Gå til innhold
Hundesonen.no

Pitbull standard


Tyfonia

Recommended Posts

Heisann! Er det noen som kan opplyse meg om hvorfor jeg ikke finner rasestandarden til pitbullen noen plass? Grunnen kunne vært fordi de ikke er lovlige, men jeg finner jo standarder om andre raser som ikke er lovlige. Er det kanskje fordi pitbullen egentlig ikke HAR noen spesiell standard? Er litt utenkelig for meg. Vet om en som nettopp har kjøpt seg en pitbull, så hadde vært litt greit å vite mer spesifikt enn det mølet jeg blir matet med hver dag om hvor grufulle og farlige de er. Postet nettopp en vakker standard om amstaffen under et annet tema her inne. Stod noe jeg ikke visste ;)

Kan sikkert gå på en amerikansk side og lese om pittien, men det er litt forskjellige standarder alt ettersom hvilket land man er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som nettopp har kjøpt seg en pitbull, så hadde vært litt greit å vite mer spesifikt enn det mølet jeg blir matet med hver dag om hvor grufulle og farlige de er.

Får håpe vedkommende ikke legger ut bilder og opplysninger om den nyinnkjøpte valpen sin her da, med tanke på at rasen har vært ulovlig i norge i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på "pitbull" så er det ikke så rart du ikke får noe særlig matnyttige treff. Rasen heter American Pit Bull Terrier. Anebanana har forøvrig gitt deg det du trenger.

Klart jeg vet hva pitbullen egentlig heter ;) Det er jo yndlings hunderasen min, sett bort ifra amstaff. Sorry, noen elsker faktisk disse rasene, ikke for det de var, men for det de ER :P

Jeg takker for linker, skal studere dem godt ;)

Edit: Han jeg vet om med pittie-valpen bor på samme øya som meg her i Norge. Men jeg stoler ikke nok på fyren for at jeg skal tørre å treffe hunden hans som stor. Synd ettersom jeg elsker rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Klart jeg vet hva pitbullen egentlig heter :D Det er jo yndlings hunderasen min, sett bort ifra amstaff. Sorry, noen elsker faktisk disse rasene, ikke for det de var, men for det de ER :D

Mari var liksom rette personen å sikte den til. Vite hvem man snakker med er avogtil selv på ett anonymt nettforum kanskje greit..

Edit: Han jeg vet om med pittie-valpen bor på samme øya som meg her i Norge. Men jeg stoler ikke nok på fyren for at jeg skal tørre å treffe hunden hans som stor. Synd ettersom jeg elsker rasen :P

Du elsker rasen, men tør ikke treffe den?? Mulig jeg har litt tregt for det, men du elsker Pit Bull, men er egentlig redd dem, slik du kritiserer andre for å være.. Jeg skjønte ikke den logikken jeg.

Men jeg skjønner jo det at når man har vært eier av en staff i ca en uke så vet man alt om fordommer mot hunderaser.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg vet hva pitbullen egentlig heter :icon_redface:

Ok. Jeg tenkte kanskje at du da ville vært klar over at man skriver forkortelsen Pit Bull og ikke Pitbull jeg.

Hvordan vet du at denne hunden er en Amerikansk Pit Bull Terrier forresten?

Edit: Han jeg vet om med pittie-valpen bor på samme øya som meg her i Norge. Men jeg stoler ikke nok på fyren for at jeg skal tørre å treffe hunden hans som stor. Synd ettersom jeg elsker rasen :D

Oj...

Et annet poeng er kanskje at det ikke er spesielt lurt å koble slike hunder til et svært lite geografisk område sånn helt åpent på internett. Om man helst vil unngå at hunden blir taua in liksom. Det tok meg hele to minutt å finne ut hvor denne hunden befiner seg. Bare som en heads up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari var liksom rette personen å sikte den til. Vite hvem man snakker med er avogtil selv på ett anonymt nettforum kanskje greit..

Du elsker rasen, men tør ikke treffe den?? Mulig jeg har litt tregt for det, men du elsker Pit Bull, men er egentlig redd dem, slik du kritiserer andre for å være.. Jeg skjønte ikke den logikken jeg.

Men jeg skjønner jo det at når man har vært eier av en staff i ca en uke så vet man alt om fordommer mot hunderaser.. :icon_redface:

Hva mener du ang. Mari?

Hehe... Jeg kjenner eieren og vet hvordan han er. Derfor vet ikke jeg om jeg tør treffe hunden.

