har gode tips i forhold til hvor å kjøpe sånt i Oslo?

Et praktisk spm i forhold til skyllingen av øret med vann -og teatreeolje løsningen; skal 2 dl helles oppi øret for hver skylling? Heller litt oppi og gnikke og gnu litt på øret og så skylle mer og gnikke og gnu?

Og jeg bør vel kanskje gjøre det i begge ørene selv om kun det ene ser ut til å være "sykt"?

Takker igjen for svar! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatreeoljen min ble visst igjen i Trondheim tror jeg, så jeg må gå til anskaffelse av ny. Hm...noen som har gode tips i forhold til hvor å kjøpe sånt i Oslo?

Et praktisk spm i forhold til skyllingen av øret med vann -og teatreeolje løsningen; skal 2 dl helles oppi øret for hver skylling? Heller litt oppi og gnikke og gnu litt på øret og så skylle mer og gnikke og gnu?

Og jeg bør vel kanskje gjøre det i begge ørene selv om kun det ene ser ut til å være "sykt"?

Takker igjen for svar! :)

Jeg har ikke peiling på butikker i Oslo, men fins det et apotek som selger homeopatmedisin, så har de sikkert tea tree olje der. Kanskje har de også på velutstyrte helsekostforretninger.

Antar det er boxer du har, siden det står i profilen din. Den er jo ikke like plaget med ørene som spaniels kan være, så jeg vil anta du ikke trenger å skylle begge ørene, men kun det "syke". Siden jeg har spaniel, pleier jeg å skylle begge ørene når jeg først skyller, siden jeg bruker dette mest som forebyggende (det rekker jo sjelden å bygge seg opp til å bli sykt når jeg bruker dette, nettopp fordi jeg skyller begge såpass ofte).

Du heller blandingen i øret til øret er fullt, og jeg tviler på at det går 2 dl oppi! :) Mine 2 dl holder i alle fall til mange skyllinger på begge ører, så ofte må jeg lage nytt for annenhver gang. Blandingen må lagres kjølig (kjøleskap), og den holder seg ikke i all evighet. Jeg pleier å bytte den ut etter to uker ca, men har hørt den holder i kun en uke (men det betyr vanligvis en skylling for min del, så strengt tatt burde jeg kanskje lage mindre blandinger).

Du kan, hvis det er mye gugge igjen etter første skylling, skylle en gang til rett etterpå. Hvis øret er veldig sykt, eller guggen er veldig vanskelig å få ut, vil du antageligvis ikke få ut alt med en gang uansett, så du må nok skylle flere ganger over flere dager. Dvs; får du ut en del på en skylling, så venter du en dag og skyller en gang til neste dag, evt hvis du skyller en morgen kan du skylle samme kveld. Er det kjempemye som blir igjen etter en skylling, skyller du en gang til rett etterpå. Jeg har ikke opplevd at jeg må gjøre det, men det er jo uansett ikke farlig.

Tea tree olje er desinfiserende og kan også brukes på sår ved behov. Den gjør ikke bakterier mer resistente enn pyricept, og er altså helt ufarlig å bruke med mindre hunden får en allergisk reaksjon på det (sjelden, men kan skje). Hvis du er redd for, eller mistenker hunden vil få en allergisk reaksjon, kan du teste blandingen et annet sted på hundens kropp først.

Når jeg skyller øret heller jeg blandingen i øret til det nesten renner over/det renner litt over. Så "lukker" jeg øret sammen ved å klemme på det fra utsiden. Deretter "rister" jeg på øret, og gnikker og gnur fra utsiden; da hører man surklelyder. Dette gjør jeg i noen sekunder, kanskje 10-15? (Jeg har ikke tatt tiden..) Så slipper jeg øret og lar hunden riste blandingen ut av øret. Hvis det er kjempemye som renner på utsiden av øret, kan jeg tørke av med en håndduk, men det er egentlig ikke nødvendig. Siden jeg har en hund som er veldig vant til å få ørene renset, får hun godis først etter at jeg er ferdig å skylle begge ørene, men du kan jo gi godis etter første øret, så skylle neste (hvis det hadde vært behov for det). Når det er vinter og kaldt ute, passer jeg på å skylle på et sånt tidspunkt at det er lenge til vi skal ut, fx om kvelden etter siste luftetur. Det er sikkert ikke noe særlig med 15 minusgrader og vått øre.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatreeoljen min ble visst igjen i Trondheim tror jeg, så jeg må gå til anskaffelse av ny. Hm...noen som har gode tips i forhold til hvor å kjøpe sånt i Oslo?

