Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørebetennelse?


Recommended Posts

Idag oppdaget jeg at Symra er rød og irritert i øret. Det ser også skittent ut inni der. Jeg vasker og napper ørene jevnlig, altså egentlig ingen grunn til at hun skal være skitten der. Det lukter ikke vondt. Jeg har ikke lagt merke til at hun har klødd seg mer enn normalt. Hun ser ikke ut til å ha vondt.

Er dette likevel noe som en vet burde kikke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn rundt og bak begge ørene samtidig, da er det lettere å kunne kjenne om det ene øret er mer hovent enn normalt. Hvis det ikke lukter og så lenge hun ikke klør seg eller rister på hodet mer enn ellers, så ville jeg ikke bekymret meg, men man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I formiddag begynte Symra å riste litt på hodet. Jeg ringte veterinærvakta og fikk beskjed om å smøre på litt Fusiderm og oppsøke vet på mandag. På apoteket fikk jeg vite at Fusiderm var reseptbelagt <_< . Hun har sluttet å riste på hodet nå, og ser i det hele tatt helt uberørt ut. Jeg drar i alle fall til vet på mandag, håper bare ikke det blir verre før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som er VELDIG disponert for øreproblemer, og vi har vært borti det meste på den fronten...

Dersom hun er rød og irritert kan det være lurt å dra til veterinæren, men dette er også noe som gjerne går over av seg selv, med mindre hun får flere symptomer. Jeg drar til veterinæren om øret ser rødt og irritert ut, det lukter og de klør. Man ser fort om hunden er plaget med ørene, og jeg drar ikke til veterinæren før jeg ser at det kan bli en plage for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det er en begynnende ørebetennelse. Jeg har kjempegod erfaring med å rense med teatreeoil. 2 dl vann, og 5 dråper olje blandet sammen. Skyll nedi øret, rist og gnikk og gnu, og la hunden riste seg. Ikke tørk ut vannet med noe som helst, men du kan evt tørke pelsen rundt med en håndduk. Bomull i ørene fører ofte til større betennelser, pga små fibre med bomull som blir liggende igjen og skape irritasjon. Teatreeoil fås kjøpt i helsekost eller på apotek (Løveapoteket på Byhaven) som fører homeopatiske midler.

Jeg har prøvd mye rart altså, men ingen ting, absolutt ingenting (verken "egenkomponert" eller foreskrevet av veterinær) har virket så godt som dette. Jeg renser ørene med dette jevnlig, ca annenhver uke, og da holder de seg pene. Hvis jeg er litt slapp med rensingen og lar det gå 3-4-5 uker siden sist, blir Tulla lett rød slik du beskriver. Hun klør ikke noe mer enn vanlig, men liker å bli klødd da. Ser skittent ut, med brun ørevoks litt "gnidd" utover hele innsiden av øret. Jeg renser da to-tre dager på rad (en gang om dagen), og så blir det borte. :P Og jeg har prøvd det aller, aller meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbeltpost, men det går jo ikke lengre an å redigere siste innlegg..

Hvordan går det med øret? Hva har du prøvd?

Jeg hadde ikke renset ørene til Tulla siden Hamar, og det er nå ca 2,5 uker siden. Ørene var begynt å bli sånn som du beskriver, så i går kveld renset jeg ørene med tea tree oil-vann. I dag, drøye tolv timer etterpå, er det ene øret helt fint; blekt og uten skitt og lukt. Det andre (ofte er ett øre mer angrepet enn et annet) er fremdeles litt rødt noen steder, men det er mye bedre enn det var i går. Det har bittelitt skitt i tillegg, så jeg kommer til å rense en gang i dag også. Antar det blir helt bra etter en eller toppen to rensinger til. :) Må jo bare få skryte litt av noe som faktisk virker utrolig bra, og ikke minst kjapt!

