Gå til innhold
Hundesonen.no

KENNELNAVN....trenger forslag


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Nå er jeg i prinsippet imot å hjelpe andre med kennelnavn, fordi jeg mener det skal være personlig - jeg vil ha mitt kennelnavn, ikke noe som noen fremmede foreslo. Men jeg er litt sær... :x

Det er i hvert fall lettere å foreslå kennelnavn om du kan si litt mer.

Skal det være foran eller etter navnet?

Skal det være norsk, engelsk, latin, noe annet?

Ønsker du at det skal si noe om hundene, drømmene, ambisjonene, hverdagen?

Hva slags navn ser du for deg at valpene får - så det kan stå litt i stil?

Mitt kennelnavn er basert på de tre første hundene våre. Latruda er satt sammen av LAika, TRUlte og DArkie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ikke for å være spydig, men jeg trodde Kilja var en forverthund, så da er det vel ikke du som skal ha kullet, eller er det jeg som har misforstått?

Når det gjelder kennelnavn, så er det ihvertfall lurt og lage seg noen alternativer man syns er ok, så sjekke med navnelisten til Fci om de er opptatt og så kan man være mer kreativ. Jeg endte opp med 16 forslag til meg selv hvorav 8 var opptatt hos fci eller lignet på det som var opptatt. Jeg vil også være restriktiv med stedsnavn i tilfelle man flytter, eller rasekobling, kan jo hende man skifter rase eller får flere etterhvert. For min del var det viktig å ha norsk navn, da valpene skal ha norske navn, det klinger ikke så godt med kombinasjon av engelske og norske syns jeg. Jeg ville ha kennelnavnet bak hundens navn, men det passet ikke med det endelige resultatet så det måtte jeg fire på etterhvert, men greit å ha laget seg noen ideer på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for å være spydig, men jeg trodde Kilja var en forverthund, så da er det vel ikke du som skal ha kullet, eller er det jeg som har misforstått?

Når det gjelder kennelnavn, så er det ihvertfall lurt og lage seg noen alternativer man syns er ok, så sjekke med navnelisten til Fci om de er opptatt og så kan man være mer kreativ. Jeg endte opp med 16 forslag til meg selv hvorav 8 var opptatt hos fci eller lignet på det som var opptatt. Jeg vil også være restriktiv med stedsnavn i tilfelle man flytter, eller rasekobling, kan jo hende man skifter rase eller får flere etterhvert. For min del var det viktig å ha norsk navn, da valpene skal ha norske navn, det klinger ikke så godt med kombinasjon av engelske og norske syns jeg. Jeg ville ha kennelnavnet bak hundens navn, men det passet ikke med det endelige resultatet så det måtte jeg fire på etterhvert, men greit å ha laget seg noen ideer på forhånd.

killja er ikke det. hun er kjøpt og betalt :x:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor du vil ha hjelp til å finne kennelnavn... For min del er dette noe personlig og "hemmelig", jeg vil faktisk ikke at folk skal vite hva jeg søker. Vil du ikke at kennelnavnet skal bety noe spesielt for deg, fremfor å få allverdens merkelige forslag? I tillegg er det jo lurt å huske på at folk faktisk kan stjele forslagene du får her...

Jeg har ikke søkt ennå, men har ett kennelnavn jeg virkelig håper at går igjennom når jeg endelig får råd til søknaden. Foreløpig er det vel kun én person som vet om "drømmenavnet" mitt (tror jeg?), men jeg er sikker på at den personen ikke stjeler det eller sender det videre :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Emma sitt kennelnavn, så er mitt oppkalt etter tidligere hunder.

Bobby og Pontiac -> Kennel Bontiac

Kan være noe å tenke på. Jeg synes også kennelnavn skal være litt personlige. Jeg valgte ikke mitt fordi det hørtes så nydelig ut, men fordi det betyr noe for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her om navnet er tatt før du søker.

Ellers vil jeg henge meg på de som sier de ikke skjønner hvorfor du vil ha hjelp til dette? Jeg må ærlig innrømme jeg går og pønsker på kennelnavn (puh, godt å få det ut), men neimen om jeg sier hva jeg tenker på! Aldri i verden! Det er hemmelig, det skal bety noe for meg, og det er så spesielt for meg at jeg aldri ville sagt det til noen som kunne funnet på å stjele det fra meg. Nå er det to personer som vet hva jeg tenker på, den ene er typen (og han skal ikke starte noen kennel uansett), den andre er Fenrisgutten her inne, som jeg stoler 100% på. Det er nesten sånn at jeg tenker shit, nå må jeg skynde meg å søke før det blir tatt!

