Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bånd på gårdsplassen


Linda Kristin

Recommended Posts

Lurer litt på hva dere mener om dette jeg.

På mine turer med Cesar går jeg forbi ihvertfall tre eller fire hunder som konstant står bundet i en løpestreng mellom eks. huset og garasjen. Der står de i flere timer. De bjeffer konstant og peiser frem og tilbake.

Selv syntes jeg slike ting er fælt. De står der dag ut og dag inn. Jeg går ofte tur så jeg vet de står der mye av dagen.

Syntes dere det er riktig å sette hunden ut i bånd og la den stå der i time etter time??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som klart misstrives og har angst av å stå alene i line ute er forkastelig såklart...

Uten oppsyn, uten ly, uten vann, osv..

Men, om hunden synes det er greit eller til og med morro å være ute fremfor å ligge å sture inne i kurven eller buret, så er det da ingenting i veien for at hunden står ute noen timer...

Begge våre har hvert sitt bånd å står gjerne ute i 3-4timer, om de skulle misstrives (som når det begynner å regne :rolleyes: ) så bjeffer de å vi henter de inn...

Er det bedre at hundene er inne, kanksje innestengt på badet med varmekablene på, eller i et bur i 22timer i døgnet.?

Og finnes det ikke en paralleller til foreldre som tvinger barna sine ut etter de har gjort lekser, enten de vil eller ikke.? Er det ingen sammenheng.? Er det galt eller rett.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre at hundene er inne, kanksje innestengt på badet med varmekablene på, eller i et bur i 22timer i døgnet.?

Og finnes det ikke en paralleller til foreldre som tvinger barna sine ut etter de har gjort lekser, enten de vil eller ikke.? Er det ingen sammenheng.? Er det galt eller rett.?

Er det virkelig noen som tvinger bikkja til å være i et bur 22 timer i døgnet? Eller noen som har bikkja til vanlig inne på badet? Altså, som en MOTSETNING til å stå ute i bånd?

Det er litt skjev framstilling.

Har mange hunder i nabolaget som gjør meg vondt fordi de står ute hele dagen. Her kan du jo faktisk dra en parallell til burbruken. Hvem vet om hunden liker det? Du kan jo ikke vite det. Kanskje den egentlig bare er tilpasset situasjonen. Kanskje den bare lurer deg til å tro det siden du er eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore: Jeg er enig i at hvis hunden trives så er det bedre å være ute enn å holdes inne. Ser selv frem til sommeren da Cesar kan gå fri på verandaen. Har desverre ikke stor plen eller inngjerdet hage så verandaen får duge. Og da mener jeg ikke at jeg skal stenge han ute, men at han skal få gå der han vil selv.

Det jeg syntes er forkastelig er en hund i line mellom huset og garasjen som peiser frem og tilbake eller sitter rolig og bjeffet konstant.

Mulig jeg tar det feil, men kan komme med to eksempler på hva jeg syntes er galt.

1. Nabo med schæfer som etter ble satt i kjettingbånd, boltet i veggen på grusen utenfor huset, for å stå der hele dagen. Han jogget frem og tilbake hele dagen, ga seg aldri. Når kvelden kom var det inn med hunden. Samme visa neste dag.

2. Nabo med annen schæfer som ble sluppet ut på verandaen og gikk der stort sett hele dagen. Det var der han tisset og bæsjet og hvis han var heldig så fikk han en liten tur. Ellers lekte han med en tom colaflaske og gikk rundt i sin egen dritt.

De to situasjonene syntes jeg er fæle og det er godt mulig det er meg som er ekstrem her, men dette kan ikke være livet for en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nabo med schæfer som etter ble satt i kjettingbånd, boltet i veggen på grusen utenfor huset, for å stå der hele dagen. Han jogget frem og tilbake hele dagen, ga seg aldri. Når kvelden kom var det inn med hunden. Samme visa neste dag.

2. Nabo med annen schæfer som ble sluppet ut på verandaen og gikk der stort sett hele dagen. Det var der han tisset og bæsjet og hvis han var heldig så fikk han en liten tur. Ellers lekte han med en tom colaflaske og gikk rundt i sin egen dritt.

De to situasjonene syntes jeg er fæle og det er godt mulig det er meg som er ekstrem her, men dette kan ikke være livet for en hund?