Det jeg har prøvd fra før er to-tre forskjellige ørerens fra dyrlege, fucidin-antibiotika-kur fra dyrlege (på resept), en annen type behandling (antibiotika eller kortison, husker ikke, mulig begge deler) fra dyrlege (siden det var sopp og de var resistente mot antibiotika), edikk/vann-blanding (etter tips fra Spanielhåndboken), canesten-dråper, KW ørerens, ringblomst salve, ringblomst olje, og Optima pH-ørerens. Disse tingene har hatt varierende effekt, og de har jo også litt forskjellige bruksområder (forebyggende, behandlende). Uansett, så kommer tea tree oil-vann på topp!

Edit: La til KW ørerens, hadde helt glemt at jeg hadde prøvd den.. :) Men det er jo den flaska jeg har tea tree oil-vannet mitt på. :)

Edit 2: La til ringblomstsalve og olje. Oljen fungerer fint som forebyggende og delvis behandlende. Salve var bare upraktisk og jeg kjøpte den fordi jeg ikke fikk tak i oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg kjøpe KW ørerens og bomullspads i går, men siden øret så greit ut, bestemte jeg meg for å la det være i fred. Skal kjøpe teatreeoil i dag, og bomullspadsene legger jeg i badeskapet til eget bruk! :)

Hva skulle man gjort uten tilgang til doggisenes erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips også er et reseptfritt produkt som du får kjøpt hos vet. som heter Otoclean.

Kommer i "porsjons"-pakker, og dermed holder det seg lenger og.

Brukte det på Gigi da hun fikk ørebetennelse som valp med stor suksess. (Da tørket jeg inni øret med det og en bomullspad, slik at ikke det ble for mye greier inni der :))

Lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det er en begynnende ørebetennelse. Jeg har kjempegod erfaring med å rense med teatreeoil. 2 dl vann, og 5 dråper olje blandet sammen. Skyll nedi øret, rist og gnikk og gnu, og la hunden riste seg. Ikke tørk ut vannet med noe som helst, men du kan evt tørke pelsen rundt med en håndduk. Bomull i ørene fører ofte til større betennelser, pga små fibre med bomull som blir liggende igjen og skape irritasjon. Teatreeoil fås kjøpt i helsekost eller på apotek (Løveapoteket på Byhaven) som fører homeopatiske midler.

Jeg har prøvd mye rart altså, men ingen ting, absolutt ingenting (verken "egenkomponert" eller foreskrevet av veterinær) har virket så godt som dette. Jeg renser ørene med dette jevnlig, ca annenhver uke, og da holder de seg pene. Hvis jeg er litt slapp med rensingen og lar det gå 3-4-5 uker siden sist, blir Tulla lett rød slik du beskriver. Hun klør ikke noe mer enn vanlig, men liker å bli klødd da. Ser skittent ut, med brun ørevoks litt "gnidd" utover hele innsiden av øret. Jeg renser da to-tre dager på rad (en gang om dagen), og så blir det borte. ;) Og jeg har prøvd det aller, aller meste..

Hei!

Tinja her har også fått ørebetennelse nå, og jeg leste svaret ditt om tetreolje. Og som tidligere cocker-eier vet jeg at er det noen som har peiling på hundeører, så er det spaniel-eiere;)

Selv hadde jeg gode resultater med med ringblomstolje på cockeren. Dermed var det det jeg satte i gang med på shibaen her. Øret ble bedre det, men etter to dager ( idag) virker øret litt verre igjen. Leste rådet ditt om tetreolje, og fikk fatt i det og laget blanding slik du skrev, 2 dl vann, 5 dråper olje. Har skylt øret en gang i dag. Men lurer nå litt på om jeg bør skylle det flere ganger i dag, eller om jeg bør vente til i morgen for å se hvordan øret er da?

Øresekretet er gulaktig og seigt, lukter lite. Men relativt mye.

