Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility øvelser for valp


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg får meg snart valp, og planen (i tillegg til kosehund) er å drive litt med agility. Etter erfaring med forrige hunder har jeg lært at det valpen lærer de første 6 månedene, sitter som støpt. Men det er jo så helt klart ikke lurt å få valpen til å hoppe svære hinder og alt belastende.

Så hva slags øvelser kan en 8 uker gammel valp gjøre (vi snakker bare et par min om dagen). Og hvordan kan man fortsette denne utdannelsen. Har planer om å delta i valpekurs så fort som mulig (etter 12 ukers alder da). Så er jo planen å få Bronsemerke for å kunne trene ordentlig agility når hun blir litt større. Men jeg lurer på hva vi kan gjøre fram til da, altså hva er det som ikke er så belastende. Og hvordan bør man gå fram i disse øvelsene?

EDIT: Finnes det noen websider, bøker eller filmer om agility trening for valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt og innkalling får du jo selvfølgelig masse bruk for i agility som ellers i hverdagen. I tillegg får du bruk for bli-kommando. Hunden skal jo ligge på bordet i fem (?) sekunder. Altså vanlige øvelser som alltid er greit å lære en valp. Dessuten bør du lære valpen å være alene i bilburet, det er mye venting på både valpe- og agilitykurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felt-trening; spesielt løpende felt er bra, da slipper man belastningen med bråstopp på feltet, men er det snakk om kun noen minutter pr dag går det sikkert greit med vanlig felt-trening også. Tunnel er jo enkelt; å lære valpen å gå igjennom både når den er rett og når den er buet, finne inngangen, velge mellom to innganger (du handler). Allè-slalåm kan man begynne med også, uten at man trenger å flytte pinnene nærmere hverandre før etter en god stund; bruk denne tiden på å trene innganger og fart, og at du kan bevege deg på forskjellige steder og måter selv om hunden går "slalåmen". Hopp; legg hinderpinnen på bakken, la hunden løpe over den. Etterhvert kan du også kombinere to eller flere hinder; baklengskjeding. Fx hopp og tunnel. Det skader heller ikke å begynne på vippa; la valpen lære seg at det er helt greit at vippa vipper. Pass ekstremt godt på at den ikke blir redd, og avslutt mens hunden mestrer det. Du styrer når og hvor raskt vippa skal vippe, ved å få noen til å holde igjen bak (der hunden går opp). Du forteller personen hva den skal gjøre, evt kan du kanskje klare å holde vippa selv. Du kan også begynne med "mini-vippe"; lage liten vippe-anordning; planke over en stokk. Lære valpen at det er kjempekult å bevege seg på underlag som "rører" på seg.

Ellers er kontakt og innkalling veldig viktig! I tillegg ville jeg lagt vekt på å kunne "kontrollere" hunden; dvs kunne fortelle den at den skal komme hit og gå dit, vente der og bli her. Akkurat det siste her gjør at det er mye enklere å trene en voksen hund, og at det kan bli mye "styr" med å trene en valp som ikke skjønner hva du mener når du klapper deg på låret og prøver å posisjonere den foran et hinder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for disse fine svarene.

Ja, planen er vel bare et par minutter av gangen et par ganger om dagen.

Men nå som jeg vet litt hva jeg kan trene på, er neste spørsmål.. hvordan? Dette er første gangen jeg trener agility (foruten noen småhinder med familiehunden), så erfaringen er ikke på topp. Finnes det noen websider, bøker eller filmer om agility trening for valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke om noen bøker med agilitytrening for valp, men du kan jo lese litt i "vanlige" agilitybøker og tenke deg ut hvordan du vil trene på det utifra det noen over meg har foreslått (legge pinnen til hoppehinderet på bakken, gå gjennom tunell osv..)

hvis du vil gå felt hinder anbefaler jeg å lære valpen å gå på Mønet først. sett det så lavt det går og lokk den over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke om noen bøker med agilitytrening for valp, men du kan jo lese litt i "vanlige" agilitybøker og tenke deg ut hvordan du vil trene på det utifra det noen over meg har foreslått (legge pinnen til hoppehinderet på bakken, gå gjennom tunell osv..)

hvis du vil gå felt hinder anbefaler jeg å lære valpen å gå på Mønet først. sett det så lavt det går og lokk den over...

