Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal få meg hund


Hundeelsker666

Recommended Posts

Hei,

Eg er en aktiv singel mann på 30 år som endelig skal ha meg hund! Raser jeg har tenkt på er litt store vakthunder fra Afrika. Jeg er veldig aktiv om dagene, den får mye trim. Jeg har ikke så mye erfaring med hund fra før, men jeg har sett mye på Cesar Milan og har tatt i bruk mange av metodene hans på andre hunder. Trur det vil fungere bra hvis jeg får en borboel f.eks.

Tips og råd mottakes med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør for all del sette deg inn i trening av hund før du skaffer deg en Boerboel eller annen hund.

Cesar sier selv at han driver ikke med trening av hund.Han lærer ikke hunder sitt,bli,dekk,apport,osv.

Han hjelper derimot eiere som muligens har vært såpass uvitende eller late at de ikke har satt seg inn i litt grunnleggende trening før de skaffer seg hund.

Feks lærer han dem jo ikke hvordan de skal lære hunden: sitt,dekk,bli,gå fot.Men han tvinger hunden til å passere hunder,sitte pent osv.

Jeg synes ihvertfall at mange av problemene som Cesar løser er problemer som hadde vært unngått dersom eierne hadde naturlig lag med dyr/sundt bondevett samt en porsjon vilje til å lære om trening av hund på forhånd.

Det er i mine øyne to vidt forskjellige ting å bruke CM metoder på en hund som KAN alle øvelser,men er umulig og nekter å gjennomføre den,kontra en hund som aldri har lært noe og ikke vet hvordan utføre dem.

Mulig jeg er unormal,men svært mange av problemene på Cesartv er for meg uforståelige at folk sliter med.

Jeg har ikke noe imot at Cesar stepper inn å hjelper folk til å finne veien sammen med sin hund,men håper for all del ikke at du,eller noen andre skaffer en hund som er stor og sterk og får bruk for Cesarmetoder etter 8-16 mndr.

Vitsen med å lære seg om trening av hund er og ha mulighet til å håndtere den hunden du tar på deg ansvar for.

Det beste er jo derfor å ha litt forståelse for trening FØR man skaffer seg hund,slik at man ikke sitter med nesa i boka og midt i det mens valpen og uvanene til valpen vokser.For det skjer fort!

Ellers må jeg legge til at filosofien med å være rolig og bestemt er viktig å ta med seg.Ikke å flippe på hunden om den ikke hører etter,men bare gjenta det rolig og bestemt.En hund dør ikke av at man setter den på plass..men å sette på plass/kreve noe av en hund som man ikke har tatt seg bryet med å prøve å oppdra er frekkt mener jeg..

Hvordan kan en kreve noe av hunden når en selv ikke har gjort noe for å lære hunden noe ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jeg ser nå at jeg kan ha fremstilt meg selv litt feil. Det jeg mener med CM er at jeg har blitt mer bevisst på å forholde meg rolig hele tiden og at hunden skal vere i en "calm and submissive state of mind". Jeg bruker utelukkende positiv trening og det har jeg tenkt å fortsette med. Men jeg lurer på om jeg skal skaffe meg en Border Collie fra ekte gjeterlinjer som min første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du vil ha en border collie fra gjeterlinjer?

Jeg har selv en Border collie og en Amerikansk bulldog, og det er to vidt forskjellige hunder..

Hva fikk deg til å hoppe fra boerboel til Border collie?

Jeg tenkte mer på en blanding av Boerboel og Border Collie fra rene gjeterlinjer.

Ja takk begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på en blanding av Boerboel og Border Collie fra rene gjeterlinjer.

Ja takk begge deler!

En blandingshund? Da kan du jo lete på finn.no. Veldig få som krysser hundene sine fordi en person vil ha en hund som ser akkurat sånn og sånn ut :D

Afrikanske hunderaser er jo litt spesielle for å si det sånn. Kjente ei jente med en Sørafrikansk boerboel. De har tendenser til å bli aggressive ved en alder av to år (pluss/ minus). Men hvorfor vil du ha deg en vakthund? Jobber du i securitas, politiet, et annet vaktselskap? Men så sier du at du vil ha deg en gjeterhund. Er Shæferhunden kanskje et bedre alternativ da? Den er opprinnelig en gjeterhund, men blir trent til vokting også.

Er enig med Inustaff i det hun sier. Du må lese ordentlig om hvilken type trening den spesifikke hunden trenger, for CM bruker metodene sine i rehabilitering, ikke trening, som sagt. Men det har du forklart deg litt nærmere lengre nede i tråden. BC fra ekte gjeterlinjer? Hvorfor det? De har da rikelig med gjeterinstinkt ifra før av, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på en blanding av Boerboel og Border Collie fra rene gjeterlinjer.

Ja takk begge deler!

Ja det hørtes artig ut laughing019.gif Om du mener dette alvorlig, så får du unnskylde meg, men tror du må sette deg ned med en rasebok OM du mener alvor med dette å kjøpe deg hund.

Camo: Troll er en som bare er ute etter å lage "kvalm" eller forsøker å få igang en diskusjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei jeg mente seff ikke deg.

Hihi helt greit :D

Litt border collie, litt boerboel og litt elefant der imellom en plass så har du nok din perfekte hund. Husk å si "shhhhhh" når den gjør noe uønsket da, ellers kan den dominere deg med snabelen sin. :rolleyes2:

Hahahahhaahahaha! Detter av stolen her jeg sitter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i tvil om jeg skal gidde å svare her, men det gjør jeg tydeligvis... Unnskyld meg, men du har da fått seriøse svar? Med mindre du karakteriserer svaret "les en bok om forskjellige hunderaser for å få et innblikk i rasen", som et useriøst svar, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha "seriøse svar" hjelper det om du er litt mer spesifikk. Fordi er f.eks. et godt ord til dette formålet. Jeg har tenkt litt på Boerboel FORDI osv.

Ellers er viktige stikkord her: Hva ønsker du å bruke hunden til? kun familie/ tur? agility, lydighet, gjeting, jakt, spor, utstilling???

Hvilken størrelse kunne du tenkt deg? Hvor mye pels-stell ser du for deg at du kan "leve med"?

Vaktinstinkt?

jo mer opplysninger du gir oss, jo enklere for oss er det å gi deg et svar som passer til dine ønsker og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...