Tusen takk om du tar deg tid til å svare ;)

Magrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller bare en gang pr dag helt til det er borte. Nå sist gang skylte jeg to dager, så var hun frisk igjen. Men hun hadde jo heller ikke ørebetennelse, kun en slags start, men du skjønner nok hva jeg mener. ;) Det er uansett ikke farlig å skylle det flere ganger, så hvis du føler at det hjelper å skylle to ganger pr dag, så kan du gjøre det. Jeg syns det bruker såpass lang tid på å tørke, at jeg ikke syns det er nødvendig med oftere. I tillegg er det fryktelig kaldt nå, så hvis vi skal få gjort noe utendørs om dagene, så kan jeg skylle kun en gang, og da skyller jeg på kvelden. Jeg tørker som sagt ikke ut med noe (kun evt håndduk på selve pelsen som er blitt våt, men prøver å unngå det hvis jeg kan), og jeg kan tenke meg at klissvått øre + 15 minus ikke er noe særlig. ;)

Hvordan ser det ut etter at du har skylt nå da? Er det lenge siden du skylte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller bare en gang pr dag helt til det er borte. Nå sist gang skylte jeg to dager, så var hun frisk igjen. Men hun hadde jo heller ikke ørebetennelse, kun en slags start, men du skjønner nok hva jeg mener. ;) Det er uansett ikke farlig å skylle det flere ganger, så hvis du føler at det hjelper å skylle to ganger pr dag, så kan du gjøre det. Jeg syns det bruker såpass lang tid på å tørke, at jeg ikke syns det er nødvendig med oftere. I tillegg er det fryktelig kaldt nå, så hvis vi skal få gjort noe utendørs om dagene, så kan jeg skylle kun en gang, og da skyller jeg på kvelden. Jeg tørker som sagt ikke ut med noe (kun evt håndduk på selve pelsen som er blitt våt, men prøver å unngå det hvis jeg kan), og jeg kan tenke meg at klissvått øre + 15 minus ikke er noe særlig. ;)

Hvordan ser det ut etter at du har skylt nå da? Er det lenge siden du skylte?

Nei, dårlig kombinasjon med den kulda..;) Det ser vel littegrann bedre ut nå, men fremdeles litt rødt og hovent. Jeg skyldte det i halv sju-tida. Hun har øresekret i øret, mener du det er bedre å la det være der enn å rense det ut? Skjønte at bomull ikke var så lurt å bruke, men hva med en babyklut for eksempel? Ringblomstolje og klut i ytreøret? Eller mener du det er bedre å ikke dille så mye med øret? Det kan vel forårsake mer irritasjon, så... spør deg som øreekspert ;)

Takker så mye for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dårlig kombinasjon med den kulda.. ;) Det ser vel littegrann bedre ut nå, men fremdeles litt rødt og hovent. Jeg skyldte det i halv sju-tida. Hun har øresekret i øret, mener du det er bedre å la det være der enn å rense det ut? Skjønte at bomull ikke var så lurt å bruke, men hva med en babyklut for eksempel? Ringblomstolje og klut i ytreøret? Eller mener du det er bedre å ikke dille så mye med øret? Det kan vel forårsake mer irritasjon, så... spør deg som øreekspert ;)

Takker så mye for svar ;)

Bar hyggelig å kunne hjelpe! ;)

Jeg ville gitt det litt mer tid. Vent med å gjøre noe mer inntil i kveld igjen. Det er sjelden det blir 100% bra etter første skyll, ofte må man skylle to eller tre ganger før det blir helt fint igjen. I mellomtiden er det normalt med litt ørepuss, litt rødhet og litt hovenhet. Men det skal bli bedre enn det var før første skylling.

Jeg pleier ikke å blande med noe annet når jeg bruker te tre olje, dvs jeg drypper ikke med ringblomstolje når jeg renser med te tre olje, men pleide å dryppe med olje når jeg hadde renset med Optima pH, fordi jeg syntes det ble bedre effekt da.

Det er fristende å gni/tørke ut litt ugge med en klut, men jeg syns ofte øret ser mer rødt ut etterpå. Selv om kluten er myk og uten frotter, så blir det likevel litt som å få en peeling i øret. ;) Og jeg tror ikke det er så bra, i alle fall ikke når øret ikke er helt tipp-topp i utgangspunktet. Det jeg mente med en håndduk o.l., var at hvis det renner vann ned kinnet/kjeven til hunden, så kan man selvsagt tørke det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar hyggelig å kunne hjelpe! :lol:

Jeg ville gitt det litt mer tid. Vent med å gjøre noe mer inntil i kveld igjen. Det er sjelden det blir 100% bra etter første skyll, ofte må man skylle to eller tre ganger før det blir helt fint igjen. I mellomtiden er det normalt med litt ørepuss, litt rødhet og litt hovenhet. Men det skal bli bedre enn det var før første skylling.

