Gå til innhold
Hundesonen.no

Resultater fra Kongsberg hallen 8-9 nov.


LindaM

Recommended Posts

Hehe, skal ikke være lett dette! :)

Slik jeg tolker det, så gis KIP (kan ikke premieres) fordi hunden ganske enkelt ikke kan bedømmes i den tilstanden den er i der og da (den halter grunnet skade fx og derfor kan ikke bevegelsene bli bedømt, og helheten/den totale kvaliteten hos hunden er jo umulig å få sett på). Brunt/0. premie - da er det noe alvorlig galt med hunden - du stiller en welsh springer i engelsk springer klassen (feil rase, eller så lite rasetypisk at man overhodet ikke kan se at den burde vært i den raseringen), hunden er aggressiv/biter/knurrer. Altså mer "genetisk"/ikke forbigående enn KIP. Innbiller meg at KIP gis når det skyldes forhold "der og da". KIP gis i forbindelse med skader, eller at dommeren er snill (som i mitt tilfelle) og gir KIP fordi hun tror ikke hunden er grunnleggende aggressiv, men trodde på min historie om dagen i forveien.

Edit: endret litt setningsoppbygning sånn at det skulle bli mer forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Edit: sånn jeg tolker reglementet er det heller ikke KIP/brunsløyfe som fører til eventuell utestengelse, det er det 0. premie som gjør. NÅ er jeg forvirret!

Jepp - kun 0. premie kan føre til utestengelse dersom den er gitt pga gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke utst.reglene her.. Og "oraklet" Siri har selvsagt rett, selv om jeg trodde at det også gjalt testikkelmangel. Men utst.forbud etter 3 stk 0.premier pga testikkelmangel er tydeligvis fjernet.

Forklaringen som Huldra gir på forskjellen mellom 0. premie og KIP er kjempe-kjempebra. Og det er FEIL av dommeren å være "snill" og gi en KIP for å unngå en 0.premie - det burde ikke være i dommerens interesse å beholde hunder av dårlig temperament som utstillingshunder. (Alle har mer eller mindre gode unskyldninger på hva som er grunnen)

Men det skjønner nok dommeren når den blir skikkelig bitt for første gang, og får høre at den hunden har gjort det tidligere...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke utst.reglene her.. Og "oraklet" Siri har selvsagt rett, selv om jeg trodde at det også gjalt testikkelmangel. Men utst.forbud etter 3 stk 0.premier pga testikkelmangel er tydeligvis fjernet.

Forklaringen som Huldra gir på forskjellen mellom 0. premie og KIP er kjempe-kjempebra. Og det er FEIL av dommeren å være "snill" og gi en KIP for å unngå en 0.premie - det burde ikke være i dommerens interesse å beholde hunder av dårlig temperament som utstillingshunder. (Alle har mer eller mindre gode unskyldninger på hva som er grunnen)

Men det skjønner nok dommeren når den blir skikkelig bitt for første gang, og får høre at den hunden har gjort det tidligere...

Susanne

Haha, skjønte du hva jeg mente altså? :P Syns det var bare rot hele greia.

Er enig i at det blir feil å gi KIP i stedet for 0., men det er jammen litt vanskelig å sitte på andre siden av gjerdet også, og innerst inne er jeg nok glad for at dommeren var i det snille hjørnet den dagen.. :) Heldigvis har ikke Tulla fortsatt å knurre til dommere, men skulle hun mot formodning gjøre det en gang til, fortjener hun selvsagt en 0. Hunder bør tåle såpass mener jeg (tenker på dette "støtet"), og jeg trodde ærlig talt hun ville tåle det. Hadde jeg trodd hun ble påvirket av det, hadde jeg jo ikke stilt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med oppklaring på null vedr gemytt eller ikke gemytt, det var en i raserådet i retrieverklubben som sa det - så jeg tok det selvfølgelig for god fisk. Da hadde jeg rett lell.

Er det noen som vet om dette spesifisers på noen måte, på dogweb? Jeg vet jeg kan få en null pga utseende også(jaktgolden i Kongsberg i fjor fikk 0, og hun er penere enn Kokos....), og vil helst ikke at folk skal tro hunden min har bitt dommeren liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie tok sitt første cert i dag og ble BIR :P
Slevedyret var veeeldig flink i dag, jeg har nesten ikke landa ennå :)

Bir, big og bis4! Huuurrrraaaaaaa!

Og vi ble da BIR og BIG, men ikke plassert i BIS finalen. Jeg er super fornøyd med resultat og kritikk og lille frøkna oppførte seg flott :P

Gratulerer med flotte resultater! :P

Gratulerer også til alle dere andre som er fornøyd med resultatende deres ;)

Vi fikk gult, så da fortsetter jakten på den blå :P

..og den kommer nok før eller siden :P

Det var en lite hyggelig opplevelse i ringen, mer om det i bloggen, men vi gir oss ikke vi.