Jeg har ikke peiling på butikker i Oslo, men fins det et apotek som selger homeopatmedisin, så har de sikkert tea tree olje der. Kanskje har de også på velutstyrte helsekostforretninger.

Tea tree fåes kun kjøpt på apotek i Norge, da det nå regnes som giftig legemiddel! :rolleyes: (denne regelen kom for ca 2 år siden.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tea tree fåes kun kjøpt på apotek i Norge, da det nå regnes som giftig legemiddel! :rolleyes: (denne regelen kom for ca 2 år siden.. )

Sier du det ja..? Da lærte jeg noe nytt! :lol: Jeg vet jo man ikke bør drikke det, men er det fremdeles i salg i andre ting, som kremer og sånt? Husker det var veldig poppis med tea tree olje mot kviser for noen år tilbake, er det ulovlig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mye koster teatreeolje, og hvordan skal blandeforholdet være med vann? Mulig det står et annet sted i tråden, men jeg spør likevel *flir* Jeg har foreløpig ikke funnet noe rensemiddel jeg er 100% fornøyd med, så da kan jeg jo forsøke dette... Ingen av mine har noe nevneverdige problemer med ørene akkurat nå, men jeg ser at det kan dukke opp noe om jeg ikke får renset de ordentlig snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mye koster teatreeolje, og hvordan skal blandeforholdet være med vann? Mulig det står et annet sted i tråden, men jeg spør likevel *flir* Jeg har foreløpig ikke funnet noe rensemiddel jeg er 100% fornøyd med, så da kan jeg jo forsøke dette... Ingen av mine har noe nevneverdige problemer med ørene akkurat nå, men jeg ser at det kan dukke opp noe om jeg ikke får renset de ordentlig snart.

Jeg husker ikke hva det koster, men det er overkommelig. :) Kanskje hundre kr for en pitteliten flaske som holder i evigheter? Med tanke på at du kun bruker noen få dråper om gangen, så tar det jo veldig lang tid før du får brukt den opp. Jeg ser knapt jeg har brukt av min, og den er sikkert minst et halvt år gammel.

Du bruker 2 dl vann og 5-15 dråper olje, alt ettersom hvor infisert øret er. Jeg bruker mellom 5-10 dråper pr 2 dl som forebyggende. Hvis øret er ille, bruker jeg flere dråper. Så er det jo også litt relativt hva som er en dråpe og ikke... :lol: Men det blir jo sånn ca i alle fall. Husk å lagre i kjøleskap, både oljen og blandingen. Blandingen bør byttes hver/annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva det koster, men det er overkommelig. :) Kanskje hundre kr for en pitteliten flaske som holder i evigheter? Med tanke på at du kun bruker noen få dråper om gangen, så tar det jo veldig lang tid før du får brukt den opp. Jeg ser knapt jeg har brukt av min, og den er sikkert minst et halvt år gammel.

Du bruker 2 dl vann og 5-15 dråper olje, alt ettersom hvor infisert øret er. Jeg bruker mellom 5-10 dråper pr 2 dl som forebyggende. Hvis øret er ille, bruker jeg flere dråper. Så er det jo også litt relativt hva som er en dråpe og ikke... :lol: Men det blir jo sånn ca i alle fall. Husk å lagre i kjøleskap, både oljen og blandingen. Blandingen bør byttes hver/annenhver uke.

Ok, takk skal du ha :) Det skader vel ikke å prøve i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det ja..? Da lærte jeg noe nytt! :lol: Jeg vet jo man ikke bør drikke det, men er det fremdeles i salg i andre ting, som kremer og sånt? Husker det var veldig poppis med tea tree olje mot kviser for noen år tilbake, er det ulovlig nå?