Gode forslag! Det eneste jeg er uenig i, er at man skal trene mønet først. Hvorfor mener du det? Fordi det er bredt? Husk at for en liten (papillon?)valp vil stigen være ganske bred i forhold til en stor hund. Det er heller ikke så belastende for hunden å gå stigen, i forhold til mønet. I tillegg er det slett ikke alle møner man kan sette spesielt lavt; det vi har på klubben kan man ikke regulere i det hele tatt. Har man derimot mulighet til å legge det helt flatt, er det det beste. Men hvis man først skal være nøye, er det kanskje enklere å lære hunden stigen; da må den konsentrere seg og ikke virre frem og tilbake på den, noe som er lett på mønet. Dette hinderet er det også oftere mulig å legge ned, eller i alle fall demontere og gjøre veldig lavt, ved å legge stokker under festene. Så da vil ikke valpen "falle ned", selv om den tilfeldigvis ikke skulle klare/ville holde seg på stigen. Vi har trent med stige som er max 15 cm opp fra bakken, og det tåler en liten valp fint å "falle" (hoppe) ned fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag! Det eneste jeg er uenig i, er at man skal trene mønet først. Hvorfor mener du det? Fordi det er bredt? Husk at for en liten (papillon?)valp vil stigen være ganske bred i forhold til en stor hund. Det er heller ikke så belastende for hunden å gå stigen, i forhold til mønet. I tillegg er det slett ikke alle møner man kan sette spesielt lavt; det vi har på klubben kan man ikke regulere i det hele tatt. Har man derimot mulighet til å legge det helt flatt, er det det beste. Men hvis man først skal være nøye, er det kanskje enklere å lære hunden stigen; da må den konsentrere seg og ikke virre frem og tilbake på den, noe som er lett på mønet. Dette hinderet er det også oftere mulig å legge ned, eller i alle fall demontere og gjøre veldig lavt, ved å legge stokker under festene. Så da vil ikke valpen "falle ned", selv om den tilfeldigvis ikke skulle klare/ville holde seg på stigen. Vi har trent med stige som er max 15 cm opp fra bakken, og det tåler en liten valp fint å "falle" (hoppe) ned fra. :)

for noen hunder er det jo ikke akkurat no kjekt å gå på en tynn stige da, så jeg ville begynt med møne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noen hunder er det jo ikke akkurat no kjekt å gå på en tynn stige da, så jeg ville begynt med møne

Antar du mener "smal" og ikke "tynn"? Men nå er jo dette snakk om en phalene (sorry, var ikke papillon) valp. De er temmelig små; mindre enn min cairn som fint klarte å gå stigen. Hadde det vært en klumsete rottweiler hadde jeg vært enig, men dette er en bitteliten hund, og stigen vil være evig bred nok for den. På mønet har den jo kjempestor plass til å gjøre alt annet enn å løpe rett frem/over. Små raser har heller ikke samme grad av ukontrollerte valpebevegelser som større raser har, og vil derfor være flinkere til å balansere og holde seg på den smale sti. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut!

Men et spørsmål til:

Hvordan vil jeg trent på kontaktfelt f.eks.? Pointet er jo å at han skal passere det og ikke hoppe over, men det beste er jo kanskje å trene på ordentlig agility hinder, men muligheten for det er ikke så stor. Så hva kan jeg bruke som hjemmeversjon og hvordan bør jeg gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 6 måneder gammel valp som jeg skal bruke til agility, og jeg har ingen planer om å la henne se en slalom på noe som helst vis før hun er mellom 10 og 12 måneder. Slalom er en stor belastning, og hunden bør være ferdig utviklet i kroppen først. Å lære hunden å løpe mellom hinderstøtter ser jeg heller ikke på som veldig nødvendig å gjøre så tidlig, dette går vanligvis fort.

Det vi fokuserer på som er det desidert viktigste for en agility-to-be-stjerne; utvikle belønninger (kommer ikke langt uten belønninger hunden vil jobbe for), kontakt, kroppskontroll, innkalling, det som etterhvert skal bli sirkeltrening, en del shapingøvelser (lære hunden å lære), og ikke minst MILJØTRENING. Hunden skal kunne fungere i et miljø med mye mennesker og hunder, jeg ønsker en trygg og fin voksen hund. Det er kjekt å lære seg litt bakpartskontroll, og andre ting som øker kroppsbeherskelsen, balansetrening etc. Også er det viktig at du har det gøy.

Ang lære hunden løpende felt etc så syntes jeg det også er tidlig. Det er også noe du har god tid på senere, hunden skal jo tross alt bli 15 år. Jeg ville heller gått turer i ulendt terreng med valpen (ikke lange turer). La den hoppe over trestammer, krype under buskas, balansere på trestammer etc på eget intiativ. Det gir veldig fin kroppskontroll på en sunn måte.

