Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som fórer V&H


Midas

Recommended Posts

Fórer dere kun på det eller gir dere tørrfór i tillegg, isåfall hvilket tørrfór kombinerer dere med?

Hvordan fungerer det for tennene til hunden å få kun V&H?

Sjangsen for å utvikle fórallergi er vel mindre om man bruker dette fóret siden det er "reinere" produsert med mindre tilsetningsstoffer enn varmebehandlet tørrfór?

Kom gjerne med deres erfaringer både positive og negative med dette fóret. Hva dere vet må gi hunden i tillegg for at den skal få det den trenger, og også hvor mye de spiser (Hund som blir ca 10kg, nå er hun 6).

Har veldig lyst til å gå over til dette fóret, men vil vite litt mer om det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fullfore på v&h, altså trenger man ikke å gi tørrfor i tillegg..

Mine fikk v&h en periode, men pga umåtelig dårlig ånde byttet jeg tilbake til tørrfor..

Man bør vel gi tyggebein etc for å holde tennene i orden, men det gjør jeg uansett om jeg forer på tørrfor eller v&h, tørrforet renser ikke tennene ordentlig uansett..

Jeg ga 100gr til min ca 9-10kgs tunge hund, og den på 6kg fikk litt mindre enn dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en omvendt tørrfor bruker :rolleyes2: Vi har brukt V&H mat på våre hunder i litt over 2 år nå. Grunnen for at jeg prøvde det var fordi vi hadde en veldig lettstressa hannhund som ofte fikk diare. Han tålte ikke noen former for bein eller godis uten om foret, og jeg synes både det var trist og kjedelig at alle de andre hundene fikk ben og ikke han. Det var ikke noe morro hverken for oss eller han at han ca 1 gang i mnd fikk diare. Så leste jeg en artikkel om at PH verdien på magesyra var forskjellig på hunder som spiste rå mat kontra ferdig for og at magesyra ble "lat" av tørrforet. Og at en grunn for diare kunne være for høy PH på magesyra. På den tida vurderte jeg veldig å gå over på sensitivfor til hunden, noe jeg egentlig ikke hadde spesielt lyst til siden det var en veldig aktiv hund som jeg følte behøvde høyt fett innholdet i foret. Så det ble bestemt at vi skulle prøve V&H. Jeg startet med en liten skje i foret hans daglig og økte sakte men sikkert. Etter 1,5 mnd fora jeg 100 % rått. Hunden var nå ca 5 år og hadde slitt med magen av og på hele sitt liv. Etter dette tror jeg han hadde diare en gang...

Jeg så fort andre fordeler også med å fore rått. De kom seg fortere etter hard fysisk aktivitet, danner muskler lettere, får bedre poter og selv om jeg alltid har syntes mine hunder har hatt fin og blank pels også med tørrfor, så ser jeg også forskjell på pelskvalliteten. Jeg forer i dag ca 50/50 - 30/70, V&H/tørrfor... kunne vel egentlig tenkt å fullforet, men for enkelhets skyld velger jeg å bruke litt tørrfor også.

De kan bli litt harde i magen med kun V&H, men det kan en enkelt regulere ved å gi de litt grønnsaker med fiber, eller litt tørrfor. Mine hunder har alltid hatt fine tenner. Selv om de har slukt tørrforet uten å tygge en eneste kule. Jeg ser at de lettere får tannsten med mye kjøtt, jeg regulerer det ved å gi de mye bein og kjekks for å rense tennene.

Alt i alt digger jeg V&H og kan aldri tenke meg å fore kun tørt igjen. Da ville jeg rett og slett fått dårlig samvittighet ovenfor hundene våre som helt klart velger rått fremfor tørt. Til og med når jeg er på ferie og det blir mye tørrfor får jeg dårlig samvittighet og supplerer med rå kjøttbein og annet som jeg klarer å få tak i når vi er ute å reiser og ikke har tilgang på fryser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer begge deler. Litt tørrfor og mest ferskfor. Litt tørrfor bare for å holde hunden vant til det siden det er enklest på reiser (og våtfor ville blitt litt grisete i aktivitetskula) Bruker tørrfor som belønning på trening og.

Jeg tror ikke hunden utvikler allergi av foringen da, Har de allergi eller intoleranser så har de det. Har fungert helt fint å gå på tørrfor med alle hundene - men når jeg har muligheten så syns jeg jo helt klart det ser bedre ut å få ett ordentlig måltid med kjøtt og grønnsaker framfor noen tørre kuler i skåla.

Jeg gir bein for tennene, det gjorde jeg på tørrfor foring og, Skjærer f.eks av kotelettbein før steiking og hiver dem i frysen til bikkja, samt suppeknoker fra frysedisken som er rå og ubehandlet.

Har foret med mange typer tørrfor gjennom tiden (Hills, Eukanuba, Royal C, Pro Plan, Lone Star, Troll, Kobuk, Sportsman Pride) og syns alle har fungert bra - litt ulikt på forskjellige hunder men det får en jo se an den enkelte om resultatet er tilfredstillende.

