Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsdyroppdretteres løgn!


Linda Marie

Recommended Posts

Vi har da andre materialer til å lage andre typer klær, til og med kan vi lage falsk pels som kan bli "enda penere". Jeg skjønner ikke sånne steinalder- moter :P :P

Blir så oppgitt på disse arme sjelenes vegne som ikke får livets rett. Ingen rett til å leve, ingen rett til å leve slik de SKAL leve. De SKAL leve ute i naturen. De SKAL være frie. Blir helt matt invendig. Er ikke så mye vi kan gjøre, og dersom vi gjør noe, tar det mange år (og mange dyreliv) før noe blir gjort. Og da er det meget lite "lønn" i forhold til arbeidet. Hvorfor SER ikke folk hva som skjer her? Har vi helt mistet den inderlige kontakten vi engang hadde med dyrene? Urbaniseringen har isolert menneskesinnet fra dyrenes. En gang levde vi side om side. Nå lever vi AV dem. Sørgelig så sørgelig... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarer egentlig ikke sjønne at det skal være lov og drive slike pelsfarmer! Når alt tilsier alt dyrene lider under dette.

Men det har vel kanskje ikke noen betydning siden disse er bare "nyttedyr" som uansett skal bøte med livet??

men blir både uvel og skjemmes på menneskenes vegne over hvordan vi kan ta oss slike rettigheter ovenfor andre levende vesner :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig... Bønder som oppholder dyrene sine under skitne, uegnede forhold blir slått hardt ned på. Mens på hver bidige pelsfarm i norge opphodldes dyr nettopp under skitne, uegnede forhold, i trange bur, dyrene er syke når de lever, osv DISSE blir ikke slått ned på. Dobbeltmoral og forskjellsbehandling. Begge bør slåes ned på. Jeg stemmer for strengere dyrevernslover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde praksis på pelsdyrfarmen på skolen (UMB) for et par måneder tilbake, og må si at jeg faktisk ikke syntes det var så ille som jeg hadde forestilt meg. Det jeg synes er mest synd er at reven er såpass vill at den er redd mennesker og at den ikke lar seg håndtere uten tang. Det medfører så mye stress at det umulig kan være godt for dyret. Dessuten blir dyrene svært stresset av å hele tiden stå inne i et lite bur uten særlig bevegelsesfrihet.

MEN på en annen side - de som driver ordentlig driver godt (hvis man ikke skal tenke på det at å ha pelsdyr er svært diskuterbart). Det vil si, de har god hygiene på området, dyrene har ingen skader eller sår, alle dyrene er i godt hold og pelsen er fin, generelt er dyret i fint hold. Så lenge pelsdyroppdrett er lovlig synes jeg dette burde være en forutsetning for å få drive.

Jeg er ikke for pelsdyroppdrett, men jeg kan se at det å f.eks holde griser ikke nødvendig vis er mer etisk riktig hva gjelder bevegelsesfrihet og muligheter for å "utøve" naturlige instinkter. Men det er ikke til å komme i fra at pels ikke er noe annet enn et luksusprodukt - det er ikke noe vi trenger overhode. Dessuten nyttegjør man seg kun av skinnet mens man kaster skrotten, selv om det i seg selv ikke er grunn nok til å forkaste etiske aspekter ved f.eks storfehold (siden man faktsik bruker hele kua, ikke bare skinnet).

Jeg håper Norge går i fotsporene til nederland og totalforbyr oppdrett av pelsdyr.

Litt merkelig... Bønder som oppholder dyrene sine under skitne, uegnede forhold blir slått hardt ned på. Mens på hver bidige pelsfarm i norge opphodldes dyr nettopp under skitne, uegnede forhold, i trange bur, dyrene er syke når de lever, osv DISSE blir ikke slått ned på. Dobbeltmoral og forskjellsbehandling. Begge bør slåes ned på. Jeg stemmer for strengere dyrevernslover!

her tror jeg du må gjøre bedre research, for dette er ikke sant. Du må ikke tro at alle som driver med pelsdyroppdrett er dyreplagere og har dyr under jævlige forhold - det er langt i fra slik det foregår i Norge. Sammenliknet med f.eks. Kina har Norge mange farmer med svært gode forhold. Pelsdyrfarmene jeg har besøkt har alle vært svært rene og velholdte. Selv om jeg ikke støtter oppdrettet, må jeg nesten få legge inn et godt ord for dem som i alle fall følger loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UMB ble kontaktet en gang i forbindelse med å lage en dokumentar om pelsdyrdrift. Men farmen ble ikke tatt med, for dyrene var ikke redde nok. Når de filmer fra slike farmer, så manipulerer de faktisk omgivelsene for å få mest mulig stress og frykt fram. Disse dokumentarene er jo ute etter kun en ting, og det er jo å framstille at alle har det helt forj*****.

Det er langt fra alle pelsdyrfarmer som er som de som er blitt dratt fram i media. I forbindelser med mine studier på UMB så har jeg vært på flere pelsdyrfarmer, og de hadde en helt annen standard enn disse som har kommet fram. Ene bonden vi snakket med, fortalte litt om et veldig stivbeint regelverk også. Han måtte bygge om store deler av burene sine fordi de ikke holdt kravene som satte. Burene var faktisk mye større enn hva som regelverket tilsier, men fordi de var noen cm for korte ene veien, så måtte de bygges om, trass i at den totale størrelsen var som sagt mye større... Få dyr var redde, og de verste revene viste vel egentlig bare samme atferd som en del kennelhunder gjør. Jeg var veldig overrasket over at det var så lite med steriotypsik atferd på revene der, og hadde forventet MYE mer av det.