Med vennlig hilsen Tone C som har en agility-pensjonert papillon, og en ung, lovende valp hun ikke har noen planer om å ødelegge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, ikke noe vits å overbelaste dem. Men ønsker å lære henne så mye som mulig (mest fordi jeg vet at de første 6 månedene sitter som støpt resten av livet, så ved å lære henne å lære, blir alt annet mye lettere siden).

Men å gå i ulendt terreng hørtes smart ut. Det er jo bare ha med en ryggsekk å ha henne oppi når vi er på skogstur, så ta henne ut litt av gangen så hun ikke blir så sliten. Eller så er det noe skogterreng nær der jeg bor.

Har heller ikke planer om å bli World Champion. Men kose oss å se hvor vi kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, ikke noe vits å overbelaste dem. Men ønsker å lære henne så mye som mulig (mest fordi jeg vet at de første 6 månedene sitter som støpt resten av livet, så ved å lære henne å lære, blir alt annet mye lettere siden).

Men å gå i ulendt terreng hørtes smart ut. Det er jo bare ha med en ryggsekk å ha henne oppi når vi er på skogstur, så ta henne ut litt av gangen så hun ikke blir så sliten. Eller så er det noe skogterreng nær der jeg bor.

Har heller ikke planer om å bli World Champion. Men kose oss å se hvor vi kommer!

Når valpen er bitteliten så skal den ikke gå noe særlig med turer, nei. Men å la den traske litt og utforske ting i skogen kan du gjøre uten å gå langtur. Er bare å sette deg ned et sted og la valpen få styre i fred :whistle: Og selvom valpen lærer fort når den er 6 måneder, så lærer den fort etter det og :) Dersom du skal kunne gå agility med hunden din så må den kunne være løs, så du kan jo trene på det fra dag en at hun skal holde seg i nærheten av deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 6 måneder gammel valp som jeg skal bruke til agility, og jeg har ingen planer om å la henne se en slalom på noe som helst vis før hun er mellom 10 og 12 måneder. Slalom er en stor belastning, og hunden bør være ferdig utviklet i kroppen først. Å lære hunden å løpe mellom hinderstøtter ser jeg heller ikke på som veldig nødvendig å gjøre så tidlig, dette går vanligvis fort.

Det vi fokuserer på som er det desidert viktigste for en agility-to-be-stjerne; utvikle belønninger (kommer ikke langt uten belønninger hunden vil jobbe for), kontakt, kroppskontroll, innkalling, det som etterhvert skal bli sirkeltrening, en del shapingøvelser (lære hunden å lære), og ikke minst MILJØTRENING. Hunden skal kunne fungere i et miljø med mye mennesker og hunder, jeg ønsker en trygg og fin voksen hund. Det er kjekt å lære seg litt bakpartskontroll, og andre ting som øker kroppsbeherskelsen, balansetrening etc. Også er det viktig at du har det gøy.

Ang lære hunden løpende felt etc så syntes jeg det også er tidlig. Det er også noe du har god tid på senere, hunden skal jo tross alt bli 15 år. Jeg ville heller gått turer i ulendt terreng med valpen (ikke lange turer). La den hoppe over trestammer, krype under buskas, balansere på trestammer etc på eget intiativ. Det gir veldig fin kroppskontroll på en sunn måte.

Med vennlig hilsen Tone C som har en agility-pensjonert papillon, og en ung, lovende valp hun ikke har noen planer om å ødelegge...

Her er jeg delvis uenig. Jeg vet ikke om du vet hva såkalt "allè-slalåm" er? Enkelt forklart så er det en allè av slalåmpinner; man setter annenhver pinne et stykke unna de andre, sånn at man danner to rekker med pinner. Mellomrommet mellom pinnene i bredde-retningen kan være en meter i starten, lengden mellom pinnene i lengde-retningen er den dobbelte av en vanlig slalåm. Man trener allè-slalåm sånn at valpen skal løpe mellom disse to rekkene med pinner, og etterhvert flytter man de to rekkene nærmere og nærmere hverandre, sånn at de til slutt flettes sammen til en helt vanlig slalåm. Å lære en valp å løpe gjennom en sånn allè kan umulig være spesielt belastende, og det er nettopp denne typen slalåm jeg snakker om når jeg mener at dette er noe valper kan begynne med. Man kan trene innganger, fart, og at fører kan bevege seg på forskjellige måter underveis i slalåmen. Det er mer belastende å ta valpen med i skogen, liksom.. :rolleyes: Så lenge man ikke overdriver (og det gjelder all form for trening med valpen), så er ikke dette skadelig. :D

Hvis man starter med vanlig slalåm, kan man også shape inn c-er, eller makaronier om du vil. Dvs at man lærer valpen å gå i bue rundt en slalåmpinne, og etterhvert flere slalåmpinner. Ser ikke problemet med dette heller, jeg, så lenge man ikke fortsetter treningen når valpen begynner å få fart, men heller da venter til valpen er blitt unghund/mer voksen, og tåler påkjenningen av å gå slalåm med litt større fart. Men å lære seg å rundt en pinne, det er ikke skadelig.

