Gå til innhold
Hundesonen.no

hva er det med å dømme folk?


Shilamon

Recommended Posts

Jeg skal ikke si jeg er en engel, man hva er egentlig greia med den intense lysten til å dømme folk på dette forumet?

Var aktiv her for en god stund siden og begynte på igjen nå, og jeg opplever en ny trend. Tidligere var folk flinke til å dømme dem som f.eks ikke trengte likt eller hadde totalt ulike meninger enn det en selv hadde.

Dette lever vel fortsatt, men hva er det med å dømme andre på null grunnlag? Sett flere eksempler de siste dagene der folk kaller andres innlegge teite, der man kritisrer folk for matmengde til hund, treningsmende ol, uten noe annet grunnlag en ett innlegg i en debatt? (f.eks hvor mye mat gir du hunden din?)

*bah* måtte bare få ut litt steam her, for synes det er en dårlig deal. Gjør ting fort littegranne så ukoselig.

Noen andre enn meg som har lagt merke til det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Vel, det er nå engang sånn at over internett så har vi ikke mer informasjon enn det forfattere av andre innlegg skriver. Hvis det står at "jeg gir min overvektige hund 1200 gram mat om dagen og så går vi 20 min tur", så er det ikke rart folk reagerer (fiktivt eksempel).

Ja, noen er kanskje i overkant krasse, men dette gjelder ingen "faste". Tror at det avhenger av dagsformen! ..og for å være litt heiagjeng på sinnainnlegg, det er det som skaper debatter og som har fått blant annet meg selv til å slutte å bruke bur :sleep:

PS: Om du ser noen som skriver direkte at andres innlegg er teit, så kan du gjerne rapportere det, for DET er ikke noe vi ønsker å ha her. Heftige debatter er derimot ok, kan ikke forvente at alle ordlegger seg på en kosete måte eller oppfører seg likt når det er så mange medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært medlem så lenge, men syntes at enkelte er ganske agressive i sine innlegg. Jeg er en person som selv ikke lar seg pille på nesen, men syntes det er grenser da.

Enig, det er ofte en gangske aggressiv tone her. Jeg er nok ikke vant med denne typen fora (er medlem at et stort ett som handler om noe heelt annet, og der er det overraskende lite "knuffing") , og jeg må nok si at jeg noen ganger blir ganske sjokkert over hva folk får seg til å si til noen de absolutt ikke kjenner. Mange unødvendige spydigheter og en nedlatene tone. Det er da ikke så vanskelig å formulere seg litt høfligere.

Jeg mener bare at det kan ikke være særlig gøy for en person som kanskje ikke er den beste til å ordlegge seg, å få en skyllebøtte over seg av antagelser, kritikk og himling med øynene. Det går jo ann å spørre nærmere hva vedkommende mener med sitt innlegg/hvorfor hn gjør som hn gjør/etc etc før man hopper til konklusjoner.

Ja selvsagt må man tåle at alle ikke dynker innleggene sine i smileyer, men likevel, det er den nedlatende holdningen noen har som jeg reagerer på iallefall. Det er jo ikke slik det er vanlig å oppføre seg irl heller. Håper da ikke det... Men det er vel som IW skriver, det kommer ann på dagsformen. :sleep:

Men så må jeg jo legge til at det er mye hyggelig her og da :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært medlem så lenge, men syntes at enkelte er ganske agressive i sine innlegg. Jeg er en person som selv ikke lar seg pille på nesen, men syntes det er grenser da.

Enig.

Det er nesten så folk gruer seg til å lage innlegg her inne, i frykt for å bli tråkket ned i søla.

Kjedelig at folk skal være så agressive, som om de ikke har annet.

Det er bedre å si ting med en mild tone, enn å hyve ut av seg ukvemsord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jammen meg godt ingen dømmer noen i denne tråden :P

;) Syntes det er litt forskjell å dømme noen og å reagere på krasse, til tider umodne, uhyggelige toner som finnes i diverse tråder. Og jeg tror alle her inne har det i seg å være litt krass så vi burde ta det til oss litt alle sammen.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tråder som dette kommer med jevne mellomrom, vi som har vært medlemmer av forumet en god stund har sikkert sett en 20-30. Internett er et medium hvor man ikke har noe annet inntrykk av motparten i en diskusjon enn nøyaktig det man skriver, og det er rom for mange misforståelser. Ikke alle forstår ironi like godt, eller kanskje man har ulik oppfatning av hva ironi er. Det eneste man kan gjøre er enten å overse det, å svare i samme tone, eller å rapportere innlegget dersom man føler det er over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dømme rett tilbake; tror jeg mange har lett for å se på seg selv som superklok når det kommer til hund. Litt som med barn. Du vil at barnet ditt skal være best. Du vil at dine måter skal være de riktige. Du vil at alt du gjør er plettfritt, og hvis du først har tent på tanken om å beskytte DIN 100% korrekte virkelighet så gir du deg **** ikke.

