Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trene frem en redningshund


Shilamon

Recommended Posts

Jeg går å drømmer litt om å utvikle en redningshund. Har vært inne på sidene til NRH, men fant lite om hvordan man skal gå frem i treningen for å nå opp til de kravene som legges til kurs og tester.

Er det noen som vet noe om hvilke øvelse og faktorer man skal/ bør trene på? Noen gode blogger eller artikler på nett om trening av redningshund? Det er jo ikke bare, bare å finne ut hva man skal gjøre. Har en fuglehund og for han finnes det jo en million bøker, men slitt litt med å finne noe om redningshunder.

Har tenkt lavinehund, men vet ikke om det blir det eller ettersøk når jeg først kommer meg inn i det. Foreløpig er vi på lære stadiget og må se om dette er noe jeg faktisk vil. Vurderer evt å kjøpe en lapsk vallhund til formålet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye men hunden skal ha appelmerket også er det jo en fordel at den er glad i mennesker. Etter hva jeg hører så lønner det seg å kontakte sitt lokale lag fordi det er vanskelig å trene fram hunden selv. Valpen til sønne min har begynt å trene litt og skal i vinter ta appelmerket så den blir klar til å trene og ta kurs for alvor fra våren av. Denne valpen har vært med fra den var tre mnder. Han har en border collie som er veldig glad i mennesker. Det er mange forskjellige raser som blir trent fram til redningshund. Så jeg vil tro at du stiller greit med lapsk vallhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte litt på det samme faktisk, med Roya, så bra at du laga den tråden her! Jeg kommer til å følge med på svar. (og, bare så det er sagt, jeg er helt fullstendig grønn på dette området, det eneste jeg vet er vel at de må kunne apportere? Eller?)

Hadde vært fint med litt info for fullstendig nybegynnere også, som ikke aner hva som må til, i det hele tatt. (ikke for å kuppe tråden, altså, jeg kan gjerne få info om evt nettsider på pm) De fleste forklaringer er på et høyere nivå enn jeg klarer å følge med på, med avanserte ord og vendinger. :(

Hva er appelmerket? Hva går det ut på? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er likene til den største organisasjonen som trener redningshund. Det finnes en til i Oslo området. http://www.norske-redningshunder.no/ .

Det er på en måte apportering men det blir brukt som raportering. Men raportering kan også være halsing ute hos figuranten eller det menneske som en leter etter. Altså bruker en raportering med apport så løper hunden med bringobbel (et halsband med en bitepølse som henger fast) hunden finner markøren og griper denne brinkobble og kommer inn til eier for å vise veg til markøren. Men dette er jo en av tingene som dem må løre på kurs vil nå jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er likene til den største organisasjonen som trener redningshund. Det finnes en til i Oslo området. http://www.norske-redningshunder.no/ .

Det er på en måte apportering men det blir brukt som raportering. Men raportering kan også være halsing ute hos figuranten eller det menneske som en leter etter. Altså bruker en raportering med apport så løper hunden med bringobbel (et halsband med en bitepølse som henger fast) hunden finner markøren og griper denne brinkobble og kommer inn til eier for å vise veg til markøren. Men dette er jo en av tingene som dem må løre på kurs vil nå jeg tro.

Ah, okei, takk! Ja, jeg vet det der med bringkobbelet, men det handler jo også om apportering? For hunden må vel kunne apportere før den kan bruke et bringkobbel? Også ser jeg det er mange som snakker om løsbitt og fastbitt og greier, jeg skjønner ingenting, jeg. :P

Vi har hatt en bitteliten innføring i spor på det lydighetskurset jeg var på, og vi skal på videreføring av lydighetskurset i slutten av januar, og så skal vi på agility/sporkurs når snøen har gått.

Problemet mitt er jo at jeg har vanskelig for å forflytte meg til hundetreningsplasser langt inni skogen langt unna folk, uten å leie privatsjåfør eller noe sånt, så da er det vanskelig å komme seg på kurs forskjellige steder. Er utrolig få kurs som er lagt opp slik at folk uten bil lett kommer seg til det. (har kanskje noe å gjøre med at trygge hundeplasser er langt fra tog og busser og hovedveier? :lol: ) Så derfor hadde det vært fint å ha ting å trene på hjemme. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er likene til den største organisasjonen som trener redningshund. Det finnes en til i Oslo området. http://www.norske-redningshunder.no/ .

