Gå til innhold
Hundesonen.no

lære å ikke bite av meg fingra...


WheatenMali

Recommended Posts

Nena er ei veldig matglad frøken og jeg trener mest på godbit, så når jeg skal gi hu godbiten tar hun gjerne hele hånda mi..og det gjør VONDT!! Har prøvd å snu hånda og så snu hånda riktig når jeg er rett ved munnen hennes, men med en gang hun skjønner at det er godbit i hånd så tar hun et godt tak over hele hånda mi... tips til å lære henne å ta pent uten kommando? (hun kan ikke med kommando men vil ikke lære henne ta pent på kommando heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nena er ei veldig matglad frøken og jeg trener mest på godbit' date=' så når jeg skal gi hu godbiten tar hun gjerne hele hånda mi..og det gjør VONDT!! Har prøvd å snu hånda og så snu hånda riktig når jeg er rett ved munnen hennes, men med en gang hun skjønner at det er godbit i hånd så tar hun et godt tak over hele hånda mi... tips til å lære henne å ta pent uten kommando? (hun kan ikke med kommando men vil ikke lære henne ta pent på kommando heller)[/quote']

Høres ut som min Sheeba det der :D Jeg måtte rett å slett lære henne ordet Rolig. Hun får ikke godbit eller mat av meg før hun roer seg ned et hakk :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den engelske instruktøren på leiren trente på det hver eneste dag med Tinka. En ting er at hun vil ha godbitene så fort som mulig, men det blir ikke stort bedre av at hun har overbitt heller.

Det instruktøren gjorde var å bare lukke igjen hånda og holde den lukket til Tinka ikke gnagde/"glefset" etter godbiten/hånda. Først da fikk hun godbiten. Instruktøren ville egentlig sette på kommando på det også, men jeg veit ikke helt jeg. Bikkja mi skal slippe å få kommando for å ta godbiten når hun allerede har gjort noe bra liksom. Men det går jo an å prøve med det, å ikke gi godbiten før hun tar den sånn som du vil at hun skal ta den, og at hun da skjønner det. Det er jo verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som de andre her, ikke gi henne godbiten før hun gjør som du vil, altså tar den pent. Det du kan gjøre for å demonstrere skikkelig, er å ta fra henne godbiten når hun gaper over deg og snu deg med ryggen til henne. Så snur du deg, og prøver igjen. Gaper hun over deg igjen, så tar du godbiten og snur deg md ryggen til. Ikke stå med ryggen til, men bare en liten stund, sånn at hun virkelig skjønner det. Du kan også godt prøve å lære henne "ikke rør"-kommando, bare sånn at hun får inn ideen om at det ikke er bare å buse frem på den måten. Da holder du godbiten i hånda, og hvis hun prøver å ta den, lukker du hånda og sier "ikke rør", eller hva du vil selvfølgelig. Åpner igjen og gjentar helt til hun venter litt, så sier du værsågo og lar henne ta den. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo nettopp det som er problemet da, jeg har pøvd å ikke gi henne godbiten før hun skjønner at hun får den ikke før hu ikke biter av meg hånda, har hu roa seg gir jeg hu godbiten og hu biter over igjen.. det er ikke vits i å bare lukke hånda da.. hun biter jo like mye over etterpå igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo nettopp det som er problemet da' date=' jeg har pøvd å ikke gi henne godbiten før hun skjønner at hun får den ikke før hu ikke biter av meg hånda, har hu roa seg gir jeg hu godbiten og hu biter over igjen.. det er ikke vits i å bare lukke hånda da.. hun biter jo like mye over etterpå igjen...[/quote']

Hva med å snu ryggen til da? Virkelig demonstrere liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye slikt ligger i arbeidet fra valpen var veldig liten. Lære valpen og la vær å bite på oss mennesker. Dette varierer nok veldig fra individ til individ, men sånn generellt skal det gå fint å avlære biting tidlig. (kommer vel egentlig an på prioritering, og de fleste oppdrettere lar dette arbeidet være til eierne mer eller mindre) Vår valp var ferdig avlært med bitingen når vi fikk ho, og vi fulgte opp rådene vi fikk av oppdretter, ved å hyle hvis hunden kom borti oss med tennene. Overdrive slik at hunden måtte være superforsiktig med oss. og dermed er hunden vår kjempeforsiktig med munnen. Tar mat forsiktig og ikke biter ved lek. :D Kjempefint!

