Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene musklene i bakbena

TrudeM

Recommended Posts

Jeg trenger tips til øvelser og ting jeg kan gjøre for å styrke musklene i bakbena. Goldie ble operert for Legg perthes i mars i år, og jeg vil gjerne holde musklene ved like, om man kan si det sånn:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan det blir i forhold til operasjonen, men hunder får i alle fall sterke lårmuskler av å trekke. Men for alt jeg vet, bør de kanskje ikke belastes på den måten? Svømming er jo fint uansett hvorfor man trener, men det er kanskje litt vanskelig på denne årstiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan det blir i forhold til operasjonen, men hunder får i alle fall sterke lårmuskler av å trekke. Men for alt jeg vet, bør de kanskje ikke belastes på den måten? Svømming er jo fint uansett hvorfor man trener, men det er kanskje litt vanskelig på denne årstiden..

Hun skal kunne gjøre alt en "normal" hun kan, så trekke kan hun. Har gjort det noen ganger, men sliter med å få henne til å trekke, for jeg har lært henne å gå pent i bånd. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære henne å løfte bakbeina, eventuelt strekke dem bakover på kommando. Du kan lære henne å rygge oppå gjenstander som du gradvis øker størrelsen på, og etterhvert kan du lære henne å rygge "oppover" en vegg med bakbeina. Det styrker ryggen også :)

Triks hvor hunden må stå på to bein gjør også at hunden må bruke musklene i bakbeina, og der kan man jo variere i det uendelige.

Du kan også prøve å trene henne til å ta bakbeina i en skål, og etterhvert alle fire beina.

Du kan lære henne å "sparke ifra" med bakbeina.

Ja, det er mange triks som kan gjøre nytten der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke hva som går an / ikke går an etter slike operasjoner. Det mest skånsomme er sikkert slik Anniken framstiller det! :P Personlig driver jeg og bikkja med bakkeklatring for tiden. 50 cm dyp snø, bikkja løs, mor klatrer opp lodrette bakker og bikkja kaver etter. Regner med det utvikler gode muskler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke hva som går an / ikke går an etter slike operasjoner. Det mest skånsomme er sikkert slik Anniken framstiller det! :P Personlig driver jeg og bikkja med bakkeklatring for tiden. 50 cm dyp snø, bikkja løs, mor klatrer opp lodrette bakker og bikkja kaver etter. Regner med det utvikler gode muskler :P

OT: Men kan du filme dette? HAHAHA! :P Må se utrolig herlig ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å ha hunden løs i ulendt terreng styrker muskler i hele kroppen. http://susangarrett.wordpress.com/2008/12/...weather-walker/ Her står det om fordelene med å ha hundene løs skrevet av Susan Garrett :P Hvis hunden din liker å hente baller eller pinner, kan du stille deg øverst i en bakke, gjerne med løst underlag i, og hive ballen/pinnen nedover, hunden henter, du hiver igjen, osv. Hundetrening for late hundeeiere, heter det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på hjemmesiden din at dere har vært igjennom en rehabiliteringsprosess, så du er jo ikke helt blank på emnet. Derfor kan nok noe av det jeg skriver bli repetisjon av ting du allerede har vært borti.

En LeggPerthes-operert hund må trenes for resten av livet, blant annet fordi det tross alt er muskulaturen som holder beinet på plass. Det er ikke så tidkrevende om man bare gjør litt hver dag, og man kan variere øvelsene så det ikke blir det samme hele tiden. Her er mine tips til øvelser.

• Trekking er kjempebra trening, men om hunden ikke vil trekke blir det verre... har du forsøkt at noen (kanskje aller helst du selv) går foran og lokker på hunden mens en annen går med hunden?
  • Gå rolig i bratt oppoverbakke. Hunden skal gå eller ikke trave, men ihvertfall ikke løpe.
  • Gå i høyt gress eller snø (snøen bør ikke være høyere enn hasen på hunden når det er snakk om en LP-operert hund) er også supert, for da må hunden løfte beinet skikkelig.
  • Er hunden kilen under foten så er det en kjempefin måte å få den til å sparke på, og det er faktisk veldig god trening!
  • Rask gange i vann er supert, så i sommerhalvåret er det flott å trene på stranda. Svømming er bra for ryggen, men bakbeina trenes ikke spesiellt mye av det.
  • Lek dokke! Hold hunden som en dokke, og før den bakover. På den måten må den flytte beina bakover, og du får en styrke- og tøyeøvelse i ett.
  • Vektmansjett festet på det opererte beinet er også en mulighet, men det er kanskje ikke noe man skal begynne å eksperimentere med på egen hånd uten kyndig veiledning...

