Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av valp/hund....


Linda Kristin

Recommended Posts

Jeg går tur hver eneste dag med min lille JRT. På disse turene møter jeg mange andre med hunder og forskjellige eierer. Det som treffer meg og som jeg undrer meg over stadig er hvor mange som tilsynelatende ikke takler eller greier å håndtere hunden sin. Har til dags dato møtt:

1. Gammelt par med en 8 mnder reisenschnauzer som nesten dro paret overende da den møtte oss.

2. To jenter, ca 10 år, hvorav den ene gikk med en voksen golden retriver hann som nesten bokstavlig dro jenta bortover og satte kursen mot Cesar.

3. Ei jente med en mix, lignet lab/husky, som nesten falt overende da hunden bykset til og skulle over til oss

4. En gutt med to staffer som hadde hundene omtrent oppunder sin egen hake fordi de peset, boffet og skulle over til oss.

5. En gammel dame på krykker hvor hennes lille hund nesten dro henne overende.

6. Ei dame med en labrador som måtte dra hunden etter seg for siden å gå bak den for å dytte den fremover.

Dette er bare noen av eksemplene jeg har møtt og det er veldig viktig at dere skjønner at jeg overhode IKKE snakker om hundenes oppførsel oppi dette, men heller eierenes. Det er selvfølgelig mange grunner til at folk kommer i den situasjonen som jeg har beskrevet over, men jeg lurer fremdeles på hvorfor noen velger hunder de ikke kan håntere.

Hva tenker dere om saken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Jeg blir også nesten dratt over ende når vi møter andre hunder. :blush:

Men jobber med saken da.

Ellers synes jeg det virker som om folk stort sett har god kontroll på hundene sine jeg, er veldig sjeldent jeg møter noen jeg reagerer på. Og det med at hundene drar for å komme bort til andre hunder er jo ikke ønskelig, men ganske så vanlig, synes ikke det er så veldig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også nesten dratt over ende når vi møter andre hunder. :blush:

Men jobber med saken da.

Ellers synes jeg det virker som om folk stort sett har god kontroll på hundene sine jeg, er veldig sjeldent jeg møter noen jeg reagerer på. Og det med at hundene drar for å komme bort til andre hunder er jo ikke ønskelig, men ganske så vanlig, synes ikke det er så veldig alvorlig.

Må si meg enig her, de fleste jeg møter ser ut til å ha kontroll. Og det er vel ikke noen uvanlig ting at hunder er veldig ivrige når de ser andre hunder :-p

De eneste jeg kan huske å ha reagert på er når jeg ser barn med hund, og da spesielt hunder som barna på ingen måte har kontroll på. En uting at foreldre sender barna ut på tur da synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ha en uheldig dag og miste "kontrollen" over hunden sin. Det eldre paret passer kanskje Riesenen, og derav ikke har full kontroll? Om de eier den, så synd for dem OG hunden. Barn med større hunder (over ca 15 kg) er en uting, da de ikke kan lese alle situasjoner/andre hunder, og har verken verbal eller fysisk kontroll over hunden. Har èn gang møtt to pier på ca 8 som gikk med en eldre Afgahner, en hann som var hannhundsgretten, og min Amstaff er delvis fryktaggresiv, delvis hannhundsgretten. Det var jo nødt til å gå galt for piene, de havnet på snørra etter Afgahneren, men jeg klarte heldigvis å komme mellom hundene. Jeg bandt min i treet som var nærmest der vi sto, og fulgte piene hjem, med neseblod og oppskrapte knær og albuer. Foreldrenes forsvar var at piene ville så gjerne, og de måtte jo lære en gang... Jepp, de lærte at det var skummelt å gå tur med hund, de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser gutter i 18-20 års alderen med digre rottiser og uten kontroll på disse, da begynner jeg å få litt fordommer. Sorry, men sånn er jeg. Jeg begynner å tenke på at disse guttene burde hatt en mindre og "lettere" rase på mange måter. Grunnen til at sånne gutter skaffer seg "farlige" hunder, er vel at de selv mangler selvtillig eller noe sånt. Lurer på hva som skjer med slike hunder etterhvert? Uerfaren eier som bygger opp det farlige rundt disse hundene ved å gå med naglehalsbånd og tykk kjettinglenke som er en halvmeter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Når jeg ser gutter i 18-20 års alderen med digre rottiser og uten kontroll på disse, da begynner jeg å få litt fordommer. Sorry, men sånn er jeg. Jeg begynner å tenke på at disse guttene burde hatt en mindre og "lettere" rase på mange måter. Grunnen til at sånne gutter skaffer seg "farlige" hunder, er vel at de selv mangler selvtillig eller noe sånt. Lurer på hva som skjer med slike hunder etterhvert? Uerfaren eier som bygger opp det farlige rundt disse hundene ved å gå med naglehalsbånd og tykk kjettinglenke som er en halvmeter...

,,,, og du ser mange av dem eller?

Jeg forundres stadig over alle rare plasser folk bor jeg.

Jeg har hatt hund siden jeg flyttet hjemmefra, og har siden den gang bodd fem forskjellige steder - i to forskjellige fylker - i tillegg har jeg feriert på andre steder. Og det som slår meg er at jeg treffer forbausende få "galninger" som ikke har kontroll på hundene sine eller unge jyplinger med digre agressive beist. Faktum er at jeg treffer svært mange med hund når jeg går tur - men skjelden noen som er helt på bærtur for å si det sånn.

