Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror dere på DAP?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Huff, nyttårsaften nærmer seg. Har ikke bestemt helt hvordan jeg skal gripe det an ennå. Calmivet + "hi" laget av tøybur og tjukke tepper på badet? Kjøre en lang tur i landlige omgivelser?

Hva tenker dere andre med skuddberørte hunder å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på Stitch også, for det blir jo den første nyttårsaften for han og. Nå skal vi bort og der vi skal er det en annen hund på 6 år som ikke bryr seg i det hele tatt - i tillegg er Stitch veldig begeistra for denne hunden så det kan vel ha en positiv effekt :icon_confused:

Det vil overraske meg stort om han reagerer på raketter, hverken mora hans eller de søsknene hans som har opplevd fyrverkeri har syns at det var en big deal :P

Sånn ang DAP, så er det beroligende, ikke bedøvende. Det har aldri vært ment som bedøvelse, men hormonene som tispa skiller ut når hun ammer valpene sine, gir en beroligende effekt, og de kan få en sånn valpekasse-assosiasjon med den tryggheten det (forhåpentligvis) gir. For de av oss som har ammet selv, så veit vi at det har noe av den samme virkninga..

Det er ment for hunder som er "mildt" urolige, ikke hunder som er redde. Der har det en effekt. Redsel er mer alvorlig, og da holder det ikke med DAP. Det blir omtrent som å få dispril som smertelindrende ved en operasjon, dispril er smertestillende, men det holder ikke mot "ordentlig" smerte, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde DAP når jeg hadde Mikey for å se om det kunne roe ned stresset han hadde inne. Der og da så det faktisk ut til å fungere flott! Men når jeg tenker på det i ettertid får jeg litt samme tankene som PsychoLynx snakker om. Var det DAP'n eller var det treningen vi startet med samtidig som viste bedring? :icon_confused:

Det 2ne skriver gir veldig mening. Jeg tror DAP blir for "lite" for en hund som virkelig er redd på nyttårsaften.

Jaily får også sin første nyttårsaften nå. Hun har vært i nærheten når andre hunder har trent på fellesdekk m skudd o.l., men knøtt har egentlig ikke latt seg affisere nevneverdig av lyden av skudd. Det eneste jeg har "planlagt" for nyttårsaften er derfor at hun ikke skal være alene og skal ha fått godt med tur og sånt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere andre med skuddberørte hunder å gjøre?

Hytta på fjellet ble bestilt i August... Dette blir 3.året (og garantert ikke siste) vi feirer nyttårsaften der. Det er raketter der også, men i mye mindre grad enn i sentrum her hjemme.

Så mens vi er ute for å se på rakettene, kommer jeg til å plassere Bridie inne, med tv'n på og en okse*** i kjeften :) Da regner jeg med at dagen er reddet for henne.

I fjor hadde jeg henne med meg ut for å teste. Det gikk bra så lenge hu fortsatt hadde masse godbiter på bakken rundt seg, men klokka 12 ble det for mye. Da sa hu pent i fra at hu ville INN i hytta, og vi la oss i senga begge to og venta på at de andre som var med sku komme inn de også.

Men ja. nå er ikke Bridie panisk heller da. Bare "skeptisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rare lille hund var redd kaninene vi hadde det første året vi hadde hunden, siden ga vi dem bort... men saken er hvertfall at han var kjemperedd, krøp og peste og ville ikke være i nærheten av der kaninene var i det hele tatt. Kaninene var innekaniner. Da prøvde vi DAP i kontakten og redselen til hunden min ble betraktelig dempet, han hadde ett mye greiere liv sammen med kaninene den siste tiden vi hadde dem... Så tror nok det har effekt, men nå hadde han ikke panikk-redsel da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner det seg å gi hunden beroligende på dens første nyttårsaften for å forebygge redsel? Jeg har selv hatt hund som var så livredd at han lå bare å skalv, og måtte få beroligende medikamenter på nyttårsaften. Jeg vil ikke at Dina skal bli så redd, jeg tror kanskje hun kommer til å bli det. Kanskje det er best å være føre vár enn å vente til hunden faktisk blir livredd?