Jeg har ikke fått staffen min ennå. Men jeg har liksom levd i 19 år før jeg fikk den valpen da. Og har derfor hatt en del år til å sette meg inn i rasen og dens forhold. Og vært medlen av staffinfo.no en GOOOD stund og pratet med staffe- folkene der og hørt hvordan de takler fordommer og sånt.

Jeg bærer ikke fordommer til hunden, bare eieren som oppdrar den. Så det kan nok vris og vendes begge veier, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått staffen min ennå. Men jeg har liksom levd i 19 år før jeg fikk den valpen da.

Hehe. Ja, livets lange landevei har nok tært endel, jeg skjønner det.

Alikevel synes jeg at det er litt rart at en raseentusiast (favorittrasen?) ikke vet hvilke forbund rasen registreres i. Det står helt sikkert i kapittel 1 i Pit Bull for Dummies liksom.

Og vært medlen av staffinfo.no en GOOOD stund og pratet med staffe- folkene der og hørt hvordan de takler fordommer og sånt.

Ikke for å være fryktelig frekk, men staffinfo er ikke er ikke den aller beste kilden til nyansert og objektiv kunnskap. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt kontaktet av frustrerte mennesker over den overdrevne rosemalingen og mangelen av bein på jorda der inne. Det er en grunn til at jeg holder meg langt unna.

Kildekritikk er en fin liten sak.

Jeg bærer ikke fordommer til hunden, bare eieren som oppdrar den. Så det kan nok vris og vendes begge veier, ja.

Øh, du holder jo åpenbart dine fordommer mot hunden...? Du sier jo ganske rett ut at du regner med at den komemr til å bli utilregnelig når den vokser opp. Da regner jeg med at du mener at den kommer til å bli så dårlig behandlet at det går over grensen til dyreplageri. Noe som er en grunn til å følge ekstra godt med mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja, livets lange landevei har nok tært endel, jeg skjønner det.

Alikevel synes jeg at det er litt rart at en raseentusiast (favorittrasen?) ikke vet hvilke forbund rasen registreres i. Det står helt sikkert i kapittel 1 i Pit Bull for Dummies liksom.

Ikke for å være fryktelig frekk, men staffinfo er ikke er ikke den aller beste kilden til nyansert og objektiv kunnskap. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt kontaktet av frustrerte mennesker over den overdrevne rosemalingen og mangelen av bein på jorda der inne. Det er en grunn til at jeg holder meg langt unna.

Kildekritikk er en fin liten sak.

Øh, du holder jo åpenbart dine fordommer mot hunden...? Du sier jo ganske rett ut at du regner med at den komemr til å bli utilregnelig når den vokser opp. Da regner jeg med at du mener at den kommer til å bli så dårlig behandlet at det går over grensen til dyreplageri. Noe som er en grunn til å følge ekstra godt med mener nå jeg.

1: Ville jo ha en rasestandard på norsk, da. Selv om jeg elsker rasen, betyr ikke det at jeg har surfet rundt på alle sider og lett. Det gjør meg ikke akkurat mindre egnet for å elske rasen. Jeg elsker også Ford mustang, Camaro, Trans am, og diverse gode, gamle amerikanske biler, men jeg har ikke peiling på dem. Liker (i dette tilfellet) kun utseende, lyden av motorene, og hvordan jeg kan tenke meg det kan være å suse rundt med en heftig v8-er og kjenne sommersola hvile seg i ansiktet mitt. Er ikke bare utseende (og "motoren") til hundene jeg elsker, men mye annet også. Kan litt om rasene enn bilene :icon_redface:

2: Kanskje ikke, men der ikke er det både oppdrettere og privatpersoner. Kanskje litt rosemaling, men det er jo en side for entusiaster,da. Fotballsupportere driver ikke å svartmaler fotballen, for eksempel.

3: I alle dager. Jeg sa ingenting om dyremishandling... Bare det at jeg mener den eieren ikke helt vet hvilke behov en slik rase trenger. Noen raser trenger en litt annen treningsmetode enn andre, for eksempel mer gulrot enn pisk. Det vet jeg ærlig talt ikke om denne personen vet. Kan hende han tror at en "tøff" hund trenger en tøff oppdragelse, om du skjønner hva jeg mener (ikke dyremishandling nødvendigvis) Kan hende jeg er dårlig til å ordlegge meg og at det gav inntrykk av at jeg egentlig ser på pitbull og amstaff som blodtørstige monstre. Hadde jo vært grusomt dobbeltmoral ettersom jeg skal ha en staff selv...? Så derfor var det ikke meningen og slett ikke slik jeg mente det.

