Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom hjem til "rasert" leilighet..

MetteOgBeatrix

Recommended Posts

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Jeg ville begrenset litt på huset. kanskje et eget rom eller satt opp grinder. Og der hunden var, var det kun hundeting og ikke noe som hunden kunne fått tak i. Hunder kan godt finne på rare ting, spesiellt hvis de kjeder seg. Det kan også være avledning pga uro ved at flokken er borte. Men hvis hunden har "fått smaken" på det, kan hunden syntes at dette var gøy og fint tidsfordriv. Er maaange som får oppleve dette, og noen værre enn andre. Jeg skjønner din forundring siden hunden ikke har gjort dette før, men hunden er enda såpass ung, at ingenting bør overraske en. hehe.

Nå vet du ihvertfall at hunden er istand til å gjøre noe slikt, så da må man prøve å begrense tilgangen i huset, og gjøre det hundesikkert og låse vekk/rydde vekk verdier og ta bort søppel og ting. Og samtidig gjøre hunden trøtt og sliten før man drar, slik at ikke hunden har energi til å lage egne oppgaver.

lykke til.

Hvordan skal det hjelpe med eget rom eller avgrensa plass når bikkja da begynner å ødelegge dørlister? Det til tross for at den har nok av aktiviseringsting.

Lager man noe mer ut av det rommet, slik at det er helt glatt og ikke no å gnage på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt penger til det så skulle jeg laget om her sånn at det var fullstendig hundesikkert og ingenting gnagbart, men det er så og si umulig, med mindre jeg skal begynne å fjerne alle møbler osv fra stua..

Da får jeg heller ta risikoen det er å ha henne der mens hun er alene og aktivisere henne på best mulig måte når hun ikke er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil man gnage og ødelegge så gjør man det. Min brors hund spiste opp hele kjøkkengulvet mens han var alene for noen år siden, de hadde nemlig hundesikret og fjernet alt gnagbart... Jeg lot bevisst papirsøpla stå da Carma (schæfertulling) var i verste ødeleggelsesalder (hun hadde en periode hvor hun ødela en del på dagtid. Husker ikke hvor gammel hun var, men hun var ikke valp lengre da iallefall... Men før første løpetid tror jeg...) for da tok hun den på dagtid og lot alt annet være. Jeg syntes det var MYE bedre å plukke et vegg-til-vegg-teppe av papir hver efta enn å måtte skifte lister og skifte ut et hjørnebord (som hun tok før jeg lot "lokkeduen" stå fremme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil man gnage og ødelegge så gjør man det. Min brors hund spiste opp hele kjøkkengulvet mens han var alene for noen år siden, de hadde nemlig hundesikret og fjernet alt gnagbart... Jeg lot bevisst papirsøpla stå da Carma (schæfertulling) var i verste ødeleggelsesalder (hun hadde en periode hvor hun ødela en del på dagtid. Husker ikke hvor gammel hun var, men hun var ikke valp lengre da iallefall... Men før første løpetid tror jeg...) for da tok hun den på dagtid og lot alt annet være. Jeg syntes det var MYE bedre å plukke et vegg-til-vegg-teppe av papir hver efta enn å måtte skifte lister og skifte ut et hjørnebord (som hun tok før jeg lot "lokkeduen" stå fremme).

Godt poeng!

Det er akkurat det jeg også tenker, og er grunnen til at jeg ikke har henne på badet hvor det eneste som kan ødelegges er baderomsinnredningen..

Da får det heller ryke en pute her og der.. Det går tross alt an å erstatte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man ser jo fort om hva hunden er ute etter, og det er slettes ikke alle hunder som gyver løs på lister, dører og vegger. Hunder tar det som er lettest tilgjengelig som papir, fjernkontroller, sko osv. Hvis en hund gnager hull i vegger og dører, vil jeg si at problemet bunner i noe værre som mer alvorlig seperasjonsproblemer, enn hvis den "bare" kjeder seg og finner på tull og roter i søpla, noe mange hunder kan finne på.