Jeg pleier ikke å blande med noe annet når jeg bruker te tre olje, dvs jeg drypper ikke med ringblomstolje når jeg renser med te tre olje, men pleide å dryppe med olje når jeg hadde renset med Optima pH, fordi jeg syntes det ble bedre effekt da.

Det er fristende å gni/tørke ut litt ugge med en klut, men jeg syns ofte øret ser mer rødt ut etterpå. Selv om kluten er myk og uten frotter, så blir det likevel litt som å få en peeling i øret. :lol: Og jeg tror ikke det er så bra, i alle fall ikke når øret ikke er helt tipp-topp i utgangspunktet. Det jeg mente med en håndduk o.l., var at hvis det renner vann ned kinnet/kjeven til hunden, så kan man selvsagt tørke det bort.

Takker så mye igjen for at du svarer:)

Med cocker i huset var jo ører og diverse problemer med dem en dagligdags affære...Men Tinja har ikke vært plaget med noe sånt før i det hele tatt. Så blir litt ekstra bekymra da :D

Regner med at immunforsvaret hennes ble litt svekket da hun fikk hele tre antibiotikakurer i forbindelse med sterilisering. To måneder siden nå.

Men øret ser absolutt bedre ut idag, så skyller det igjen før leggetid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så god peiling på shiba-ører, men du kan jo følge litt ekstra godt med i ørene fremover. Når jeg sier jeg pleier å rense ørene til springeren ca annenhver uke, så er det når alt er i orden inni der. Når hun har hatt symptomer på at ikke alt har vært helt bra, har jeg som sagt renset to-tre dager på rad. Deretter renser jeg kanskje en eller to ganger den neste uken, bare for å stabilisere den gode tilstanden; jeg venter altså ikke i to uker før jeg renser på nytt altså. Si at øret til Tinja blir bra etter to rensinger, så venter du noen dager (3-4-5??) og renser en gang til, selv om det ser bra ut. Som sagt; aner ikke mye om shiba-ører, men det skader jo ikke å rense en gang til noen dager etter at alt ser i orden ut. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så god peiling på shiba-ører, men du kan jo følge litt ekstra godt med i ørene fremover. Når jeg sier jeg pleier å rense ørene til springeren ca annenhver uke, så er det når alt er i orden inni der. Når hun har hatt symptomer på at ikke alt har vært helt bra, har jeg som sagt renset to-tre dager på rad. Deretter renser jeg kanskje en eller to ganger den neste uken, bare for å stabilisere den gode tilstanden; jeg venter altså ikke i to uker før jeg renser på nytt altså. Si at øret til Tinja blir bra etter to rensinger, så venter du noen dager (3-4-5??) og renser en gang til, selv om det ser bra ut. Som sagt; aner ikke mye om shiba-ører, men det skader jo ikke å rense en gang til noen dager etter at alt ser i orden ut. :whistle:

Hei igjen :)

Litt flere spørsmål her ;)

Jo, nå har jeg brukt tetreolje-blandingen siden fredag, altså 5 dager. Hun er bedre, men ikke helt bra. Litt usikker er jeg, på om jeg skulle vært hos vet'en med henne. Vet jo at det da aller mest sannsynlig ville bli fucidin. Men er det kanskje tegn på at tetreolje ikke tar knekken på det, ettersom det fremdeles ikke er borte?