Selvsagt har jeg møtt en og annen som har vært ute av kontroll - men ikke nok til at jeg kan stigmatisere en hel gruppe. Av de jeg møter nå til dags er det kun 1 - EN - som er litt ute kjøre og den hunden er til alt overmål onkelen til lille Lilli faktisk - ja, også har man en schæfer som eieren tydeligvis selv tror er fullstendig nuts da *ler* - de jobber veldig med prevantive midler når de er ute på tur, løpe inn i hagen til folk, surre seg rundt lyktestolper osv. Schæferen ser hyggelig nok ut den altså - men det er mulig den er en jævel inni seg eller noe. Utover det så treffer jeg på hver tur en mellom 8 og 12 hunder - og det er aldri noen "galninger"

Så hvor bor dere som stadig treffer gale mennesker med gale hunder, og unge jyplinger med muskelhunder osv. Jeg veit i alle fall hvor de IKKE bor. Og når jeg tenker etter så kjenner jeg folk på andre plasser som heller aldri rapporterer om slik galskap. Hvor bor dere hen folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om å klassifisere disse som en gruppe, men når jeg går tur med cesar og møter folk som har hunder som drar de bortover veien mot oss tenker jeg selvfølgelig over det. Og jeg syntes det ikke er riktig. Hva skjer den dagen hunden drar eieren overende?? Og tar en annen hund??

En annen ting er jo dette med båndtrening. Skal man ikke lære hunden sin å gå pent i bånd?? Hvis dette er gjort som valp burde da ikke en advarsel fra eier holde ? Burde da ikke hunden gå pent og ikke dra eier omtrent overende??

Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg påstår.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er ikke snakk om å klassifisere disse som en gruppe, men når jeg går tur med cesar og møter folk som har hunder som drar de bortover veien mot oss tenker jeg selvfølgelig over det. Og jeg syntes det ikke er riktig. Hva skjer den dagen hunden drar eieren overende?? Og tar en annen hund??

En annen ting er jo dette med båndtrening. Skal man ikke lære hunden sin å gå pent i bånd?? Hvis dette er gjort som valp burde da ikke en advarsel fra eier holde ? Burde da ikke hunden gå pent og ikke dra eier omtrent overende??

Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg påstår.

;)

Har du tenkt på at eierne kanskje ikke synes det er ett problem?

Jeg møter innimellom folk (uten hund) som synes det er ett problem at mine hunder hopper - for folk vil gjerne hilse, men de velger å avstå fordi jeg sier de hopper. Da sier folk "det er jo en uting du må lære de å slutte med" - men hvorfor skal jeg det? Jeg synes hopping er helt uproblematisk - og de plager heller ikke andre (fordi jeg forhindrer det) - så hvorfor skal jeg gjøre noe med noe som ikke er ett problem for meg?

Jeg antar at din lille hund går vakkert ved din side i slakt bånd uten å se på de andre hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på at eierne kanskje ikke synes det er ett problem?

Jeg møter innimellom folk (uten hund) som synes det er ett problem at mine hunder hopper - for folk vil gjerne hilse, men de velger å avstå fordi jeg sier de hopper. Da sier folk "det er jo en uting du må lære de å slutte med" - men hvorfor skal jeg det? Jeg synes hopping er helt uproblematisk - og de plager heller ikke andre (fordi jeg forhindrer det) - så hvorfor skal jeg gjøre noe med noe som ikke er ett problem for meg?

Jeg antar at din lille hund går vakkert ved din side i slakt bånd uten å se på de andre hundene?

Da antar du egentlig ganske riktig. Han ser andre hunder og kan ville hilse på andre hunder da dette er ganske naturlig for en valp, men hvis jeg ber han om å sitte i ro eller gå pent så gjør han det.

Som du sier kan det jo hende at eieren ikke syntes det er et problem, men hvem liker å bli dratt etter hunden sin??

Og når det kommer til hopping så syntes faktisk jeg også at dette er en uting og jeg er i prosessen med å lære Cesar at hopping når man treffer andre ikke er tillatt.

For å være ærlig trodde jeg at det var normalt å lære hunden sin litt manerer. Slikt som at hopping på andre, biting ikke er ok og at det å gå pent i bånd, lydighet o.l. er ting som er ok. ;)

Hvorfor vil man ha en hund som drar en overende hver gang man møter andre og som hopper på venner og bekjente når man møtes? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser gutter i 18-20 års alderen med digre rottiser og uten kontroll på disse, da begynner jeg å få litt fordommer. Sorry, men sånn er jeg. Jeg begynner å tenke på at disse guttene burde hatt en mindre og "lettere" rase på mange måter. Grunnen til at sånne gutter skaffer seg "farlige" hunder, er vel at de selv mangler selvtillig eller noe sånt. Lurer på hva som skjer med slike hunder etterhvert? Uerfaren eier som bygger opp det farlige rundt disse hundene ved å gå med naglehalsbånd og tykk kjettinglenke som er en halvmeter...

Jeg er 22 og har Rottis. Men riktig nok kontroll på bikkja. Å er det mener med lettere rase? Jeg har aldri hatt en så lett rase som rottweileren. Den krever riktig nok mye, men er utrolig enkel og lærevillig. Aussien jeg har her også er mye staere og tar lengre tid og lære ting enn det jeg gjorde med rottisen.

Og nei, jeg mangler heller ikke selvtillit, og nei jeg vil heller ikke si at rottisen er noe farligere enn andre hunder! Grunnen til at jeg skaffet min er det at jeg alltid har hatt rottweiler som favoritthund fra jeg var liten. Kjettinglenke er riktig nok blitt en "stil" på store/kraftige hunder.

Det var fra min side. Men ja, har vært borti at folk skaffer seg tøffe bikkjer fordi det er kult, men ikke dra alle under en kam. Jeg vet ikke om du har noe erfaring med rasen fra før, men og få fordommer for en hund etter hvilken rase det er før man i det hele tatt vet noe om den er jeg lei. Det er nok av folk som ikke har peiling på hva de prater på men sprer budskapet videre etter hva som er sagt, hørt eller framstilt i media.

Belgerpia: Jeg bor på landet.. på en gård med masse forskjellige dyr og hunder. Kan hende det at folk mener jeg er liten ***** med en drapsmaskin i bånd.. Hvem vet, jeg har ikke hørt noe enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

,,,, og du ser mange av dem eller?

Så hvor bor dere som stadig treffer gale mennesker med gale hunder, og unge jyplinger med muskelhunder osv. Jeg veit i alle fall hvor de IKKE bor. Og når jeg tenker etter så kjenner jeg folk på andre plasser som heller aldri rapporterer om slik galskap. Hvor bor dere hen folkens.

