Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige pupiller


ElinT

Recommended Posts

Den ene pupillen er veldig stor, det er bare bittelitt av det brune rundt som synes. Hinna på øyet er - hvordan skal jeg forklare det -litt tåkete eller svakt grå.... Pupillen er stor hele tiden og forandrer seg ikke i forhold til lys. Det andre øyet er normalt og blankt.

Er det noen som har noen idè om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene pupillen er veldig stor, det er bare bittelitt av det brune rundt som synes. Hinna på øyet er - hvordan skal jeg forklare det -litt tåkete eller svakt grå.... Pupillen er stor hele tiden og forandrer seg ikke i forhold til lys. Det andre øyet er normalt og blankt.

Er det noen som har noen idè om hva det kan være?

Jeg har da hatt akkurat dette på meg selv..

Sleit litt med øynene før.. det har skjedd når jeg har hatt noe innpå øyet som jeg ikke kjente.. liksom nedi våtkanten...

Håper det er noe så lett som det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pupillen skal og bør trekke seg sammen under sterkt lys. Forsøk å lyse med lommelykt på det øye med stor pupille, og se hva som skjer. Du kan jo også lyse på det andre og se om det er noe forskjell. Hvis pupillen ikke trekker seg sammen, ville jeg tatt hunden med til dyrlegen og fått den øyelyst og genoskopiert (hvordan fåkk skrives egentlig det??), eller i det minste sjekket øynene til hunden skikkelig. Det høres jo lite lovende ut, men vi krysser fingrene for at det er noe forbigående.. :icon_redface:

Du har ikke dryppet øynene med noe spesielt, medisiner eller noe? Eller har hunden tilfeldigvis kanskje fått noe på øyet som kunne forårsake dette? Har hun spist noe rart, medisinerer du henne (litt rart siden bare ene øyet er sånn da)? Er hunden øyelyst fra før av? Når de øyelyser drypper de jo noe på øyet som gjør det lysfølsomt noen timer etterpå, men jeg tviler liksom litt på at du har gjort det selv uten å være klar over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pupillen skal og bør trekke seg sammen under sterkt lys. Forsøk å lyse med lommelykt på det øye med stor pupille, og se hva som skjer. Du kan jo også lyse på det andre og se om det er noe forskjell. Hvis pupillen ikke trekker seg sammen, ville jeg tatt hunden med til dyrlegen og fått den øyelyst og genoskopiert (hvordan fåkk skrives egentlig det??), eller i det minste sjekket øynene til hunden skikkelig. Det høres jo lite lovende ut, men vi krysser fingrene for at det er noe forbigående.. :icon_redface:

Du har ikke dryppet øynene med noe spesielt, medisiner eller noe? Eller har hunden tilfeldigvis kanskje fått noe på øyet som kunne forårsake dette? Har hun spist noe rart, medisinerer du henne (litt rart siden bare ene øyet er sånn da)? Er hunden øyelyst fra før av? Når de øyelyser drypper de jo noe på øyet som gjør det lysfølsomt noen timer etterpå, men jeg tviler liksom litt på at du har gjort det selv uten å være klar over det?

Øynene er ikke dryppet med noe og hun går ikke på medisiner. Tror ikke hun hadde blitt sånn om hun hadde hatt noe i øyet...? da ville det vel blitt mer irritert tror jeg. Hun er ikke øyelyst nå i det siste, og jeg har heller ikke ubevisst dryppet noe i øyet :( Jeg har lyst mot øynene hennes og det ene reagerer normalt, men det andre reagerer ikke i det hele tatt. Hun har vært sånn ganske lenge, men blitt grå først i det siste. Jeg oppdaget at den ene pupillen var stor for en god stund siden da hun hadde en kraftig mage infeksjon, men da ble det så mye fokus på det og så har jeg ikke tenkt så mye mer over det før nå når hun har begynt å bli litt grå der også. Jeg får ta en telefon til dyrlegen til mandag og høre hva de mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa veterinæren? Hvordan går det med øyet?

Har visst glemt å skrive her ja...

Vi var hos veterinæren på mandag og da tok de endel tester.

Fikk utelukket endel f.eks stær og skader på øyet.

Det eneste de kom frem til var at hun kan ha en skade på en nerve. De mente at hun antagelig ser greit på øyet og ikke er plaget med det. Hun skulle diskutere det med en annen veterinær (som har mye erfaring med øyeproblemer, men har barsel permisjon) i løpet av uka. Så da venter jeg telefon i løpet av uka for å høre hva de er kommet frem til og om de vil ta flere tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Var det som dette?

pupill.jpg

Kenzo hadde øynene sånn i ca 6 timer, da ble dem normale igjen.

Jeg ringte til veterinæren og spurte hva det kunne være, han ba oss vente en

liten stund å se om dem ble normale igjen. Det ble dem heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det som dette?

pupill.jpg

Kenzo hadde øynene sånn i ca 6 timer, da ble dem normale igjen.

Jeg ringte til veterinæren og spurte hva det kunne være, han ba oss vente en

liten stund å se om dem ble normale igjen. Det ble dem heldigvis.