Hvorfor vil du ikke finne ut av dette helt på egen hånd? Dette er for meg det samme som å finne hundenavn; det er litt hemmelig, veldig personlig, og jeg vil ikke si det til noen før det er 100% klart og sikkert, sånn at ingen skal "stjele" det fra meg og bruke det på egen hund før jeg rekker det. Jeg liker å ha ting litt for meg selv, ha litt spesielle navn, og noe av det verste jeg kan tenke meg er om noen skulle funnet ut hva navnet var, og brukt det selv; enten det gjelder hund eller kennelnavn eller navn på en potensiell fremtidig unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden tanker om kennelnavn er så hemmelig og personlig, så er det vel ingen som vil stjele fra en liste på sonen? Da blir det jo hverken personlig eller hemmelig da.... :x Og det er ikke alle som har et überpersonlig kennelnavn heller.... Veit om flere som har kennelnavn som de bare har "slengt på" som et desperat forsøk på å få noe godkjent (der kommer vel navnet Desperado fra om jeg ikke husker feil og.... :x)

Som andre har nevn, så hadde jeg unngått navn som er veldig rasebetinget...

Stedsnavn er jeg litt sånn så om så med. Det kommer jo litt an på hvordan man er knyttet til det stedet. Om det bare er et sted man bor, eller om man har noen annen tilknytning til det (slekstgård eks).

Jeg har ikke noen direkte forslag, fantasien min er litt dårlig der, men mange henter jo enten fra hundenavn, litteratur de liker, etc.

En annen ting er om hvor kennelavnet skal stå, foran eller bak navnet. Ikke alle navn passer like bra foran som bak, eller omvendt. Og med tanke på enkelheten med å søke etter hunder etc, så ville jeg nok ha hatt et foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg slipper å lete jeg, arver nok bare pappas (med mindre han har låst det til hunderase, OT: går det ann?)

Det finnes mange gode måter å finne på kennelnavn. Og er enig at det bør ha en viss betydning, enten for deg eller oppdrettet ditt. Vårt kennelnavn er Trollstuggus, oppkalt etter hytta vår på fjellet. Hele familien er naturfolk, trollene har fulgt oss siden barndommen, hytta ligger i trollheimen... mange ting som gir navnet betydning.

Så vanskelig å komme med ideer uten å vite så mye mer egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg slipper å lete jeg, arver nok bare pappas (med mindre han har låst det til hunderase, OT: går det ann?)

Det finnes mange gode måter å finne på kennelnavn. Og er enig at det bør ha en viss betydning, enten for deg eller oppdrettet ditt. Vårt kennelnavn er Trollstuggus, oppkalt etter hytta vår på fjellet. Hele familien er naturfolk, trollene har fulgt oss siden barndommen, hytta ligger i trollheimen... mange ting som gir navnet betydning.

Så vanskelig å komme med ideer uten å vite så mye mer egentlig

For morroskyld tenker jeg også i ny og ne på hva jeg skulle hatt som kennelnavn om jeg skulle hatt det. Når jeg var liten drømte jeg også om å ha hytta som kennelnavn, men den ble hetende "Juvelen" i stedefor det den egentlig ble døpt. Hytta er en åttekantet hytte med spiss på toppen, altså som en diamant, og alle som kom på besøk kalte den for juvelen, og dermed ble det det. Å kalle brukshunder for "juvelens" er eh, ikke helt min stil;) Selv om jeg også gjerne skulle hatt hyttenavnet. Hytta betyr sinnsykt mye for meg:)

Edit: måtte sjekke, heldigvis er juvelens opptatt! *ler*

Edit2: Koster det 1715kr i året, eller er det bare en engangssum? Ble litt nysgjerrig nå:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit2: Koster det 1715kr i året, eller er det bare en engangssum? Ble litt nysgjerrig nå:icon_redface:

Det er en engangsutgift. :(

Jeg kombinerte stamtavlenavnene til mine to første hunder - River Nova Beware of Blazing Taika og Dha Sunset Boulevard av Vettin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å foreslå navn for andre. Vi tok en del av stamtavlenavnet til vår hanhund, en av grunnene var at han ikke skal brukes i avl men hadde ett ok navn som ikke var registrert hos FCI. Da vi etter at navnet var godkjent, fant ut hva navnet var, ble det også mye enklere å finne navn til valper herfra. Vårt oppdretternavn er en Pokèmon og alle valpene får pokèmon-navn (ja vi er godt voksne men fortsatt barnslige :icon_redface: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å hjelpe andre,men..jeg kjeder meg..så jeg klarer vel å engasjere meg med dette littegranne:-)

Kamaki - Kaizer ,Masi , Kilja

eller Maiziki - Masi kaizer kilja (bullshit med ord)

Kaizmaki ,Catkill

Da var det slutt på navnekrøllforslagene...

Over til noe annet...

Great little - siden jeg googler at rasen er flink og smart :-)

Så var det ikke mer å komme på..som flere sier..det er jo du som skal trives med det :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg slipper å lete jeg, arver nok bare pappas (med mindre han har låst det til hunderase, OT: går det ann?)

Nei. Du kan ha oppdrett av hvilke raser du vil.

Edit2: Koster det 1715kr i året, eller er det bare en engangssum? Ble litt nysgjerrig nå:lol:

Engangssum ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...