Jeg tenker heller ikke på å må lage en glattcelle for hunden, men å ha et mer avgrenset område hvor det genrellt er ryddig og ting ute av rekkevidde. Vedvarer problemet i stor grad ville jeg tatt ibruk bur, eller funnet hundepass eller tatt hunden med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er OT, men:

Men man ser jo fort om hva hunden er ute etter, og det er slettes ikke alle hunder som gyver løs på lister, dører og vegger. Hunder tar det som er lettest tilgjengelig som papir, fjernkontroller, sko osv. Hvis en hund gnager hull i vegger og dører, vil jeg si at problemet bunner i noe værre som mer alvorlig seperasjonsproblemer, enn hvis den "bare" kjeder seg og finner på tull og roter i søpla, noe mange hunder kan finne på.

Jeg tenker heller ikke på å må lage en glattcelle for hunden, men å ha et mer avgrenset område hvor det genrellt er ryddig og ting ute av rekkevidde. Vedvarer problemet i stor grad ville jeg tatt ibruk bur, eller funnet hundepass eller tatt hunden med.

Bare for å ha det på det tørre, ingen seperasjonsangst her, han er bare en smule rar i hue, han ligger på gulvet, og hva enn som er forran snuta, det skal gnages på, har ingenting å si om det er sofa, vegg, bord eller leker, matriale har heller ikke no å si, hender han gnager på bordet som er av metall... (og jada, vi bruker bur, eller tar han med dit vi kan, men han kan gjøre det selv om vi sitter og ser på'n).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det akkurat det jeg har gjort. Ryddet unna ting jeg ikke vil hun skal ødelegge.. Hun ødela "sin" pute i dag, og det tar jeg ikke så tungt på. Alle verdifulle ting er borte, og hun er på så begrenset område som mulig.

Forøvrig håper jeg virkelig at dette ikke er noe som fortsetter.. hun trives ikke i bur.. Det er vanskelig for meg å ta henne med meg og hundepass har jeg ikke rå til :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto. Jeg har lagt merke til at når valpis får dotreng og jeg er borte, så ødelegger hun noe i papir for å distrahere seg fra trangen sin. Dette oppdaget jeg ved å sette opp webkamera, for jeg kunne ikke fatte at hun plutselig gikk i papir returen. Først går hun til verandadøra og setter seg, jeg er jo ikke hjemme og kan slippe henne ut, så da prøver hun seg på stuedøra. (Bikkjene er innelåst på stue m åpen kjøkkenløsning når jeg er borte.) Når det heller ikke fungerer, rusler hun litt rastløst rundt, så går hun i papir returen og henter seg noe som blir makulert. Hun tar ikke bøker/blader/aviser fra stuebord eller aviskurven ved tv, kun papir jeg har "kastet" . Dette roer henne ned opp til 30 min før hun tar samme runden igjen. Når jeg da kommer hjem, setter hun seg rett foran verandadøren for å få komme ut. Synes det er helt ok, for det skjer sjeldent, og nå vet jeg hvorfor. Gubben ligger rolig og ser på, han bryr seg ikke om at hun "tuller" litt, han har jo stålblære, han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har hun gumlet i stykker en kulepenn som jeg hadde glemt å fjerne.. Herlige blekkflekker på parketten som var et slit å skrubbe bort.

Innser jo at det er ene og alene min feil.. Dager jeg har ryddet bra har hun jo ikke rørt noe.. så jeg fortsetter ryddingen og håper at hun ikke ødelegger så altfor mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn periode vi også, men så vips var det borte. Får håpe at du er like heldig som vi var. Det er som du sier det er bare å rydde vekk det som herpes kan. Bailey tok kun "mindre" ting pluss siden på en skuff, kunne ikke gjøre noe annet enn å slå med selv i hodet når jeg hadde ryddet dårlig og ting ble ødelagt. Lykke til, det går nok så bra skal du se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn periode vi også, men så vips var det borte. Får håpe at du er like heldig som vi var. Det er som du sier det er bare å rydde vekk det som herpes kan. Bailey tok kun "mindre" ting pluss siden på en skuff, kunne ikke gjøre noe annet enn å slå med selv i hodet når jeg hadde ryddet dårlig og ting ble ødelagt. Lykke til, det går nok så bra skal du se...