Jeg er medlem av en del andre forum, som mange andre her. Jeg tviler på at du finner samme stemning elsewhere. Selv ikke på bandfora hvor folk kommer på backstagefester og misunnelsen RYKER har jeg opplevd nedlatende og 100% "min verden er slik verden bør være" attitude. Medlem av ett annet hundeforum men der har nesten ingen noen form for konkuransse med hundene sine. Ingen driver aktivt med hverken utstilling eller hundesport (ja, men ikke som her).

Forumet her skal ha for å ha folk som fort kommer med kunnskap om nesten alt, men det har kanskje en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vant med den krasse tonen, f.eks opplever ejg deg ganske mye når jeg skal forsvare lederskapstanker her inne eller klikkertrening på et fuglehundforum. Det jeg denne gangen reagerer på er ikke den krasse bruken i debattene, men det at folk, totalt utenfor debattens kjerne, finner det nødvendig å kommentere andre negativt.

Eksempelvis la RenateA ut et spørsmål angående hvor mye mat man gir hunden sin, og da ble det kommentert på ett av innleggene at noen syntes vedkommende ga hunden sin lite mat. Det er godt mulig, men: a. det har ingenting med debatten å gjøre b. man vet ikke om denne hunden har andre fysiologsike forutsetninger enn sin egen. Hadde debatten godt på egnet formengde til en 25 kg tung hund hadde det stilt seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vant med den krasse tonen, f.eks opplever ejg deg ganske mye når jeg skal forsvare lederskapstanker her inne eller klikkertrening på et fuglehundforum. Det jeg denne gangen reagerer på er ikke den krasse bruken i debattene, men det at folk, totalt utenfor debattens kjerne, finner det nødvendig å kommentere andre negativt.

Eksempelvis la RenateA ut et spørsmål angående hvor mye mat man gir hunden sin, og da ble det kommentert på ett av innleggene at noen syntes vedkommende ga hunden sin lite mat. Det er godt mulig, men: a. det har ingenting med debatten å gjøre b. man vet ikke om denne hunden har andre fysiologsike forutsetninger enn sin egen. Hadde debatten godt på egnet formengde til en 25 kg tung hund hadde det stilt seg annerledes.

Sorry, men jeg måtte inn og lese den tråden du snakker om, og dette er hva som kommenteres om RenateA sin hund:

Det synes jeg hørtes lite ut. Får hun ikke noe annet i tillegg? Symra veier 20 kg. Får 300-350 gram V&H til kvelds, pluss en brødskive med leverpostei til frokost. Hun er i normalt hold og får kanskje en times aktivitet pr dag i gjennomsnitt.

Jo, det er litt lite, men som Renate skriver om nedenfor her, så er Tulla også en sånn som legger lett på seg. Men noen dager får hun helt klart mer; godbiter når vi trener fx. Men vi har trappet godt ned på det også, og bruker mest mulig leke (agilitytrening). Noen tørrfôrkuler får hun også hver dag som belønning, men ikke i store mengder verdt å nevne. Noen hunder forbrenner rett og slett mer eller mindre enn andre; sånn er det med oss også: noen kan spise hva de vil og fremdeles se ut som en fyrstikk. Andre kan knapt se en kake før de eser ut. :P Tulla er mer som sistnevnte. ;) *Tulla drømmer om å være som Symra* ;)

Er dette krasse svar? Er dette "å dømme" folk? Er dette uhøflig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det til tider kan bli ganske utrivelig her inne jeg også.. Jeg vegrer meg for å starte en tråd og stille spørsmål, fordi jeg har sett hvordan svarene kan være.

