Jump to content
Hundesonen.no

KENNELNAVN....trenger forslag

Cathrine og Killja

Recommended Posts

Nå er jeg i prinsippet imot å hjelpe andre med kennelnavn, fordi jeg mener det skal være personlig - jeg vil ha mitt kennelnavn, ikke noe som noen fremmede foreslo. Men jeg er litt sær... :x

Det er i hvert fall lettere å foreslå kennelnavn om du kan si litt mer.

Skal det være foran eller etter navnet?

Skal det være norsk, engelsk, latin, noe annet?

Ønsker du at det skal si noe om hundene, drømmene, ambisjonene, hverdagen?

Hva slags navn ser du for deg at valpene får - så det kan stå litt i stil?

Mitt kennelnavn er basert på de tre første hundene våre. Latruda er satt sammen av LAika, TRUlte og DArkie.

Guest Gråtass

Det er ikke for å være spydig, men jeg trodde Kilja var en forverthund, så da er det vel ikke du som skal ha kullet, eller er det jeg som har misforstått?

Når det gjelder kennelnavn, så er det ihvertfall lurt og lage seg noen alternativer man syns er ok, så sjekke med navnelisten til Fci om de er opptatt og så kan man være mer kreativ. Jeg endte opp med 16 forslag til meg selv hvorav 8 var opptatt hos fci eller lignet på det som var opptatt. Jeg vil også være restriktiv med stedsnavn i tilfelle man flytter, eller rasekobling, kan jo hende man skifter rase eller får flere etterhvert. For min del var det viktig å ha norsk navn, da valpene skal ha norske navn, det klinger ikke så godt med kombinasjon av engelske og norske syns jeg. Jeg ville ha kennelnavnet bak hundens navn, men det passet ikke med det endelige resultatet så det måtte jeg fire på etterhvert, men greit å ha laget seg noen ideer på forhånd.

Det er ikke for å være spydig, men jeg trodde Kilja var en forverthund, så da er det vel ikke du som skal ha kullet, eller er det jeg som har misforstått?

Når det gjelder kennelnavn, så er det ihvertfall lurt og lage seg noen alternativer man syns er ok, så sjekke med navnelisten til Fci om de er opptatt og så kan man være mer kreativ. Jeg endte opp med 16 forslag til meg selv hvorav 8 var opptatt hos fci eller lignet på det som var opptatt. Jeg vil også være restriktiv med stedsnavn i tilfelle man flytter, eller rasekobling, kan jo hende man skifter rase eller får flere etterhvert. For min del var det viktig å ha norsk navn, da valpene skal ha norske navn, det klinger ikke så godt med kombinasjon av engelske og norske syns jeg. Jeg ville ha kennelnavnet bak hundens navn, men det passet ikke med det endelige resultatet så det måtte jeg fire på etterhvert, men greit å ha laget seg noen ideer på forhånd.

killja er ikke det. hun er kjøpt og betalt :x:x

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor du vil ha hjelp til å finne kennelnavn... For min del er dette noe personlig og "hemmelig", jeg vil faktisk ikke at folk skal vite hva jeg søker. Vil du ikke at kennelnavnet skal bety noe spesielt for deg, fremfor å få allverdens merkelige forslag? I tillegg er det jo lurt å huske på at folk faktisk kan stjele forslagene du får her...

Jeg har ikke søkt ennå, men har ett kennelnavn jeg virkelig håper at går igjennom når jeg endelig får råd til søknaden. Foreløpig er det vel kun én person som vet om "drømmenavnet" mitt (tror jeg?), men jeg er sikker på at den personen ikke stjeler det eller sender det videre :x

Som Emma sitt kennelnavn, så er mitt oppkalt etter tidligere hunder.

Bobby og Pontiac -> Kennel Bontiac

Kan være noe å tenke på. Jeg synes også kennelnavn skal være litt personlige. Jeg valgte ikke mitt fordi det hørtes så nydelig ut, men fordi det betyr noe for meg:)

Sjekk her om navnet er tatt før du søker.

Ellers vil jeg henge meg på de som sier de ikke skjønner hvorfor du vil ha hjelp til dette? Jeg må ærlig innrømme jeg går og pønsker på kennelnavn (puh, godt å få det ut), men neimen om jeg sier hva jeg tenker på! Aldri i verden! Det er hemmelig, det skal bety noe for meg, og det er så spesielt for meg at jeg aldri ville sagt det til noen som kunne funnet på å stjele det fra meg. Nå er det to personer som vet hva jeg tenker på, den ene er typen (og han skal ikke starte noen kennel uansett), den andre er Fenrisgutten her inne, som jeg stoler 100% på. Det er nesten sånn at jeg tenker shit, nå må jeg skynde meg å søke før det blir tatt!

Hvorfor vil du ikke finne ut av dette helt på egen hånd? Dette er for meg det samme som å finne hundenavn; det er litt hemmelig, veldig personlig, og jeg vil ikke si det til noen før det er 100% klart og sikkert, sånn at ingen skal "stjele" det fra meg og bruke det på egen hund før jeg rekker det. Jeg liker å ha ting litt for meg selv, ha litt spesielle navn, og noe av det verste jeg kan tenke meg er om noen skulle funnet ut hva navnet var, og brukt det selv; enten det gjelder hund eller kennelnavn eller navn på en potensiell fremtidig unge.

