Gå til innhold
Hundesonen.no

Pitbull standard


Tyfonia

Recommended Posts

Alle hunder har lett for å bli aggresive ved feil oppdragelse. Pit Bull har lettere for dette pga sin opprinnelse og hvorfor den ble avlet frem.

Den har lettere for å bli aggressiv mot andre hunder. Den har en mindre tendens til å bli aggressiv mot mennesker. Det er mye av det som skiller den fra andre raser når det kommer til uønsket atferd. Dette fordi den har blitt selektert for hundekamper historisk sett, og fordi den nødvendigvis samtidig har blitt selektert for høy toleranse mot mennesker.

Hundeaggresjon og menneskeaggresjon er to vidt forskjellige ting, og det er farlig å blande disse begrepene.

Nei, jeg ser ikke poenget ditt.

Det er åpenbart.

Bryr det deg om Camo ikke vil møte den hunden i fremtiden da? Hva har det å si for deg?

Absolutt ingenting. Problemet mitt er at slutningene Camo trekker om rasen basert på dette individet (som forøvrig er en valp og ikke viser tegn til aggressiv atferd) er feilaktige, ufordelaktige og biddrar til en av de mytene som florerer om apbt.

Jeg driter fullstendig i om hun møter hunden eller ei. Det er uttalsene jeg har et problem med, spesielt fordi det understrekes at man absolutt ikke har fordommer.

Rasen tåler kanskje mye mer, men blir ikke mindre aggresiv av den grunn.

Hva er det du forsøker å si her? At de ikke blir mindre aggressive når de først viser aggressiv atferd? Det er det jo heller ingen som har påstått i denne diskusjonen. De e forskjæll på dritt å painnkak som vi sier i trøndelag.

Yey, jeg er newbie på doggis, dermed er jeg newbie i livet også!

Jeg snakket om at Camo er en newbie når det kommer til rasen apbt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har lettere for å bli aggressiv mot andre hunder. Den har en mindre tendens til å bli aggressiv mot mennesker. Det er mye av det som skiller den fra andre raser når det kommer til uønsket atferd. Dette fordi den har blitt selektert for hundekamper historisk sett, og fordi den nødvendigvis samtidig har blitt selektert for høy toleranse mot mennesker.

Hundeaggresjon og menneskeaggresjon er to vidt forskjellige ting, og det er farlig å blande disse begrepene.

Det er åpenbart.

Absolutt ingenting. Problemet mitt er at slutningene Camo trekker om rasen basert på dette individet (som forøvrig er en valp og ikke viser tegn til aggressiv atferd) er feilaktige, ufordelaktige og biddrar til en av de mytene som florerer om apbt.

Jeg driter fullstendig i om hun møter hunden eller ei. Det er uttalsene jeg har et problem med, spesielt fordi det understrekes at man absolutt ikke har fordommer.

Hva er det du forsøker å si her? At de ikke blir mindre aggressive når de først viser aggressiv atferd? Det er det jo heller ingen som har påstått i denne diskusjonen. De e forskjæll på dritt å painnkak som vi sier i trøndelag.

Jeg snakket om at Camo er en newbie når det kommer til rasen apbt.

Camo har ikke påstått at hun var ekspert heller! Det var pga hun var usikker hun startet hele tråden.

Du skal absolutt ikke få gleden av å få meg til å bøye meg i støvet for deg fordi du tror du kan absolutt alt om hunder og Pit Bull rasen. Akkuratt nå gidder jeg ikke diskutere med deg mer. Jeg har annet å fordrive tiden med enn å diskutere på internett forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder har lett for å bli aggresive ved feil oppdragelse. Pit Bull har lettere for dette pga sin opprinnelse og hvorfor den ble avlet frem. Jeg grer likevel ikke alle Pit Bull hunder under samme kam..

Yey, jeg er newbie på doggis, dermed er jeg newbie i livet også!

Akkurat denne uttalelsen tilsier at du er kjempe newbie på denne rasen. Jeg foreslår at du og Camo tar et søk her på doggis på ord som Mari/bullehund/kamphund/amstaff/Pit Bull (velg selv), så får dere lært mer om mennesket bak kunnskapen, samt tilegnet dere kunnskap som dere så klart viser at dere mangler!! Har selv Amstaff, og har lært utrolig mye av Mari bare ved å lese her på sonen/doggis. Vi har visstnok en gang i tiden bodd i samme by, men våre veier og hunder har aldri krysset hverandre utenfor doggis, men jeg har STOR respekt for dama, og lytter når hun sier noe om disse rasene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingenting. Problemet mitt er at slutningene Camo trekker om rasen basert på dette individet (som forøvrig er en valp og ikke viser tegn til aggressiv atferd) er feilaktige, ufordelaktige og biddrar til en av de mytene som florerer om apbt.

Jeg snakket om at Camo er en newbie når det kommer til rasen apbt.