Jeg vil nødig sette henne på flere antibiotikakurer nå, men gjør det selvsagt hvis jeg må. Driver ellers å gir henne hvitløk og c-vitamin da, forsøke å styrke immunforsvaret :P

Det er mye mindre sekret i øret, men det er fremdeles litt hovent og ikke helt blekt, dvs litt rødlig. Ser at det går rette veien, men ikke fort nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :whistle:

Litt flere spørsmål her ;)

Jo, nå har jeg brukt tetreolje-blandingen siden fredag, altså 5 dager. Hun er bedre, men ikke helt bra. Litt usikker er jeg, på om jeg skulle vært hos vet'en med henne. Vet jo at det da aller mest sannsynlig ville bli fucidin. Men er det kanskje tegn på at tetreolje ikke tar knekken på det, ettersom det fremdeles ikke er borte?

Jeg vil nødig sette henne på flere antibiotikakurer nå, men gjør det selvsagt hvis jeg må. Driver ellers å gir henne hvitløk og c-vitamin da, forsøke å styrke immunforsvaret :P

Det er mye mindre sekret i øret, men det er fremdeles litt hovent og ikke helt blekt, dvs litt rødlig. Ser at det går rette veien, men ikke fort nok :P

Hmm.. hvor ille var det i utgangspunktet da? Jeg har ikke hatt noen ørebetennelser siden jeg begynte å bruke te tre olje, så derfor vet jeg liksom ikke helt hvor bra det fungerer når det har kommet litt lenger enn det jeg pleier å behandle. Hvordan er hun nå? Klør hun? Gjør det vondt? Altså; hvor plaget er hun av det? Hvis du tror te tre oljen kommer til å klare å ta knekken på det innen rimelig tid (gjerne ved å øke dosen), ville jeg personlig ha forsøkt litt lenger. Jeg er ikke spesielt glad i å proppe hundene fulle av antibiotika. Har hun gått på flere antibiotikakurer nå nylig? Hvorfor fikk hun det?

Du kan prøve å øke dosen, dvs 2 dl vann, og 10-15 dråper olje. Du kan jo også rense to ganger hver dag hvis du tror det hjelper. Hvitløk og c-vitamin er kjempebra! :)

Dersom du går til dyrlegen, ville jeg vært veldig nøye med å kreve prøve av det som er i øret. Ofte foreskriver de jo antibiotika i en eller annen form, uten å vite hva det er. Antibiotika fungerer jo bra på midd, men det er ikke så gunstig ved sopp. Hvis det er sopp, må de vite litt om hvilken type sopp, sånn at de kan sette inn korrekt antibiotika i tilfelle, og ikke bare foreskrive den vanligste. Det hender jo at bakteriene er resistente mot (en spesiell type) antibiotika, og da hjelper det ikke å bare gi en hvilken som helst type antibiotika, da må man få en som soppen ikke er resistent mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hvor ille var det i utgangspunktet da? Jeg har ikke hatt noen ørebetennelser siden jeg begynte å bruke te tre olje, så derfor vet jeg liksom ikke helt hvor bra det fungerer når det har kommet litt lenger enn det jeg pleier å behandle. Hvordan er hun nå? Klør hun? Gjør det vondt? Altså; hvor plaget er hun av det? Hvis du tror te tre oljen kommer til å klare å ta knekken på det innen rimelig tid (gjerne ved å øke dosen), ville jeg personlig ha forsøkt litt lenger. Jeg er ikke spesielt glad i å proppe hundene fulle av antibiotika. Har hun gått på flere antibiotikakurer nå nylig? Hvorfor fikk hun det?

Du kan prøve å øke dosen, dvs 2 dl vann, og 10-15 dråper olje. Du kan jo også rense to ganger hver dag hvis du tror det hjelper. Hvitløk og c-vitamin er kjempebra! :whistle:

Dersom du går til dyrlegen, ville jeg vært veldig nøye med å kreve prøve av det som er i øret. Ofte foreskriver de jo antibiotika i en eller annen form, uten å vite hva det er. Antibiotika fungerer jo bra på midd, men det er ikke så gunstig ved sopp. Hvis det er sopp, må de vite litt om hvilken type sopp, sånn at de kan sette inn korrekt antibiotika i tilfelle, og ikke bare foreskrive den vanligste. Det hender jo at bakteriene er resistente mot (en spesiell type) antibiotika, og da hjelper det ikke å bare gi en hvilken som helst type antibiotika, da må man få en som soppen ikke er resistent mot.

