Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryser til råfôring

Huldra

Recommended Posts

Har tenkt å begynne å råfôre litt skikkelig etterhvert. Jeg har for lengst skjønt at jeg trenger en fryser, men spørsmålet er - hvor stor må den være? Jeg har en mellomstor og en liten hund. 20 kg V&H holder i evigheter liksom.. Men siden jeg vil gi de andre ting i tillegg må jo fryseren ha plass til lagring av dette også. Vi har ikke ubegrenset med plass å ha denne fryseren, men fra å tenke vi trenger en av de minste, har vi nå tenkt mer medium-størrelse. Kan dette stemme? Og hva er medium størrelse..? :) Oppgi gjerne antall liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men meningen er å ha plass til en god del mer enn kun 20 kg V&H. Det fôrer vi på allerede, men nå er planen altså å få mer fra slakteren, og at V&H bare blir et supplement til dette.

Vi har sett/tenkt på frysere som er 200-270 liter store, men er redd det blir for smått for masse slakter-godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt akvarium når eg ser spørsmålet ditt :) (litersyken).

Ville ha kjøpt så stor fryser som du har råd og plass til. Tenk ut hvor du vil ha fryseren stående, og mål hvor mye plass det er ledig der. Husk at det må være plass til lufting rundt. Ta målene med i butikken, og kjøp en fryser som passer til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men meningen er å ha plass til en god del mer enn kun 20 kg V&H. Det fôrer vi på allerede, men nå er planen altså å få mer fra slakteren, og at V&H bare blir et supplement til dette.

Vi har sett/tenkt på frysere som er 200-270 liter store, men er redd det blir for smått for masse slakter-godt?

Jeg har en 100 liters til hundemat. Får fint plass til 40 kg V&H i 1/2 kg pølser + annet snadder der. (20 kg valpefor og 20 kg kylling el hundemat) Det kommer an på hvor mye snadder du skal ha fra slakter det.. Så la oss si 20 kg V&H, så har du god plass til minst 35 kg annet snadder. Har du plass til større fryser, så hadde jeg kjøp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 100 liters til hundemat. Får fint plass til 40 kg V&H i 1/2 kg pølser + annet snadder der. (20 kg valpefor og 20 kg kylling el hundemat) Det kommer an på hvor mye snadder du skal ha fra slakter det.. Så la oss si 20 kg V&H, så har du god plass til minst 35 kg annet snadder. Har du plass til større fryser, så hadde jeg kjøp det.

Okei, tror vi har plass til en på 200-270 liter, så da går vi vel for det. :) Greit å ha skikkelig god plass, i tilfelle vi plutselig trenger litt fryseplass til oss selv også. Har jo kombikjøleskap - og det i tillegg til lån av fryseplass hos foreldrene mine - har holdt til nå. Men jeg ser jo at hvis jeg skal ha noe fra slaktern, så må det større skyts til! 100 liter klarte visst å ta mer enn jeg hadde trodd, men som Ingidano sier; hvorfor ikke kjøpe det største man har plass til? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, okei. Da høres det ut som om jeg kanskje har tenkt rett likevel. Denne fryseren er ment å kun være til hundemat, så får vi på to bein nøye oss med et kombiskap. :rolleyes: Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe* Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! ;)

Men så virker det som Moghrebi forer hele vennegjengens hunder + litt til.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, okei. Da høres det ut som om jeg kanskje har tenkt rett likevel. Denne fryseren er ment å kun være til hundemat, så får vi på to bein nøye oss med et kombiskap. :rolleyes: Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! ;)

Hvorfor kun hundefryser? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...