Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryser til råfôring


Huldra

Recommended Posts

Har tenkt å begynne å råfôre litt skikkelig etterhvert. Jeg har for lengst skjønt at jeg trenger en fryser, men spørsmålet er - hvor stor må den være? Jeg har en mellomstor og en liten hund. 20 kg V&H holder i evigheter liksom.. Men siden jeg vil gi de andre ting i tillegg må jo fryseren ha plass til lagring av dette også. Vi har ikke ubegrenset med plass å ha denne fryseren, men fra å tenke vi trenger en av de minste, har vi nå tenkt mer medium-størrelse. Kan dette stemme? Og hva er medium størrelse..? :) Oppgi gjerne antall liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men meningen er å ha plass til en god del mer enn kun 20 kg V&H. Det fôrer vi på allerede, men nå er planen altså å få mer fra slakteren, og at V&H bare blir et supplement til dette.

Vi har sett/tenkt på frysere som er 200-270 liter store, men er redd det blir for smått for masse slakter-godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt akvarium når eg ser spørsmålet ditt :) (litersyken).

Ville ha kjøpt så stor fryser som du har råd og plass til. Tenk ut hvor du vil ha fryseren stående, og mål hvor mye plass det er ledig der. Husk at det må være plass til lufting rundt. Ta målene med i butikken, og kjøp en fryser som passer til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men meningen er å ha plass til en god del mer enn kun 20 kg V&H. Det fôrer vi på allerede, men nå er planen altså å få mer fra slakteren, og at V&H bare blir et supplement til dette.

Vi har sett/tenkt på frysere som er 200-270 liter store, men er redd det blir for smått for masse slakter-godt?

Jeg har en 100 liters til hundemat. Får fint plass til 40 kg V&H i 1/2 kg pølser + annet snadder der. (20 kg valpefor og 20 kg kylling el hundemat) Det kommer an på hvor mye snadder du skal ha fra slakter det.. Så la oss si 20 kg V&H, så har du god plass til minst 35 kg annet snadder. Har du plass til større fryser, så hadde jeg kjøp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 100 liters til hundemat. Får fint plass til 40 kg V&H i 1/2 kg pølser + annet snadder der. (20 kg valpefor og 20 kg kylling el hundemat) Det kommer an på hvor mye snadder du skal ha fra slakter det.. Så la oss si 20 kg V&H, så har du god plass til minst 35 kg annet snadder. Har du plass til større fryser, så hadde jeg kjøp det.

Okei, tror vi har plass til en på 200-270 liter, så da går vi vel for det. :) Greit å ha skikkelig god plass, i tilfelle vi plutselig trenger litt fryseplass til oss selv også. Har jo kombikjøleskap - og det i tillegg til lån av fryseplass hos foreldrene mine - har holdt til nå. Men jeg ser jo at hvis jeg skal ha noe fra slaktern, så må det større skyts til! 100 liter klarte visst å ta mer enn jeg hadde trodd, men som Ingidano sier; hvorfor ikke kjøpe det største man har plass til? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, okei. Da høres det ut som om jeg kanskje har tenkt rett likevel. Denne fryseren er ment å kun være til hundemat, så får vi på to bein nøye oss med et kombiskap. :rolleyes: Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe* Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! ;)

Men så virker det som Moghrebi forer hele vennegjengens hunder + litt til.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, okei. Da høres det ut som om jeg kanskje har tenkt rett likevel. Denne fryseren er ment å kun være til hundemat, så får vi på to bein nøye oss med et kombiskap. :rolleyes: Fikk bare litt panikk for denne råfôringen og fryseplass da jeg leste at Moghrebi har fire svære frysere liksom. JEG har da ingen stall å ha så mange frysere i..! ;)

Hvorfor kun hundefryser? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...