Det har ført til at jeg ikke er spesielt aktiv på doggis. Men heller er på andre forum der tonen er en helt annen og hvor folk er hyggelig og høflige og opptatte av å hjelpe hverandre i stedet for å kritisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelvis la RenateA ut et spørsmål angående hvor mye mat man gir hunden sin, og da ble det kommentert på ett av innleggene at noen syntes vedkommende ga hunden sin lite mat. Det er godt mulig, men: a. det har ingenting med debatten å gjøre b. man vet ikke om denne hunden har andre fysiologsike forutsetninger enn sin egen. Hadde debatten godt på egnet formengde til en 25 kg tung hund hadde det stilt seg annerledes.

Er det virkelig å dømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte kanskje ikke det beste eksempelet. Men det er et eksempel på iallefall unødvendige kommentarer.

Krasse innlegg var ikke mine ord, jeg snakker om unødvendige innlegg. Som i en annen tråd der en la ut en "kontaktannonse". Første responsen var: "teit". Ja vel, synes man det kan man jo kanskje heller lese en annen tråd? Slike ting jeg har reagert på, det var ikke så mye slikt sist runde jeg var her. Så denne debatten ble resultat av en negativ overraskelse og behov for å få ut litt steam. Krasse svar og skarpe tunger hører med til nettforum.

Noen er enig med meg på det, og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte kanskje ikke det beste eksempelet. Men det er et eksempel på iallefall unødvendige kommentarer.

......

Noen er enig med meg på det, og andre ikke.

Ja man er jo ulik, jeg så det jo ikke som en unødvendig kommentar, er jo helt naturlig å spørre dersom man selv ikke har opplevd å ha en hund med a vvik som f.eks spiser halvparten, eller dobbelt så mye som normalt. Det høres merkelig ut om man ikke har opplevd det selv. Fra det har kanskje noen av dem som er mindre vant lært at man må ikke følge pakningsvedlegget dersom hunden blir feit eller mager.

Leste ikke det du skrev om i midten, men vil vel kanskje tro at svarene kom av personens andre innlegg her i det siste.

Men er jo greit å vite hvor terskelen din er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, kjære vene, i all verden - og hva i alle dager..

Her sender man inn et av kanskje verdens mest sutreinnlegg om at andre sender inn meningsløse innlegg ("unødvendige kommentarer"). (Denne tråden er hva da??)

Klaging om at andre (?) dømmer de de andre i diskusjoner .. (Denne er slett ikke "dømmende" ovenfor noen annen, eller?)

At det er aggressive toner i diskusjonen (i motsetning til DENNE tråden som er mest hva? Sutrete? Er dèt noe bedre?)

Spydigheter, beskyldninger om at enkelte "ikke har annet", de andre har en nedlatende tone, se på seg selv som superklok, utrivelig. Alt dette er brukt som forklarende til hvordan man synes det er her - men ikke vil ha det..

Tror man at det å beskylde "alle andre" for DET er en god måte å få det hyggeligere her inne?

Og ja - så bruker vi et reelt fornuftig og vettug spørsmål som "bevis" på denne fryktelige tonen vi har her inne ?

Nei, dere (vi) får nog tenke litt over hva vi sier her inne. Og det blir IKKE mindre sutrete av at man har en "støttetråd" å si det i.

DENNE tråden er vel kanskje det mest negative som har vært her på årevis?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, kjære vene, i all verden - og hva i alle dager..

Her sender man inn et av kanskje verdens mest sutreinnlegg om at andre sender inn meningsløse innlegg ("unødvendige kommentarer"). (Denne tråden er hva da??)

Klaging om at andre (?) dømmer de de andre i diskusjoner .. (Denne er slett ikke "dømmende" ovenfor noen annen, eller?)

At det er aggressive toner i diskusjonen (i motsetning til DENNE tråden som er mest hva? Sutrete? Er dèt noe bedre?)

Spydigheter, beskyldninger om at enkelte "ikke har annet", de andre har en nedlatende tone, se på seg selv som superklok, utrivelig. Alt dette er brukt som forklarende til hvordan man synes det er her - men ikke vil ha det..

Tror man at det å beskylde "alle andre" for DET er en god måte å få det hyggeligere her inne?

Og ja - så bruker vi et reelt fornuftig og vettug spørsmål som "bevis" på denne fryktelige tonen vi har her inne ?

Nei, dere (vi) får nog tenke litt over hva vi sier her inne. Og det blir IKKE mindre sutrete av at man har en "støttetråd" å si det i.

DENNE tråden er vel kanskje det mest negative som har vært her på årevis?