Har litt sansen for å gi mye forskjellig mat til hverdags (rester, avskjær etc etc så magene er vante til ulike mattyper - slipper at de reagerer så negativt om de får noe annet en vanlig mat.) Har alltid sett stor forskjell på hvordan mine hunder tåler ulik mat og hvordan mine foreldres hunder tåler det.

Jeg har ett mye mer labert kosthold til vanlig og hundene går mer ensidig på sin mat, Mine foreldres hunder er rene søppelkvernene og får aldri reaksjoner som diare og oppkast av å spise restemat siden de gjør det hele tiden (avfall av kjøtt, fisk og det meste annet fordøybart) Hundene deres spiser hva som helst selv om hovedvekten er tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer 1/2 dagsrasjon med V&H med laks, og 1/2 dagsrasjon Proplan.

Begynte med V&H pga at min DSG Hampus sliter med tørre poter som faktisk ble et problem.

Etter å ha testet ut det meste på markedet av tørrfor, gikk jeg over på V&H.

Kan dog ikke fore kun på det, fordi Hampus da går konstant sulten...

Skulle jeg fore han så mye at han ikke går og sutrer mellom frokost og kvelds går det utover vekta.

Dermed et halvt om halvt en bra løsning i tillegg til Omega3 olje.

Ser to bakdeler med V&H.

Det er grisete og posjonere, deler pølsene i 4 og fryser de ned igjen.

Og det er ikke så veldig praktisk på lange reiser...

Men på helgeturer osv tar jeg med frossen V&H godt innpakket.

Ble værre på ferien i sommer.

Da fant vi ei heller et bra alternativ i Danmark, noe som gav en del problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har faktisk fri tilgang til tørrfor i tillegg til V&H. Dette kan jeg gjøre fordi ingen av dem er veldig interessert i tørrforet til daglig, men de spiser litt hvis de trenger ekstra tilskudd pga mye aktivitet. Jeg synes det er praktisk at de kan regulere litt selv, så lenge de ikke misbruker min tillit :wub: V&H må selvsagt posjoneres ut, Symra kunne sikkert spist fem kilo, og det i løpet av noen sekunder ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tilgang på tørrfôr her. Kun kjøtt og grønnsaker, og så får de litt av hvert ellers, bein, egg, youghurt etc. I og med at de spiser på tyggebein ganske ofte, så er tenner ganske fine. Vida tygget aldri tørrfôret sitt noe voldsomt uansett...

Bare positive erfaringer med det, særlig på Nirm. Eneste er at det er lettere med tørrfôr på reiser og slikt, men litt planlegging så går det bra. Dessuten er det matbutikker de aller fleste steder, og går man tom for V&H, er det jo alltids noe kjøtt å kjøpe til de der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :wub: Bein får hun uansett om hun får tørrfór som kos og tidsfordriv når vi er inne. Har alltid tilgang på bein. Hun har ekstremt dårlig matlyst som jeg regner med vil forandre seg om hun får råfór. Må vel se an litt om jeg kan fóre kun på det eller om det er greit å blande litt med tørrfór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har faktisk fri tilgang til tørrfor i tillegg til V&H. Dette kan jeg gjøre fordi ingen av dem er veldig interessert i tørrforet til daglig, men de spiser litt hvis de trenger ekstra tilskudd pga mye aktivitet. Jeg synes det er praktisk at de kan regulere litt selv, så lenge de ikke misbruker min tillit ;) V&H må selvsagt posjoneres ut, Symra kunne sikkert spist fem kilo, og det i løpet av noen sekunder ...

Akkurat sånn det er her hos oss også. Fri tilgang på RC medium adult og porsjonering av V&H. Det fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk RC medium adult det går på her også. Våre hunder ville nok følt seg hjemme hos hverandre :P

Vi kan godt bytte litt? ;) Siden jeg overhode ikke liker noen av de to rasene du har liksom :closedeyes:

Hehe. Neida, jeg er jo storfornøyd med krøllerten min.

Det jeg synes er fint med RC er at hun alltid har spist det. Hvis vi har prøvd andre merker vi har vunnet eller liknende, så spiser hun det i toppen to dager. Vi vender alltid tilbake til RC, og det kommer jeg til å fortsette å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun vom her i huset. Jeg gir nummer 25, den med fisk. Tidligere brukte vi 33.

Pelsen har blitt knallblank og han skinner ;)

Han får nesten daglig ris, pasta, eller brødskiv. Avføringen kan bli litt hard noen ganger.

Ellers så har jeg bare positive ting å si om v&h. Han fikk det fordi han var så matlei, rørte ikke tørrforet sitt (R.C).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir ikke helt mette når jeg bare förer på V&H, så jeg blander inn en kopp med tørrför sammen med en pølse V&H.

Gjerne et egg også og Omega 3 olje.

Bruker da Proplan eller RC.

Bruker pølsene med kylling og nr 33,

nr 25 stinker dritt så den er ikke velkommen i mitt hus og den med Vom liker hundene mine ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...