Den er forsatt tillatt som ingrediens i kremer ol, men den rene essensielle oljen må kjøpes på apotek..

Ca hvor mye koster teatreeolje, og hvordan skal blandeforholdet være med vann? Mulig det står et annet sted i tråden, men jeg spør likevel *flir* Jeg har foreløpig ikke funnet noe rensemiddel jeg er 100% fornøyd med, så da kan jeg jo forsøke dette... Ingen av mine har noe nevneverdige problemer med ørene akkurat nå, men jeg ser at det kan dukke opp noe om jeg ikke får renset de ordentlig snart.

Bet 93.- før jul på løveapoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er forsatt tillatt som ingrediens i kremer ol, men den rene essensielle oljen må kjøpes på apotek..

Bet 93.- før jul på løveapoteket.

Okei. Og så var ikke gjettingen min så forferdelig gal heller! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i hvertfall til svar at det ikke var lov å selge i vanlige "natur"butikker lenger da jeg ringte "Sunkost" på Storosenteret og spurte, men det går an å kjøpe på apoteket? Nå har jeg funnet ut at jeg kan få det fra moren min som er terapaut, så da løste det seg for meg.

Blir spennende å se hvordan det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Frost på 1 år, har vært plaget med ørene. Betennelse, sopp og midd. Og jeg har da vært hos veterinæren å fått medisin, antibiotika og soppmiddel. Og noe mot midd.

Men det jeg lurer på, dere som selvmedisinerer hundene deres.. hvordan vet du om hunden har betennelse, sopp eller midd?

Og tar f.eks tee-trea olja knekken på alt uansett om det er betennelse, midd eller sopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost på 1 år, har vært plaget med ørene. Betennelse, sopp og midd. Og jeg har da vært hos veterinæren å fått medisin, antibiotika og soppmiddel. Og noe mot midd.

Men det jeg lurer på, dere som selvmedisinerer hundene deres.. hvordan vet du om hunden har betennelse, sopp eller midd?

Og tar f.eks tee-trea olja knekken på alt uansett om det er betennelse, midd eller sopp?

Siden jeg ikke vet hva hunden min har når jeg behandler henne selv, kan jeg heller ikke si om tea tree oljen tar alt, logisk nok. Jeg går ikke til dyrlegen og tar prøve av ørene før jeg behandler, men jeg antar det er sopp, siden det er det hun har hatt før, og siden det er praktisk talt likt hver gang.

Jeg vil understreke at jeg aldri lar det gå så langt at hunden blir skikkelig syk i øret før jeg behandler. Siden jeg har en rase som er utsatt for øreproblemer, følger jeg godt med. Ser jeg tendenser til noe, behandler jeg. Jeg har derfor heller ikke prøvd oljen på ører som har vært virkelig, skikkelig ille. SÅ ille ører har forsåvidt hunden heller aldri hatt, heller ikke før jeg begynte med tea tree olje. Før fulgte jeg med, renset med andre renseting, og ble det for ille var det dyrlegebesøk med påfølgende antibiotika. Nå følger jeg med, og renser med tea tree olje hvis ørene begynner å bli litt røde. Etter at jeg begynte med tea tree olje har jeg ikke vært nødt å til dyrlegen, siden oljen har tatt knekken på det som er i ørene. Men for meg synes jeg det sier nok - at jeg ikke har vært på ørebesøk til dyrlegen etter at jeg begynte å rense med olje - det tyder jo på at det virker, skikkelig godt. Om rødheten er sopp, midd eller noe annet er meg revnende likegyldig, så lenge oljen tar det, og det har den gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ser jeg har bommet litt (skrev vel noe som tee-trea :o ).. men godt du skjønte hva jeg mente :o

ja, okej men da tror jeg at jeg skal prøve en sånn mikstur neste gang. (regner med det blir en neste gang :) ).

Nå etter siste kur på antibiotika og sopmiddel, har Frost vært bra. Men jeg har brukt optimah ph flittig, som jeg også har fått anbefalt.

Så lenge behandlingen med olja virker, så er jeg enig i at det spiller jo ingen rolle hva det er. Bare hunden blir bra :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...