Det er på en måte apportering men det blir brukt som raportering. Men raportering kan også være halsing ute hos figuranten eller det menneske som en leter etter. Altså bruker en raportering med apport så løper hunden med bringobbel (et halsband med en bitepølse som henger fast) hunden finner markøren og griper denne brinkobble og kommer inn til eier for å vise veg til markøren. Men dette er jo en av tingene som dem må løre på kurs vil nå jeg tro.

Det heter rundering, rapport er en annen gren og foregår på en helt annen måte. Men det er rundering og spor man trenger i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god redningshund må ha en del egenskaper:

1) foretrekke å gå etter mennesker fremfor dyr, det er veldig veldig viktig at den ikke slår over på dyrespor eller blir opptatt av jakt på eventuell støkket vilt.

2) Den må ha masse energi og motor, i et reellt søk vil den jo gå tomslag på tomslag (dvs uten å finne noen og dermed ikke få noen belønning heller) - og den må ikke slurve eller dabbe av.

Jeg tror det er veldig fordelaktig med meget menneskekjære hunder, sånne som vil prioritere å kanskje finne et menneske fremfor å løpe etter det rådyret som plutselig dukker opp foran nesen på den.

Den gangen jeg holdt på med redningshund (dette er muligens helt avlegs nå men), var det 3 disipliner hunden måtte beherske:

1) Rundering. Søksområdet er delt opp i felt. Fører går langs midtlinjen og hunden blir sendt ut 50-100 m til den ene siden, den søker i området, kommer tilbake til fører på midtlinjen og så sendes den ut til den andre siden. Slik gjennomsøkes området bit for bit. Hunden må kunne apport pga melding med bringkobbel, det er altså et halsbånd med en lær"pinne" festet som hunden kan løfte opp og bære i munnen (da snakker vi om fastbitt for den sitter fast i halsbåndet). Hvis hunden finner mennesket, eventuelt bare et klesplagg fra den savnede, skal hunden ta bittet i munnen og løpe tilbake til fører. Tegnet på at den har gjort funn er altså at hunden har bittet i munnen. Dens neste oppgave er så å vise fører hvor den gjorde funnet.

Under innlæring bruker man løsbitt, dvs en sånn lærdings (akkurat nå kommer jeg absolutt ikke på ordet.. fankern) som figuranten har. Når hunden kommer, får den løsbittet av figuranten og så løper hunden tilbake til fører med den (der kommer apporteringen inn).

2) Spor. Hunden må kunne gå spor, og ikke nok med det, har mennesket mistet gjenstander på veien må hunden plukke opp dem, dvs hunden skal kunne plukke gjenstander i sporet.

3) Feltsøk. Hunden søker gjennom et område på 40x40 m (tror det), den skal apportere alle menneskeberørte gjenstander (om det så dreier seg om en fyrstikk..)

I tillegg måte fører bestå en orienteringsprøve. Når det gjaldt lavinehundene (man snakker om sommersøk og vintersøk) så måtte fører tilbringe en natt i snøhule i tillegg til alle prøvene som måtte bestås sammen med hund.

Rapportering er en helt annen greie egentlig men kan kanskje minne litt om rundering. I prinsippet løper hunden da frem og tilbake mellom 2 mennesker (dette ble faktisk brukt mye under 1. verdenskrig hvor man sendte ut hunder med meldinger og beskjeder frem og tilbake mellom fronten og hovedkvarteret der generalene satt og styrte). En anne form som kalles løst "rapportering" er hunden som kommer og gir beskjed om ting.. min basenji pleide feks å rapportere om at nå gikk den skrekkelige golden retrieveren forbi leiligheten vår (hun hatet den bisken av en eller annen grunn, men jeg lærte henne å melde til meg fremfor å forsøke å klore seg gjennom vinduet) eller den forrige bisken vår som var ekstremt matvrak og forsøkte t.o.m. å spise hermetikkbokser, lærte å komme til meg og melde fra om at nå hadde hun funnet noe spiselig søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for litt innføring TonjeM. Så å begynne med litt vanlig søksarbeid er egentlig en god start det da? Grunndressur og se på folk som driver med vanlig rundering?

Skulle gjerne trent fugelhunden min til å bli redningshund, men han er jakthund og med en gang han ser ett åpent lende til fjells er han i jaktmodus. Derfor har jeg funnet ut at den veien er håpløs, så får heller bli med drømmen til den neste hunden kommer i hus. Derfor jeg vil lære litt nå så jeg er forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og border collien min har akkurat begynt å trene med redningshundene, har 4. treningen i morgen..