Det hørtes ikke særlig hyggelig ut, nei...

Er det noen som vet om dette spesifisers på noen måte, på dogweb? Jeg vet jeg kan få en null pga utseende også(jaktgolden i Kongsberg i fjor fikk 0, og hun er penere enn Kokos....), og vil helst ikke at folk skal tro hunden min har bitt dommeren liksom.

Ikke det jeg har sett i alle fall... det står bare 0. eller Kip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om dette spesifisers på noen måte, på dogweb? Jeg vet jeg kan få en null pga utseende også(jaktgolden i Kongsberg i fjor fikk 0, og hun er penere enn Kokos....), og vil helst ikke at folk skal tro hunden min har bitt dommeren liksom.

Nei, det spesifiseres ikke - men kritikkene sendes til raseklubben. I min raseklubb er det en ordning hvor en kan mot en avgift få kritikkene gjennom året - altså at en i avlsrådet renskriver kritikkene, og sender ut et par ganger i året. Grei måte å få sjekket hvorfor dommere gjør ditt og datt, og hvilke feil og fortrinn som er gjennomgående på ulike hunder.

I utstillingsreglene er det spesifisert farge på sløyfene til null og KIP, men jeg har etter en dullion ganger som ringsekretær enda til gode å se disse sløyfene - selv på NKKs utstillinger.

KIP gies til hund som halter eller av andre grunner ikke kan bedømmes skikkelig den dagen - for eksempel konsekvent passer, er for tjukk/tynn, eller trenger ringtrening. Med det mener jeg en hund som ikke kan trave, eller som er så sjenert at dommer ikke får tatt fullstendig bedømmelse (trekker seg ved tannvisning, skal bare leke, setter seg ved testikkelsjekk, osv) Men dommere vil også kunne gi blått for at hunden er tjukk, at den passer eller er sjenert, så det er ingen fasit. X'en fikk for fjorten dager siden blått da dommer mente det var umulig å bedømme bevegelsene - en annen dommer kunne sagt at det var en KIP.

KIP skal være for noe en mener kan forbedres og er midlertidig, null skal gies til noe som er permanent feil - eller avvikende den dagen (teoretisk sett kan en hannhund på ni måneder få ned begge testiklene senere, men dommer må jo gi null den dagen fordi de er fraværende. En hund kan være treg i kjeveutviklingen og derfor ha feil bitt i en periode, og dommer må jo bedømme det bittet som er der og da).

Og det er bare null pga gemytt som gis utstillingsforbud. En hund jeg vet om har fått to, og er nå i intensiv trening i håp om at de kan stille igjen uten å få enda en null pga gemyttet... Men du kan være så "stygg" du bare vil! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på 0 og sånt her, så lurer jeg litt på om det varierer veldig på dommere på hva de gir 0 for og hva som blir KIP, eller om det er spesifikke regler for hva som går innenfor de to? Mye blir vel tolkning og hva de forskjellige ser i atferden? Tenker mest på hunder som trekker seg her. Ser Emma skriver at KIP gies hunder som er "sjenerte"/trekker seg for dommer, men jeg vet noen hunder som har fått 0 for å trekke seg ved tannvisning. Men det er vanligst med KIP for noe sånt? Kan hende hvis de tolker oppørselen som noe som er totalt uønsket for rasen (ikke lar seg håndtere villig/trekker seg) så gir de 0 istedet for KIP? Men at hunder trekker seg og er skeptiske til håndtering sånn sett er vel ikke ønskelig hos noen raser tenker jeg da?

Altså 0 gis ved diskvalifiserende feil som aggressiv oppførsel, testikkelmangel, overbitt m.m , mens KIP er for noe som bare er forbigående, som halting, vilter oppførsel i ringen m.m?

Forvirringen er total i mitt lille nybegynnerhodet :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty, du har helt rett. det er klare kriterier på når dommerne skal gi 0 eller KIP. F.eks., en hund som er dårlig ringtrent, og ikke har lyst å vise bittet, men uten å være aggressiv: kip. En 0 er en diskvalifisering av hunden, en kip er beskjed til eieren: Gå hjem og tren hunden din, eller få den haltefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på 0 og sånt her, så lurer jeg litt på om det varierer veldig på dommere på hva de gir 0 for og hva som blir KIP, eller om det er spesifikke regler for hva som går innenfor de to? Mye blir vel tolkning og hva de forskjellige ser i atferden? Tenker mest på hunder som trekker seg her. Ser Emma skriver at KIP gies hunder som er "sjenerte"/trekker seg for dommer, men jeg vet noen hunder som har fått 0 for å trekke seg ved tannvisning. Men det er vanligst med KIP for noe sånt? Kan hende hvis de tolker oppørselen som noe som er totalt uønsket for rasen (ikke lar seg håndtere villig/trekker seg) så gir de 0 istedet for KIP? Men at hunder trekker seg og er skeptiske til håndtering sånn sett er vel ikke ønskelig hos noen raser tenker jeg da?