Edit: hadde noen skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ville jo ha en rasestandard på norsk, da.

Det skrev du ingenting om. Jeg vet ikke om det florerer rasestandarder på norsk om Fila Brasileiro eller Tosa Inu, men dem hadde du ingen problemer med å finne? :icon_redface:

2: Kanskje ikke, men der ikke er det både oppdrettere og privatpersoner. Kanskje litt rosemaling, men det er jo en side for entusiaster,da. Fotballsupportere driver ikke å svartmaler fotballen, for eksempel.

Hvem snakker om å svartmale? Jeg snakker nemlig om å være realistisk om rasen slik at folk kan ta mest mulig informerte valg. Jeg har fått klare tilbakemeldinger om at straffinfo ikke er de flinkeste til å komme med balansert informasjon.

Rosemaling er like lite konstruktivt som svartmaling, og det har være mitt standpunkt i mange år.

3: I alle dager. Jeg sa ingenting om dyremishandling... Bare det at jeg mener den eieren ikke helt vet hvilke behov en slik rase trenger. Noen raser trenger en litt annen treningsmetode enn andre, for eksempel mer gulrot enn pisk.

Jeg er ikke enig i at Amerikanske Pit Bull Terriere trenger en annen type oppdragelse enn andre raser. De trenger en vennlig og konsekvent eier, bruker man hard straff så får man de samme bivirkningene som andre hunder. De er ikke så innmari spesielle. De er hunder på godt og vondt.

Kan hende han tror at en "tøff" hund trenger en tøff oppdragelse, om du skjønner hva jeg mener.

Og du mener at Amerikanske Pit Bull Terriere blir aggressive av bestemt og hard oppdragelse?

Jeg vet ikke hva annet det er enn fordommer jeg?

Og når du begynner å si at hunden blir aggressiv av å bli hardt oppdratt, vel det er med på å fyre under om tankegangen om at disse hundene er så vanskelig å håndtere at de fort kan bikke over. Det er rett og slett ikke sant. Hadde jeg måtte valgt en rase som skulle bli utsatt for grov og stygg behandling av mennesker, så hadde jeg valgt Pit Bullen. De tåler vanvittig mye dårlig behandling uten å ty til aggresjon. Sånn for å illustrere så har jeg sett videoer av en hund som ble dyppet i bensin og tent på. Den var like glad i mennesker den, den satt hårløs og ful av sår i kennelen sin og logret bananas hver gang noen gikk fordi. Det er litt av sjelen til Amerikansk Pit Bull Terrier. Ikke at de tipper over og blir skumle av urettferdig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener at Amerikanske Pit Bull Terriere blir aggressive av bestemt og hard oppdragelse?

Jeg vet ikke hva annet det er enn fordommer jeg?

Og når du begynner å si at hunden blir aggressiv av å bli hardt oppdratt

Nei, hundene blir ikke mer aggressive av hard oppdragelse nødvendigvis. Men nettopp det at de trenger en litt annen oppfølging. Eksempel: Når man har staffe må man passe på at to hunder ikke står rett ovenfor hverandre og stirrer. Staffene er litt sånn at de psyker ut hverandre. Noe som du kanskje vet. Dette har jeg fått informasjon av av fire oppdrettere av rasen, privatpersoner som eier den, samt lest det på forum. Det kan ikke kalles for fordom, men heller det å ta hensyn og passe på. Det er om mulig andre hunder som holder på med det samme, men staffene er ekstreme med det. En som oppdretteren min kjenner måtte slutte å ta med hunden sin på det staffetreffet de var på fordi det var en annen hund (som også pleide å delta) som alltid stod å stirret på henne og derfor psyket henne ut. Er jeg fordomsfull nå? Jeg sier ikke at alle staffene gjør det, men at det ligger i dem og bør derfor passes litt bedre på (ikke nødvendigvis mer enn andre raser, men muligens akkurat på dette punktet)

Slutt å si jeg er fordomsfull. Jeg ER ikke det. Det vet jeg best selv. Vi alle har vel våre grenser om hva vi mener er fordom og ikke! Om jeg gir inntrykk av det, har jeg allerede sagt at det ikke er slikt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hundene blir ikke mer aggressive av hard oppdragelse nødvendigvis.derfor passes litt bedre på (ikke nødvendigvis mer enn andre raser, men muligens akkurat på dette punktet)

...

