Gå til innhold
Hundesonen.no

Prompehunden Kahlo


Raksha

Recommended Posts

Jada, underoverskriften leses med litt humor, om jeg får be.

Men til poenget, lille, søte valpen min promper som en voksen mann. Her snakker vi lydefekter og hele pakka, i tide og utide. Riktignok stort sett rimelig luktløse, men ofte. Altforofte.

Så da lurer jeg litt på om det er noe jeg ikke tenker på her. Altså, hun har hatt noe greier med magen over lengre tid, det er nå borte - helt borte - etter forskifte, og alt virker vel og bra. Skal jeg da bare sette propper i øra og investere i neseklype? Eller er det et tegn på at noe ikke stemmer helt med foring eller noe sånt? Menneskeliggjør litt også og tenker at det er jo strengt tatt ikke skrekkelig behagelig å gå med luft i tarmsystemet hele tiden.

Tips?

Ps. Nei, dette er ikke noe jeg mister nattesøvnen over, selv om klokkeslettet kan tyde på det. Jeg er bare nysgjerrig. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerting forårsakes generelt av to ting: at hunden svelger mye luft når den spiser, og at fordøyelsesprosessen bryter ned maten slik at enkelte gasser oppstår. De fleste av disse gassene er luktløse, men enkelte har en ganske ekkel lukt: butyrisk syre (lukter som harskt smør), og hydrogensulfid og karbonylsulfid (lukter som råtne egg). Lukten kan tyde på at hunden har mye bakterie-mikroflora i tarmsystemet (dette er slettes ikke noen dårlig ting, for disse bakterien gjør en nyttig nedbrytingsjobb), eller at hunden rett og slett har rompa full av bæsj idet den fjerter.

Fjerting kan være en indikator på at hundens mat er full av komplekse karbohydrater, polysakkarider (blant annet stivelse og fiber), som hundens korte tarmsystem ikke rekker å bryte fullstendig ned før den kommer ut igjen. Den tungt fordøybare maten blir ikke brutt tilstrekkelig ned i tynntarmen, og fortsetter dermed inn i tykktarmen i en form som gjør at den blir liggende og gjære der.

Laktoseintoleranse kan også føre til at hunder fjerter mye, etter at de har fått melk eller andre meieriprodukter. Yoghurt, Biola, Kefir og lignende melkeprodukter som inneholder den fordøyelses-styrkende bakterien Lactobacillus acidophilus, kan hjelpe mot fjerting hos hunder som ikke er laktoseintolerante, mens hunder som er intolerante mot laktose (melkesukker) derimot vil fjerte mer av det.

Dette var kanskje mer svar enn du ønsket, men jeg syntes spørsmålet var såpass morsomt at jeg fikk lyst til å ta en surferunde for å finne svar. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du fôrer med oppbløtet tørrfôr, men jeg går ut i fra det, så correct me if I'm wrong. :) Og om Bartefrøkna inhalerer maten sin så hadde du skrevet det regner jeg med, det finnes forøvrig egne matskåler til glupske hunder som spiser veldig fort: Eat slow bowl

Min erfaring med et stk magesyk puddel var at når han begynte å fjerte masse da måtte jeg bytte fôr for da tålte han det ikke. Men han utviklet veldig fort gasskolikk også, og var i det hele tatt et spesielt tilfellet.

Jeg tror ikke det er noe alvorlig galt med magen til Kahlo, men jeg ville nok byttet fôr enda en gang. Siden hun fjerter såpass mye er det trolig et eller annet i fôret hun ikke fordøyer godt nok (eller har en svak intoleranse mot?), uten at det er noe farlig. Det er bare støyende og trolig litt ubehagelig å gå rundt med tarmene fulle av gass. Jeg er ikke "fan" av å bytte fôr i tide eller utide, men akkurat økt gassutvikling, rumling i magen pga gass osv tar jeg alvorlig (kanskje litt for alvorlig..?, men brent barn osv... :wub: )

Jeg ville sjekket innholdsfortegnelsen på det fôret du bruker ifht det fôret du brukte da hun ble dårlig og så funnet et fôr som likner minst. Sjekk hva som er "fyllstoff" er det hvete eller mais eller soya? Hva er hovedprotein kylling, fisk eller storfe? I fôrjungelen er det nok av merker og ulike fôroppskrifter så det burde ikke være så vrient å finne et annet alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så flotte svar! Takk. Måtte hente brillene og lese en gang til.