Men siden tanker om kennelnavn er så hemmelig og personlig, så er det vel ingen som vil stjele fra en liste på sonen? Da blir det jo hverken personlig eller hemmelig da.... :x Og det er ikke alle som har et überpersonlig kennelnavn heller.... Veit om flere som har kennelnavn som de bare har "slengt på" som et desperat forsøk på å få noe godkjent (der kommer vel navnet Desperado fra om jeg ikke husker feil og.... :x)

Som andre har nevn, så hadde jeg unngått navn som er veldig rasebetinget...

Stedsnavn er jeg litt sånn så om så med. Det kommer jo litt an på hvordan man er knyttet til det stedet. Om det bare er et sted man bor, eller om man har noen annen tilknytning til det (slekstgård eks).

Jeg har ikke noen direkte forslag, fantasien min er litt dårlig der, men mange henter jo enten fra hundenavn, litteratur de liker, etc.

En annen ting er om hvor kennelavnet skal stå, foran eller bak navnet. Ikke alle navn passer like bra foran som bak, eller omvendt. Og med tanke på enkelheten med å søke etter hunder etc, så ville jeg nok ha hatt et foran.

Glad jeg slipper å lete jeg, arver nok bare pappas (med mindre han har låst det til hunderase, OT: går det ann?)

Det finnes mange gode måter å finne på kennelnavn. Og er enig at det bør ha en viss betydning, enten for deg eller oppdrettet ditt. Vårt kennelnavn er Trollstuggus, oppkalt etter hytta vår på fjellet. Hele familien er naturfolk, trollene har fulgt oss siden barndommen, hytta ligger i trollheimen... mange ting som gir navnet betydning.

Så vanskelig å komme med ideer uten å vite så mye mer egentlig

Glad jeg slipper å lete jeg, arver nok bare pappas (med mindre han har låst det til hunderase, OT: går det ann?)

Det finnes mange gode måter å finne på kennelnavn. Og er enig at det bør ha en viss betydning, enten for deg eller oppdrettet ditt. Vårt kennelnavn er Trollstuggus, oppkalt etter hytta vår på fjellet. Hele familien er naturfolk, trollene har fulgt oss siden barndommen, hytta ligger i trollheimen... mange ting som gir navnet betydning.

Så vanskelig å komme med ideer uten å vite så mye mer egentlig

For morroskyld tenker jeg også i ny og ne på hva jeg skulle hatt som kennelnavn om jeg skulle hatt det. Når jeg var liten drømte jeg også om å ha hytta som kennelnavn, men den ble hetende "Juvelen" i stedefor det den egentlig ble døpt. Hytta er en åttekantet hytte med spiss på toppen, altså som en diamant, og alle som kom på besøk kalte den for juvelen, og dermed ble det det. Å kalle brukshunder for "juvelens" er eh, ikke helt min stil;) Selv om jeg også gjerne skulle hatt hyttenavnet. Hytta betyr sinnsykt mye for meg:)

Edit: måtte sjekke, heldigvis er juvelens opptatt! *ler*

Edit2: Koster det 1715kr i året, eller er det bare en engangssum? Ble litt nysgjerrig nå:icon_redface:

Jeg har forstått det sånn at det er en engangssum ja. Pga søkeprosessen med NKK, FCI osv. Det er jo sånt man slipper å gjøre hvert år når det først er godtkjent. Men jeg er ingen vandrende fasit. :icon_redface:

Edit2: Koster det 1715kr i året, eller er det bare en engangssum? Ble litt nysgjerrig nå:icon_redface:

Det er en engangsutgift. :(

Jeg kombinerte stamtavlenavnene til mine to første hunder - River Nova Beware of Blazing Taika og Dha Sunset Boulevard av Vettin.

Guest Dratini

Vanskelig å foreslå navn for andre. Vi tok en del av stamtavlenavnet til vår hanhund, en av grunnene var at han ikke skal brukes i avl men hadde ett ok navn som ikke var registrert hos FCI. Da vi etter at navnet var godkjent, fant ut hva navnet var, ble det også mye enklere å finne navn til valper herfra. Vårt oppdretternavn er en Pokèmon og alle valpene får pokèmon-navn (ja vi er godt voksne men fortsatt barnslige :icon_redface: ).

Vanskelig å hjelpe andre,men..jeg kjeder meg..så jeg klarer vel å engasjere meg med dette littegranne:-)

Kamaki - Kaizer ,Masi , Kilja

eller Maiziki - Masi kaizer kilja (bullshit med ord)

Kaizmaki ,Catkill

Da var det slutt på navnekrøllforslagene...

Over til noe annet...

Great little - siden jeg googler at rasen er flink og smart :-)

Så var det ikke mer å komme på..som flere sier..det er jo du som skal trives med det :-)

Lykke til!

Nei. Du kan ha oppdrett av hvilke raser du vil.

Edit2: Koster det 1715kr i året, eller er det bare en engangssum? Ble litt nysgjerrig nå:lol:

Engangssum ja.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Create New...