Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror dere på DAP?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Huff, nyttårsaften nærmer seg. Har ikke bestemt helt hvordan jeg skal gripe det an ennå. Calmivet + "hi" laget av tøybur og tjukke tepper på badet? Kjøre en lang tur i landlige omgivelser?

Hva tenker dere andre med skuddberørte hunder å gjøre?

Skrevet
Er spent på Stitch også, for det blir jo den første nyttårsaften for han og. Nå skal vi bort og der vi skal er det en annen hund på 6 år som ikke bryr seg i det hele tatt - i tillegg er Stitch veldig begeistra for denne hunden så det kan vel ha en positiv effekt :icon_confused:

Det vil overraske meg stort om han reagerer på raketter, hverken mora hans eller de søsknene hans som har opplevd fyrverkeri har syns at det var en big deal :P

Sånn ang DAP, så er det beroligende, ikke bedøvende. Det har aldri vært ment som bedøvelse, men hormonene som tispa skiller ut når hun ammer valpene sine, gir en beroligende effekt, og de kan få en sånn valpekasse-assosiasjon med den tryggheten det (forhåpentligvis) gir. For de av oss som har ammet selv, så veit vi at det har noe av den samme virkninga..

Det er ment for hunder som er "mildt" urolige, ikke hunder som er redde. Der har det en effekt. Redsel er mer alvorlig, og da holder det ikke med DAP. Det blir omtrent som å få dispril som smertelindrende ved en operasjon, dispril er smertestillende, men det holder ikke mot "ordentlig" smerte, liksom.

Skrevet

Prøvde DAP når jeg hadde Mikey for å se om det kunne roe ned stresset han hadde inne. Der og da så det faktisk ut til å fungere flott! Men når jeg tenker på det i ettertid får jeg litt samme tankene som PsychoLynx snakker om. Var det DAP'n eller var det treningen vi startet med samtidig som viste bedring? :icon_confused:

Det 2ne skriver gir veldig mening. Jeg tror DAP blir for "lite" for en hund som virkelig er redd på nyttårsaften.

Jaily får også sin første nyttårsaften nå. Hun har vært i nærheten når andre hunder har trent på fellesdekk m skudd o.l., men knøtt har egentlig ikke latt seg affisere nevneverdig av lyden av skudd. Det eneste jeg har "planlagt" for nyttårsaften er derfor at hun ikke skal være alene og skal ha fått godt med tur og sånt på forhånd.

Skrevet

Hytta på fjellet ble bestilt i August... Dette blir 3.året (og garantert ikke siste) vi feirer nyttårsaften der. Det er raketter der også, men i mye mindre grad enn i sentrum her hjemme.

Så mens vi er ute for å se på rakettene, kommer jeg til å plassere Bridie inne, med tv'n på og en okse*** i kjeften :) Da regner jeg med at dagen er reddet for henne.

I fjor hadde jeg henne med meg ut for å teste. Det gikk bra så lenge hu fortsatt hadde masse godbiter på bakken rundt seg, men klokka 12 ble det for mye. Da sa hu pent i fra at hu ville INN i hytta, og vi la oss i senga begge to og venta på at de andre som var med sku komme inn de også.

Men ja. nå er ikke Bridie panisk heller da. Bare "skeptisk".

Skrevet

ser at noen nevner noen andre middler de har prøvt. Hva er disse midlene? når gir du disse?(på morgene, ettermiddagen? hvor lenge varer de? hva er virkningen?

Skrevet

Min rare lille hund var redd kaninene vi hadde det første året vi hadde hunden, siden ga vi dem bort... men saken er hvertfall at han var kjemperedd, krøp og peste og ville ikke være i nærheten av der kaninene var i det hele tatt. Kaninene var innekaniner. Da prøvde vi DAP i kontakten og redselen til hunden min ble betraktelig dempet, han hadde ett mye greiere liv sammen med kaninene den siste tiden vi hadde dem... Så tror nok det har effekt, men nå hadde han ikke panikk-redsel da...

Skrevet
Lønner det seg å gi hunden beroligende på dens første nyttårsaften for å forebygge redsel? Jeg har selv hatt hund som var så livredd at han lå bare å skalv, og måtte få beroligende medikamenter på nyttårsaften. Jeg vil ikke at Dina skal bli så redd, jeg tror kanskje hun kommer til å bli det. Kanskje det er best å være føre vár enn å vente til hunden faktisk blir livredd?

Jeg vet ikke. Men du kan iværtfall spille "rakett-cd" :)

Huff, nyttårsaften nærmer seg. Har ikke bestemt helt hvordan jeg skal gripe det an ennå. Calmivet + "hi" laget av tøybur og tjukke tepper på badet? Kjøre en lang tur i landlige omgivelser?

Mamma er alltid på hytta, ikke noe særlig raketter der :) Men vi har jo ikke erfart om hundene våre er redde for raketter siden de alltid er der :D

Skrevet
Jeg vet ikke. Men du kan iværtfall spille "rakett-cd" :)

Men husk å ikke overdrive.. Har hørt om folk som har hatt hunder som ikke har vært HELT gale ang smell (stått på k test osv), men at eier skal sørge for at hunden også er vandt med lyd av fyrverkeri. Satt på cd og reist fra hunden.. KOmmet hjem til en livredd en.

Skrevet
Men husk å ikke overdrive.. Har hørt om folk som har hatt hunder som ikke har vært HELT gale ang smell (stått på k test osv), men at eier skal sørge for at hunden også er vandt med lyd av fyrverkeri. Satt på cd og reist fra hunden.. KOmmet hjem til en livredd en.

Ja, pointet med sånne CD'er er vel å være der å oppføre seg normalt.. sånn at hunden bare tror det er helt naturlig.

Jeg er glad babisen min skal på hytta den dagen, hun er jo redd for bjeffing bare.. så får vi ta det litt etter litt.

Skrevet

Jeg mente å spille f.eks. i bilen mens man kjører (krever jo at hunden er rolig i bilen). Begynne med veldig lavt, også bygge litt om gangen :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...