En som oppdretteren min kjenner måtte slutte å ta med hunden sin på det staffetreffet de var på fordi det var en annen hund (som også pleide å delta) som alltid stod å stirret på henne og derfor psyket henne ut. Er jeg fordomsfull nå? Jeg sier ikke at alle staffene gjør det, men at det ligger i dem og bør derfor passes litt bedre på (ikke nødvendigvis mer enn andre raser, men muligens akkurat på dette punktet)

Hæh? Du snakker om intoleranse mot andre hunder, men det er noe helt annet enn aggresjon mot mennesker. Du skrev at du ikke turte å møte denne hunden når den blir stor, og det er fordomsfullt.

Hundeaggresjon er relativt utbredt på bull & terrier rasene, det er ingen hemmelighet. Men det er ikke det vi prater om i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Du snakker om intoleranse mot andre hunder, men det er noe helt annet enn aggresjon mot mennesker. Du skrev at du ikke turte å møte denne hunden når den blir stor, og det er fordomsfullt.

Hundeaggresjon er relativt utbredt på bull & terrier rasene, det er ingen hemmelighet. Men det er ikke det vi prater om i det hele tatt.

Åherregud! Camo sier jo at hun ikke er fordomsfull i forhold til rasen. Hun er vel bare redd for at akkuratt DEN hunden kommer til å vokse opp å ikke bli den mest lydige og snille hunden pga slik den blir oppdratt. De fleste vet at raser er ikke like! Pit Bull ble jo avlet opp til å bli en kamp hund, og da trenger denne typen rase en litt annen oppdragelse enn noen andre hunderaser. Jeg sier ikke med dette at det er bare denne rasen som trenger slik oppdragelse. Få hodet opp ut av ræva og ikke rakk ned på andre og tro dere vet absolutt alt om hund! Og jeg sier heller ikke at jeg vet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åherregud! Camo sier jo at hun ikke er fordomsfull i forhold til rasen. Hun er vel bare redd for at akkuratt DEN hunden kommer til å vokse opp å ikke bli den mest lydige og snille hunden pga slik den blir oppdratt.

Der var ordene mine, ja.

Kan jo ikke dømme en hel rase på grunn av ett individ. Det er jo fordomsfult. Ikke sant, Mari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk... Jeg prøver igjen.

Camo. Dine påstander: Du sier at det er favorittrasen din. Du er redd for at hunden har kommet hos feil eier som kommer til åbehandle den urettferdig. Derfor er du redd for å møte den når den blir voksen. Du mener ikke at hunden kommer til å få så grov behandling at det kan kalles dyremishandling.

Mine påstander: Det du i realiteten sier er at apbt er så spesiell at den ikke tåler en røff og hard hånd uten å bli aggressiv. Dette er feilinformasjon, og det både insinuerer og fyrer opp under myten om at det skal veldig lite til for at en apbt bikker over og blir noe å være redd for. Jeg mener at det er lite produktivt og rett og slett ikke sant. Jeg mener i tillegg at det er fordomsfullt å si at rasen ikke tåler røff behandling uten at man trenger å bli redd for dem som voksne.

Det er en myte at det er vanskelig å oppdra en apbt. De er faktisk ganske så ukompliserte vesen. De tåler mer feilbehandling enn svært mange andre raser uten at det tipper over for dem. Det er informasjonen som bør nå allmennheten ikke sant?

Det i tillegg til informasjonen om at de relativt ofte har en intoleranse mot andre hunder.

Jeg som raseentusiast føler at jeg er nødt til å si ifra når noen framstiller rasen feilaktig.

Klarte jeg å formidle meg selv litt bedre nå?

(Igjen, hvordan vet du at denne hunden er en apbt forresten?)

Åherregud! Camo sier jo at hun ikke er fordomsfull i forhold til rasen.

De fleste ser vel på seg selv som fordomsfrie uten at det betyr at de er fri for fordommer av den grunn.

Hun er vel bare redd for at akkuratt DEN hunden kommer til å vokse opp å ikke bli den mest lydige og snille hunden pga slik den blir oppdratt. De fleste vet at raser er ikke like! Pit Bull ble jo avlet opp til å bli en kamp hund, og da trenger denne typen rase en litt annen oppdragelse enn noen andre hunderaser.