Jeg er ganske fersk men kan fortelle det jeg vet og mine erfaringer..

Vi skal prøve oss på ettersøkshund først og fremst, skal på grunnkurset i begynnelsen av februar!

Hunden burde kunne apport når den kommer og skal trene, da får man begynt relativt "fort". Innkalling og at hunden din liker å leke er store fordeler når du skal trene sånn som jeg ser det. Hundene burde være rundt 1 1/2 år når dem kommer, da det tar veldig lang tid å utdanne en redningshund(2-3år).

Jeg fikk ikke beskjed om at man måtte ha bronsemerket(i lydighet), men det er et stort pluss(vi har bronsemerket). Men det er en appellprøve som man må bestå på veien før b-godkjenningen. Som innholder lydighets øvelser, en av dem er fellesdekk i 5 minutter med skjult fører!

Vi holder på å jobbe med at hunden min skal ta figurantene på overvær og ikke synet, altså forberede til vi skal begynne å rundere. Jeg fortalte jeg hadde gått blodspor med hunden min 2 ganger og det fikk jeg streng beskjed om å ikke fortsette med :lol:

Det er utrolig spennende, men det tar utrolig mye tid! Man er gjerne ute i skogen i 4-6-8 timer og får kanskje trent sin egen hund i 1 time tilsammen.Dette kommer jo veldig ann på hvor mange som trener og hva di forskjellige vil trene på. Så hvis dere er intressert i å begynne så burde dere bli med en treningsgruppe å kikke først, og se hvor mye tid det faktisk tar. Man skal også lære seg å være figurant for andre sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei, takk! Ja, jeg vet det der med bringkobbelet, men det handler jo også om apportering? For hunden må vel kunne apportere før den kan bruke et bringkobbel? Også ser jeg det er mange som snakker om løsbitt og fastbitt og greier, jeg skjønner ingenting, jeg. :lol:

Hunden må kunne apport før man begynner med bringkobbelet..

Fastbitt og bringkobbel er det samme.

Løsbitt kan være feks. en bit av en hageslange, det er det jeg har brukt. Men det går også ann å bestille løsbitt fra feks. NBF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må kunne apport før man begynner med bringkobbelet..

Fastbitt og bringkobbel er det samme.

Løsbitt kan være feks. en bit av en hageslange, det er det jeg har brukt. Men det går også ann å bestille løsbitt fra feks. NBF.

Man kan også bruke ett skinn bitt med en krok på som henger og dingler i halsbåndet som hunden plukker opp og melder på samme måten som med bringkobbel. Det bruker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM, kjempefin forklaring, må si jeg forsto mye mer nå. Hunden min er en rottweiler/dobermannmix, veldig glad i folk, ikke fullt så interessert i dyr(unntatt hestene og sauene våre her), men dette kan man vel også trene på, i forhold til søket? Det å læres opp til å søke etter folk, og at det er kjempemorro å finne dem? Men da må man jo ha med seg en medhjelper når man trener.

Det er bare en tanke i mitt hode enda, hunden er et år 18.des, og vi skal på kombinert agility/sporkurs til våren, så da får vi se hvordan hun(og jeg) synes det er, om ikke det er så morro, satser vi heller på agility, da vi vet at det er morro! :P

Men veldig fint med en sånn tråd som dette her. Mer forståelig enn når de mer erfarne utveksler meninger seg imellom. :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener med redningshundene når vi kommer oss dit treningene er. :P

Mitt inntrykk er ikke at en hund MÅ kunne apportere for å møte opp på redningshundtreninger i det hele tatt, men det er en stor fordel om du har en hund som gjerne tar ting i munnen. Man har jo to valg, har du en hund som har sterk og høy hals så kan du velge å melde med hals istedenfor bringkobbel. Da halser hunden når den kommer til figurant istedenfor å plukke opp bringkobbelet for å signalisere om funn til hundefører.

Det viktigste i mine øyne, og i de som jeg trener med sine øyne, er at hunden kan belønnes og jobber godt for forsterkningene du bruker. Har du en hund som elsker godbiter, ball, fille eller uansett så har du nesten alt du trenger. Selv hunder som er små-skeptiske til mennesker kan fort lære å løpe ut til figurant - nettopp fordi de jobber for belønningen, og ikke bryr seg så mye med menneskene. På sikt kan man også få en hund som blir sikrere på mennesker. :P Men uansett...

Det er jo en STOR fordel å ha en sosial hund som liker omgang med mennesker, og som ikke har noe imot å spise godbiter eller leke med fremmede mennesker.

