Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattemat og hundemat.....


puzn81

Recommended Posts

Jeg har nå vært vitne til en diskusjon mellom to stk, den ene har hund å mye erfaring, den andre har valp å minimum med erfaring. Jeg holdt meg stille, for diskusjonen ble litt amper etterhvert, samt at jeg kjente at jeg skulle holde munn rett og slett.

Er det katten som ikke skal spise hundefor pga feil næring i foret eller er det hunden som ikke skal spise kattemat av samme grunn?

Jeg har alltid gått med formening om at det er hunden som egentlig ikke burde ha kattemat om den får tak i det, men er det feil?

Førstnevnte påsto hardnakket at det var omvendt, å ble faktisk sur når hun ble motsagt av hun andre. :ahappy: Det skulle liksom være ett koselig kaffeslabras for oss tre, men stemningen ble heller amper :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten skal ikke ha kun hundemat fordi hundemat ikke inneholder en ingrediens som jeg ikke husker hva heter :ahappy:

Er det Taurin du tenker på? Isåfall så er det det i hundefor også.

Jeg mener på just det motsatte, pga at katterfor har alt for mye proteiner,og de inneholder for lite vitaminer som en hund trenger..

Stemmer. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Taurin du tenker på? Isåfall så er det det i hundefor også.

Ikke nok til at en katt kan leve på det :ahappy:

dessuten er det for mye "rart" i hundematen til at en katt kan nyttiggjøre seg av det.

I kattematen derimot er det så mye proteiner at de fleste hunder blir dårlige i magen av å spise det.

Så hundemat til hunder, og kattemat til katter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, men med tanke på "uhell" da, om hunden eller katten "smaker" på hver sin mat så trenger en vel ikke å bli hysterisk av den grunn? Det kom frem mye som jeg ikke har hørt før om nyresvikt å leverskvikt å greier, noe jeg omtrent mista haka på knea av, for jeg har også hørt det der med taurin, men at det ikke gjør den største skade ved "uhell", men at det går ut over fordøyelsessystemet på hunden om den spiser kattemat over lengre tid. Tarmfunksjonen kan bli heller laber å hunden kan få forstoppelser eller diarè. Derimot kommer nyressvikt å slik av andre matgrupper i for store mengder, men har aldri hørt det om kattemat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dør ikke av å rappe litt mat av hverandre innimellom, men i allefall enkelte hunder kan bli temmelig dårlige i magen. Mine hunder trenger bare å tenke på å rappe kattemat, så er det rennebæsj på gang <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...etter det jeg nå har funnet på nettet så er det faktisk katter som ikke skal ha så mye av hundemat vist nok...er vist nok veldig viktig. Er faktisk mange hundeeiere som kan blande våt kattemat med tørrfor til hunden om den blir matlei. Og også en del som bruker tørr kattemat som godbiter til hunden under trening...grunn? proteinrikt og at det vist nok smaker og lukter godt pga a fettinnholdet i foret..oki, man lærer noe nytt hver dag...jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det var omvendt, så jeg er meget glad jeg ikke sa noe under den samtalen :icon_cry: Men uansett, jeg tror jeg holder meg til hundemat til hunden min likevel sånn sett, har ikke hørt han har mjaua enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundemat er av "dårligere" kvalitet, siden det er mer grønnsaker og korn. Kattematen har mer protein og kjøtt... Man kan skjære opp våt kattemat med konistens som leverpostei, og bruke det som godbiter til hund. :icon_cry: Men det er ganske klissete, og ikke noe å ha i lomma. Men hundene er gale etter det, og vått hundefor smaker ikke så mye... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...