Susanne

;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vant med den krasse tonen, f.eks opplever ejg deg ganske mye når jeg skal forsvare lederskapstanker her inne eller klikkertrening på et fuglehundforum. Det jeg denne gangen reagerer på er ikke den krasse bruken i debattene, men det at folk, totalt utenfor debattens kjerne, finner det nødvendig å kommentere andre negativt.

Eksempelvis la RenateA ut et spørsmål angående hvor mye mat man gir hunden sin, og da ble det kommentert på ett av innleggene at noen syntes vedkommende ga hunden sin lite mat. Det er godt mulig, men: a. det har ingenting med debatten å gjøre b. man vet ikke om denne hunden har andre fysiologsike forutsetninger enn sin egen. Hadde debatten godt på egnet formengde til en 25 kg tung hund hadde det stilt seg annerledes.

Det var jeg som skrev det innlegget du nevner. Hva mener du med at det ikke hadde noe med saken å gjøre? Temaet var da hvor mye mat hunder trenger i forhold til vekten?!? Innlegget var overhodet ikke ment som noe annet enn et saklig innlegg om formengde, ikke vondt ment på noe som helst vis. På toppen av det hele var det et spørsmål, ikke en bastant påstand, jeg er da ikke noe hundeforspesialist!

Og dette synes jeg illustrerer akkurat hva jeg mener om temaet i denne tråden: folk misforstår, tar ting i helt feil mening, føler seg tråkket på tærne av en eller annen underlig grunn som av og til virker helt uforståelig på meg, forstår ikke ironi, ser ikke humoren i en velrettet sarkasme eller klokskapen i ærlige rett-fra-levra-utsagn. Da blir det jo klin umulig å "ta hensyn", "holde en vennlig tone" osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelvis la RenateA ut et spørsmål angående hvor mye mat man gir hunden sin, og da ble det kommentert på ett av innleggene at noen syntes vedkommende ga hunden sin lite mat. Det er godt mulig, men: a. det har ingenting med debatten å gjøre b. man vet ikke om denne hunden har andre fysiologsike forutsetninger enn sin egen. Hadde debatten godt på egnet formengde til en 25 kg tung hund hadde det stilt seg annerledes.

Jeg beklager om jeg bruker et uttrykk som nå blir tatt ille opp av sarte sjeler, men altså: KJÆRE VENE... er det mulig ? Hvor tynnhudet skal det gå an å være om men reagerer på et helt og fullstendig plausibelt spørsmål i en debatt ?

Jeg er også medlem av ulike fora, og opplever overalt at debatter kan utarte litt, noe jeg synes gjør forumet både fargerikt, interessant, engasjerende og underholdende - i tillegg til at jeg tilegner meg diverse mer eller mindre interessant kunnskap. Er det ikke derfor man deltar i et diskusjonsforum ? Eller er man bare inne for å dille og dulle med hverandre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis er den veien ---------->

Vi har debattkjelleren for de mest "utagerende" diskusjonene - og der går det riktignok en kule varmt av og til. Ellers synes jeg at tonen er svært så mild og blid og hjelpsom her. Det kan skurre seg litt sammen i akkurat-nå tråden, men utover det er det da stortsett bare smør og solskinn?

Eksemplet vedr foring her, skjønner jeg overhodet ikke - absolutt ikke. Spørsmål om foring får svar som dreier seg om foring??? Hva er galt med det?

Selvfølgelig kan man være uforvarende slem, og det blir man jo fort hvis foringseksemplet ovenfor skal illustrere "undøvendig krasshet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette krasse svar? Er dette "å dømme" folk? Er dette uhøflig?

JEG synes ikke det er krasse svar. Jeg synes det er unødvendig.

Når jeg ser slike svar, så tenker jeg "jaja der har vi noen som følte seg litt truffet og måtte ut og rettferdiggjøre sitt hundehold litt gitt ;)". Som er den store trenden.

Det blir litt som at du sitter og forteller at noen i familien har epilepsi eller noe, og motparten responderer med å legge ut om sin egen erfaring om det. Ikke helt hva jeg fiska etter? Eller at jeg forteller om hvordan jeg holdt en tale om noe og at jeg er litt stolt av det. Så kommer motparten og responderer med å si at "Nei jeg pleier å gjøre sånn". Det driter jeg egentlig i, med mindre jeg spurte direkte hva han eller hun gjorde selv.

SusanneL => Ironi og spydigheter går begge veier. Spesielt når man føler seg truffet og truet. ;)

Men for all del. Ikke noe big deal. Life still goes on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...