En ting jeg har lært, er at hvis man går for mye spor i begynnelsen av hundens liv og prøver rundering etterhvert når hunden blir rundt 8mnd gammel, så får man fort en hund som setter nesa ned i bakken for å finne løsninger når den ikke finner figurant fort nok... My gjennomsøkte nesten hele runderingsløypa på sist trening med nesa i bakken :lol: Det tok sin tid kan man si... Og jeg fant ut at innkallingen ikke funker når My har spor i nesa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei. Kanskje vi kan få til noe likevel da, for om jeg klarer å lære henne å melde ved å gi hals, så har vi det bra, bjeffingen hennes er høy og j*vlig(iallefall når hun bjeffer på hestene og bukkelamma, det er til å bli sprø av, og høres fantastisk mye bedre enn de andre hundene som bjeffer...)

Hun er ikke altfor flink til å holde nesa i bakken heller, når jeg og typen gjemte oss i skogen når hun løp for langt rundt en sving(vi løp opp på siden av veien og sto bak noen trær og kikket på henne), så løp hun opp på motsatt side av veien, enda det var snø med sporene våre i, tilogmed. :lol: Måtte lage plystrelyd for at hun skulle finne oss, hun var på vei i helt andre retninger enn der vi var... :P Så, litt vims ennå, men ikke så gammel, så noe håp er det jo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener med redningshundene når vi kommer oss dit treningene er. :)

Mitt inntrykk er ikke at en hund MÅ kunne apportere for å møte opp på redningshundtreninger i det hele tatt, men det er en stor fordel om du har en hund som gjerne tar ting i munnen. Man har jo to valg, har du en hund som har sterk og høy hals så kan du velge å melde med hals istedenfor bringkobbel. Da halser hunden når den kommer til figurant istedenfor å plukke opp bringkobbelet for å signalisere om funn til hundefører.

Hvordan begynner dere å trene rundering hvis hunden ikke apporterer? sender den rett i belønning hos figurant?

Og en ting jeg ikke forstår meg på er at det er så vannvittig mange (har jeg inntrykk av) som trener med redningshundene som bruker halsmelding? Det kan være rimelig skremmende å bli borte og så står det plutselig en hund og halser midt oppi fjeset på deg.... Da er det mye bedre med apport melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått så går også et feltsøk ut på å apporterte gjenstandene? eller at man har sittmarkering... Og når dem skal melde på gjenstander så er det vel ennten hals eller bringkobbel..

Man burde ha en kraftig hals om man skal kunne bruke det som leing, og en halshund burde vel være ganske tøff for å sitte å halse på fremmede mennesker i skogen har jeg fått inntrykk av?.. Har vært med en gang å sitti figurant for en halsende schæfer, nå er ikke jeg redd for hunder akkurat, men når han tok i så klang det langt inn i trommehinna mi..

Nå skal vi avgårde på trening, gleder meg like mye vær gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått så går også et feltsøk ut på å apporterte gjenstandene? eller at man har sittmarkering... Og når dem skal melde på gjenstander så er det vel ennten hals eller bringkobbel..

Man burde ha en kraftig hals om man skal kunne bruke det som leing, og en halshund burde vel være ganske tøff for å sitte å halse på fremmede mennesker i skogen har jeg fått inntrykk av?.. Har vært med en gang å sitti figurant for en halsende schæfer, nå er ikke jeg redd for hunder akkurat, men når han tok i så klang det langt inn i trommehinna mi..

Nå skal vi avgårde på trening, gleder meg like mye vær gang :)

Hvorfor må en hund være tøff for å halse på fremmede mennesker?

Men ja, jeg ser absolutt poenget i å være lost i skogen for så å bli funnet av en redningshund. Er man 8 år og redd så er kanskje ikke en halsende malinois det man helst vil få fremfor seg. Men det er jo sånt som man kan se ann... Ikke alle hunder ser like skremmende ut selv om de halser syns jeg da. Og en redningshund har jo tjenestedekken på, så eventuelle bortkommede personer vil jo se at det er en hund i arbeid og ikke en ulv på jakt etter mat.

En liten border collie tispe på 17 kg ser kanskje ikke like skummel ut som en stor, svart schæfer mens de halser. Er det jeg mener. :) Ikke minst så er det jo ikke vits i å satse på halsing hvis man har en hund som ikke høres hvis man er mer enn 800m unna...