Det att rasen historisk sett har vært avlet som kamphund betyr i realiteten at den har blitt selektert for enorm toleranse for mennesker. Det er en del av det unike med disse rasene at de har en stor hardførhet og at de er særdeles myke mot mennesker. Som raser flest er den beste måten å oppdra disse hundene med konsekvent og kjærlig hånd. Men for å være helt ærlig så tåler nok en rasetypisk Amerikansk Pit Bull Terrier langt mer urettferdig behandling enn de fleste andre raser. Dermed er det lite korrekt å påstå at denne hunden er noe å bli redd for i framtiden på tross av at den kan komme til å få urettferdig behandling.

Ser du poenget mitt nå?

Få hodet opp ut av ræva og ikke rakk ned på andre og tro dere vet absolutt alt om hund! Og jeg sier heller ikke at jeg vet det...

Vel, jeg har studert denne rasen i endel år nå, men det er kanskje utenkelig at jeg vet mer om den enn den gjengse poster på Hundesonen? Og at jeg på det grunnlaget kan uttale meg om rasen på et mer stødig grunnlag enn en en newbie?

Men ja, det er helt sikkert dumt å påpeke feilinformasjon på en allerede så utsatt rase. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da vitterlig ikke fordomsfull mot hundene, men menneskene som eier dem. Og DET vil jeg ikke si er en hemmelighet.

Herregud... Det er merkelig at de fleste apbt ikke er farlige for fremmede når man tenker på hvor mange thugs som har de, og i hvilken grad de brukes som statussymbol. Eller?

Fakta er at det er bemerkelsesverdig apbt som blir aggressive på tross av thugsa og statussymbolbruken. Det er en av de tingene som utgjør mentaliteten til en korrekt apbt, og det er en av grunnene til at jeg er så begeistret for de.

Trenger jeg å skrive det enda en gang eller begynner det å synke inn?

Kan jo ikke dømme en hel rase på grunn av ett individ. Det er jo fordomsfult. Ikke sant, Mari?

Ja, og det er det ikke jeg som gjør i denne diskusjonen. :icon_redface:

Det er du som generaliserer rasen når du indikerer at de ikke tåler urettferdig behandling uten å bli en trussel for allmennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk... Jeg prøver igjen.

Dine påstander: Du sier at det er favorittrasen din. Du er redd for at hunden har kommet hos feil eier som kommer til åbehandle den urettferdig. Derfor er du redd for å møte den når den blir voksen. Du mener ikke at hunden kommer til å få så grov behandling at det kan kalles dyremishandling.

Mine påstander: Det du i realiteten sier er at apbt er så spesiell at den ikke tåler en røff og hard hånd uten å bli aggressiv. Dette er feilinformasjon, og det både insinuerer og fyrer opp under myten om at det skal veldig lite til for at en apbt bikker over og blir noe å være redd for. Jeg mener at det er lite produktivt og rett og slett ikke sant. Jeg mener i tillegg at det er fordomsfullt å si at rasen ikke tåler røff behandling uten at man trenger å bli redd for dem som voksne.

Det er en myte at det er vanskelig å oppdra en apbt. De er faktisk ganske så ukompliserte vesen. De tåler mer feilbehandling enn svært mange andre raser uten at det tipper over for dem. Det er informasjonen som bør nå allmennheten ikke sant?

Det i tillegg til informasjonen om at de relativt ofte har en intoleranse mot andre hunder.

Jeg som raseentusiast føler at jeg er nødt til å si ifra når noen framstiller rasen feilaktig.

Klarte jeg å formidle meg selv litt bedre nå?

(Igjen, hvordan vet du at denne hunden er en apbt forresten?)

De fleste ser vel på seg selv som fordomsfrie uten at det betyr at de er fri for fordommer av den grunn.

Det att rasen historisk sett har vært avlet som kamphund betyr i realiteten at den har blitt selektert for enorm toleranse for mennesker. Det er en del av det unike med disse rasene at de har en stor hardførhet og at de er særdeles myke mot mennesker. Som raser flest er den beste måten å oppdra disse hundene med konsekvent og kjærlig hånd. Men for å være helt ærlig så tåler nok en rasetypisk Amerikansk Pit Bull Terrier langt mer urettferdig behandling enn de fleste andre raser. Dermed er det lite korrekt å påstå at denne hunden er noe å bli redd for i framtiden på tross av at den kan komme til å få urettferdig behandling.