Tusen takk for at du svarer :)

I utgangspunktet var det mye sekret (gulatkig, seigt, luktet lite, om noe så kanskje litt søtt), øret var rødt og tydelig hovent.

Nå er hun tydelig mindre plaget enn hun var, men hun driver og putter en bakfot inni øret og lukter på den, for å finne ut hva i all verden det er jeg driver og heller i øret hennes ;) klør seg innimellom, men ikke mye.

Nei, jeg er heller absolutt ingen fan av antibiotika i tide og utide. Etter siste løpetid fikk hun skjedebetennelse som hun fikk antibiotika mot. De sjekket henne grundig og fant ut at det var en begynnende livmorinfeksjon også. Første typen antibiotika tok ikke knekken på skjedebetennelsen, så hun fikk en ny type. Så var det operasjon, fjerning av livmor osv, og dermed en antibiotikakur etterpå. Så det ble altså tre kurer i løpet av to-tre uker...ikke bra. Tydelig at det har gått ut over immunforsvaret hennes, tidligere har hun ikke vært syk i det hele tatt (3 år gammel).

Slår meg nå at i tillegg til hvitløk og vitamin-c så må jeg gi mer snille tarmbakterier! Ikke sikker på om biola er nok, kanskje jeg må kjøpe kapsler.. Jobber i helsekostbutikk, vi har noen kapsler som inneholder 16 milliarder bakterier per kapsel..koster flesk da :P Men hva gjør man ikke

Jeg gjør som du foreslår, øker andelen olje i blandingen, og renser flere ganger daglig. Og ser det an noen dager til. Pluss at jeg setter i gang med tarmbakterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hunden har sopp i øret? Min er mye plaget med det.Bruker da canesten linement 1% som du får resept fritt på apoteket.Funker kjempebra på sopp-ører.Nå fjerner jeg hårene i øret da jeg synes han har reine skogen inni der.

Hvordan ser øret ut når det er angrepet av sopp? Lukter du det, at det lukter sopp?

Husker når forrige hunden hadde sopp, da kunne jeg lukte det. Får hunden din mye sekret i øret når det er angrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du svarer :whistle:

I utgangspunktet var det mye sekret (gulatkig, seigt, luktet lite, om noe så kanskje litt søtt), øret var rødt og tydelig hovent.

Nå er hun tydelig mindre plaget enn hun var, men hun driver og putter en bakfot inni øret og lukter på den, for å finne ut hva i all verden det er jeg driver og heller i øret hennes ;) klør seg innimellom, men ikke mye.

Nei, jeg er heller absolutt ingen fan av antibiotika i tide og utide. Etter siste løpetid fikk hun skjedebetennelse som hun fikk antibiotika mot. De sjekket henne grundig og fant ut at det var en begynnende livmorinfeksjon også. Første typen antibiotika tok ikke knekken på skjedebetennelsen, så hun fikk en ny type. Så var det operasjon, fjerning av livmor osv, og dermed en antibiotikakur etterpå. Så det ble altså tre kurer i løpet av to-tre uker...ikke bra. Tydelig at det har gått ut over immunforsvaret hennes, tidligere har hun ikke vært syk i det hele tatt (3 år gammel).

Slår meg nå at i tillegg til hvitløk og vitamin-c så må jeg gi mer snille tarmbakterier! Ikke sikker på om biola er nok, kanskje jeg må kjøpe kapsler.. Jobber i helsekostbutikk, vi har noen kapsler som inneholder 16 milliarder bakterier per kapsel..koster flesk da :P Men hva gjør man ikke

Jeg gjør som du foreslår, øker andelen olje i blandingen, og renser flere ganger daglig. Og ser det an noen dager til. Pluss at jeg setter i gang med tarmbakterier

Det kan godt hende at immunforsvaret hennes er helt ute og kjører nå, pga de kurene.. Kan du gi mer c-vitamin og hvitløk kanskje? Biola er jo heller ikke så dumt! :)