Hun fores på V&H som Linker skriver, og dermed har vi blitt kvitt langvarig diaré. Men hun får endel tørrfor og "butikk"gobiter i løpet av dagen som gobiter under trening og sånt.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken V&H variant hun skal gå på, tror egentlig jeg vil ha henne på valp en stund til, men nå har hun da fått både den av ren storfevom, den av ren kylling (begge tilsatt vitaminer) og den som er til valp. Hun får det veldig ofte frosset, kan det ha noe med saken å gjøre? Får hun det tint så puster hun det mer eller mindre inn.

Jeg tror heller ikke det er noe galt med K altså, men jeg har matintoleranse selv jeg, og vet altforgodt hvor ubehagelig det kan være for mennesker, så da er det faktisk verd å legge litt tid å finne ut om det kan være noe som plager henne. Hvertfall når jeg har tilgang til folk som kan ting, som dere. :wub: Men da tror jeg at jeg gjør det enkleste først, nemlig som er å gi henne litt biola hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så flotte svar! Takk. Måtte hente brillene og lese en gang til.

Hun fores på V&H som Linker skriver, og dermed har vi blitt kvitt langvarig diaré. Men hun får endel tørrfor og "butikk"gobiter i løpet av dagen som gobiter under trening og sånt.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken V&H variant hun skal gå på, tror egentlig jeg vil ha henne på valp en stund til, men nå har hun da fått både den av ren storfevom, den av ren kylling (begge tilsatt vitaminer) og den som er til valp. Hun får det veldig ofte frosset, kan det ha noe med saken å gjøre? Får hun det tint så puster hun det mer eller mindre inn.

Jeg tror heller ikke det er noe galt med K altså, men jeg har matintoleranse selv jeg, og vet altforgodt hvor ubehagelig det kan være for mennesker, så da er det faktisk verd å legge litt tid å finne ut om det kan være noe som plager henne. Hvertfall når jeg har tilgang til folk som kan ting, som dere. :) Men da tror jeg at jeg gjør det enkleste først, nemlig som er å gi henne litt biola hver dag.

Kanskje forklaringen ligger der?

Myen min prumper som en voksen mann hun også innimellom, men det er BARE når hun har spist en del tørrfôr som ikke har vært oppbløtt. Har merket at hun kan prompe av brød også :rolleyes: Jeg tror rett og slett at noen ting blir for vanskelige for hundene å fordøye helt, så det blir liggende halv-fordøyd i tarmen på tur ut - og når lufta kommer forbi drar den med seg litt ekstra "deilig" lukt :)

Ser for meg at My kanskje hadde blitt enda mer prumpete av tørrfor hvis hun hadde spist V&H til vanlig. Da blir jo magen vandt til å fordøye rå vom, og det blir enda vanskeligere å fordøye tørre tørrfôrkuler... And then the fart comes :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som Anniken&Rotta at det godt kan være tørrfôret og kjøpegodbitene som gjør utslaget. Siden Kahlo har hatt en infeksjon/irritasjon i tarmen vil det nok trolig ta litt tid før den er helt stabil og det kan derfor være greit å begrense inntaket til ting hun tåler 100%.

Håper bartefrøkna holder seg frisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P Frøkna mi fiser en del hun også, men bare når hun sover merkelig nok. Og det stinker! Husker at gromgutten feis en del når han var valp, men han hadde litt mage problemer, tålte ikkje foret sitt og reagerte med illeluktende fising og flass i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til en liten morsom her på denne tråden..

Her isted prompet yngste mopsegutten en SUR en! Mens han lå og halvdøste.. SPRATT opp, intens snusing i luften.. Piping og LØP inn på kjøkkenet.. etter c 20 sekunder ser jeg bare ett lite rynkefjes med store klinkekule bekymrede øyne som "sier" " Er det klar bane nå eller??" :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...