Jeg vet ikke. Men du kan iværtfall spille "rakett-cd" :)

Huff, nyttårsaften nærmer seg. Har ikke bestemt helt hvordan jeg skal gripe det an ennå. Calmivet + "hi" laget av tøybur og tjukke tepper på badet? Kjøre en lang tur i landlige omgivelser?

Hva tenker dere andre med skuddberørte hunder å gjøre?

Mamma er alltid på hytta, ikke noe særlig raketter der :) Men vi har jo ikke erfart om hundene våre er redde for raketter siden de alltid er der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Men du kan iværtfall spille "rakett-cd" :)

Men husk å ikke overdrive.. Har hørt om folk som har hatt hunder som ikke har vært HELT gale ang smell (stått på k test osv), men at eier skal sørge for at hunden også er vandt med lyd av fyrverkeri. Satt på cd og reist fra hunden.. KOmmet hjem til en livredd en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk å ikke overdrive.. Har hørt om folk som har hatt hunder som ikke har vært HELT gale ang smell (stått på k test osv), men at eier skal sørge for at hunden også er vandt med lyd av fyrverkeri. Satt på cd og reist fra hunden.. KOmmet hjem til en livredd en.

Ja, pointet med sånne CD'er er vel å være der å oppføre seg normalt.. sånn at hunden bare tror det er helt naturlig.

Jeg er glad babisen min skal på hytta den dagen, hun er jo redd for bjeffing bare.. så får vi ta det litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk å ikke overdrive.. Har hørt om folk som har hatt hunder som ikke har vært HELT gale ang smell (stått på k test osv), men at eier skal sørge for at hunden også er vandt med lyd av fyrverkeri. Satt på cd og reist fra hunden.. KOmmet hjem til en livredd en.

Jeg mente å spille f.eks. i bilen mens man kjører (krever jo at hunden er rolig i bilen). Begynne med veldig lavt, også bygge litt om gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
    • Straks 5 måneder gammel nå ☺️ Skal få tatt nytt oppstillingsbilde, veid og målt han en dag.  Jeg tror jeg kan si han er husren nå! 🎉 Flere uker har gått uten uhell. Når vi har vært på besøk hos andre passer jeg litt ekstra på, da han ikke er kjent der og kanskje mer gira. Men på besøk hos en venninne ga han faktisk beskjed om at han måtte ut å tisse ved å skrape på døren 😁 På hytten til svigers er vi ute nesten hele dagen, så der passer jeg ikke særlig på han, og han har heller ikke hatt uhell der heller ☺️ Han er en veldig enkel og grei valp. Han biter svært sjeldent på ting han ikke skal bite på, han biter lite på oss selv om han er midt i tannfelling.  Litt vilter av og til da han er veldig glad i folk og vil hoppe, sleike, osv 😂 Men det kommer vel etterhvert.    Treningen går litt saktere om dagen. Vi trener på ting som tar litt tid å få inn; utgangsstilling, både på høyre og venstre side slik at vi kan bruke det i rally-lydighet. Og vi trener på bli. Sistnevnte føles ut som en evighetsøvelse 😂 Man kan jo trene på en lang fellesdekk/fellessitt, eller man kan trene kortere med rare forstyrrelser, man kan trene i nye miljøer. Man blir liksom aldri ferdig med å trene bli 😂 Også trener vi på litt feltsøk og dermed avlevering av gjenstander/starten på apporttrening.      I oktober er vi påmeldt vårt neste kurs! Da skal vi gå agility newbie, hvor vi skal lære forskjellige grunnferdigheter som er lurt å kunne til den fremtidige agilitykarrieren. Det gleder jeg meg veldig til 😁
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...