Jeg tror at det kommer litt an på soppen hvordan øret ser ut. Tulla har hatt soppinfeksjon, og da var øresekretet brunt og guggete. Øret var rødt og hovent, og det var litt "flasstendenser" inni der. Kan ikke forklare det på en bedre måte, men noe av huden var liksom hvit hvis du skjønner.. Det fikk hun dagen etter en rensing (med Optima pH eller eddikkvann, husker ikke), og da brukte jeg bomullsdotter for å tørke ut etterpå. Det var tydelig hun hadde veldig vondt, for hun forandret atferd og ble veldig grinete og utagerende mot andre hunder. Klødde gjorde hun og. En annen gang var det mindre rødt og hovent, ikke hvitt på huden, men bare litt mer øreguff. Da var det også sopp. Jeg har testet det bare en gang (sist gang hun hadde problemer, husker ikke når det var engang), og da viste det seg at bakteriene var resistente mot antibiotika. Derfor er det greit å vite, ikke bare AT det er sopp, men hvilken type også. Og så evt sette inn tiltak, spesielt gjelder det når man skal ha antibiotika mot soppen.

Hvis du klarer, så ville jeg hindret henne i å klø seg. Klør skraper litt opp inni øret, og det gjør ikke saken bedre. Du har vel shiba, og de har jo ståører, så det er kanskje litt vanskeligere enn med en springer som knapt kommer til inni ørene sine :rolleyes: men det er verdt et forsøk. Hvis hun klør mye, kan du heller ta tak rundt øret og riste/gni/gnukke det for henne, hvis hun syns det hjelper da. Da får hun jo ingenting inni selve øret, men litt lindrer det jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser øret ut når det er angrepet av sopp? Lukter du det, at det lukter sopp?

Husker når forrige hunden hadde sopp, da kunne jeg lukte det. Får hunden din mye sekret i øret når det er angrepet?

Min hadde rødt øre,mye skit/voks/brunt/gult belegg i øret. Lukta litt men husker ikke hva..

Vi bruker optima øre rens som forebyggende etter anbefaling av vetrinær.Holde ørene sure og klippe bort hår så øret får luft, t soppen får ikke like godt tak som før..Han har ikke hatt sopp det siste året pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hopper på den tråden her jeg (selv om den er noen uker gammel).

Oppdaget nå nettopp at det ene øret til Arion var rødt og luktet litt stramt, og når jeg tittet nedi det så jeg masse brun, seig guffe. Ser at dere har pratet om både ørebetennelse og sopp, og om jeg forsto det rett så virker det kanskje som om han har fått sopp? Funker det med teatreeolje mot dette? Eller bør jeg kjøpe "Optima ørerens" eller lignende som dere nevner? Burde jeg også tatt en tur til vet'en for å få testet det? For å finne ut evt. hvordan type sopp det er etc.?

Takker på forhånd for tilbakemeldinger! Hva skulle vi gjort uten Doggis? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper på den tråden her jeg (selv om den er noen uker gammel).

Oppdaget nå nettopp at det ene øret til Arion var rødt og luktet litt stramt, og når jeg tittet nedi det så jeg masse brun, seig guffe. Ser at dere har pratet om både ørebetennelse og sopp, og om jeg forsto det rett så virker det kanskje som om han har fått sopp? Funker det med teatreeolje mot dette? Eller bør jeg kjøpe "Optima ørerens" eller lignende som dere nevner? Burde jeg også tatt en tur til vet'en for å få testet det? For å finne ut evt. hvordan type sopp det er etc.?

Takker på forhånd for tilbakemeldinger! Hva skulle vi gjort uten Doggis? :)

Jeg vet ikke hva det er, men det høres ut som det Tulla får. Da bruker jeg tea tree oil blandet med vann. Har enda ikke opplevd at det ikke har tatt knekken på en begynnende ørebetennelse. Og siden jeg ikke har det, har jeg heller ikke dratt til dyrlegen for å finne ut om det er sopp eller midd eller hvilken type hva. Det har ikke noe å si om det er sopp eller midd hvis du bruker tea tree oil. :) Som jeg har skrevet tidligere; Optima pH funket ikke så bra hos oss når ting hadde kommet så langt. Greit nok som forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...