Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du købe en voksen hund?

Tina

Recommended Posts

Nei, vil faktisk ikke kjøpt en voksen hund.

Vil "forme" den selv.. :)

En voksen hund kan ofte ha uvaner, og det har jeg erfart.

Så bare valper på meg.. :P

Med mindre jeg hadde falt pladask for en omplasseringshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Pito når hun var 8 mnd gammel. Så hun var en unghund. Men jeg ville ikke kjøpt noen eldre enn ett år.

Men min neste hund skal være valp. Har aldri hatt en valp før så nå vil jeg forme en hund på egen hånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville KUN kjøpt voksen hund. I allefall over et år gammel. helst over to år også.

Klart hunden da kan ha uvaner, men det går det da an å trene på.

Min forrige hund var ei Bearded Collie tispe. Hun var 10 år da jeg overtok henne.

Min nåværende var 3 år da jeg fikk han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du køber hund' date=' ville du da vurdere at købe en voksen hund? Med andre ord, hvor går aldersgrænsen? ... Vet det spørs på rasen men likevel. :)[/quote']

Ja, jeg hadde kjøpt en voksen hund. Men jeg hadde satt store krav til hvordan den hadde vært holdt før jeg fikk den, og jeg hadde først hatt den på prøve en stund før jeg hadde bestemt meg - der igjen hadde jeg gjerne variert lengden av prøvetid, alt ettersom. en hund som har prestert noe, folk vet hvem den er og den er testet men gode resultater hadde jeg nok ikke hatt noe lang prøvetid på.

Faren til odin ble solgt i fjor, uten prøvetid for noe over 60.000 Euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunnen endret holdning til det. :) Før kunne jeg aldri tenkt meg det. *kontrollfreak hehe* Men hadde vurdert det nå, men da hadde jeg vært ekstremt kresen på hvem forrige eier var og hvordan hunden var trent (ikke med aversiver og ikke herjet/ herset med ellers) og om den var skikkelig miljøtrent/ sosialisert. Og ville hatt hunden på prøvetid først. Ville nok kjøpt enten som liten valp 8 eller etter 12 måneder (eller 18/ 24 mnd for stor rase), ikke som halvvoksen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gjort det! :D

Ikke første gangen heller...

Skjønner ikke hvorfor alle vil ha valp?

Gamlefar var 6 år da jeg kjøpte han...

Fordelene med voksen hund er mange!For eksempel:valpetiden er noe herk...du må gå mini turer,dyret tisser inne,kan ikke være alene,piper om natten etc...

Du "vet" hva du får.Selvfølgelig er det enn viss risk.Jeg hadde ikke begrep om hva slags problemer jeg tok over da jeg fikk gamlefar men da var jeg mer uerfaren. Med Loke har jeg stort sett bare fått positive overaskelser om noen.Groenendael,14mnd,med fire hjem ingen grenser og null stimuli?Jeg "VISSTE" akkurat hvem det var jeg fikk i hus ut i fra beskrivelsene til de fortvilte foreldrene i det siste hjemmet hans.

Det er ikke så viktig for meg å forme en valp,de aller fleste mennesker (tro det eller ei) klarer helt fint å ta seg av ei bikkje det første året.

Selvfølgelig er det noen ulemper ved at jeg ikke har hatt han fra valpestadiet:han må miljøtrenes mye,han er ikke lydig og han vil jage pusekattene (det går nok over),men på den annen side kan jeg alltids skylde på at han er omplasseringshund :)

Også har valper sylskarpe tenner...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil faktisk ikke kjøpt en voksen hund.

Vil "forme" den selv.. :)

En voksen hund kan ofte ha uvaner, og det har jeg erfart.

Så bare valper på meg.. :D

Med mindre jeg hadde falt pladask for en omplasseringshund.

enig med Taz... selv om jeg har vurdert en unghund hanne en gang.. men jeg ombestemte meg, det er litt det at jeg vil forme hunden selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kjøper hunden før den er over året har du mange muligheter til å forme hunden selv. Har enda ikke hatt valp- Puma var 9 mnd da jeg fikk han, Frøya var 4 år. Men neste hunden skal være valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm

Astrix er nå den 3 hunden vi har mottatt som hund over 1 år.

den første var Quattro faren til Småen( :) savner han)

den andre var Bamse Liten(som han het i stamtavlen) han var 1 1/2 når vi fikk han og der fikk vi beskjed av folk at vi hadde blitt rundlurt med tanke på oppførsel og ikke minst stamtavlen(han ble avlivet like etter at han ble 2år da han beskyttet en tom matskål overfor et lite barn :-o ).

og denb 3 er Astrix som var helt vill og skulle ta alt som heter hannhunder når vi fikk han, men han har nå roet seg ned og nå er det ikke alle som skal taes bare noen(Kine sine gutter får glatt gå i fred, til og med når Speedy prøver å ta Astrix, så det kaller jeg framskritt) :wink:

så her i huset har vi ikke noe problemer med å ta til oss voksne hunder. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...