Gå til innhold
Hundesonen.no

Omega3


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg har brukt V&H mat sin Omega3/Selolje (eller hva den heter). Den er ganske billig, og jeg var rimelig fornøyd med den. Men så kjøpte jeg en flaske OmegaNor hos veterinæren, og jeg er mer fornøyd med den. Synes pelsene er penere bl.a. Hvordan den er igjen til dyrere alternativer, aner jeg ikke... (eller om man betaler for merket mer enn inneholdet da...).

Grunnen til at jeg bruker Omega 3, er at jeg fôrer på V&H kylling, og den inneholder vel ikke akkurat mest av Omega 3 at det gjør noe. Jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å fôre to hunder på to forskjellige V&H typer, så da tilsetter jeg heller Omega 3 til de. (Nirm skal ha kyllingvarianten, så da får Vida overleve på den hu og...).

Det står forresten på flaskene hvor mye det skal gies. Nirm får dobbelt dose pga sine plager. Betaler rundt 250 for den OmegaNor, mens V&H sin kosta vel rett over 100-lappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noe jeg kjøper hos veterinæren til 199 kr for 400 "pumpeslag". mao 50 øre per spray med omega 3 over maten, og ca 2 kr per omega3tilsetning jeg har over maten hver dag. Den heter EFA-perscription og lukter null.

Hvorfor? Fordi.

Noen kjentfolk med hunder påsto at omega3 (for mennesker) kjøpt i butikken (sånne tabeletter fra møllers eller no i den duren) også kunne brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer Omega 3 oljer anbefaler dere? Og til ca hvilken pris?

Jeg vil ikke anbefale verken det ene eller det andre. Men selv bruker jeg Polarolje, som jeg tror er selolje av noe slag. Før brukte jeg rapsolje, og jeg kan gjerne bruke rapsolje hvis jeg er tom for polarolje. Før det igjen brukte jeg ørrettolje. Skal man bruke en planteolje, er rapsolje den som inneholder mest omega 3, men planteoljer inneholder uansett mindre enn animalske oljer, og derfor må man gi mer hvis man gir planteoljer. Animalske oljer varierer veldig i pris, og jeg skal ikke uttale meg om hva de inneholder av verken det ene eller det andre, eller hva som er best. Kanskje passer en olje til en hund, og en annen olje til en annen hund. Jeg synes at alle oljene jeg har kjøpt har fungert like bra, og neimen om jeg vet hvorfor jeg nå bruker en relativt dyr olje (250 kr for 0,5liter), når 10 kr for 1 liter rapsolje er like greit. Kanskje er det følelsen av å gi hundene luksus.. :x Fiskeoljen jeg brukte kostet 70 kr/literen kjøpt på 5-liters kanner.

Og hvor mye/ofte... ? :x

En gang hver dag. Dosering kommer an på hvilken olje man bruker, men en teskje til en liten hund og en spiseskje til en stor, hvis oljen er av god kvalitet kan være en grei pekepinn. Den første uken skal dosen være dobbel.

Og hvorfor - hvis man bruker et ordentlig fôr som allerede er tilsatt alt det hunden trenger? :x

Fordi ingen fullfôr inneholder nok omega3, og hvis de gjorde det i utgangspunktet, vil oljen etterhvert bli av dårligere kvalitet/forringes, sånn at det er lurt å tilsette litt. Jeg bruker V&H 25 (den med fisk), så problemet er ikke akkurat at hundene får i seg såå for lite omega 3 (i forhold til andre hundefôr i alle fall). Men jeg merker det på pelsen deres, spesielt Aynïs pels blir veldig blank og fin.

Noen kjentfolk med hunder påsto at omega3 (for mennesker) kjøpt i butikken (sånne tabeletter fra møllers eller no i den duren) også kunne brukes.

Hvorfor skulle ikke det gå an? Omega 3 er omega 3, uansett om det er til hund eller menneske. Polaroljen jeg gir, er beregnet for mennesker og selges i hestebutikk på travbanen, og gis til hunder..:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kjentfolk med hunder påsto at omega3 (for mennesker) kjøpt i butikken (sånne tabeletter fra møllers eller no i den duren) også kunne brukes.