Jeg har sett mange slike. Men jeg har sett flere med rottiser som har kontroll! Så jeg tar ikke alle under en kam... Dette var bare et av eksemplene på folk som kjøper seg hunder som virker som en feil rase.

Si motsatt da, at unge jenter kjøper bittesmå hunder. Og behandler dem som babyer. Når hunden blir et glefsende, lite beist så forstår de ikke hvorfor hunden er blitt sånn. For de har hvertfall ikke behandlet hunden dårlig...

De som sier at rottweiler er en lett rase, er folk som gjerne har satt seg inn i hva en rottis krever i utgangspunktet. Og hvis dere rottis eiere føler dere truffet, så kanskje det er fordi dere ikke har helt kontroll likevel? ;)

En lettere rase kan være en bichon frise (eller hvordan det nå staves) eller en lahsa apso...? Bare sånn for å foreslå noen som ikke har vakt og gjeterinnstink som en rottweiler skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange slike. Men jeg har sett flere med rottiser som har kontroll! Så jeg tar ikke alle under en kam... Dette var bare et av eksemplene på folk som kjøper seg hunder som virker som en feil rase.

Si motsatt da, at unge jenter kjøper bittesmå hunder. Og behandler dem som babyer. Når hunden blir et glefsende, lite beist så forstår de ikke hvorfor hunden er blitt sånn. For de har hvertfall ikke behandlet hunden dårlig...

De som sier at rottweiler er en lett rase, er folk som gjerne har satt seg inn i hva en rottis krever i utgangspunktet. Og hvis dere rottis eiere føler dere truffet, så kanskje det er fordi dere ikke har helt kontroll likevel? ;)

En lettere rase kan være en bichon frise (eller hvordan det nå staves) eller en lahsa apso...? Bare sånn for å foreslå noen som ikke har vakt og gjeterinnstink som en rottweiler skal ha.

Hvorfor skal hunden bli til et glefsende beist, bare fordi den får på seg klær, og blir båret litt vel mye? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syntes det ikke er riktig. Hva skjer den dagen hunden drar eieren overende?? Og tar en annen hund??

:P

Det er slett ikke alle hunder som drar eierne sine mot en hund som vil TA hunden, de vil kanskje bare hilse og leke? Mange blir verbale i protest mot å bli holdt igjen av eier, ikke fordi de er sinte. (Høres kanskje ironisk ut at jeg sier dette etter min episode med Afgahneren, men det er like fullt en sannhet)

Da antar du egentlig ganske riktig. Han ser andre hunder og kan ville hilse på andre hunder da dette er ganske naturlig for en valp, men hvis jeg ber han om å sitte i ro eller gå pent så gjør han det.

*klippe*

For å være ærlig trodde jeg at det var normalt å lære hunden sin litt manerer. Slikt som at hopping på andre, biting ikke er ok og at det å gå pent i bånd, lydighet o.l. er ting som er ok. ;)

Hvorfor vil man ha en hund som drar en overende hver gang man møter andre og som hopper på venner og bekjente når man møtes? ;)

Du har en herlig liten lydig valp, vær glad for det. Men han KAN også bli en hoppende og draende pøbel når han kommer trassalder/tenårene, begge gangene. Kanskje noen av de du har møtt hadde like lydige valper, men at de gjennomgår tenåringsfasene og sliter litt? Valpis var en drøm inntil en måned siden, hun vek i bue rundt folk og hunder, og så alltid på meg for å sjekke om vi skulle hilse eller ei. Nå kan hun dra litt/gå mot enkelte hunder fordi hun ønsker å hilse, og det hender at hun må få kommando to ganger før hun lytter. Kan bli verre ettersom hun vokser til, kan bli bedre. Og enkelte ganger kan det nok SE ut som om jeg ikke har kontroll over mine to når begge er i kobbel, men tro meg, jeg har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Da antar du egentlig ganske riktig. Han ser andre hunder og kan ville hilse på andre hunder da dette er ganske naturlig for en valp, men hvis jeg ber han om å sitte i ro eller gå pent så gjør han det.

Den er valp enda sier bare jeg.............

Som du sier kan det jo hende at eieren ikke syntes det er et problem, men hvem liker å bli dratt etter hunden sin??

Og når det kommer til hopping så syntes faktisk jeg også at dette er en uting og jeg er i prosessen med å lære Cesar at hopping når man treffer andre ikke er tillatt.

Ja - da er hopping ett problem for deg - for meg er det ikke det, fordi jeg ikke synes det er nødvendig at bikkjene mine hilser på alle vi møter når vi er på tur så ser jeg ikke noe poeng av å lage en big deal av at de hopper - da sier jeg heller som det er om jeg møter folk som vil hilse så får folk ta avgjørelsen selv. For meg er det uproblematisk at de hopper, jeg har som regel klær som tåler det på meg - og har jeg ikke det så herjer jeg ikke med bikkjene enkelt og greit.

For å være ærlig trodde jeg at det var normalt å lære hunden sin litt manerer. Slikt som at hopping på andre, biting ikke er ok og at det å gå pent i bånd, lydighet o.l. er ting som er ok. ;)

Igjen er vi tilbake på hva DU mener er en veloppdragen og lydig hund, det er ikke sikkert at andre har samme oppfatning.

Mine hunder er relativt lydige de, og så lenge jeg kan ha bikkjene mine løs rundt folk og dyr uten at de plager noen så anser jeg dem som lydige og veloppdragne - at de da hopper opp på folk som tar kontakt er for meg ikke noe problem så lenge jeg kan holde de vekk fra folk som ikke ønsker den slags oppmerksomhet.

(nå er de ikke 100% enda *ler* - men vi jobber med saken og jeg er rimelig sikker på at disse også vokser opp til å bli dannede, veloppdragne hunder - akkurat slik JEG ønsker at de skal være.

Hvorfor vil man ha en hund som drar en overende hver gang man møter andre og som hopper på venner og bekjente når man møtes? ;)

Kanskje man ikke møter så mange at det er ett problem........ Og hva om dette er den eneste utingen hunden har? Tenk om den ellers er verdens greieste på alle måter. At DU synes det er problematisk er DIN greie - andre har kanskje ikke samme oppfatning.