Kenzo er den 3 aussien jeg har hørt om som har fått sånne øyne over kortere tid tror jeg :shocked: Lurer på hva det kommer av! Midlertidig hjerneskade kanskje? :icon_confused: My kræsja ihvertfall rundt i ALT når hun var i den alderen... Hun skallet vel hodet i stuebordet minst 3 ganger om dagen en periode, og det smallt like mye hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Kenzo sine var sånn som Siri sine var også!

IMG_4535.jpg

Oy, har visst ikke sett at noen har svart her jeg...

Ja, det er sånn som på bildet, bare at den store pupillen er enda større, man ser nesten ikke noe rundt. Hun er sånn fortsatt men det virker ikke som om det plager henne på noe vis, synet virker bra.

Hun har vel vært sånn i rundt 3mnd nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlefargede hunder er ikke helt representative da det er forholdsvis "normalt" med missdannede/unormale pupiller.

Det vet jeg ikke noe om, men det viser ihvertfall hvordan øynene til min ser ut - og den er ikke merle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlefargede hunder er ikke helt representative da det er forholdsvis "normalt" med missdannede/unormale pupiller.

Men min merle har jo vanligvis normale pupiller, så jeg regner med at det skjedde noe rart den kvelden.

Det vet jeg ikke noe om, men det viser ihvertfall hvordan øynene til min ser ut - og den er ikke merle...

Hvis hun har vært sånn i 3 mnd så ville jeg sjekket det hos veterinær selv om hun ikke plages av det. Min veterinær sa at det kunne være alt til ingenting, altså f. eks noe med hjernen, fått et slag i hodet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den lille, den reagerte ikke på lys eller noenting. Varte noen timer og så gikk det vekk igjen.

Aha... jeg trodde det var den store som ikke trakk seg sammen ved lys. Ja, den lille ser ikke helt normal ut (uten at jeg har spesialkunnskap innen øyefysiologi :|), det lignet på type anomalier en ofte finner i doble merle, men også i merlfargede hunder, men her ser pupillene alltid slik ut slik jeg har forstått det. (derav min kommentar om merle og øyedefekter)

Aussie eye defects

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har vært sånn i 3 mnd så ville jeg sjekket det hos veterinær selv om hun ikke plages av det. Min veterinær sa at det kunne være alt til ingenting, altså f. eks noe med hjernen, fått et slag i hodet osv.

Altså- vi har vært hos veterinær og tatt alle mulige tester, men de finner ikke helt ut hva det er. Men de har utelukket mye.

På min hund er det den store pupillen som er unormal og ikke reagerer på lys.

Konklusjon fra veterinær er at hun ikke har vondt og har godt syn. Hun har heller ikke forandret adferd så jeg tror ikke hun har plager. Det er sannsynligvis en nerve som er skadet etter en "kræsj" eller noe. Det er ikke helt usannsynlig det, siden dyret ikke er riktig vel bevart bestandig i skogen og rett som det er har ett lite uhell.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Merkelig. I går var Tulla sånn også! Det ene øyet var normalt, og det andre øyet hadde liten pupill. Det så helt snålt ut, og var litt freaky, ærlig talt! Tenkte å se det an over natten, og i dag er hun helt normal igjen. Jeg vet ikke hvor lenge hun kan ha vært sånn, kanskje noen timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte en oppdretter om dette, og hun sa at dette ofte skjedde når hunden hadde fått et slag eller støt på øyet. Øyet ble da overfølsomt for lys, og pupillen trakk seg sammen. Men det kan jo ikke gjelde for hunder hvor den store pupillen er den unormale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte en oppdretter om dette, og hun sa at dette ofte skjedde når hunden hadde fått et slag eller støt på øyet. Øyet ble da overfølsomt for lys, og pupillen trakk seg sammen. Men det kan jo ikke gjelde for hunder hvor den store pupillen er den unormale..

Ja, for det er jo motsatt med min hund, den ene pupillen er normal, den andre er veldig stor. Men det mente jo dyrlegen også at mest sannsynlig var en skade på en nerv etter støt eller slag.

Jeg har altså ikke denget henne i hodet da- hun fikser sånt selv i 190 i skogen hun :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har nevnt dette tidligere, men Orry fikk seg en skikkelig smell i hodet (selvforskyldt...), og etter dette ble den ene pupillen mindre. Det gikk fort over, så jeg regner med at det var den lille krasjen hans som utløste dette. Jeg har ikke sett det siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har visst glemt å skrive her igjen...

Vi har vært på øyelysning for å sjekke dette øyet hennes. Konklusjonen er fortsatt at hun har fått seg en smell og rett og slett blitt lam i muskelen (e?) som trekker sammen pupillen. Derfor er den bare veldig stor hele tiden. Antagelig så har hun ok syn på øyet, men det er ikke lett å vite om hun har nedsatt syn. De fant ihvertfall ut at hun oppfatter lys på det øyet selv om ikke pupillen reagerer. Det kan medføre endel ubehag, så de ba meg være litt obs på det i sterkt sol lys og spessielt nå som det er snø i tillegg. Hun går veldig å myser når sola er fremme.

Det kan ikke gjøres noe med, så får vi bare vurdere å kjøpe solbriller til henne *fnis*

Og satse på at hun ikke får seg en smell til og ødelegger det andre øyet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...