Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan får man de forskjellige tittlene?


Happyface

Recommended Posts

Hei alle "utsillingsfolk" eller hvem som helst som kan hjelpe :rolleyes2:

Jeg bare lurer på hvordan man får Norsk vinner - og WV tittler ? Hva skal til liksom? kan en junior vinne noe av dette?

Jeg er ganske lost når det gjelder utstilling, men jeg skal jo stille endel selv, så det er gøy å vite, så håper vi att jeg får noen tittler en dag :D

Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nordisk vinner, europavinner og verdensvinner ovs. blir du juniorvinner dersom du vinner juniorklassen. NORDJV blir da tittelen din om det skjer på nordisk vinnerutstilling.

For å bli verdensvinner/europavinner/nordiskvinner/norskvinner så må du bli beste tispe eller hannhund :D

EDIT; Det blir delt ut 2 juniortittler også, om det ikke kom frem. Vinner av juniortisper og juniorhannhund får begge tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En junior kan bli verdensvinner, ja. Eller norsk vinner, nordisk vinner, europavinner, svensk vinner - også videre.

Men på de aller største utstillingene er det som HHC sier egne titler til juniorer, siden vinnersjansene jo er noe mindre for en junior enn en champion. På verdensvinneren er det også veteranvinnertittel.

De ordinære vinnertitlene går altså som regel til beste hannhund og beste tispe. For at en junior eller veteran skal få respektive titler, må de som regel ha fått CK i kvalitet. En junior som vinner klassen med HP blir altså ikke nordisk juniorvinner.

Edit: En vinnertittel deles ut på en utvalgt utstilling i året. Norsk vinner deles ut på Norsk Kennel Klubs hovedutstilling, som arrangeres i november. Nordisk vinner går på rundgang i de fire nordiske landene, slik at den hvert fjerde år er i Norge. I år var den i Danmark. Også videre. Det holder altså å bli for eksempel best i sitt kjønn på den ene utstillingen, for å få en tittel. Men for å bli champion kreves det mer. Min hund har allerede to juniorvinnertitler, men ingen cert da hun er veldig ung og uferdig. Hun kan hevde seg i juniorklasse, og få titler der - men i konkurranse med de som er eldre faller vi enda gjennom, og derfor ikke noe cert (men vi liker jo å tro at de kommer når hun blir mer ferdig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :D

Så for å bli nordisk vinner, så trenger man ikke sa å så mye fra så å så mange land, slik som med Championat?

Nei, vinnertittel betyr at du vant på en enkelt utstilling. Nordisk vinner er neste år i Finland, så blir du beste hannhund eller tispe der, får du tittelen. Og det er alt som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :D

Så for å bli nordisk vinner, så trenger man ikke sa å så mye fra så å så mange land, slik som med Championat?

For å bli norsk utstillingschampion trenger du ikke dra til andre land. Det kreves 3 cert i Norge for ulike dommere, hvorav minst ett av dem er storcert (tatt på NKK utstilling eller evt spesialutstilling om de får tillatelse til å utdele storcert), hunden må være over 2 år og muligens det er krav om brukspremiering, alt ettersom hvilken rase du har.

For å bli nordisk vinner må du få beste hannhund eller tispe på nordisk vinnerutstilling. I år ble den holdt i Danmark :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storcert deles bare ut på NKK sine utstillinger, og på noen spesialutstillinger. Mange jakter på disse storcertene, de er derfor (vanligvis) vanskeligere å få.

Er det ikke også slik at du trenger to småcert (hentes på "vanlige" utstillinger), mens du må ha ett storcert fra NKK, før du kan flotte deg med noen tittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også slik at du trenger to småcert (hentes på "vanlige" utstillinger), mens du må ha ett storcert fra NKK, før du kan flotte deg med noen tittel?

Jupp. Hunden må ha tre cert for tre forskjellige dommere. Det ene certet må være såkalt stort, og et cert må også være vunnet etter at hunden har fylt 24 måneder. Du kan godt bli champion med tre store cert vunnet etter fylte to år, det jeg skriver er minimumskrav. X'ens pappa fikk vel 15 cert før han ble to år og kunne bli champion.

Noen raser har også tilleggskrav, for eksempel jaktpremiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om det deles ut stor-cert på en spesialutstilling eller om det kun er et lite cert? Og hva kan være grunnen til at ikke alle spesialutstillinger deler ut stor-cert? Jeg trodde nemlig at alle "rase-spesialer" delte ut stor-cert, jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ikke bare er jeg som ikke skjønner meg helt på dette utstillingsgreiene :D

Ta f.eks. den gangen søstern min stillte for første gang. (hun har like lite peiling som meg) Dommeren ga henne først rødt, det sjønnte hun hva det var, så fikk hun bir, det også viste hun.. men så kom ck og cert :rolleyes2: dommeren gratulerte henne å lekte med hunden, å søstern stod der bare som ett spørsmålstegn, å det gjorde jeg på sidelinjen også :D men nå vet vi godt hva cert å ck er :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om det deles ut stor-cert på en spesialutstilling eller om det kun er et lite cert? Og hva kan være grunnen til at ikke alle spesialutstillinger deler ut stor-cert? Jeg trodde nemlig at alle "rase-spesialer" delte ut stor-cert, jeg.. :D

Hver raseklubb kan kun dele ut storcert på én utstilling pr. år, derfor er det ikke på alle spesialer. Det pleier å stå på NKKs terminliste og hvertfall på klubbens hjemmeside/i påmeldingsinformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om det deles ut stor-cert på en spesialutstilling eller om det kun er et lite cert? Og hva kan være grunnen til at ikke alle spesialutstillinger deler ut stor-cert? Jeg trodde nemlig at alle "rase-spesialer" delte ut stor-cert, jeg.. :whistle:

Det pleier å stå på NKKs terminliste. Springeren f eks har "spesialutstilling" med stor-cert i mai (det har i hvert fall vært i mai de siste årene), neste år er det 30.mai. Den utstillingen arrangeres også neste år i samarbeid med utstillingen til avdeling Buskerud, det vil si at det er utstilling begge dager, på samme sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å stå på NKKs terminliste. Springeren f eks har "spesialutstilling" med stor-cert i mai (det har i hvert fall vært i mai de siste årene), neste år er det 30.mai. Den utstillingen arrangeres også neste år i samarbeid med utstillingen til avdeling Buskerud, det vil si at det er utstilling begge dager, på samme sted :D

Beardisene har også spesial med storcert 30 mai :whistle: Har begynt nedtellingen for lenge siden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardisene har også spesial med storcert 30 mai :whistle: Har begynt nedtellingen for lenge siden! :D

Samme her! Det var veldig trivelig i år, og jeg storkoste meg med dobbeltutstilling med mange andre spanielentusiaster. Jeg satser selvfølgelig på at vi tar stor-certet der neste år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...