Nå er jeg ikke for pelsdyrdrift, men jeg har ikke noe problemer med å se at ikke alle er som de farmene som blir dratt fram i media. Det blir det samme som å si at alle som har kuer lar de stå i møkk til magen, fordi man har sett en dokumentar om det på TV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UMB ble kontaktet en gang i forbindelse med å lage en dokumentar om pelsdyrdrift. Men farmen ble ikke tatt med, for dyrene var ikke redde nok. Når de filmer fra slike farmer, så manipulerer de faktisk omgivelsene for å få mest mulig stress og frykt fram. Disse dokumentarene er jo ute etter kun en ting, og det er jo å framstille at alle har det helt forj*****.

Denne dokumentaren er ikke laget av folk som kan sies å være nøytrale på noen måte. Men dersom materialet faktisk kommer fra Norge, så er det mer enn nok til å si stopp.

Det er langt fra alle pelsdyrfarmer som er som de som er blitt dratt fram i media. I forbindelser med mine studier på UMB så har jeg vært på flere pelsdyrfarmer, og de hadde en helt annen standard enn disse som har kommet fram.

Jeg forventer at ALLE følger minimumsregelverket som er satt (og blir fulgt med på og straffet dersom de ikke gjør det) - men her kommer det altså frem at det ikke er tilfelle - dessuten stiller jeg meg svært kritisk til regelverket, det er ikke i nærheten av tilstrekkelig når man snakker om (ville) dyr med så lav stresstoleranse som rev og mink.

Få dyr var redde, og de verste revene viste vel egentlig bare samme atferd som en del kennelhunder gjør. Jeg var veldig overrasket over at det var så lite med steriotypsik atferd på revene der, og hadde forventet MYE mer av det.

Apati er en annen "løsning" når du sitter i et bur uten noe å ta deg til.

Nå er jeg ikke for pelsdyrdrift, men jeg har ikke noe problemer med å se at ikke alle er som de farmene som blir dratt fram i media. Det blir det samme som å si at alle som har kuer lar de stå i møkk til magen, fordi man har sett en dokumentar om det på TV...

Folk bør ha kritisk sans nok til å skjønne at det ikke er slike horrible forhold på alle norske pelsfarmer. Men det jeg sitter igjen med er altså at det er mer horribelt på enkelte farmer enn jeg trodde, og regelverket er ikke i nærheten av tilstrekkelig til å sørge for noen som helst form for livskvalitet for disse dyrene. De som har det "som de skal" sitter fortsatt i tomme nettingbur uten mulighet for bevegelse eller utfoldelse.

Skal pelsdyroppdrett ha noen aksept, må vi tilbake til den typen farming vi så på bildene i begynnelsen av klippet - store innhegninger og temming av dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd et sted hvor både rev og mink var linet opp i små bur.Så små at flyselskaper kanskje ikke hadde ment det var lovlig for frakt.At dyrene er aggressive og stresset er det ingen tvil om.En god del på rekkene ser også ut til å være paralyserte..stive,upåvirkelige og nesten døde.Resten er fightere som strever etter å komme seg ut,og er klar til angrep om du nermer deg.De krafser og styrer og biter i buret!

Det er dyreplageri uansett om dyrene er rolige eller stressa.De reagerer nok forskjellig på og prøver å takle situasjonen på ulike måter.

regner med at det blir vanskelig å drive med slikt om man må gi dyrene bedre forhold.Disse langhusene er jo så simple at høner har det jo bedre i sine langhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke vitsen med reve/minkeoppdrett.

Eneste grunnen er at dumme Kvinelige dåsemikler skal følge en "mote" og se "fine" ut. For det første spiser vi ikke kjøttet engang. Eneste grunnen er jo bare klær.

Slik som sauer og andre husdyr brukes til noe mer "nyttig".

Så skal dem leve et slikt liv!... I et lite bur 24/7 helt til dem dør. Høres helt feil ut etter mitt syn. Uansett hva dyr du måtte være liksom. At Høns står i bittesmå bur mener jeg og¨så er feil. At gris lever som dem gjør er på en måte feil det og.

Poenget er at grunnen for å ha oppdrett rev/mink i bur er så tåpelig, at man burde la dyrene slippe. NEI til pelsdyroppdrett.. Mitt syn.. Og det kommer ikke til å endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke vitsen med reve/minkeoppdrett.

Eneste grunnen er at dumme Kvinelige dåsemikler skal følge en "mote" og se "fine" ut. For det første spiser vi ikke kjøttet engang. Eneste grunnen er jo bare klær.

Slik som sauer og andre husdyr brukes til noe mer "nyttig".

Så skal dem leve et slikt liv!... I et lite bur 24/7 helt til dem dør. Høres helt feil ut etter mitt syn. Uansett hva dyr du måtte være liksom. At Høns står i bittesmå bur mener jeg og¨så er feil. At gris lever som dem gjør er på en måte feil det og.

Poenget er at grunnen for å ha oppdrett rev/mink i bur er så tåpelig, at man burde la dyrene slippe. NEI til pelsdyroppdrett.. Mitt syn.. Og det kommer ikke til å endres.

Jeg er heller ikke for pelsdyroppdrett, men her gjelder det å tenke litt før man argumenterer.

Mener du at man kan forsvare etisk tvilsomme driftsformer med andre husdyr enn pelsdyr, så lenge andre dyr og produktene man får fra andre dyr er av større nytteverdi for oss (at det f.eks er greit å høner i A4-bur et helt liv fordi de gir oss egg vi kan spise og fordi man kan spise kjøttet)?

Jeg mener at skal man argumentere mot pelsdyroppdrett må man se det som det det er uten å sammenlikne med andre driftsformer og andre dyr. Måtte bare skyte inn dette, da det er noe vi har snakket mye om i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...