Altså 0 gis ved diskvalifiserende feil som aggressiv oppførsel, testikkelmangel, overbitt m.m , mens KIP er for noe som bare er forbigående, som halting, vilter oppførsel i ringen m.m?

Forvirringen er total i mitt lille nybegynnerhodet :D:)

Nå er det ikke altfor ofte en ser null og KIP, men det varierer litt hva de gies for. En hund som går et steg bakover og protesterer ved å virre på hodet ved tannsjekk - er den redd, eller er det manglende ringtrening? Noen kvier seg for å gi null, noen stoler på at hunden faktisk mangler ringtrening - og dommere har en tendens til å være "snillere" med unge hunder. De kan ha hormoner og løpetid, det er mer sannsynlig at de har få utstillinger på baken enn en i åpen klasse.

KIP står for Kan Ikke Premieres (het før Kan Ikke Bedømmes) - men det skal ikke være pga diskvalifiserende atferd, det skal gjelde hunden der og da. Så en må nok se an rase, alder, og vise litt skjønn. En hund som jeg beskriver over viser jo at den ikke trives med situasjonen, kanskje er litt redd - men er det fordi den har et svakt gemytt eller fordi den utstillingshallen var ekkel og uvant?

Som ringsekretær er det blant annet min oppgave å sørge for at null gis riktig - i den forstand at jeg skal gjøre dommer klar over forskjellen på null og KIP, og passe på at det står en skikkelig begrunnelse i kritikken. Selv en hund som biter har krav på full bedømmelse av det dommer kan vurdere utenom tennene (annet enn at de var der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke altfor ofte en ser null og KIP, men det varierer litt hva de gies for. En hund som går et steg bakover og protesterer ved å virre på hodet ved tannsjekk - er den redd, eller er det manglende ringtrening? Noen kvier seg for å gi null, noen stoler på at hunden faktisk mangler ringtrening - og dommere har en tendens til å være "snillere" med unge hunder. De kan ha hormoner og løpetid, det er mer sannsynlig at de har få utstillinger på baken enn en i åpen klasse.

KIP står for Kan Ikke Premieres (het før Kan Ikke Bedømmes) - men det skal ikke være pga diskvalifiserende atferd, det skal gjelde hunden der og da. Så en må nok se an rase, alder, og vise litt skjønn. En hund som jeg beskriver over viser jo at den ikke trives med situasjonen, kanskje er litt redd - men er det fordi den har et svakt gemytt eller fordi den utstillingshallen var ekkel og uvant?

Som ringsekretær er det blant annet min oppgave å sørge for at null gis riktig - i den forstand at jeg skal gjøre dommer klar over forskjellen på null og KIP, og passe på at det står en skikkelig begrunnelse i kritikken. Selv en hund som biter har krav på full bedømmelse av det dommer kan vurdere utenom tennene (annet enn at de var der...)

Er ikke det to sider av samme sak? :) For all del, jeg er enig med deg i at det kan være mange grunner til at en hund trekker seg, men dette du nevner her henger vel ofte sammen? Jeg mener; om hallen er "ekkel og uvant" så er dette noe en hund med stødig gemytt ville taklet. Eller? Er det virkelig greit at hunder trekker seg fordi den synes hallen er ekkel og uvant? Har den da et godt gemytt sånn egentlig? Jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke utst.reglene her.. Og "oraklet" Siri har selvsagt rett, selv om jeg trodde at det også gjalt testikkelmangel. Men utst.forbud etter 3 stk 0.premier pga testikkelmangel er tydeligvis fjernet.

Forklaringen som Huldra gir på forskjellen mellom 0. premie og KIP er kjempe-kjempebra. Og det er FEIL av dommeren å være "snill" og gi en KIP for å unngå en 0.premie - det burde ikke være i dommerens interesse å beholde hunder av dårlig temperament som utstillingshunder. (Alle har mer eller mindre gode unskyldninger på hva som er grunnen)

Men det skjønner nok dommeren når den blir skikkelig bitt for første gang, og får høre at den hunden har gjort det tidligere...