Ellers er jeg helt enig i at det er kjempeviktig å trene inn forskjellige belønninger, og spesielt å trene inn en super-duper-hipp-hurra-belønning. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg delvis uenig. Jeg vet ikke om du vet hva såkalt "allè-slalåm" er? Enkelt forklart så er det en allè av slalåmpinner; man setter annenhver pinne et stykke unna de andre, sånn at man danner to rekker med pinner. Mellomrommet mellom pinnene i bredde-retningen kan være en meter i starten, lengden mellom pinnene i lengde-retningen er den dobbelte av en vanlig slalåm. Man trener allè-slalåm sånn at valpen skal løpe mellom disse to rekkene med pinner, og etterhvert flytter man de to rekkene nærmere og nærmere hverandre, sånn at de til slutt flettes sammen til en helt vanlig slalåm. Å lære en valp å løpe gjennom en sånn allè kan umulig være spesielt belastende, og det er nettopp denne typen slalåm jeg snakker om når jeg mener at dette er noe valper kan begynne med. Man kan trene innganger, fart, og at fører kan bevege seg på forskjellige måter underveis i slalåmen. Det er mer belastende å ta valpen med i skogen, liksom.. :rolleyes: Så lenge man ikke overdriver (og det gjelder all form for trening med valpen), så er ikke dette skadelig. :D

Hvis man starter med vanlig slalåm, kan man også shape inn c-er, eller makaronier om du vil. Dvs at man lærer valpen å gå i bue rundt en slalåmpinne, og etterhvert flere slalåmpinner. Ser ikke problemet med dette heller, jeg, så lenge man ikke fortsetter treningen når valpen begynner å få fart, men heller da venter til valpen er blitt unghund/mer voksen, og tåler påkjenningen av å gå slalåm med litt større fart. Men å lære seg å rundt en pinne, det er ikke skadelig.

Ellers er jeg helt enig i at det er kjempeviktig å trene inn forskjellige belønninger, og spesielt å trene inn en super-duper-hipp-hurra-belønning. :rolleyes2:

Problemet med att börja tidigt med valpen med enkla slalomövningar är att man inte kan gå framåt i träningen. Om man jobbar med alléslalom med en valp, utan att flytta ihop raderna med pinnar på flera månader, så lär man valpen att slalom det är se pinnar-spring i full fart förbi pinnar. Det är jättefint för de första repetitionerna, men ganska snart måste hunden också lära sig att slalom handlar om att bromsa in och böja sig. Om man är kvar på första steget för länge får man lätt problem med att hunden har svårt att bromsa in och svänga in i port 2, eller att hunden springer förbi slalom när hunden kommer med för hög fart. Jag ser ingen poäng i att göra det svårare än nödvändigt för hunden (och tränaren!) bara för att man inte kan vänta tills hunden är färdigvuxen.

Samma invändning har jag mot shapingmodellen. Jag vill ha in fart i min slalomträning redan från början, jag vill inte låta hunden gå en långsam slalom i flera månader för att den inte är färdig i kroppen. Det problemet får man väl knappast med bra träning, för då kommer farten ganska direkt, men då är man ju tillbaka på punkt 1 - vänta tills hunden är färdigvuxen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med att börja tidigt med valpen med enkla slalomövningar är att man inte kan gå framåt i träningen. Om man jobbar med alléslalom med en valp, utan att flytta ihop raderna med pinnar på flera månader, så lär man valpen att slalom det är se pinnar-spring i full fart förbi pinnar. Det är jättefint för de första repetitionerna, men ganska snart måste hunden också lära sig att slalom handlar om att bromsa in och böja sig. Om man är kvar på första steget för länge får man lätt problem med att hunden har svårt att bromsa in och svänga in i port 2, eller att hunden springer förbi slalom när hunden kommer med för hög fart. Jag ser ingen poäng i att göra det svårare än nödvändigt för hunden (och tränaren!) bara för att man inte kan vänta tills hunden är färdigvuxen.

Samma invändning har jag mot shapingmodellen. Jag vill ha in fart i min slalomträning redan från början, jag vill inte låta hunden gå en långsam slalom i flera månader för att den inte är färdig i kroppen. Det problemet får man väl knappast med bra träning, för då kommer farten ganska direkt, men då är man ju tillbaka på punkt 1 - vänta tills hunden är färdigvuxen...