Ser du poenget mitt nå?

Vel, jeg har studert denne rasen i endel år nå, men det er kanskje utenkelig at jeg vet mer om den enn den gjengse poster på Hundesonen? Og at jeg på det grunnlaget kan uttale meg om rasen på et mer stødig grunnlag enn en en newbie?

Men ja, det er helt dumt å påpeke feilinformasjon på en allerede så utsatt rase. :icon_redface:

Hva svarer du når folk konfronterer deg ang. pitbull og amstaff angrep på mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at det er vanskelig å oppdra en apbt. De er faktisk ganske så ukompliserte vesen. De tåler mer feilbehandling enn svært mange andre raser uten at det tipper over for dem. Det er informasjonen som bør nå allmennheten ikke sant?

Det i tillegg til informasjonen om at de relativt ofte har en intoleranse mot andre hunder.

Jeg som raseentusiast føler at jeg er nødt til å si ifra når noen framstiller rasen feilaktig.

Alle hunder har lett for å bli aggresive ved feil oppdragelse. Pit Bull har lettere for dette pga sin opprinnelse og hvorfor den ble avlet frem. Jeg grer likevel ikke alle Pit Bull hunder under samme kam..

Det att rasen historisk sett har vært avlet som kamphund betyr i realiteten at den har blitt selektert for enorm toleranse for mennesker. Det er en del av det unike med disse rasene at de har en stor hardførhet og at de er særdeles myke mot mennesker. Som raser flest er den beste måten å oppdra disse hundene med konsekvent og kjærlig hånd. Men for å være helt ærlig så tåler nok en rasetypisk Amerikansk Pit Bull Terrier langt mer urettferdig behandling enn de fleste andre raser. Dermed er det lite korrekt å påstå at denne hunden er noe å bli redd for i framtiden på tross av at den kan komme til å få urettferdig behandling.

Ser du poenget mitt nå?

Vel, jeg har studert denne rasen i endel år nå, men det er kanskje utenkelig at jeg vet mer om den enn den gjengse poster på Hundesonen? Og at jeg på det grunnlaget kan uttale meg om rasen på et mer stødig grunnlag enn en en newbie?

Men ja, det er helt sikkert dumt å påpeke feilinformasjon på en allerede så utsatt rase. :icon_redface:

Nei, jeg ser ikke poenget ditt. Bryr det deg om Camo ikke vil møte den hunden i fremtiden da? Hva har det å si for deg?

Rasen tåler kanskje mye mer, men blir ikke mindre aggresiv av den grunn.

Yey, jeg er newbie på doggis, dermed er jeg newbie i livet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarer du når folk konfronterer deg ang. pitbull og amstaff angrep på mennesker? Skylder du på oppdragelse eller den som eier den?

Oppdragelse eller eier? Er ikke det to sider av samme sak?

Vel, jeg sier at alvorlige hundebitt er en blanding av svært mange faktorer, at det er umulig å peke på én årsak til at en hund biter. Jeg forklarer som godt jeg kan at det alltid er mye som må ligge til rette før et alvorlig angrep fra hund og at rase bare er en av de mange faktorene, og at det dessverre ikke er så enkelt at man kan peke på rase. Jeg forklarer dem om hvordan begrepet "pit bull" er en samlebetegnelse på veldig mange raser. Jeg forteller også at angrep fra apbt er veldig veldig veldig sjeldent, og at det er langt færre apbt som angriper enn andre raser når det kommer til stykket. Jeg forteller litt om forskningen som er utført og hvordan det er dratt slutninger om alvorlige hundebitt og at vi i det store og hele har svært lite å være redd for. Forhåpentligvis har jeg oppmerksomheten deres og forklarer jeg om popularitet, avl, lite forarbeid, feilinformasjon, identifikasjon av raser, statussymbol, dyremishandling, overpopulasjon, hvordan "farlige raser" er blitt framstilt historisk etc etc etc. Jeg forsøker rett og slett å gi en nyansert men forståelig forklaring på raseproblematikken.

I løpet av de mange årene jeg har hatt akkurat denne samtalen med diverse mennesker er det denne angrepsvinkelen jeg har hatt mest hell med.

Jeg sier definitivt ikke at årsaken til et hundebitt kommer av feil oppdragelse alene. Dette fordi det er fryktelig forenklet og rett og slett ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...