Folk må gjerne mene at mine hunder er uoppdragne - men det er DERES problem og ikke MITT om du skjønner greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur hver eneste dag med min lille JRT. På disse turene møter jeg mange andre med hunder og forskjellige eierer. Det som treffer meg og som jeg undrer meg over stadig er hvor mange som tilsynelatende ikke takler eller greier å håndtere hunden sin. Har til dags dato møtt:

1. Gammelt par med en 8 mnder reisenschnauzer som nesten dro paret overende da den møtte oss.

2. To jenter, ca 10 år, hvorav den ene gikk med en voksen golden retriver hann som nesten bokstavlig dro jenta bortover og satte kursen mot Cesar.

3. Ei jente med en mix, lignet lab/husky, som nesten falt overende da hunden bykset til og skulle over til oss

4. En gutt med to staffer som hadde hundene omtrent oppunder sin egen hake fordi de peset, boffet og skulle over til oss.

5. En gammel dame på krykker hvor hennes lille hund nesten dro henne overende.

6. Ei dame med en labrador som måtte dra hunden etter seg for siden å gå bak den for å dytte den fremover.

Dette er bare noen av eksemplene jeg har møtt og det er veldig viktig at dere skjønner at jeg overhode IKKE snakker om hundenes oppførsel oppi dette, men heller eierenes. Det er selvfølgelig mange grunner til at folk kommer i den situasjonen som jeg har beskrevet over, men jeg lurer fremdeles på hvorfor noen velger hunder de ikke kan håntere.

Hva tenker dere om saken??

Jeg tenker at vi har en perfekt verden, som det finnes fire milliarder ønsker om hvordan skal være. Også har vi en virkelig verden, som fire milliarder må befinne seg i og forholde seg til.

Hunder på åtte måneder er impulsive saker som plutselig skjærer ut til høyre eller venstre eller fram eller bakover, fordi de brått fikk lyst til noe annet. Det er arrogant å tro at hunden må bli problematisk pga rase eller størrelse, og det er arrogant å tro at eldre mennesker blir dårligere hundeeiere når du ikke kjenner dem.

At to jenter på ti år ikke klarer å gå tur med en hund sier ingenting om hunden. Det er vel ditt eneste eksempel jeg kjøper på dårlige eiere - og da snakker jeg ikke om jentene, men de som lot jentene gå tur alene.

En hund over en viss vekt som plutselig bykser fram er en overraskelse for enhver, og vil gjøre noe med balansekunster og gravitasjonen.

Gutten klarer i hvert fall å holde igen hundene sine, som du kommenterer at de ikke andre klarer - men jaggu er det galt også.

Det er ikke så lett å gå på krykker. Men hvem har sagt at damen for alltid går på krykker, gikk på krykker da hunden kom i hus, og alltid vil måtte gå turene på krykker?

Det skjer lett at en hund vil gå en annen vei enn ei eier, og om tretti kilo har bestemt seg for å være sta, så må en gjøre det en kan for å få flyttet dem. Og har en en midlertidig døv hund, for dårlig innkalling eller for dårlig kontakt - ja, så må en vel bli fysisk da?

Altså, hadde du kjent disse menneskene og visst at hunden er håpløs og krevende 24/7 - så hadde jeg skjønt at du ønsker å diskutere hva en kan gjøre for mennesker som kjøper mer enn de kan håndtere. Men du dømmer (ja, du dømmer) etter å ha passert de kanskje et par ganger?

Og som BP sier - du dømmer ut ifra din standard. Hadde du møtt meg og X'en på tur, ville du sikkert flydd inn hit for å undres også - for X'en får lov til å hoppe fram og tilbake når vi går tur i bånd. Vi går tur for hennes skyld, og da skal hun få lese avis, undersøke og leke innenfor det som er greit for meg. Om jeg må bråsnu meg eller gå til andre siden av stien - så driter jeg i det, for det koster meg ingenting, jeg får ingen smerter eller ubehag, og dyret får en mest mulig optimal tur.

Hun får ikke bykse fram mot andre hunder, men det hender jeg må dra henne med meg. For eksempel når eier av den andre hunden ikke tar hintet og lar hunden sin følge etter min, eller når eier ikke tar hensyn til at jeg svarer "nei" når h*n spør om de kan hilse, eller fordi X'en er i lekemodus og må overtales litt mer akkurat da. Jeg er fornøyd med den delen av hundeholdet, jeg, og trenger ikke at andre skal kritisere oss for det, så lenge jeg ikke plager andre. Om du vil ha annen oppførsel av din hund, så er det også greit, så lenge det ikke går ut over andre. Bare ikke forvent at din standard er universell.

Jeg synes også det er påtagelig at eksemplene dine for det meste er store hunder. Se litt mer på de med små raser også, så vil du se at kontrollen ikke alltid er så god der heller, men det er ikke like synlig på femkiloshunder. For de få hundene jeg treffer på tur og som jeg mener eier kan jobbe mer med - de er små. Det er de som går bakover på to bein og gneldrer mot oss, for eksempel, som hvis de er løs løper etter oss og gneldrer (og jeg vet forskjell på invitasjon til lek og annen bjeffing). Men eier har jo ingen problem med å få med seg hunden, de kan jo bokstavelig talt røske tak og få den med seg. Hva hadde de sagt om X'en - på femti kilo - oppførte seg tilsvarende?

Hørte jeg noen si aggressiv eller ukontrollert?

Eller den andre lille hunden (og jeg nevner bevisst ikke rase på mine eksempler, for det spiller ingen rolle og har ikke relevans - jeg vil bare påpeke at kontroll på hunden handler om alt annet enn hundens størrelse) som bor i etasjen under oss alltid nibjeffer når noen går forbi blokka. Det hadde ikke blitt akseptert om X'en eller om schäferhunden to leiligheter bortenfor hadde gjort det samme.