Takk for oppmuntring!

Ja, en kan jo ikke annet enn å riste på hodet av seg selv..

Snakket med min mor i telefonen i dag, og hun kan jo ikke skjønne at det ikke går an å kjefte på hunden i ettertid *sukk*.. Minner meg på at jeg må kjøpe hundebøker til henne om hun gjør alvor av å skaffe seg hund igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stakkars deg! Roya har tygga i stykker litt forskjellig her, en kodebrikke til nettbank, noen pocketbøker og ikke minst Helseboka/vaksinasjonskortet si(tt). Det hadde jeg lagt på hundesikre steder, men katten har da hoppet opp, revet det ned og så har bikkja fått tak på det. Hun pleier stort sett å nøye seg med tomflaskene hun får(hun elsker å tygge på dem, og tygge av korkene, men svelger aldri korken, så jeg ser på det som trygt å la henne få dem).

Jeg må si jeg er rimelig frustrert over den kodebrikken, og helseboka. Skal få nytt vaksinasjonskort av forrige veterinæren hennes, men da får jeg jo bare vanlig vaksinasjonskort, og ikke sånn fin praktisk helsebok.

Også tygga hun i stykker en rød penn, så det var røde flekker på hele gulvet(men heldigvis fliser på alle gulvene her), men så klarte jo jeg å plassere pennen på stuebordet etterpå, så det trakk goodt inn i gamle tørre trebordet. :x

Og i dag, i dag stakk hun av med kyllingen min! Jeg kunne drepe bikkjekreket! Jeg sto og venta i et kvarter-tjue minutter i butikken på at kyllingen skulle bli ferdiggrilla, kom hjem, fikk satt meg i sofaen og så banker det på døra.. En 'kompis' jeg ikke egentlig liker engang, som hadde gått opp hit for å.. si hei? eller prate eller noe sånt. Iallefall, jeg satte tallerkenen med kylling laaaaaangt inn på kjøkkenbenken så ikke bikkja skulle få tak i den. Hun blir med ut til døra, men får ikke gå ut, så snur og går inn igjen, mens jeg sto i døra og prata.(Jeg orka ikke besøk i dag, etter lang arbeidsdag og bare venta på fred og ro hele dagen). Hører at det blir mistenkelig stille på stua, men får jo ikke gått fra samtalen heller. Får eeendelig avslutta samtalen, kommer til kjøkkenet og ser en tom tallerken...

Løper BRØLENDE inn på stua og KASTER meg over bikkja som ligger og spiser kylling så fort hun kan! Herregud, da var jeg forbanna! Og i tillegg ville hun ikke slippe, måtte tvinge opp kjeven hennes, og som straff ga jeg resten av kyllingen til rottene... Kan hun ha det så godt.

(beklager OT, håper du ikke opplever noe mer istykkertygde fjernkontroller med hunden din)

Men, er du redd for at hun skal få beinbiter i halsen med sånne tyggebein da? Da er det jo bare grisehud og sånn, ganske seigt og fint, men ikke så lett å sette i halsen, vel? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er du redd for at hun skal få beinbiter i halsen med sånne tyggebein da? Da er det jo bare grisehud og sånn, ganske seigt og fint, men ikke så lett å sette i halsen, vel? :x

Hun har satt sånt i halsen før.. Hun er veldig glupsk og biter av store biter og svelger dem ned før de er ferdig tygget.. Heldigvis var vi hjemme og samboeren min var snar med å bokstavlig talt stikke hånden ned i halsen hennes og fiske ut det som hadde hengt seg fast.. Hun hadde begynt å kveles! Gikk rundt og snøftet.. vi reagerte ikke før hun la seg i en krok og snøftet/harket veldig.. Da kunne hun nesten ikke puste! Så det var en skikkelig skummel opplevelse.. Tenk om det hadde skjedd når vi ikke var hjemme?? Hun kunne jo faktisk sluttet å puste og dødd.. *grøss*

I tillegg er hun ømfintlig i magen og kan få diarè om hun får mye sånne bein...