EDIT: Men hva mener du med det første der? Såvidt jeg vet, så skal gjenstandene apporteres inn til hundefører i feltsøk og avleveres i utgangsstilling. De skal ikke melde på gjenstander i feltsøk? Eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sn skal uansett ha en sosial hund skal man drive med dette, med tøff mener jeg en som ikke er skeptisk :)

Det jeg mente er at når man runderer eller går teig søk så kan man legge ut gjenstander som sekk/jakke/sokk/sykkel osv og bikkja skal kunne melde på gjenstandene.

Jeg har blitt fortalt at på en ordentlig leteauksjon må bikkja kunne melde på en sekk/jakke, og di går spor videre fra der dem finner gjenstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som sier at hunden bør være året. Hunden til sønnen min har vært med på trening siden den var tre måneder så ser det er litt forskjellig. Men kravet settes jo i forhold til alder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler de som har lyst å begynne og trene redning, å ta kontakt med det lokale dioet (treningslag) for å være med på treninger. Der får man gjerne god veiledning på hvordan man går frem. Om man er usikker på hvordan trene inn de ulike øvelsene, er det greit å gjøre det slik som de andre i dio`et gjør det. Hvert dio har en eller flere instruktører, men de andre er gjerne behjelpelige med treningsopplegg og forklaringer. Ellers er det en lur ting å lese bøker om emnet slik at man har et visst teoretisk grunnlag å forholde seg til. Det finnes flere bøker om innlæring av spor, feltsøk og rundering, samt lydighet (man må bestå en apellprøve).

Hunden trenger ikke å kunne spesielle øvelser før man kommer på treninger. Det er fint om hunden er vant til å lekes med og til å jobbe for en belønning, men man legger uansett ned mye arbeid på lek med ferske hunder. En ting er å leke med mor, noe annet å leke med en figurant i skogen.

Det er mulig noen dio vil at ekvipasjen skal gå på grunnkurs før de kommer på treninger, men så vidt jeg vet har de fleste det slik at man tar kontakt med dioet og avtaler å komme på trening. Man må være forberedt på at det forventes at man møter opp på de fleste/alle treningene, at man trener selv mellom fellestreningene og at man hjelper de andre ekvipasjene. Man trener ikke bare sin egen hund, men også de andres. Det er en utrolig verdifull og viktig jobb man gjør som figurant. I tillegg må man være glad i å være ute i skog og mark i all slags vær. Man må regne med å være på treninger i flere timer hver gang, samt helgesamlinger og ukeskurs. Det tar mye tid å trene redning. Det er mer enn en hobby, selv om det er på frivillig basis.

Fører/eier må også ta en del kurs. Blant annet i førstehjelp og orientering. Man har også en utmarsj hvor man overnatter i telt og bærer sekk. Dette innebærer at man bør være i ganske god fysisk form. Forsåvidt mentalt også, for man skal takle å være ute i flere timer, bli kald, våt og møte tøffe påkjenninger på aksjon. Dette er så klart skritt man tar underveis for å bli godkjent redningshundekvipasje :rolleyes2: Men bare slik at man er forberedt på det. Det kreves mye av hunden, men det kreves også mye av eier.

I tillegg til ettersøk sommer og lavine på vinteren, kan man trene ruinsøk. Ruingodkjente ekvipasjer kan brukes på internasjonale oppdrag.

Her er linker til noen som trener redning:

http://lodve.spaces.live.com/

http://redningshunden.spaces.live.com/defa...x?wa=wsignin1.0

http://snuppa.krissi.net/

Også må jeg bare si at det kjennes veldig verdifult og bra ut å trene redning. Det er en helt egen følelse å vite at man utdanner seg (seg selv og hunden) til å redde mennesker! Tenk noe så fantastisk å kunne gjøre det! Den teamfølelsen som utvikles mellom deg og hunden er helt unik. Kanskje noe flåsete sagt, men... man trener ikke for å vinne pokaler eller rosetter, men for å redde menneskeliv! Det er noe helt eget ved det. *savne* Det er krevende og tøft til tider, men for et mål å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har bidratt i diskusjonen til nå, mye nyttig for meg å lese på:rolleyes2:

Og det siste innlegget ditt lone var kjempebra, akkurat hva jeg søkte... Skal se litt på nettsidene du la ut, og så er det vel bare å begynne å lære seg om rudering og søk:) Er det noen gode bøker å anbefale? Gjerne fra andre forfattere enn canis da jeg til nå har svært dårlig erfaring med bøkene deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...