Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryser til råfôring

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Har tenkt å begynne å råfôre litt skikkelig etterhvert. Jeg har for lengst skjønt at jeg trenger en fryser, men spørsmålet er - hvor stor må den være? Jeg har en mellomstor og en liten hund. 20 kg V&H holder i evigheter liksom.. Men siden jeg vil gi de andre ting i tillegg må jo fryseren ha plass til lagring av dette også. Vi har ikke ubegrenset med plass å ha denne fryseren, men fra å tenke vi trenger en av de minste, har vi nå tenkt mer medium-størrelse. Kan dette stemme? Og hva er medium størrelse..? :) Oppgi gjerne antall liter.

Skrevet

Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men meningen er å ha plass til en god del mer enn kun 20 kg V&H. Det fôrer vi på allerede, men nå er planen altså å få mer fra slakteren, og at V&H bare blir et supplement til dette.

Vi har sett/tenkt på frysere som er 200-270 liter store, men er redd det blir for smått for masse slakter-godt?

Skrevet

Tenker litt akvarium når eg ser spørsmålet ditt :) (litersyken).

Ville ha kjøpt så stor fryser som du har råd og plass til. Tenk ut hvor du vil ha fryseren stående, og mål hvor mye plass det er ledig der. Husk at det må være plass til lufting rundt. Ta målene med i butikken, og kjøp en fryser som passer til de.

Skrevet
Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men meningen er å ha plass til en god del mer enn kun 20 kg V&H. Det fôrer vi på allerede, men nå er planen altså å få mer fra slakteren, og at V&H bare blir et supplement til dette.

Vi har sett/tenkt på frysere som er 200-270 liter store, men er redd det blir for smått for masse slakter-godt?

Jeg har en 100 liters til hundemat. Får fint plass til 40 kg V&H i 1/2 kg pølser + annet snadder der. (20 kg valpefor og 20 kg kylling el hundemat) Det kommer an på hvor mye snadder du skal ha fra slakter det.. Så la oss si 20 kg V&H, så har du god plass til minst 35 kg annet snadder. Har du plass til større fryser, så hadde jeg kjøp det.

Skrevet
Jeg har en 100 liters til hundemat. Får fint plass til 40 kg V&H i 1/2 kg pølser + annet snadder der. (20 kg valpefor og 20 kg kylling el hundemat) Det kommer an på hvor mye snadder du skal ha fra slakter det.. Så la oss si 20 kg V&H, så har du god plass til minst 35 kg annet snadder. Har du plass til større fryser, så hadde jeg kjøp det.

Okei, tror vi har plass til en på 200-270 liter, så da går vi vel for det. :) Greit å ha skikkelig god plass, i tilfelle vi plutselig trenger litt fryseplass til oss selv også. Har jo kombikjøleskap - og det i tillegg til lån av fryseplass hos foreldrene mine - har holdt til nå. Men jeg ser jo at hvis jeg skal ha noe fra slaktern, så må det større skyts til! 100 liter klarte visst å ta mer enn jeg hadde trodd, men som Ingidano sier; hvorfor ikke kjøpe det største man har plass til? :closedeyes:

Skrevet

Vi kjøper 100kg av gangen, å jeg mener fryseboxen er 300liter

Å da fyller hundematen godt over halve...

Så det er god plass til vår mat enda..

Redigert posten...

Skrevet

Vel, okei. Da høres det ut som om jeg kanskje har tenkt rett likevel. Denne fryseren er ment å kun være til hundemat, så får vi på to bein nøye oss med et kombiskap. :rolleyes: Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! :)

Skrevet
*klippe* Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! ;)

Men så virker det som Moghrebi forer hele vennegjengens hunder + litt til.. ;)

Skrevet
Men så virker det som Moghrebi forer hele vennegjengens hunder + litt til.. ;)

Sant nok, men man vet jo aldri hvem som kommer "rækandes på døra" når man får grei frysekapasitet.. ;)

Skrevet
Vel, okei. Da høres det ut som om jeg kanskje har tenkt rett likevel. Denne fryseren er ment å kun være til hundemat, så får vi på to bein nøye oss med et kombiskap. :rolleyes: Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! ;)

Hvorfor kun hundefryser? ;)

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...