Ellers må også ryggen styrkes, og man må jobbe med balansen. Litt vanskelig å gi eksempler på øvelser skriftlig synes jeg, da jeg ikke føler meg trygg på at det blir oppfattet slik jeg ser det for meg. Men en øvelse for balanse er forholdsvis grei å forklare:

• ha hunden stående foran deg, løft så H forbein og V bakbein, dytt så lett (forsiktig altså) i hunden for å få den ut av balanse slik at den må jobbe for å holde seg oppreist. Ikke dytt så hardt at hunden ramler over på sida, men det må være såpass at hun må jobbe med ryggen og det bakbeinet hun står på. Etterpå bytter du bein og gjør det samme.
  • En annen øvelse er rett og slett å la hunden stå oppreist på bakbeina og strekke seg etter en godbit du holder høyt. Hunden bør strekke seg såpass at ryggen blir vannrett. Har forresten hunden din begge bakbeina plantet i bakken når hun står oppreist slik, eller bærer hun all vekten på det friske beinet og bruker det svake beinet kun som "balansepinne"? For om hun per i dag bare står på det friske beinet så må hun i få muligheten til å støtte seg med forbeina inntil balansen og styrken er på plass.

Hunden din bør heller ikke løpe mye løs på flatmark om den har lett for å "jukse", dvs avlaste ved å legge all vekt på det friske beinet, da det ikke bare går ut over det beinet som ikke blir brukt, men det skaper også skeivhet i bekken og rygg. Men å løpe litt løs i skikkelig ulendt terreng er bare sunt, for der kommer også balanse inn i bildet, og hunden må bruke begge bakbeina.

Det finnes sikkert mange flotte triks man kan trene på, f.eks. det med beina i en matskål, å rygge med bakbeina opp på gjenstander osv. Det er kjempeflotte øvelser for kroppskontroll og balanse, men ikke minst vil det gi variasjon i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Men kan du filme dette? HAHAHA! :P Må se utrolig herlig ut! :P

Hah. Hahaha. Veeel det er jo mørketid men finner vi en bakke i nærheten av lys får vi se hva vi klarer å få til.

Jeg liker lat hundeeier treningsmetoden! Ofte praktisert her i huset etter lang tur og bikkja enda har energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på hjemmesiden din at dere har vært igjennom en rehabiliteringsprosess, så du er jo ikke helt blank på emnet. Derfor kan nok noe av det jeg skriver bli repetisjon av ting du allerede har vært borti.

En LeggPerthes-operert hund må trenes for resten av livet, blant annet fordi det tross alt er muskulaturen som holder beinet på plass. Det er ikke så tidkrevende om man bare gjør litt hver dag, og man kan variere øvelsene så det ikke blir det samme hele tiden. Her er mine tips til øvelser.

• Trekking er kjempebra trening, men om hunden ikke vil trekke blir det verre... har du forsøkt at noen (kanskje aller helst du selv) går foran og lokker på hunden mens en annen går med hunden?
  • Gå rolig i bratt oppoverbakke. Hunden skal gå eller ikke trave, men ihvertfall ikke løpe.
  • Gå i høyt gress eller snø (snøen bør ikke være høyere enn hasen på hunden når det er snakk om en LP-operert hund) er også supert, for da må hunden løfte beinet skikkelig.
  • Er hunden kilen under foten så er det en kjempefin måte å få den til å sparke på, og det er faktisk veldig god trening!
  • Rask gange i vann er supert, så i sommerhalvåret er det flott å trene på stranda. Svømming er bra for ryggen, men bakbeina trenes ikke spesiellt mye av det.
  • Lek dokke! Hold hunden som en dokke, og før den bakover. På den måten må den flytte beina bakover, og du får en styrke- og tøyeøvelse i ett.
  • Vektmansjett festet på det opererte beinet er også en mulighet, men det er kanskje ikke noe man skal begynne å eksperimentere med på egen hånd uten kyndig veiledning...

Ellers må også ryggen styrkes, og man må jobbe med balansen. Litt vanskelig å gi eksempler på øvelser skriftlig synes jeg, da jeg ikke føler meg trygg på at det blir oppfattet slik jeg ser det for meg. Men en øvelse for balanse er forholdsvis grei å forklare:

• ha hunden stående foran deg, løft så H forbein og V bakbein, dytt så lett (forsiktig altså) i hunden for å få den ut av balanse slik at den må jobbe for å holde seg oppreist. Ikke dytt så hardt at hunden ramler over på sida, men det må være såpass at hun må jobbe med ryggen og det bakbeinet hun står på. Etterpå bytter du bein og gjør det samme.
  • En annen øvelse er rett og slett å la hunden stå oppreist på bakbeina og strekke seg etter en godbit du holder høyt. Hunden bør strekke seg såpass at ryggen blir vannrett. Har forresten hunden din begge bakbeina plantet i bakken når hun står oppreist slik, eller bærer hun all vekten på det friske beinet og bruker det svake beinet kun som "balansepinne"? For om hun per i dag bare står på det friske beinet så må hun i få muligheten til å støtte seg med forbeina inntil balansen og styrken er på plass.

Hunden din bør heller ikke løpe mye løs på flatmark om den har lett for å "jukse", dvs avlaste ved å legge all vekt på det friske beinet, da det ikke bare går ut over det beinet som ikke blir brukt, men det skaper også skeivhet i bekken og rygg. Men å løpe litt løs i skikkelig ulendt terreng er bare sunt, for der kommer også balanse inn i bildet, og hunden må bruke begge bakbeina.