Nei, dette synes jeg bare er trist ;) Hva i all verden er vitsen med å ha hund når de tydeligvis ikke har tid til den!? Er dette det livet de har å tilby hunden, kunne de likeså godt latt vær å skaffe seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen som tviler på om de eksemplene er fæle, selvfølgelig.

At en hund står ute er IKKE fælt, at en hund står ute når den ikke trives med det og ikke blir tatt hånd om DET er fælt...

Decoy og Buster trives veldig godt ute i hverandres selskap, å da ser jeg ikke noe galt i at de får være ute en stund.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår har en berner på 8 mnd som er ute i bånd både når jeg går om morgenen, og på ettermidaggen når jeg kommer hjem igjen. Hva den har gjort i mellomtiden vet jo ikke jeg. Men jeg har også sett at huset har vært helt mørkt noen ganger, så det virker som om den har ligget der også når de ikke er hjemme. Håper virkelig jeg tar feil. Den ligger forøvrig helt rolig og bare kikker.

For meg er det ekstra vondt når det gjelder en berner fordi jeg vet hvor mye de elsker å være med flokken, og hvor sosiale de er. (Gjelder sikkert mange raser, men berner er av de jeg kjenner best til.)

Og fordi en hund på den aldern hadde trengt mye annen stimulering.

Jeg håper jeg bare tolker feil i uvitenhet, men det kan hende jeg kommer til å undre meg over dette med eieren hvis jeg prater med dem..

Så svaret mitt blir vel at jeg ikke liker det, men at jeg er klar over at det kan se verre ut enn det kanskje er ?

Syntes også det er dumt at den ligger ut mot en vei som går gjennom boligfeltet. Dvs at det er mange barn som leker i området og mange hunder som går tur forbi i bånd eller uten. Altså at den ikke er sjermet for hunder / folk som evt går bort til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge hunden trives med det ser jeg ikke noe galt i det. Noen hunder mistrives mer inne. Newfoundlandshundene våre lå heller ute enn å være inne i varmen, aller helst når det snødde og var kaldt ute. Når de ville være sosiale med menneskeflokken fikk de komme inn. Det er ikke noe negativt å la hundene stå i bånd ute sålenge de trives med det, og såklart skal man ikke gjøre det om hunden mistrives med det. Hunder er flokkdyr og om man stuer de ute i mange timer alene og hunden ikke liker det, så er det uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ikke noe imot at hunden står ute en liten stund, men ikke i flere timer :shocked: Virker som om slike folk setter hundene ute fordi de ikke orker å ha de inne eller å gå turer med de..

Blir å trekke litt vel kjappe konklusjoner, Han her har så tykk pels at han mye heller vil være ute enn inne nå når vi fyrer. Tar jeg ham inn står han å skraper på døra og vil ut igjen, kan ikke tenke meg at han er den eneste hunden som selv velger å være ute i timer av gangen.

Vi går plenty med turer, så det er heller ikke slik at han står ute for å "slippe" turgåinga/trening/aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaten jeg hadde før han begynte å være ute hele dager da han var 6 år og han elsket det. Han så på hva jeg kladde på meg og stilte seg opp ved venstre bein for det var vanlig å bare ta han i halsbåndet når han skulle stå ute. Han var da heller ikke noe glad i varmen. Vorsteh som jeg har nå liker også å stå ute selv om hun også elsker å ligge under vedovnen. Så jeg ser ikke noe galt i at hunden står ute men det må ikke erstatte mosjon og det å være sammen med flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva dere mener om dette jeg.

På mine turer med Cesar går jeg forbi ihvertfall tre eller fire hunder som konstant står bundet i en løpestreng mellom eks. huset og garasjen. Der står de i flere timer. De bjeffer konstant og peiser frem og tilbake.

Selv syntes jeg slike ting er fælt. De står der dag ut og dag inn. Jeg går ofte tur så jeg vet de står der mye av dagen.

Syntes dere det er riktig å sette hunden ut i bånd og la den stå der i time etter time??

Det er sånn nabobikkja vår har det 24 timer i døgnet. Den ha i tillegg et godt og varmt hundehus. Den får sjeldent tur, og den skal gjøre jobben som familie/vakthund.

Selv er jeg ikke enig i at det er mye til liv for en hund. Men i følge norsk lov, så kan envher gjøre slikt med hunden sin. Så lenge den har lang nok line, har isolert (og stort nok) hundehus og får mat og vann, så sier loven at dette er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å trekke litt vel kjappe konklusjoner, Han her har så tykk pels at han mye heller vil være ute enn inne nå når vi fyrer. Tar jeg ham inn står han å skraper på døra og vil ut igjen, kan ikke tenke meg at han er den eneste hunden som selv velger å være ute i timer av gangen.