Så ja, det ser kanskje stygt ut for en som ikke kjenner ekvipasjen eller setter seg inn i konteksten. Men for meg er de fleste drittbikkjene jeg møter (uten at det er så mange) av små raser eid av uansvarlige mennesker som ikke tror en liten hund trenger like mye oppdragelse som en stor hund. Vi som har store hunder vet at mennesker blir redd og reagerer på store hunder, så vi gjør så godt vi kan - men det er jaggu ikke alltid godt nok det heller, og som jeg sier innledningsvis - det er vel cirka fire milliarder standarder i verden på hvordan en god hund skal være.

Da antar du egentlig ganske riktig. Han ser andre hunder og kan ville hilse på andre hunder da dette er ganske naturlig for en valp, men hvis jeg ber han om å sitte i ro eller gå pent så gjør han det.

Jupp, han er en valp ja, la oss snakkes sammen igjen over jul ;)

De som sier at rottweiler er en lett rase, er folk som gjerne har satt seg inn i hva en rottis krever i utgangspunktet. Og hvis dere rottis eiere føler dere truffet, så kanskje det er fordi dere ikke har helt kontroll likevel? ;)

En lettere rase kan være en bichon frise (eller hvordan det nå staves) eller en lahsa apso...? Bare sånn for å foreslå noen som ikke har vakt og gjeterinnstink som en rottweiler skal ha.

Har DU satt deg inn i hva en rottweiler krever, eller forsøkt å oppdra noen av dem? Jeg aner ikke, kjenner deg ikke, derfor jeg spør, for du uttaler deg som om de som har rottweiler og synes de er lettlærte tar skammelig feil, så jeg formoder du har hands on erfaring med rasen?

Og igjen - det er ikke størrelse eller instinkt som avgjør om en hund trenger oppdragelse. En lhasa apso (som det skrives) eller bichon frisé (som det skrives - siden du spør) trenger også regler, grenser, sosialisering, oppdragelse og en god eier. Men det er altså lettere å bære bort under arma syv kilo teit hund enn tredve kilo teit hund. Nei, forresten, det er sjelden teit hund, men teit eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva dere sier. Og vi har antagligvis alle en formening om hva oppdragelse og manerer er på hunder, men for å være ærlig, da ærlighet varer lengst ;) , så hadde jeg ikke blitt særlig glad, nei faktisk kunne jeg blitt alvorlig sint, hvis jeg hadde møtt en slik hund hvor eier ikke har kontroll, kanskje de kjøpte seg hunden da den var liten og søt valp, men ikke gav den oppdragelse og regler, og denne hunden hadde slitt seg fra eieren og gått til angrep på min hund. Det er forskjell på de som bare vil hilse og de som reiser bust og flekker tenner. Desverre er det ikke slik at alle hunder aksepterer at andre hunder kommer i møte.

Det finnes faktisk folk der ute, og jeg snakker ikke om alle, som har hunder de ikke greier kontrollere.

At min vil utagere når den blir tenåring det kan godt hende, men jeg vil fremdeles fortsette treningen med han og takle de utfordringene som kommer. Hvis det betyr at jeg må på kurs så gjør jeg det.

Forskjellen er at jeg har ikke kjøpt meg en hund jeg i værste fall ikke kan takle. Styrkemessig.

Og jeg tror på prevantive metoder. Altfor mange, og sikkert ikke her inne, kjøper valper fordi de er søte. Og man skal jo ikke lære/disiplinere/korrigere, stryk det som ikke passer ;), en søt valp, tenker Ola og Kari Nordmann. Det gjør man når valpen er ungdom. Og jeg er veldig klar over at dette ikke gjelder alle, men de er der ute.

Og det som værre er, som folk har nevnt over, er når barn blir sendt ut med hunden fordi "de ønsker det" og hunden er en 50 kg hannhund som de overhode ikke greier kontrollere når de møter andre, men som er snill som et lam ellers. Tenk hvor fælt det hadde vært for dette barnet hvis hunden hadde bitt en annen hund til blods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar du egentlig ganske riktig. Han ser andre hunder og kan ville hilse på andre hunder da dette er ganske naturlig for en valp, men hvis jeg ber han om å sitte i ro eller gå pent så gjør han det.

Hunden din er 19 uker sant? Micko gikk også helt perfekt i bånd da han var i den alderen.. Det gikk jammen over det gitt ;) Må si som mange andre her, han er en valp, la oss få høre igjen om noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er fortsatt glad for at jeg bor langt til skogs uten naboer, så jeg aldri møter noen som kan dømme meg for mitt hundehold eller at jeg kan bekymre meg for alle andre sitt hundehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder på åtte måneder er impulsive saker som plutselig skjærer ut til høyre eller venstre eller fram eller bakover, fordi de brått fikk lyst til noe annet. Det er arrogant å tro at hunden må bli problematisk pga rase eller størrelse, og det er arrogant å tro at eldre mennesker blir dårligere hundeeiere når du ikke kjenner dem.

Har aldri kalt de eldre for dårlige hundeeiere, det er det du som sier. Eneste som faktisk er fakta er at når man blir eldre så blir mange også litt svakere. Da burde man kanskje ikke velge en av de større rasene. At valper er impulsive er jo greit, det er alle valper innimellom.

At to jenter på ti år ikke klarer å gå tur med en hund sier ingenting om hunden. Det er vel ditt eneste eksempel jeg kjøper på dårlige eiere - og da snakker jeg ikke om jentene, men de som lot jentene gå tur alene.

Igjen må jeg presisere, som over, at jeg IKKE snakker om hundene her, men eierene. Har aldri sagt at hundene er dårlige.

En hund over en viss vekt som plutselig bykser fram er en overraskelse for enhver, og vil gjøre noe med balansekunster og gravitasjonen.

Gutten klarer i hvert fall å holde igen hundene sine, som du kommenterer at de ikke andre klarer - men jaggu er det galt også.

Og igjen var ikke poenget at han holdt igjen hundene, men syntes du personlig at det er "bra" for hunden/ene å henge i båndet hver gang de møter andre?? (fiktivt)

Det er ikke så lett å gå på krykker. Men hvem har sagt at damen for alltid går på krykker, gikk på krykker da hunden kom i hus, og alltid vil måtte gå turene på krykker?