Susanne

Jeg er ganske sikker på at kullbroren til Arwen (papillonen til Inger Vilde) fikk 0, pga testikkelmangel. Det var på NKK Bergen.

Edit: Skjekket dogweb nå og det stemte. Han fikk 0 pga testikkelmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det to sider av samme sak? :) For all del, jeg er enig med deg i at det kan være mange grunner til at en hund trekker seg, men dette du nevner her henger vel ofte sammen? Jeg mener; om hallen er "ekkel og uvant" så er dette noe en hund med stødig gemytt ville taklet. Eller? Er det virkelig greit at hunder trekker seg fordi den synes hallen er ekkel og uvant? Har den da et godt gemytt sånn egentlig? Jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig.. :D

Tja, ideelt sett skal selvfølgelig en hund tåle det meste. Men om den ni måneder gammel kommer på sin første utstilling, det er 2.500 hunder inni Vikingskipet, det er ekko og lyder, det er høyttaler og nasjonalsang, eier er litt stresset og nervøs for deres første utstilling, de kom fem på ni fordi de ikke visste bedre og hunden har ikke fått akklimatisere seg, eier kaver og lar hunden stå i løs lenke, en fremmed mann bøyer seg over den for å sjekke testikler eller tenner for første gang i dens liv - jeg kan forstå at hunden da rygger et skritt og er overveldet.

Den reagerer ikke ønskelig, men det kan forklares med dårlig sosialisering på slike steder, en sårbar alder og en uforberedt handler (hadde jeg vist den hunden hadde jeg ikke latt den stå med lang, løs lenke). Jeg ville ikke avskrevet hunden med det som bakgrunn. Og derfor ville mange dommere velge å gi den KIP eller blått fordi de ønsker at den er mer frimodig, framfor å gi den null pga dårlig gemytt. En null skal gies til et avvikende gemytt, men det er ingen klar grense mellom uønsket og avvikende, sjenert og redd.

Jeg er ganske sikker på at kullbroren til Arwen (papillonen til Inger Vilde) fikk 0, pga testikkelmangel. Det var på NKK Bergen.

Edit: Skjekket dogweb nå og det stemte. Han fikk 0 pga testikkelmangel.

Jupp, testikkelmangel skal gi null - men SusanneLs poeng er at det gir ikke utstillingsforbud. Du kan få så mange null du måtte gidde å betale for, mens null som gies pga gemytt gir utstillingsforbud etter tredje gangen - for tre forskjellige dommere, vel og merke. Så det er lov å la en hund bite samme dommer flere ganger, satt på spissen.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja, ja - det er jo samme dommer'n så vi kan jo trene vår illsinte og bitende hund, liksom...

(Dog vil nok en en dommer rapportere en hund og eier som gjør slikt, da..)

Ang. testikkelmangel så var det også grunn for utst.forbud hvis hunden fikk 3 x 0.premie - men dette ble tydeligvis fjernet i regelverket nå når de ble "pusset opp" i år.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja, ja - det er jo samme dommer'n så vi kan jo trene vår illsinte og bitende hund, liksom...

(Dog vil nok en en dommer rapportere en hund og eier som gjør slikt, da..)

Jeg satt på en dommermiddag, hvor en norsk dommer var mildt sagt forbannet. Hun hadde dømt en rase, hvor en hannhund hadde hogget etter henne, og vært rimelig nær å få et flott tak. De fleste eiere vil en jo høre si "oj, det har den aldri gjort før" - men denne forklarte at joda, hunden har bitt dommere to ganger før, så jeg måtte bare prøve en tredje gang for å se om den fremdeles bet.

Dommerdamen følte jeg overhode ikke priviligert som fikk lov til å være testkanin for noe sånt... Og det hadde hun fått forklart eieren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt på en dommermiddag, hvor en norsk dommer var mildt sagt forbannet. Hun hadde dømt en rase, hvor en hannhund hadde hogget etter henne, og vært rimelig nær å få et flott tak. De fleste eiere vil en jo høre si "oj, det har den aldri gjort før" - men denne forklarte at joda, hunden har bitt dommere to ganger før, så jeg måtte bare prøve en tredje gang for å se om den fremdeles bet.

Dommerdamen følte jeg overhode ikke priviligert som fikk lov til å være testkanin for noe sånt... Og det hadde hun fått forklart eieren også.

Nei huff... Ikke så moro det nei.. Glad jeg har snill hund jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilder fra Veteranfinalen på lørdag?

Nuch Dkuch NV03 Scanderna's Svart Orlando ble BIS2-veteran. Han er pappa til vår eldste tispe og morfar til våre to hoffe-kull. Nå er han nesten 10 år ung og "still going strong" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...