Det finnes sikkert mange flotte triks man kan trene på, f.eks. det med beina i en matskål, å rygge med bakbeina opp på gjenstander osv. Det er kjempeflotte øvelser for kroppskontroll og balanse, men ikke minst vil det gi variasjon i treningen.

Takk for kjempe flott svar!

Når hun står på bakbena eller "sitter bamse" lener hun seg mest på det friske benet, men bruker også det opererte.

Trekking går som regel bra i begynnelsen av turen når hun må på do, men så fort hun er ferdig er det ikke så viktig å komme seg framover. Hvis jeg bruker kort bånd går et også bedre, så vi får vel bare øve oss litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut at hun faktisk sitter bamse, for der er det umulig å jukse seg til å bare bruke ett bein :P

Å få hunden til å trekke igjen etter at man har avlært det kan være utfordrende, men det lar seg gjøre. Det kan være lurt å trene inn en trekke-kommando, og det kan gjøres på flere måter. Når hunden trekker av seg selv, med medhjelper (du går foran go lokker), targetstick (forholdsvis greit når det er små hunder det er snakk om)... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempe flott svar!

Når hun står på bakbena eller "sitter bamse" lener hun seg mest på det friske benet, men bruker også det opererte.

Trekking går som regel bra i begynnelsen av turen når hun må på do, men så fort hun er ferdig er det ikke så viktig å komme seg framover. Hvis jeg bruker kort bånd går et også bedre, så vi får vel bare øve oss litt på dette.

Hvis du vil at hunden skal trekke så kan jeg anbefale deg å kjøpe en god trekksæle og så henge ei kjelke bakpå for så å slippe hunden løs, evt. ha henne i bånd i halsbåndet mens du går ved siden av. Etter hvert som ryggen bakbeina blir sterkere kan du også legge mer og mer vekt på kjelka :P Har begynt med den typen styrketrening med min egen hund :P Foreløpig har han bare rattkjelka hengende etter seg, men den veier jo et par gode kilo, så foreløpig er det nok. Men du må passe på så hun ikke får kjelka i baken mens dere går, så hvis dere går i nedoverbakke, så kan det være lurt å passe på kjelka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt god trening å henge noe bakpå hunden som den skal trekke, men jeg ville ha vært ytterst forsiktig med å gjøre det med en LP-operert hund som ikke var tilstrekkelig opptrent. Det er viktig å ikke overdrive treningen her, men å trene jevnt hver dag og øke sakte på treningsmengde og utfordringer. Ha i bakhodet at hoftekula er fjernet, og at beinet ofte har blitt litt kortere enn det andre, og det dermed er fort gjort å få feilbelastninger på det andre beinet, bekken og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du hadde kanskje sett koblinga om du hadde miniatyrhund :P

Man holder hunden godt rundt brystet med begge hender, slik at den står oppreist på bakbeina. Så fører man hunden bakover (baklengs) slik at den må flytte beina bakover (rygge). Med en liten hund så blir det gjerne så man enten sitter på gulvet (gir dokke-assosiasjoner, sant :P) eller benytter et bord for å slippe å stå så innmari krumbøyd.

På større hunder ville det vært mer naturlig å få hunden til å støtte seg mot deg med forbeina og at du går mot den for å få den til å rygge mens du gjerne holder hendene i sidene på hunden for ekstra støtte om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt god trening å henge noe bakpå hunden som den skal trekke, men jeg ville ha vært ytterst forsiktig med å gjøre det med en LP-operert hund som ikke var tilstrekkelig opptrent. Det er viktig å ikke overdrive treningen her, men å trene jevnt hver dag og øke sakte på treningsmengde og utfordringer. Ha i bakhodet at hoftekula er fjernet, og at beinet ofte har blitt litt kortere enn det andre, og det dermed er fort gjort å få feilbelastninger på det andre beinet, bekken og rygg.

Trekkingen gikk bedre i dag:) Hvor lange økter med trekking anbefaler du? Hun er jo ikke utrent, men har ikke holdt noe særlig på med denne treningsformen før. Hun er i god fysisk form.

Det med trekking av kjelke tror jeg kan bli vanskelig da hun bare veier litt over 3kg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen holder det med fem minutters trekking i løpet av en tur. Pass på at hunden er godt oppvarmet før dere begynner trekkingen, og gå en stund i normalt tempo etterpå for å roe ned. Du øker på etterhvert som du føler deg trygg på at hunden mestrer det og ikke viser ubehag (begynner å halte eller forsøker å avlaste beinet).

Hehe, det er litt drøyt med et par kg kjelke bak en 3kgs hund ja. Synes jeg ser det :lol:

Jeg er ikke sikker på hvor mye vekt en kan henge bak en LP-operert hund, det kan ikke være mye til å begynne med i alle fall. Kun et par % av kroppsvekten, kanskje...? I alle fall med tanke på at man ved bruk av vektmansjetter under rehabiliteringsfasen i starten benytter kun 1‰ av hundens kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...