Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten utstilling


Klementin

Recommended Posts

I fjor var jeg på utstilling på Nordkisa (Jessheim). Det var en liten utstilling med få hunder, og det var skikkelig moro synes jeg. Jeg har sett litt etter flere sånne små utstillinger, men finner ingen fremover. Noen som vet om noen av den typen? (sånn som oppdrettere og sånn ikke gidder å reise på). hehe :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på. Det som gjelder for min rase, kan være annerledes for din.

Det er for eksempel ikke alltid så mange som stiller i Bergen i min rase, mens i andre raser er det alltid mange der - fordi det er aktive oppdrettere i byen.

Jeg har en hypotese, men den kan selvfølgelig slå feil, om at det blir få hunder på Eidsvoll hundeklubbs utstilling 24. mai. Dels fordi det er en ny utstilling, så den er ikke i systemet for oss som drar på faste utstillinger og ikke sjekker terminlista så nøye. Og dels fordi den er helga før pinse, og i pinsa har veldig mange klubber sine spesialer. Ikke alle orker to helger på rad, og de velger da spesialen.

Haha, men nå får jeg sikkert halve doggis til å dra til Eidsvoll fordi de tror det blir liten konkurranse! ;)

Du kan også finne helger, særlig i juni, hvor det er flere utstillinger samme helg på Østlandsområdet. Da vil det naturligvis bli en viss spredning av utstillerne.

Men skal du unngå de store oppdretterne, kan du i hvert fall luke ut rasespesialer og NKK-utstillinger.

Jeg var på utstilling i Årnes/Vålerbanen i fjor, og der var det i hvert fall veldig få av min rase, men om det var liten utstilling som sådan husker jeg ikke.

Du kan også samkjøre terminlista med den i Sverige og Danmark. De helgene det er store utstillinger i utlandet, forsvinner gjerne de største dit framfor å dra på småutstillingene i Norge.

Men alt avhenger jo av dommere. "Feil" dommer på NKK-utstilling kan gi få påmeldte der, og en bra dommer på en liten utstilling kan gi påmeldingsrekorder for din rase.

Jeg tror kanskje ikke jeg har svart deg? Jaja, bable kan jeg... ;)

Edit: Jeg har sett på 2009 under ett, så at du mente framover. Og du mener for å stille?

I fjor var det rekordlave påmeldingstall på dobbeltutstillingen i Letohallen første helga i januar, men den var også flyttet fra et annet tidspunkt, så mange glemte nok å registrere utstillingen. Så vi håper på flere påmeldte neste år.

14. februar i Letohallen (boxerklubben) er heller ikke alltid så stor - dobbeltutstillinger trekker flere utstillere enn enkeltutstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvollutstillingen en ny utstilling, du liksom... Den har bare vært på ferie i noen år - det var en av de virkelig mest kjente nasjonale sommerutstillingene på hele 80-tallet, muligens også 90-tallet..

JEG tror t.s. mener sånn skue, uoffisiellt stevne - siden det skal være sånn som "oppdrettere og sånn ikke gidder å reise på".

DE er værre å finne - disse må man se etter i dagspressen, da de ikke er å finne på terminlisten til NKK.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var eidsvolls sin jeg stilte på i fjor :-D Koooselig utstilling.

jeg stiller jo golden, og det er så håpløst! For det er jo aldri golden på små-utstillinger... Er lei av stoore utstillinger og rase-spesialer. Letohallen er vel heller ikke golden? Kanskje jeg skal melde på min kuhasede portis? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvollutstillingen en ny utstilling, du liksom... Den har bare vært på ferie i noen år - det var en av de virkelig mest kjente nasjonale sommerutstillingene på hele 80-tallet, muligens også 90-tallet..

JEG tror t.s. mener sånn skue, uoffisiellt stevne - siden det skal være sånn som "oppdrettere og sånn ikke gidder å reise på".

DE er værre å finne - disse må man se etter i dagspressen, da de ikke er å finne på terminlisten til NKK.

Susanne

Er litt moro om det er offisielt egentlig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvollutstillingen en ny utstilling, du liksom... Den har bare vært på ferie i noen år - det var en av de virkelig mest kjente nasjonale sommerutstillingene på hele 80-tallet, muligens også 90-tallet..

JEG tror t.s. mener sånn skue, uoffisiellt stevne - siden det skal være sånn som "oppdrettere og sånn ikke gidder å reise på".

DE er værre å finne - disse må man se etter i dagspressen, da de ikke er å finne på terminlisten til NKK.

Susanne

Joda, jeg også husker Eidsvollutstillingen. Men sist vi stilte der var i 1997, og det har kommet en del nye utstillere etter det. Og for oss som har en del faste utstillinger vi drar på, kan det tenkes at en 11 år gammel comeback ikke fanges opp av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stille Chess på liten utstilling til sommeren i alle fall - bare for å se hvordan hun har utviklet seg det siste året. Så jeg skal holde øynene åpne for deg og, "klementin" :icon_confused:

Figgjo-utstillinger er jo koselige, da. Det er jo bare 10 min fra Crystal - god grunn til å ta en tur bort dit. Men alle Rogalands-oppdretterne er vel sikkert på de utstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stille Chess på liten utstilling til sommeren i alle fall - bare for å se hvordan hun har utviklet seg det siste året. Så jeg skal holde øynene åpne for deg og, "klementin" :x

Figgjo-utstillinger er jo koselige, da. Det er jo bare 10 min fra Crystal - god grunn til å ta en tur bort dit. Men alle Rogalands-oppdretterne er vel sikkert på de utstillingene.

Ja si fra! Men jeg kommer ikke til å stille Nemi jeg altså. Prøvde å stille henne opp i går bare for å se... Og dersom jeg får plassert bakbeina sånn nogenlunde sånn de skal stå, så blir hun helt A-stilt og faller nesten omkull. Stakkar :x I tillegg til dårlige vinkler er hun trang bak, kuhaset og har litt sånn "chaplin-labber" foran og bak. Altså de peker utover, og det går liksom ikke an å få vridd de helt i riktig stilling. I tillegg til dette så foretrekker hun å løpe i passgang :x så tror jeg dropper det. Hun må liksom ha bakbeina godt innunder seg for å kunne være rett foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var jeg på utstilling på Nordkisa (Jessheim). Det var en liten utstilling med få hunder, og det var skikkelig moro synes jeg. Jeg har sett litt etter flere sånne små utstillinger, men finner ingen fremover. Noen som vet om noen av den typen? (sånn som oppdrettere og sånn ikke gidder å reise på). hehe :blush:

Har ikke hørt om mange slike utstillinger hvor en også kan stille voksne hunder. Men det finnes mange slike små med valpeshow. Det er tre slike valpeshow annonsert i nyeste Hundesport, Tønsberg, Follo og Vinstra.

Hender jo også at raseklubbene har små uoffisielle "ustillinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min rase finnes det få "små" utstillinger. Selvfølgelig kan jeg velge å reise nordover, der er det en GOD del færre påmeldte, mens her nede har jeg egentlig bare valget mellom NKK, "spesialer" og andre relativt store hundeklubbutstillinger (Moss, Kongsberg osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...