Jeg skjønner absolutt poenget med at man blir hindret i å gå videre i treningen, men jeg ser ikke at det skal være et problem å ha snust på slalåmtrening, latt valpen løpe gjennom en allè (og gjerne satt pinnene tettere, men dog ikke til full slalåm), eller å ha lært valpen å bøye seg rundt en slalåmpinne. Om man er nødt å ta en pause fra denne treningen, finnes det jo så utrolig mye annet man kan trene på i mellomtiden mens man venter på at valpen skal bli gammel nok i kroppen sin. Man er jo ikke nødt å trene allèslalåm fem ganger i uken i mange måneder, man kan jo ta an pause og trene på andre ting (også ting som ikke er agilityrelatert selvsagt). :D Innbiller meg det blir lettere å "plukke opp tråden" der man slapp, så slipper man å begynne helt fra scratch når valpen er gammel nok. Skrev det jeg skrev, siden trådstarter lurte på hva agility-relatert trening h*n kunne gjøre, uten at det belastet valpen. Om det finnes andre/bedre måter å gjøre det på senere, kan jo være en helt annen sak. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg det blir lettere å "plukke opp tråden" der man slapp, så slipper man å begynne helt fra scratch når valpen er gammel nok. Skrev det jeg skrev, siden trådstarter lurte på hva agility-relatert trening h*n kunne gjøre, uten at det belastet valpen. Om det finnes andre/bedre måter å gjøre det på senere, kan jo være en helt annen sak. :)

Jeg ser fremdeles ikke poenget med å begynne slalomtreningen så tidlig. Det går veldig kjapt å få en fin og sikker slalom med 2x2-metoden til Susan, og jeg ser ikke at det skal være noen fordel om hunden tidligere har løpt mellom noen pinner. Heller tvert i mot, fordi man aldri har kunnet endre mønsteret nok (slik at det blir som ordentlig slalom), sånn at det lett blir at man må trene om.

En annen grunn til at jeg vil vente er fordi jeg ønsker meg en ferdigutvokst og frisk valp. Og jeg mener at det er mange andre måter man kan gi henne muligheten til å tilegne seg ferdigheter som man trenger på agilitybanen utenfor denne mens hun er liten. Dette vil hun få igjen for når hun begynner å trene agility "på ordentlig", fordi hun forhåpentligvis vil være frisk og rask, ha kroppskontroll og nok muskler, slik at agility blir minst mulig belastende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fremdeles ikke poenget med å begynne slalomtreningen så tidlig. Det går veldig kjapt å få en fin og sikker slalom med 2x2-metoden til Susan, og jeg ser ikke at det skal være noen fordel om hunden tidligere har løpt mellom noen pinner. Heller tvert i mot, fordi man aldri har kunnet endre mønsteret nok (slik at det blir som ordentlig slalom), sånn at det lett blir at man må trene om.

En annen grunn til at jeg vil vente er fordi jeg ønsker meg en ferdigutvokst og frisk valp. Og jeg mener at det er mange andre måter man kan gi henne muligheten til å tilegne seg ferdigheter som man trenger på agilitybanen utenfor denne mens hun er liten. Dette vil hun få igjen for når hun begynner å trene agility "på ordentlig", fordi hun forhåpentligvis vil være frisk og rask, ha kroppskontroll og nok muskler, slik at agility blir minst mulig belastende...

Nå skrev jeg om en spesifikk metode; allèslalåm. Trådstarter lurte på hva h*n kunne gjøre med valpen i forhold til agility som ikke var belastende. Å la valpen løpe mellom to rekker pinner, er ikke belastende.

Så, man kan fint sette rekkene tettere og tettere sammen, selv om det er snakk om valp. Man kan komme temmelig langt i denne "sammensettingen" faktisk! Så at det skal være helt bortkastet skjønner jeg virkelig ikke. Det er fremdeles like lite belastende som noe som helst annet som innebærer å løpe rett frem. Hvis ditt spørsmål er "hvorfor ikke vente, man får det fint til senere også?", så blir mitt "hvorfor vente, hvorfor utsette treningen når valpen fint kan gjøre det i dag?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva slags svar jeg har sett her i tråden og sånn. Tenker jeg at jeg også ønsker litt øvelser som kanskje ikke er 100% agility relatert. Men øvelser som kan gjøres for å bedre forholdet til hunden på agility banen. Sånn som at hun skal høre på meg osv. hvis dere skjønner hva jeg mener?

Hva kan jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...