Gå til innhold
Hundesonen.no

oppdragelse av hunde rasene.

Sheltievennen

Recommended Posts

Skrevet

Om jeg nå omsider får til å få meg en hund. (er jo mye som skal være tilrettelagt om man skal ha valp...)

Hvilke raser er lettest å "oppdra" om man skal ha alvp?

Altså det er Sheltie jeg like best. Men av de rasene jeg kunne tengt meg hvem er lettest?

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Skrevet

om jeg skulle valgt av desse rasene så måtte det bli Collie eller Labrador... Men det kommer jo litt ann på hva erfaring du har fra før og... :D

Skrevet

Ville absolutt ha anbefalt deg en sheltie!

De er lett lærte og krever ikke så mye som f.eks en Flat.

Skrevet

Tror også sheltie kan passe som første hund...

Det ergreit å ha en hund som er lettere en snittet å trene som første hund... :wink:

(har hørt lite om labrador egentlig, vet ikke om den er "over snittet"..?)

Men har du lyst på sheltie så er det veien å gå.! :wink:

Skrevet

Labradorene er sinnsykt lette å trene, de gjør mye for lite, for å si det sånn. Men labradorene er også så hypersosiale at det må trenes mye før de kan gå løse på tur og ignorere mennesker og hunder som de møter. I tillegg er labradorene veldig ville som valper og unghunder, full av energi konstant omtrent.

Jack russel terrier og dalmatiner er vel de av disse rasene som er vanskeligst å trene, selv om det egentlig er veldig individuelt også.

Skrevet
Om jeg nå omsider får til å få meg en hund. (er jo mye som skal være tilrettelagt om man skal ha valp...)

Altså det er Sheltie jeg like best. Men av de rasene jeg kunne tengt meg hvem er lettest?

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Sheltien er utrolig lett å oppdra, men den har en minus side som sjelden blir nevnt :D Den blir utrolig sen stuerein. Det er liksom ikke sånn at den er stueren etterat den har bodd hos deg i 3 uker. Den kan faktisk ha uhell inne til den er passert halvåret. Dette er faktisk det mest negative jeg har opplevd med denne rasen :D Har hatt sheltier siden 1989, og det hadde jeg nok ikke hatt hvis det hadde stresset meg :(

Skrevet

Av de rasene du nevner vil jeg si at Sheltien, border collie, labrador og collie er de letteste.

en liten negativ ting om hver av rasene:

Labradoren er vill som unghud

Border Collien kan begynne å gjete biler +at den trenger mye stimuluanse

Collien er vel den roligste av disse rasene, men jeg har hørt at de har ganske svak psyke

sheltien kan bjeffe en del :D

Your choice! Men jeg vil anbefale deg sheltie som første gangs hund :wink:

Skrevet

hvordan er Japansk Spisshun?

Min tante som drev litt med Sheltie hadde en av de også, men min oppfattning av den hunden var vel ikke det beste... hun ertet de andre konstant, bjeffet på alt som rørte seg osv men det er vel kanskje hvorden de ble oppdratt... :roll:

Skrevet
hvordan er Japansk Spisshun?

Min tante som drev litt med Sheltie hadde en av de også, men min oppfattning av den hunden var vel ikke det beste... hun ertet de andre konstant, bjeffet på alt som rørte seg osv men det er vel kanskje hvorden de ble oppdratt... :roll:

Den er også ganske lettlært, passe stor og kan nok bli litt bjeffete hvis du ikke passer på :D

Kunne godt tenke meg en selv om jeg ikke hadde drevet med sheltie :D Holder når søskenbarnet mitt driver oppdrett av "Japanere" :(

Skrevet

Det er 3 raser i Norge som regnes som de mest lettlærte, og det er labrador, storpuddel og schæferhund...

Men det blir også litt for galt å si at noen av disse rasene er da en rase man kan skaffe seg, for det ligger så mye mer bak. Labradorer lever lenge, og derfor kan man noen ganger se 15 år gamle labradorer som sover hele dagen sammen med sine eldre eiere. I det siste har jeg møtt på flere og flere eldre ektepar som skaffer seg labradorvalp (muligens fordi venninnen på 80 har en rolig, gammel labrador?). Men til poenget; fra labradoren er 0-7 år, så er den hyper :roll: Den lærer kanskje lett og har god hukommelse, men allikevel hører jeg ofte om fortvilte eiere som har retrievere som hopper opp på fremmede, småbiter, drar i båndet osv... :D Retrieveren i et nøtteskall..

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Sheltien, collie, labrador, flatcoat og border collie er hvert fall veldig lettlærte, men som jeg sa over - så er det så mye mer som spiller inn :D

Skrevet

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Tror ikke Jack Russel terrier er en av de mest lettlærte sammenlignet med de andre der... Sheltie er veldig lettlærte, det er vel egentlig de fleste du har ramset opp der...

Men om du vil ha en som er ganske "lett" og oppdra, vil jeg si sheltie, det var jo den du likte best også.... :D

Skrevet

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Av de rasene har jeg bare oppdratt en JRT og det frister ikke til gjentagelse..

Makan til små monstre.Men han ble fin som voksen da :D

tror nok sheltien er den som passer best ja..men de jeg har møtt gneldrer fryktelig så det er det nok lurt å ta tak i med en gang :D

mvh Annette

Skrevet

Av de rasene har jeg bare oppdratt en JRT og det frister ikke til gjentagelse..

Makan til små monstre.Men han ble fin som voksen da :D

tror nok sheltien er den som passer best ja..men de jeg har møtt gneldrer fryktelig så det er det nok lurt å ta tak i med en gang :(

mvh Annette

Jeg har møtt Mange Sheltier, og ingen av de er noe særlig gneldrete..:P

Men som sagt, de har det sikkert lett for seg, og bør ikke få lov til det.. :D

Skrevet
Det er 3 raser i Norge som regnes som de mest lettlærte, og det er labrador, storpuddel og schæferhund...

Men det blir også litt for galt å si at noen av disse rasene er da en rase man kan skaffe seg, for det ligger så mye mer bak. Labradorer lever lenge, og derfor kan man noen ganger se 15 år gamle labradorer som sover hele dagen sammen med sine eldre eiere. I det siste har jeg møtt på flere og flere eldre ektepar som skaffer seg labradorvalp (muligens fordi venninnen på 80 har en rolig, gammel labrador?). Men til poenget; fra labradoren er 0-7 år, så er den hyper :roll: Den lærer kanskje lett og har god hukommelse, men allikevel hører jeg ofte om fortvilte eiere som har retrievere som hopper opp på fremmede, småbiter, drar i båndet osv... :D Retrieveren i et nøtteskall..

Sheltien, collie, labrador, flatcoat og border collie er hvert fall veldig lettlærte, men som jeg sa over - så er det så mye mer som spiller inn :D

Sheltien ligger på 6. plass :(

Skrevet
du kan jo spørre Lazita her på forumet ang japenere.. hun har 3 stk.. og er naboen min:)

JEG HAR DRIT LYST PÅ VALP FRA HENNE MEN FÅKKE LOV AV GUBBEN:(

Tror du må trene han litt bedre assa...! :wink: Hihihihi

Skrevet

Sheltien ligger på 6. plass :D

Tror Chow Chow'en ligger på plass. 60 eller 86 ellernoe sånt. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...