Så hun får ikke sånt når hun er alene, men hun får leverpostei i kongen sin når jeg går.. Det setter hun stor pris på.. Når vi kommer inn fra morgenturen leter hun etter kongen sin sånn at jeg kan finne leverpostei til henne <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Mona var på det verste med å ødelegge ting så la jeg faktisk frem "agn", slik at hun heller skulle ødelegge en gammel, verdiløs sokk, gårsdagens avis og slike ting enn å gå løs på selve huset. Med henne gikk det over av seg selv, men var ikke noe festelig mens det stod på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Mona var på det verste med å ødelegge ting så la jeg faktisk frem "agn", slik at hun heller skulle ødelegge en gammel, verdiløs sokk, gårsdagens avis og slike ting enn å gå løs på selve huset. Med henne gikk det over av seg selv, men var ikke noe festelig mens det stod på.

Har begynt å gjøre det nå... Legger fram gamle aviser og lignende..

Nå har jeg også bestilt en sånn aktivitetsballsak som skal være bra, tenker om jeg fyller den godt opp og fryser den dagen før så vil hun kanskje aktivisere seg litt med den om hun kjeder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk..

Etter en uke uten noen form for ødeleggelser kom jeg i dag hjem til hull i sofaen.. Er ikke noe stort hull, men det er godt synlig og sikkert ikke så enkelt å fikse.. Hun har spist seg inn i litt av foringa også.. Kjenner jeg er ganske oppgitt nå.. Dette er mye dummere enn fjernkontrollene!

Angrer nå på at jeg ikke var enig med mannen om å ikke gi henne tilgang til sofaen når hun er alene.. Det blir null sofa nå framover i alle fall... ;)

Ikke tilfeldigvis noen som har erfaring med å fikse hullete sofaer? Heh.. Kan jo sikkert fingrene et lignende stoff og sy en lapp over men.. Er ikke bare enkelt for sånne kløner som meg. Typisk at hun skal spise på et så synlig sted også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg berre lurer på ein ting. Alle dykk som snakkar om at hundane dykkas også har hatt sånne ødeleggelsesperiodar. Sånn ca. kor gammal har hunden vore da?

Virker som de fleste også hadde hunder på alder med min eller yngre/litt eldre.

Hun er nå 19 måneder gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav. :whistle: Vil nå si at det er helt normalt at en hund lager rot og rammel i huset før eller senere. Og jeg skjønner ikke hvordan bur er mindre bra enn at bikkja spiser komponenter til elektronikk eller plastikk eller hva anna den skulle finne i ett helt vanlig hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav. :whistle: Vil nå si at det er helt normalt at en hund lager rot og rammel i huset før eller senere. Og jeg skjønner ikke hvordan bur er mindre bra enn at bikkja spiser komponenter til elektronikk eller plastikk eller hva anna den skulle finne i ett helt vanlig hus.

Jeg ser ingen grunn til å sperre inne hunden min i 4-8 timer i bur hvor den ikke får strukket på seg.. Det er jeg helt imot.

Og for enkelte er det kanskje "normalt" men ikke for meg.. da jeg ikke har hatt noen hund som har gjort sånt før, er det nytt for meg.

Likevel ofrer jeg heller noen småting enn å sperre henne inne i et bur.. og som nevnt tidligere i denne tråden, dette skal ikke bli noen bur-diskusjon.. Det finnes andre steder på forumet for de som virkelig føler behovet for å diskutere dette fram og tilbake.

Min hund skal IKKE i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...