Men uansett, så er jo din hund noe eldre da, og du må ta for deg dette problemet nå, lite å gjøre noe med fortiden uansett.. :( Skjønner at det kan være vanskelig å få bukt på dette, når først hunden har begynt med glefsingen (tror vel de fleste hundene jeg har gitt godbit til, har vært hardhendte). Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort.. :? Vanskelig når ikke hunden har lært at den må være forsiktig.. Så det er vel egentlig lettere å lære hunden å være forsiktig enn å lære den å bli forsiktig. Men jeg håper du finner en metode som fungerer! :D Og fortell gjerne hva som hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye slikt ligger i arbeidet fra valpen var veldig liten. Lære valpen og la vær å bite på oss mennesker. Dette varierer nok veldig fra individ til individ, men sånn generellt skal det gå fint å avlære biting tidlig. (kommer vel egentlig an på prioritering, og de fleste oppdrettere lar dette arbeidet være til eierne mer eller mindre) Vår valp var ferdig avlært med bitingen når vi fikk ho, og vi fulgte opp rådene vi fikk av oppdretter, ved å hyle hvis hunden kom borti oss med tennene. Overdrive slik at hunden måtte være superforsiktig med oss. og dermed er hunden vår kjempeforsiktig med munnen. Tar mat forsiktig og ikke biter ved lek. :D Kjempefint!

Men uansett, så er jo din hund noe eldre da, og du må ta for deg dette problemet nå, lite å gjøre noe med fortiden uansett.. :( Skjønner at det kan være vanskelig å få bukt på dette, når først hunden har begynt med glefsingen (tror vel de fleste hundene jeg har gitt godbit til, har vært hardhendte). Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort.. :? Vanskelig når ikke hunden har lært at den må være forsiktig.. Så det er vel egentlig lettere å lære hunden å være forsiktig enn å lære den å bli forsiktig. Men jeg håper du finner en metode som fungerer! :D Og fortell gjerne hva som hjelper!

jepp, men problemet er jo ikke at hun vil glefse, hun ser rett og slett ikke godbiten og biter til :?

og å snu ryggen til henne var nytteløst, hu dreit i at jeg snudde meg, altså hun skjønte rett og slett ikke hvorfor jeg snudde meg, hu skulle jo bare ha godbiten sin :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du prøver å gi henne med flat hånd, ikke helt som med hester, men at du "fòrer" henne med flat hånd og på en måte setter godbiten til munnen på henne før hun får åpnet den og tatt en jafs av fingra dine? Mona er også sånn, og når hun blir for ivrig funker det om jeg gjør det på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du prøver å gi henne med flat hånd' date=' ikke helt som med hester, men at du "fòrer" henne med flat hånd og på en måte setter godbiten til munnen på henne før hun får åpnet den og tatt en jafs av fingra dine? Mona er også sånn, og når hun blir for ivrig funker det om jeg gjør det på den måten![/quote']

sånn funker det, men jeg må ha det til å funke på den andre måten, fordi jeg bærer godbitene i samme hånd som jeg gir dem med og da får hun et helt måltid hvis jeg gir henne flat hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha godbitene i lomma :( Det har jeg. For de skjønner at når vi bærer og skriker oss, og sier braaaaa så har de gjort noe bra, og godbiten kommer.. Så det gjør ingenting om du har den i lomma og så sier bra, og gir den :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært mine det ved at når de skal glesfe til seg godbiten jeg har i henda trekker jeg handa med godbiten sjappt unna og sier nei... så rekker jeg fram handa igjen.. og vekk igjen hvis de glefser og nei igjen såklart.. når jeg har gjort dette noen ganger skjønner hunden (pga mitt nei) at den gjør noe feil å prøver å ta godbiten på andre måter.. når den prøver metoden som er ønskelig for meg får de godbiten og masse ros.. dette har fungert veldig bra på veldig mange hunder her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...