Ingen som har sagt det heller.

Det skjer lett at en hund vil gå en annen vei enn ei eier, og om tretti kilo har bestemt seg for å være sta, så må en gjøre det en kan for å få flyttet dem. Og har en en midlertidig døv hund, for dårlig innkalling eller for dårlig kontakt - ja, så må en vel bli fysisk da?

Så du ville blitt fysisk, for jeg har ikke nevnt fysisk her.

Altså, hadde du kjent disse menneskene og visst at hunden er håpløs og krevende 24/7 - så hadde jeg skjønt at du ønsker å diskutere hva en kan gjøre for mennesker som kjøper mer enn de kan håndtere. Men du dømmer (ja, du dømmer) etter å ha passert de kanskje et par ganger?

Jeg beklager virkelig at du ikke greier å se på disse som eksempler. Det var det de var ment som.

Og som BP sier - du dømmer ut ifra din standard. Hadde du møtt meg og X'en på tur, ville du sikkert flydd inn hit for å undres også - for X'en får lov til å hoppe fram og tilbake når vi går tur i bånd. Vi går tur for hennes skyld, og da skal hun få lese avis, undersøke og leke innenfor det som er greit for meg. Om jeg må bråsnu meg eller gå til andre siden av stien - så driter jeg i det, for det koster meg ingenting, jeg får ingen smerter eller ubehag, og dyret får en mest mulig optimal tur.

Hun får ikke bykse fram mot andre hunder, men det hender jeg må dra henne med meg. For eksempel når eier av den andre hunden ikke tar hintet og lar hunden sin følge etter min, eller når eier ikke tar hensyn til at jeg svarer "nei" når h*n spør om de kan hilse, eller fordi X'en er i lekemodus og må overtales litt mer akkurat da. Jeg er fornøyd med den delen av hundeholdet, jeg, og trenger ikke at andre skal kritisere oss for det, så lenge jeg ikke plager andre. Om du vil ha annen oppførsel av din hund, så er det også greit, så lenge det ikke går ut over andre. Bare ikke forvent at din standard er universell.

Nei, nei, jeg sier ikke at hundene ikke skal få kose seg på tur. Det er IKKE hva dette handler om.

Jeg synes også det er påtagelig at eksemplene dine for det meste er store hunder. Se litt mer på de med små raser også, så vil du se at kontrollen ikke alltid er så god der heller, men det er ikke like synlig på femkiloshunder. For de få hundene jeg treffer på tur og som jeg mener eier kan jobbe mer med - de er små. Det er de som går bakover på to bein og gneldrer mot oss, for eksempel, som hvis de er løs løper etter oss og gneldrer (og jeg vet forskjell på invitasjon til lek og annen bjeffing). Men eier har jo ingen problem med å få med seg hunden, de kan jo bokstavelig talt røske tak og få den med seg. Hva hadde de sagt om X'en - på femti kilo - oppførte seg tilsvarende?

Hørte jeg noen si aggressiv eller ukontrollert?

Det er rent tilfeldig at mange av eksemplene var større hunder, men det samme gjelder mindre raser med bikkjer du beskriver som bjeffer og hisser opp andre hunder. Like gyldig der også.

Eller den andre lille hunden (og jeg nevner bevisst ikke rase på mine eksempler, for det spiller ingen rolle og har ikke relevans - jeg vil bare påpeke at kontroll på hunden handler om alt annet enn hundens størrelse) som bor i etasjen under oss alltid nibjeffer når noen går forbi blokka. Det hadde ikke blitt akseptert om X'en eller om schäferhunden to leiligheter bortenfor hadde gjort det samme.

Ja, ja, så nevnte jeg rase, men for å illustrere størrelse kontra menneske, som med jentene. Skal holde meg til ekstra små, små, medium, store og ekstra store hunder som netegnelse jeg. :P;)

Så ja, det ser kanskje stygt ut for en som ikke kjenner ekvipasjen eller setter seg inn i konteksten. Men for meg er de fleste drittbikkjene jeg møter (uten at det er så mange) av små raser eid av uansvarlige mennesker som ikke tror en liten hund trenger like mye oppdragelse som en stor hund. Vi som har store hunder vet at mennesker blir redd og reagerer på store hunder, så vi gjør så godt vi kan - men det er jaggu ikke alltid godt nok det heller, og som jeg sier innledningsvis - det er vel cirka fire milliarder standarder i verden på hvordan en god hund skal være.

Kunne ikke være mer enig i akkurat det der. Overraskende mange oppdrar ikke sine små hunder fordi de ikke trenger å hanskes med 50 kg hund strittendes i bånd f.eks..... også er de jo så søte da...

Jupp, han er en valp ja, la oss snakkes sammen igjen over jul :P

Gleder meg allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva dere sier. Og vi har antagligvis alle en formening om hva oppdragelse og manerer er på hunder, men for å være ærlig, da ærlighet varer lengst ;) , så hadde jeg ikke blitt særlig glad, nei faktisk kunne jeg blitt alvorlig sint, hvis jeg hadde møtt en slik hund hvor eier ikke har kontroll, kanskje de kjøpte seg hunden da den var liten og søt valp, men ikke gav den oppdragelse og regler, og denne hunden hadde slitt seg fra eieren og gått til angrep på min hund. Det er forskjell på de som bare vil hilse og de som reiser bust og flekker tenner. Desverre er det ikke slik at alle hunder aksepterer at andre hunder kommer i møte.

Det finnes faktisk folk der ute, og jeg snakker ikke om alle, som har hunder de ikke greier kontrollere.

Kjernen i denne diskusjonen er vel spørsmålet om hva kontroll er? For ingen av de eksemplene du ga viser hunder som sliter seg og angriper noen - men det er like fullt eksempler på hunder du mener er under dårlig kontroll, sant?

Og jeg tviler vel på at noen her på Doggis vil sette pris på det scenarioet du nå maler. Men en må ikke gå i fella og tro at enhver hund som ser ut til å ha dårlig oppdragelse er en trussel.