Hvorfor skulle ikke det gå an? Omega 3 er omega 3, uansett om det er til hund eller menneske. Polaroljen jeg gir, er beregnet for mennesker og selges i hestebutikk på travbanen, og gis til hunder..:x

Nei nei og nei, man skal ikke bruke vanlig menneske tran til dyr, av den enkle grunn at vår tran inneholder ofte mer enn bare omega 3, og hunder skal ha andre verdier enn vi skal ha.

Hvis man skal kjøpe menneske omega3 til dyr, så må man trippelsjekke innhold i menneskeversjon og dyreversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor - hvis man bruker et ordentlig fôr som allerede er tilsatt alt det hunden trenger? :x

fordi jeg vil teste det ut og se om det kan hjelpe med tanke på kløen til Bridie. Altså pga allergien.

Pr nå har hun fått lakseolje fra handlers. Men den er snart tom.

Jeg bruker noe jeg kjøper hos veterinæren til 199 kr for 400 "pumpeslag". mao 50 øre per spray med omega 3 over maten, og ca 2 kr per omega3tilsetning jeg har over maten hver dag. Den heter EFA-perscription og lukter null.

Er det den på sånn sølvfarget flaske? I tilfelle er det den samme jeg har stående på kjøkkenet her som jeg skal bruke når lakseoljen er tom. Men jeg syns den er forholdsvis dyr. (ikke at jeg har regnet på prisen kontra lakseolje osv enda, men jeg hadde håpet noen andre hadde gjort det :x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei og nei, man skal ikke bruke vanlig menneske tran til dyr, av den enkle grunn at vår tran inneholder ofte mer enn bare omega 3, og hunder skal ha andre verdier enn vi skal ha.

Hvis man skal kjøpe menneske omega3 til dyr, så må man trippelsjekke innhold i menneskeversjon og dyreversjon.

Hvem har sagt noe om tran? :x Trodde vi snakket om omega 3 kapsler/oljer, ikke tran, som i Møllers tran.

Men siden vi først er inne på det, så nei, det er ikke spesielt livstruende farlig å gi hunden litt tran heller innimellom. :x Sjekker du alltid hvor mye A og D vitamin som er tilsatt i tørrfôret du gir hunden? Hvis du gjør det nå, tror jeg du får deg et realt sjokk. Ofte er det tilsatt (NB det kan med andre ord være noe der fra før av, og det aner faktisk ikke fôrprodusenten noe om; altså mengde A/D FØR tilsetning!!) A og D vitamin som overskrider dagsbehovet til hund MANGE ganger. Og gjett hva? De oppgir faktisk det også - så og så mye av dagsbehovet til hund dekkes av den og den tilsatte mengden A/D. Ikke at dèt er noe argument for å gi tran, men kanskje heller å sjekke opp i hva man allerede putter i bikkja før man uttaler seg om at tran kan være så himla farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legger ved noe jeg skrev til en annen engang, selv om dere kanskje vet dette fra før...

Olje med Omega 6 (motvirker tørr hud, eksem o.l + har positiv effekt på leddplager) og omega 3 er viktig å gi, spesielt ved allergier.

Omega 6 er i hovedsak fra planter, mens omega 3 kommer fra fisk.

Det finnes både essensielle fettsyrer (virker 'direkte') og uessensielle fettsyrer. (Hunden omdanner dem til essensielle fettsyrer i kroppen selv - de kan bare bruke de essensielle.)

Maisolje og solsikkeolje inneholder rikelig med de uessensielle fettsyrene fra Omega 6, og ihvertfall maisolje er brukt endel til trekkhunder tror jeg. Den inneholder også endel e vitamin som er bra å gi ved allergier.

Til friske sunne hunder kan det holde å fore på feks mais / solsikkeolje osv, mens eldre eller syke hunder bør gis olje med de essensielle fettsyrene.