1:Jaja, vi alle må vel begynne en plass... Tenk om vi alle var like flinke og kunnskapsrike som deg *sukk*. Vær litt forsiktig med sånn "Æ veit bæst, æ, sjø'"- utsagn. Det gjør meg mer forbanna enn det at du plukker på om mine utsagn og kaller meg fordomsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camo har ikke påstått at hun var ekspert heller! Det var pga hun var usikker hun startet hele tråden.

Usikkerhet? Har ikke sett noen spørsmål,bortsett fra om en rasestandard hun ikke kunne finne. Deretter kom et innlegg med ren kopi-klipp-og-lim fra en offentlig nettside, og deretter en masse påstander om en rase hun kan altfor lite om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikkerhet? Har ikke sett noen spørsmål, bare ren kopi-klipp-og-lim fra en offentlig nettside, og deretter en masse påstander om en rase hun kan altfor lite om!

Les den første posten min en gang til du så ser du hva tråden egentlig handler om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne uttalelsen tilsier at du er kjempe newbie på denne rasen. Jeg foreslår at du og Camo tar et søk her på doggis på ord som Mari/bullehund/kamphund/amstaff/Pit Bull (velg selv), så får dere lært mer om mennesket bak kunnskapen, samt tilegnet dere kunnskap som dere så klart viser at dere mangler! Har selv Amstaff, og har lært utrolig mye av Mari bare ved å lese her på sonen/doggis. Vi har visstnok en gang i tiden bodd i samme by, men våre veier og hunder har aldri krysset hverandre utenfor doggis, men jeg har STOR respekt for dama, og lytter når hun sier noe om disse rasene!

Fint for deg da! Jeg har ingen interesse i å lese mer om rasen, og jeg har heller aldri sagt at jeg vet mye om den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Camo og Peech: Kanskje på tide å gå litt inn i seg selv nå? Nå har en av menneskene på sonen og kanskje i Norge med mest kunnskap om rasen American Pit Bull Terrier prøvd å gi dere litt innsikt i sin kunnskap, prøvd å lære dere noe, slik at dere kanskje kunne få ett litt mer nyansert syn på "rasen dere bare elsker". Men dere hiver dere i skyttergravene, slår ut med alle pigger og til slutt ender opp med å furte på dere en utrolig lite moden diskusjonsteknikk.. Yey!

Når det gjelder amstaff, Pit Bull og Staff så har jeg lært av en kunnskapsrik person at disse er i opprinnelsens utgangspunkt samme rase, det betyr jo Camo at din kommende staff vil ha akkurat de samme mulighetene for å lykkes eller mislykkes som din bekjent med den påståtte Pit Bullen (som forøvrig like sikkert er en staff..), det er jo bare avhengig av hvordan man trener, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig snille ord, tulip! :icon_redface:

1:Jaja, vi alle må vel begynne en plass... Tenk om vi alle var like flinke og kunnskapsrike som deg *sukk*. Vær litt forsiktig med sånn "Æ veit bæst, æ, sjø'"- utsagn. Det gjør meg mer forbanna enn det at du plukker på om mine utsagn og kaller meg fordomsfull.

Helt ærlig Camo...

Ikke en eneste plass har jeg påstått at jeg vet alt om apbt, derimot lærer jeg noe nytt hver eneste dag. Mye på grunn av min jevnlige kontakt med mennesker som har drevet aktivt med denne rasen i lengre tid enn de 31 årene jeg selv har levd. Jeg forsøker nemlig å ha respekt for de menneskene som åpenbart har mer erfaring og kunnskap om denne rasen enn meg, og jeg stiller meg åpen for læring.

Det eneste jeg har påstått er å ha mer kunnskap enn deg. Og det kan jeg stå for.

Når det kommer til fordommer så har jeg påpekt hvordan du skranter i innleggene dine, og det virker ikke som du klarer å argumentere noe særlig mot det heller. Annet enn å trassig påstå at du ikke har fordommer, noe som ikke er et argument i seg selv.

Fint for deg da! Jeg har ingen interesse i å lese mer om rasen, og jeg har heller aldri sagt at jeg vet mye om den heller.

Om du ikke har mye kunnskap om en rase så er det lurt å avstå fra å utale seg om den? Spesielt når det kommer til aggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Er det noen som kan opplyse meg om hvorfor jeg ikke finner rasestandarden til pitbullen noen plass? Grunnen kunne vært fordi de ikke er lovlige, men jeg finner jo standarder om andre raser som ikke er lovlige. Er det kanskje fordi pitbullen egentlig ikke HAR noen spesiell standard? Er litt utenkelig for meg. Vet om en som nettopp har kjøpt seg en pitbull, så hadde vært litt greit å vite mer spesifikt enn det mølet jeg blir matet med hver dag om hvor grufulle og farlige de er. Postet nettopp en vakker standard om amstaffen under et annet tema her inne. Stod noe jeg ikke visste :icon_redface:

Kan sikkert gå på en amerikansk side og lese om pittien, men det er litt forskjellige standarder alt ettersom hvilket land man er i.