At min vil utagere når den blir tenåring det kan godt hende, men jeg vil fremdeles fortsette treningen med han og takle de utfordringene som kommer. Hvis det betyr at jeg må på kurs så gjør jeg det.

Forskjellen er at jeg har ikke kjøpt meg en hund jeg i værste fall ikke kan takle. Styrkemessig.

Og jeg tror på prevantive metoder. Altfor mange, og sikkert ikke her inne, kjøper valper fordi de er søte. Og man skal jo ikke lære/disiplinere/korrigere, stryk det som ikke passer :P, en søt valp, tenker Ola og Kari Nordmann. Det gjør man når valpen er ungdom. Og jeg er veldig klar over at dette ikke gjelder alle, men de er der ute.

Nå vet ikke jeg hva nettopp du legger i å utagere, men om vi snakker om at hunden din vil endre atferd, bli døv, bli en dritt, bli tenåring, glemme kommandoer og tidligere rutiner - da kan jeg garantere deg at den søte valpen vil bli annerledes - og med veiledning fra deg er det en midlertidig periode som dere kommer dere gjennom, og fram til den andre enden av helvetet det kan være - hvor du finner den herlige voksne hunden du ønsker deg. Vi har alle vært der med alle hunder, men i varierende grad.

Og neida, din hund er liten og du vil trolig alltid kunne holde den igjen fysisk. Men for meg handler ikke kontroll om å kunne holde den igjen fysisk. For du kan fort finne deg selv i andre enden av ei lenke, med en hund som rygger på to bein og bjeffer på en annen hund fordi den vil være fri og leeeeeeke! Du holder den igjen, men for meg er ikke det kontroll på hunden. Og det er ikke et nederlag å ha en tenåringshund, så lenge en går inn for å jobbe med hunden. Hunder har også sine dager. Trollet mitt valgte for eksempel å vise sine verste sider på enkelte kurskvelder nå sist, mens hun valgte å vise meg sine gode situasjoner når vi trente alene. Fordi settingen var forskjellig, og hun ble påvirket av det.

Og det som værre er, som folk har nevnt over, er når barn blir sendt ut med hunden fordi "de ønsker det" og hunden er en 50 kg hannhund som de overhode ikke greier kontrollere når de møter andre, men som er snill som et lam ellers. Tenk hvor fælt det hadde vært for dette barnet hvis hunden hadde bitt en annen hund til blods.

Det er ikke en gang nødvendig med dramatikk for å kunne se og si at situasjonen er feil.

Har aldri kalt de eldre for dårlige hundeeiere, det er det du som sier. Eneste som faktisk er fakta er at når man blir eldre så blir mange også litt svakere. Da burde man kanskje ikke velge en av de større rasene. At valper er impulsive er jo greit, det er alle valper innimellom.

Jeg siterer:

1. Gammelt par med en 8 mnder reisenschnauzer som nesten dro paret overende da den møtte oss.

Siden du nevner at de er gamle, formoder jeg at det er relevant for ditt eksempel, og siden du ikke sier du mener de er gamle og erfarne, må jeg tro du bruker alderen mot dem?

Og om disse har hatt hund i førti år - så kan det være et mye bedre utgangspunkt for å få en godt oppdratt hund enn h*n som er nasjonal mester i vektløfting.

Igjen, kontroll på hunden og god oppdragelse handler ikke om vekt og størrelse alene.

Igjen må jeg presisere, som over, at jeg IKKE snakker om hundene her, men eierene. Har aldri sagt at hundene er dårlige.

Nei, men du bruker de som eksempel på at eier har skaffet seg feil hund/rase. Mens premissene for å dra en slik slutning er helt feil. Jeg synes selv jeg har en fantastisk snill og god hund, men jeg tør ikke sende henne ut med et barn på tur for det. Betyr det at jeg har valgt meg feil hund?

Det dårlige valget hundeeier har gjort, er ikke å skaffe seg golden (hvis det er det det var), det er å sende to tiåringer ut med hunden. Og i mine øyne ville det valget vært like idiotisk om det var snakk om en chihuahua, for de to tiåringene er ikke i stand til å håndtere uforutsette situasjoner uansett hundens størrelse. De kan ikke håndtere omgivelsene.

Og igjen var ikke poenget at han holdt igjen hundene, men syntes du personlig at det er "bra" for hunden/ene å henge i båndet hver gang de møter andre?? (fiktivt)

Det var ikke slik jeg leste din beskrivelse, jeg så for meg to hunder som hoppet opp og ned i hodehøyde for å få leke. Da misforsto jeg deg.

Og nei, selvfølgelig er ikke slik "henging" bra. Men hvilken rase hadde det vært bra med? Siden spørsmålet ditt handler om hundeeiere som velger feil rase. Hvis eier velger det som metode, spiller det ingen rolle om h*n har chihuahua eller napolitansk mastiff - det blir bare litt tyngre å løfte den siste. For begge raser kan jo ha enormt stor lyst til å hilse på de de passerer.

Ingen som har sagt det heller.

Men du bruker det mot henne. Hva var eksempelet på da?

Så du ville blitt fysisk, for jeg har ikke nevnt fysisk her.

Jeg tror ikke vi definerer fysisk likt. Å dra hunden med seg i lenka eller å dytte den (som du skriver at vedkommende gjorde) er for meg å være fysisk. Å være fysisk er ikke for meg bare å slå, det er når en må bruke kropp og styrke for å få kontroll over hunden, når kontakt og kommando ikke er nok.

Jeg beklager virkelig at du ikke greier å se på disse som eksempler. Det var det de var ment som.

Jeg er neimen ikke lenger sikker på hva det er. Er det fingerte eksempler, eller reelle situasjoner du har sett på tur?

Uansett synes jeg det er dårlige eksempler å starte en diskusjon med, for slike øyeblikksreferat sier ingenting om hvordan hundeholdet vanligvis er, og gir derfor ikke grunnlag for å diskutere om de har valgt feil rase.

Nei, nei, jeg sier ikke at hundene ikke skal få kose seg på tur. Det er IKKE hva dette handler om.