Dette fordi at noen hunder mangler enzymene som skal til for å omdanne de uessensielle fettsyrene.

Dette kan veterinæren finne ut.. Og evt tilføre enzymene også hvis de mangler tror jeg..

Denne mangelen kan skyldes arv eller at evnen har blitt svekket over tid hvis hunden kun har fått essensielle gjennom maten, noe som er vanlig med tørrfor.

Til hunder med problemer bør man forsøke å gi dem de essensielle fettsyrene direkte.

Planteoljer som gir essensielle omega 6 er: Nattlysolje, Agurkurt olje? (Borage oil), og solbærolje.

Vet ikke hvor lett dette er å få tak i.

Essensielle omega 3 fettsyrer finnes kun fra fisk. Noe hunder er allergisk mot fisk, da er det bra at man ihvertfall kan få tak i de uessensielle. Disse får man fra hamp og linfrøolje. Dette produseres i Norge av Norsk frøpresse ihvertfall :x

Dette er jo en ganske OK olje i forhold til pris (sammenlignet med andre oljer som inneholder essensielle fettsyrer):

HER

For de som ikke er allergisk mot fisk, finnes det mange gode oljer med essensielle omega 3 fettsyrer.. Som vel egentlig var det du spurte om, beklager at jeg skrev meg bort litt :x

Ang dosering, så er jeg usikker på forholdene en hund skal ha i forhold til et menneske.

Det kan sikkert noen flinke folk svare på.

Det er ihvertfall vanlig å dosere ut i fra voksen dose til mennesker slik: En stor hund tilsvarende voksendose menneske, en middels hund ½ voksendose, en liten hund ¼ voksendose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noe om tran? :ahappy: Trodde vi snakket om omega 3 kapsler/oljer, ikke tran, som i Møllers tran.

Men siden vi først er inne på det, så nei, det er ikke spesielt livstruende farlig å gi hunden litt tran heller innimellom. :ahappy: Sjekker du alltid hvor mye A og D vitamin som er tilsatt i tørrfôret du gir hunden? Hvis du gjør det nå, tror jeg du får deg et realt sjokk. Ofte er det tilsatt (NB det kan med andre ord være noe der fra før av, og det aner faktisk ikke fôrprodusenten noe om; altså mengde A/D FØR tilsetning!) A og D vitamin som overskrider dagsbehovet til hund MANGE ganger. Og gjett hva? De oppgir faktisk det også - så og så mye av dagsbehovet til hund dekkes av den og den tilsatte mengden A/D. Ikke at dèt er noe argument for å gi tran, men kanskje heller å sjekke opp i hva man allerede putter i bikkja før man uttaler seg om at tran kan være så himla farlig.

Og det er akkurat derfor bikkja ikke skal ha noen former for omega tre med tilsatte vitaminer i menneske mengder. Og sorry for at jeg blander "begrep" som omega3 og tran. Jeg personlig ville aldri gitt bikkja omega3 beregna for mennesker, da det er en viss forskjell innholdsmessig på de til mennesker og de til bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er akkurat derfor bikkja ikke skal ha noen former for omega tre med tilsatte vitaminer i menneske mengder. Og sorry for at jeg blander "begrep" som omega3 og tran. Jeg personlig ville aldri gitt bikkja omega3 beregna for mennesker, da det er en viss forskjell innholdsmessig på de til mennesker og de til bikkjer.

Nei, faktisk ikke. Jeg sjekke innholdsfortegnelsen på omega3 kapsler her om dagen, og de færreste inneholder noe A eller D. I "verste" fall inneholdt de vit.E.. (Og den er ikke spesielt farlig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke. Jeg sjekke innholdsfortegnelsen på omega3 kapsler her om dagen, og de færreste inneholder noe A eller D. I "verste" fall inneholdt de vit.E.. (Og den er ikke spesielt farlig..)

Alle de tre vitaminene er fettløslige, ergo ikke bra med for mye. men en vitamin/olje diskusjon er vel ikke noe poeng, vi har tydeligvis hel forskjellige meninger :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...