Les den første posten min en gang til du så ser du hva tråden egentlig handler om

At du leter etter en rasestandard. Du får linker til de amerikanske interesseorganisasjonene, men velger å klippe og lime fra en norsk side. Her angir du ikke kilden, slik at uvitende mennesker kan tro at dette er noe DU vet med SIKKERHET om rasen. Mari "buster" deg på dette, og dermed kommer det fram hvor lite du egentlig vet. Flott at du vil lære, men spør de som vet, ikke legg ut påstander du har fra staffinfo og staffeiere.

Fint for deg da! Jeg har ingen interesse i å lese mer om rasen, og jeg har heller aldri sagt at jeg vet mye om den heller.

Men da må du ikke forsvare en annen som ikke VET. Alle lærer ved å spørre, men da må man LYTTE til svaret man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camo og Peech: Kanskje på tide å gå litt inn i seg selv nå? Nå har en av menneskene på sonen og kanskje i Norge med mest kunnskap om rasen American Pit Bull Terrier prøvd å gi dere litt innsikt i sin kunnskap, prøvd å lære dere noe, slik at dere kanskje kunne få ett litt mer nyansert syn på "rasen dere bare elsker". Men dere hiver dere i skyttergravene, slår ut med alle pigger og til slutt ender opp med å furte på dere en utrolig lite moden diskusjonsteknikk.. Yey!

Når det gjelder amstaff, Pit Bull og Staff så har jeg lært av en kunnskapsrik person at disse er i opprinnelsens utgangspunkt samme rase, det betyr jo Camo at din kommende staff vil ha akkurat de samme mulighetene for å lykkes eller mislykkes som din bekjent med den påståtte Pit Bullen (som forøvrig like sikkert er en staff..), det er jo bare avhengig av hvordan man trener, eller?

Jeg ser og lærer av det Mari sier, ja,men takler dårlig å bli kalt noe jeg ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du leter etter en rasestandard. Du får linker til de amerikanske interesseorganisasjonene, men velger å klippe og lime fra en norsk side. Her angir du ikke kilden, slik at uvitende mennesker kan tro at dette er noe DU vet med SIKKERHET om rasen. Mari "buster" deg på dette, og dermed kommer det fram hvor lite du egentlig vet. Flott at du vil lære, men spør de som vet, ikke legg ut påstander du har fra staffinfo og staffeiere.

Jeg fant standarden på amstaffen på norsk på www.ntk.org, noe som jeg rettet på meg selv og oppgav kilden min på den tråden. Jeg så bare at det lå bilder av amstaffen på tråden, men ingen rasestandard, så jeg fikset på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: :icon_redface:

Jeg ser og lærer av det Mari sier, ja,men takler dårlig å bli kalt noe jeg ikke er.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å innrømme at man kan ha fordommer om noe fordi man rett og slett ikke vet nok om det. Det skjer den beste liksom, og uvitenhet er årsak til alle fordommer.

Jeg fant standarden på amstaffen på norsk på www.ntk.org, noe som jeg rettet på meg selv og oppgav kilden min på den tråden. Jeg så bare at det lå bilder av amstaffen på tråden, men ingen rasestandard, så jeg fikset på det.

Du har ikke klippet inn rasestandarden... Du har klippet inn en beskrivelse av rasen.

Rasestandarden for amstaff finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camo og Peech: Kanskje på tide å gå litt inn i seg selv nå? Nå har en av menneskene på sonen og kanskje i Norge med mest kunnskap om rasen American Pit Bull Terrier prøvd å gi dere litt innsikt i sin kunnskap, prøvd å lære dere noe, slik at dere kanskje kunne få ett litt mer nyansert syn på "rasen dere bare elsker". Men dere hiver dere i skyttergravene, slår ut med alle pigger og til slutt ender opp med å furte på dere en utrolig lite moden diskusjonsteknikk.. Yey!

Når det gjelder amstaff, Pit Bull og Staff så har jeg lært av en kunnskapsrik person at disse er i opprinnelsens utgangspunkt samme rase, det betyr jo Camo at din kommende staff vil ha akkurat de samme mulighetene for å lykkes eller mislykkes som din bekjent med den påståtte Pit Bullen (som forøvrig like sikkert er en staff..), det er jo bare avhengig av hvordan man trener, eller?

Jeg har aldri sagt at jeg liker rasen i det hele tatt! Så hvor i all verden du har fått det fra, vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var vell klart at jeg skulle ha han som var mest lik moren sin, eller? Si hei til Lynwyr Pod, etter Pil og barnebarn av Lyn
    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...