Vi går plenty med turer, så det er heller ikke slik at han står ute for å "slippe" turgåinga/trening/aktivisering.

Jeg tenkte på de som faktisk setter hundene ute omtrent HELE dagen.. Og som ikke tar vare på de.. slik som ble beskrevet tidligere her.. :D Så mente ikke at de som setter hunden ute over lengre tid ikke bryr seg om hundene sine nei.. ;) Ble litt diffust det der.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står hundene ofte ute fra i åttetiden om morningen til i ellevetiden på kvelden. Folk som bare går forbi får kanskje den oppfattelesen at de står der hele tiden og aldri får tur osv, og ettersom de kan bjeffe på folk som har med seg hunder hvertfall, får kanskje folk det inntrykket at de bjeffer hele tiden også. Men stemmer det? Nei. Hundene får tur, aktivisering og de får være sammen med oss. Ikke bjeffer de hele tiden heller. Det jeg vil fram til er at man må vite at hunden faktisk har det så fælt som det legges ut om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er mopsene på tur og orden ute i 10 min hver morgen.. dette er fordi de NEKTER å gå tur.. (ender opp med å bære de ett stykke sette de ned og si "skal vi gå hjem" så løper de hjem, alle mann" samme rutine om kvelden..

Folk må jo tro vi lar de stå å fryse femti min hver morgen og kveld, er jo ikke så lett å se forskjell på om man ikke kjenner hundene :)

Men enig med, litt bånd ute må de tåle.. men hele dagen når de tydeligvis ikke trives syns jeg er synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som tvinger bikkja til å være i et bur 22 timer i døgnet? Eller noen som har bikkja til vanlig inne på badet? Altså, som en MOTSETNING til å stå ute i bånd?

Det er litt skjev framstilling.

Jeg har passet hunder som står ute i hundegård på dagtid når eier er på jobb, og som ligger på vaskerommet når de er inne. Som eieren av denne jakthunden så fint sa det: "Hun er vant til å være alene, så hun slår seg godt til ro på nye steder." Ja, det gjorde hun, og hun var en av de greieste hundene jeg har passet, men JEG ville ikke hatt det sånn likevel. Så her kan man altså få i både pose og sekk, BÅDE inne på badet OG ute i hundegården.

Det finnes også hunder som liker å være ute av diverse grunner (pels, gøye ting å finne på ute osv), og jeg synes det er helt greit at slike hunder får være ute. De som står og nibjeffer, er engstelig eller ikke trives med det på andre måter, bør heller få være inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiehunden vår skraper på døra om han vil ut, da blir han til han bjeffer for å komme inn (men han bjeffer også litt på forbigående da han har utsikt til et friarealet med en gåvei som mange går tur med hunden sin på). Men i det siste har han villet lite ut, grunnet at vi går minst mellom 1-2 timer med han, pluss noen tisserunder på en 10-15min et par ganger om dagen. Hendte også at jeg gikk en tur med han istedenfor å slippe han ut i hagen når han skraper på døra. Nå har jeg flyttet hjemmefra så nå har jeg ikke muligheten til å gjøre dette hverdag da, men var hjemmom senest idag og da ble han sluppet ut etter middag (sikkert fordi han måtte på do) så han får velge selv, og regner det så pleier han som regel å angre på at han spurte om å få gå ut. Så da bjeffer han noen minutter senere for å komme inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så mye bedre at hunden ligger inne alene hele dagen når eier er på jobb/skole? tenk på dem som har hunden i bur om natta, går en kort tur, og så ligger den i bur hele dagen (8-10) t. Da er det vel bedre at den står ute i kjetting eller hundegård?

Det er ikke alltid ting er like ille som det ser ut til.

Har selv hunder i hundegård om dagen. De står ute 8-12 timer hver dag mens jeg er på arbeid. For naboer kan det da sikkert se ut som om de står der og vansmekter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne godt tenke meg gjerde rundt huset så hunden kan gå løs der;) kan ha med hunden min på jobb, så har ikke det problemet:P men ville nok hatt den ute så den fikk aktivisert seg når den vil og må tisse og sånt.

seff må man se an om hunden trives med det, men tror de fleste kan vennes til å være ute=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...