Jeg sier ikke at du sier de ikke skal få kose seg på tur. Jeg sier at for at jeg skal ha god samvittighet overfor X'en, får hun holde på på en måte som jeg tror du ikke hadde akseptert av din hund. Jeg går tur for hennes skyld, og lar derfor henne styre en del av premissene. Jeg prøvde å vise at hva som er greit og ønsket i mitt hundehold ikke nødvendigvis er det samme som i ditt hundehold. Derfor blir det også litt navlebeskuende å tro at hundehold som ikke ser ut som dine må være problematiske. En ting er å ikke forstå at andre gjør slike valg, eller ikke ønske å ha det slik selv. Men for å snu på det som BP sier - at andres hundehold er et problem i dine øyne, gjør det ikke til et problem i deres øyne.

Ja, ja, så nevnte jeg rase, men for å illustrere størrelse kontra menneske, som med jentene. Skal holde meg til ekstra små, små, medium, store og ekstra store hunder som netegnelse jeg. :P :P

Nei, du trenger ikke det heller. Som jeg skriver for syttende gang: Størrelse har ingenting å si i denne diskusjonen. Du sier jo selv rett over at problemet selvfølgelig også er på små raser. Så hvorfor er størrelse relevant? Uønsket oppførsel er uønsket oppførsel, uansett.

Gleder meg allerede ;)

Hehe, det er lov med frustrasjonsutbrudd og "nå er bikkja veldig billig til salgs"-tråder, også kan vi le med deg og si "hva var det vi sa" (lille valpen skal jo alltid være perfekt og snill, det håper vi jo alle! Selv om erfaringen tilsier noe annet...), også kan vi blunke til deg og si at vi har vært der, og vi vet vi overlever og kommer gjennom det.

Også får vi heller ha noen episoder underveis i hundeholdet hvor andre tror vi ikke har kontroll og oppdragelse på hunden vår, men så lenge vi vet hvor vi vil og at vi er på vei dit - så er det alt som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser iblant noen her på pensjonatet som ikke har kontroll på hundene sine. Jeg ser de som ikke har kontroll fordi hunden er SÅ happy for å komme hit, jeg ser de som ikke har kontroll fordi hunden er SÅ happy for å skulle hjem, jeg ser de som ikke har kontroll fordi de ikke trener på det, og jeg ser de som skylder på hunden, og jeg ser de som ikke har kontroll fordi hunden er i en alder der den rett og slett ikke bryr seg. Jeg ser hunder som forandrer seg fra gang til gang.

Jeg ser også hunder som er under perfekt kontroll fordi eieren er konsekvente, hunder som er under perfekt kontroll fordi de er lette individer å hanskes med, og hunder som er under perfekt kontroll fordi de har en god dag.

Jeg ser også hunder som eierne har flott kontroll på, som vi ikke har kontroll på i det hele tatt, og omvendt.

Jeg ser hunder i alle raser, og jeg ser eiere av alle typer.

Det er mye forskjellig ute og går, det er de som er utrolig flinke mennesker, som gjør alt de kan, og faktisk får noen fremskritt med omplasseringshunden sin, men den er fortsatt ikke der jeg ville kalle det 'kontrollert'. Men utrolig mye bedre enn når eieren fikk den.

Det er også de som rett og slett ikke vet hvordan de skal ha kontroll, og ikke klarer å holde igjen en stor hund når den hopper på en liten unge i lek, og heller ikke klarer å dra den unna når den går over til dominans. Den bet heldigvis ikke, bare nappet i klær, og klorte med poten. Denne hunden var faktisk en av de hyggeligste jeg har møtt innen rasen, når den ble behandlet konsekvent her på pensjonatet. Og når man kortet inn båndet litt, vimset den plutselig ikke hit og dit og holdt på å dra en overende. Den gikk faktisk relativt pent i bånd. Den ble, heldigvis, omplassert i stedet for avlivet pga vår oppfatning av den mens den var her. Personen som eide denne hadde også en mindre hund, som h*n hadde kontroll på (les: klarte å holde igjen).

Slik jeg ser det, er det veldig mye som kommer an på oppdragelsen, og på hva man forventer av hunden/hvilken kunnskap man har om hva man kan forvente. Det kommer også an på hundens alder, og rase/størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2 ganske behagelige hundedyr her hjemme.. de går fint i band på tur og vi møter sjelden noen med hund i det tidspunktet vi går. Mine kan leke helt utmerket fint med store og små hunder når man er løse!

MEN i band i møte med andre hunder, forander det lille søte voffsen( sissi) av en hund seg til et troll, en som de som møter oss nok tenker sitt om.. hun trekker,uler/bjeffer/piper, mens hun danser på to ;) Hun vil bare hilse, men oppfører seg jo helt tullete, og sjelden hun får hilse, siden de andre med hund tror vi har 2 sinte hunder se det ut som,men så varer dette møte bare noen få min. da.. så går vi rolige og fint videre på tur..

Og hun girer opp doffen som ta tar etter hennes voldsomte væremåte, og da trekker han og oppfører seg som en tosk han også.. går jeg alene med han bryr han seg sjelden om andre.

Meeen dette stresser meg ikke noe da, og stresset heller ikke med og lære sissi noe mer folkskikk med det første, for det fungerer greit som det er, og ikke så ofte vi er på tur og treffer enn masse folk...

Gjør det meg til en uansvarlig hundeeier som ikke har kontroll? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også to glade hunder, som vanligvis går relativt pent i bånd, og er snille, greie og ganske så lydige. Men når vi møter andre hunder tar lykken overhånd, de drar i båndet til de blir "blå" i trynet for fortest mulig å komme bort til de andre hundene. Jeg har aldri sett på det som noe problem, jeg er egentlig veldig glad for at jeg har to hunder som er så glad for å møte andre hunder (og folk!). Det er rene gledesutbrudd, og så lenge jeg passer på at de ikke hopper opp på folk eller dytter til unger er det ingen problemer.

Men jeg synes det er et problem når små unger går tur med hunder de overhodet ikke klarer å takle! Har hatt etpar opplevelser der som ikke var særlig hyggelige. Kan egentlig ikke begripe hvordan voksne mennesker kan la ungene sine få lov til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...