Gå til innhold
Hundesonen.no

Overtrekksdress


nettemoren

Recommended Posts

Lille cairnen vår Pippi har ikke akkurat behov for dekken, men ser at ved enkelte temperaturer er snø en plage for hunden. Det henger i laser under buken, og på beina, hunden trives selvsagt ikke med dette, og driver å gnager på snøklumpene.

Reiser endel på fjellet, og går på ski om vinteren, så vi har behov for noe som dekker hele hunden, ikke noe varmt, men noe som ikke "klabber".

Størrelse er også greit å få anbefalt om andre med samme rase/størrelse har testet ut noe. (behøver ikke finne opp kruttet på nytt jeg...):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har Hurrta overtrekksdress. .den er kjempefin som regndress, men den er ikke så stiv og "knitrete" som de andre regndressene jeg har sett... Blondie er ca 31cm høy, men jeg regner med at hun har lengre ben enn en cairn.. Dressen hennes er i hvertfall i 302

19082008153838K45j7SqbtL1x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hurrta til Fenris, og er egentlig godt fornøyd med den, men kommer til å gå for jegerens (kondomdressen) neste gang tror jeg. Grunnen til det er at jeg synes Hurrta sin er for åpen bak, og dekker ikke "de edle delene" slik at han når været er ille får snøballer rundt ballene... Det har ikke vært noe stort problem så jeg kommer ikke til å kjøpe ny før hurrta'n er oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja. Endelig fotomodellbildet av Blondie... :)

Jeg tenkte, etter råd fra deg, at jeg skulle kjøpe disse hutraene. Den fleece dressen og den regndressen. Kom også frem til at jeg ville ha størrelse 302, men er ikke Blondie litt høyere enn Cesar?? Tror du den blir for stor??

Klem fra meg og Cesar aka cassanova... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja. Endelig fotomodellbildet av Blondie... :)

Jeg tenkte, etter råd fra deg, at jeg skulle kjøpe disse hutraene. Den fleece dressen og den regndressen. Kom også frem til at jeg ville ha størrelse 302, men er ikke Blondie litt høyere enn Cesar?? Tror du den blir for stor??

Klem fra meg og Cesar aka cassanova... :)

hehehe.. Cassanova Cesar ja.. hehe... De to der vet du .. lekekompiser og turtelduer :o Blondie er vel høyere en Cesar nå, men hvor høy sånn ca vil han vli når han er fullvoksen da? tror du han blir spesielt mindre en Blondie da a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.. Cassanova Cesar ja.. hehe... De to der vet du .. lekekompiser og turtelduer :) Blondie er vel høyere en Cesar nå, men hvor høy sånn ca vil han vli når han er fullvoksen da? tror du han blir spesielt mindre en Blondie da a?

Hihi... :)

Cesar, ifølge rasestandaren, vil bli ca 30 cm høy i mankehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på hunden har ikke så mye å si på størrelsen på Hurtta. Spesielt ikke de nye Hurtta dressene som kan reguleres mer i benlengde enn den gamle typen. (Disse er 100 kr dyrere da.) Det som er viktigst er rygglengden målt fra der nakken går over til ryggen til halroten. Halsen og buken kan stilles. Benlengden har også litt å si (spesielt så gjelder det for kortbente hunder). Alt står oppgitt i størrelsesskjemaene og disse ligger nederst på siden:

Ny type: http://www.hundeutstyr.no/hurtta-pro-overa...ress-p-444.html

Gammel type: http://www.hundeutstyr.no/hurtta-overall-r...bein-p-410.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefalle å prøve før man kjøper. Prøvde den nye fleece dressen til Hurta på en miniatyr bull terrier på Hamar i helga. Den strl som passa i lengden på hunden var for trang rundt brystet. Så på små raser som er av en litt kraftig type, er det ikke alltid lett å finne en modell som passer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefalle å prøve før man kjøper. Prøvde den nye fleece dressen til Hurta på en miniatyr bull terrier på Hamar i helga. Den strl som passa i lengden på hunden var for trang rundt brystet. Så på små raser som er av en litt kraftig type, er det ikke alltid lett å finne en modell som passer. :)

Nå er det ikke så mange raser som er så kraftige i brystet som bullen da :o :o (men flott rase da.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så mange raser som er så kraftige i brystet som bullen da :D :rolleyes2: (men flott rase da.. :whistle: )

hahaha... jeg vet, det burde komme en egen bullemodell :D det er ikke så greit når man er liten, men ikke samme passform som de andre små...

Pippi ble veldig fin i sin nye dress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, så ikke denne før nå jeg. :whistle: En cairn skal ha pels som gjør at det ikke klabber i snø. Noe avhenger av pelskvaliteten, men den kan bedres betraktelig dersom hunden nappes skikkelig! Jo yngre en cairn er (og jo mindre nappet den er), desto mer klabber snøen. Den myke pelsen på beina og under magen/innsiden av lårene, er ikke alltid at blir skikkelig stri på alle, og det er her det klabber mest. Pelskvalitet er delvis arvelig, dvs hvor stri pelsen har potensiale til å bli. Så er det opp til eier om man lar dette potensiale komme helt frem, ved å nappe hunden jevnlig.

Første bud: napp hunden. Napp den skikkelig, ikke bruk kniv eller barbermaskin osv, - napp. Dette gjør pelsen stri og hindrer at snø klabber.

Når man sitter i den situasjonen at snøen først klabber, så må man enten ikke ta med hunden på tur (skikkelig dårlig alternativ), eller man må kjøpe dress. Jeg anbefaler jægerens superdekken aka kondomdress. Den er helt tett, og dekker der hvor det trengs mest. Hurtta-dressen er åpen under (unisex), og er åpen der det klabber mest. Vi har valgt å gå for en kondomdress, i str 1 (som er alt for stor), og heller teipe beina helt nederst sånn at dressen ikke sklir. Den beskytter også mer av pelsen på beina, som er veldig utsatt på sånne små hunder spesielt. Pelsen på beina er også som nevnt veldig myk, og slites lett av når det klabber, noe som er kjipt for utstillingshunder, men selvsagt også andre.

Ser jo at du har valgt å kjøpe Hurtta, og håper selvsagt at den gjør jobben for dere! :D Hvor gammel er hun forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi er 1 år gammel. (snart bursdag) Hun har grei pels på rygg/nakke, er helst beina, og brystet som har klabbet. Veldig bløt pels der i forhold til kroppen. Hun liker faktisk dressen sin, og den funker jo som regndress også. Så den kommer nok til nytte selv om pelsen blir bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...