Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom hjem til "rasert" leilighet..


MetteOgBeatrix

Recommended Posts

Akkurat nå er jeg ganske sint/fortvila/lei meg/overrasket..

Kom hjem for en liten halvtime siden etter å ha vært på skolen i ca 6 timer. Jeg låser meg inn i leiligheten og vofsen møter meg i døren.. Javel, tenkte jeg.. det pleier hun ikke å gjøre. Hun sitter fint og hilser som vi har trent på.. men virker litt rar.. Så titter jeg rundt hjørnet og inn i stuen/kjøkkenet (åpen løsning) og hva ser jeg? Et fullestendig kaos! Avispapir, papirbiter, deler av tusjpenner og fjernkontroller i full symfoni. Samtlige av min kjære samboers fjernkontroller er fullstendig tygget i stykker og ligger i diverse deler rundtomkring på kjøkkenet, stua og inne i buret hennes. Hun har klart å komme til i søppelbøtta i arbeidskroken min og der har hun revet ut masse papir, makulert disse.. Noen oppbrukte tusjer som jeg hadde kastet har hun også tygget fullstendig i stykker..

Jeg ble utrolig sjokkert - noe som DETTE har hun aldri gjort før.. Det har hendt at hun har nafset til seg en og annen hårstrikk og da hun var liten valp har hun ved noen anledninger gått løs på veggen men aldri noe i så voldsomt omfang som dette. Hun vet godt at ting som ligger på stuebordet er out of reach.. og hun har aldri før tatt ting og ødelagt dem sånn..

Hva har skjedd? Har hun plutselig seperasjonsangst??

Jeg tenker at kanskje naboen eller noe har bråket og at hun kan ha blitt nervøs for det og avreagert? Han driver og pusser opp.. men hun blir jo ikke urolig når de bråker når vi er hjemme så.. lite sannsynlig kanskje..

Vanligvis ligger hun og sover når jeg kommer hjem.. og sleper seg liksom til nøds utav sofaen når jeg sier at vi skal gå ut.. Hun har aldri vist tegn på seperasjonsangst før, noen gang.. og hun er vandt til å være alene 5-8 timer per dag, som regel nærmere 5.

Forsøkte å forholde meg så rolig som mulig (men hun merker nok at jeg er sur/lei meg) og gikk ut med henne på tissetur med en gang slik vi pleier når jeg kommer hjem.

Etterpå ryddet jeg opp etter henne (burde tatt bilde, for det så helt SYKT ut). Må også støvsuge nå fordi det ligger masse bittesmå plastdeler fra fjernkontrollene rundtomkring. Jeg skal ikke nekte for at dette blir dyrt for oss.. er snakk om hele 5 fjernkontroller..

Huff.. hva skal jeg gjøre nå da?

Har absolutt ikke lyst til å ha henne i bur når hun er alene..

Er så utrolig lei meg også.. :rolleyes2:

Nå ligger hun er og skuler på meg, merker nok at humøret mitt ikke er i hennes beste favør.. heh.. selv om jeg ikke har kjeftet da.. bortsett fra å skrike NEI da hun forsøkte å ta tak i den ene ihjeltyggede fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Hvor gammel er hun egentlig? Synes i grunnen at Einsteins forslag er litt ekstremt.. at hunden har beveget seg fra "noe herjing" til "Fullstendig kaos" over natten.. Så jeg tror kanskje jeg ville vurdert dyrlegen jeg... etter å ha forhørt meg med naboene om de har gjort noe anderledes idag enn hva de pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel kanskje litt tidlig å dra til dyrlegen for dette vel? Synes det forslaget er mer ekstremt en Einstein&Charlies. :)

Kanskje du kan sette opp et kamera når du drar ut i morgen, sett det slik at det får overblikk over stuen. Enten kan du sette det på til å ta bilder fks en gang i minuttet, med laveste kvalitet, da får du plass til flere timer, eller sette det til å filme. Da kan du jo også høre om det er lyd som utløser dette (naboen som pusser opp fks).

Rydd bort verdifulle ting såklart da.

Men jeg tror nok jeg ville satt henne i buret jeg altså, hadde Casper begynt å ødelegge ting igjen, som han gjorde da han var helt liten, hadde jeg tatt en periode med burbruk, er uansett ikke snakk om så lang tid. Der kan du jo også sette opp et kamera, for å se om hun slapper av eller ei. (Foreslår kamera fordi det har jeg brukt endel, for å se hva han egentlig foretar seg, om han sitter og uler, er urolig, sover osv, både i bur og løs på rommet).

Kan det hende hun er litt understimulert for tiden eller noe? Lite fysisk/psykisk aktivitet, kan jo hende hun bare fikk et skikkelig anfall av kjedsomhet. Bare gjetter jeg altså, insinuerer ikke at det er det, bare tankespinn siden du ikke skriver noe om det :rolleyes2: Har hun et ben eller noe å tygge på når hun er alene? Eller hadde rutinen den morgenen vært annerledes, hvis hun pleier å få morgentur, men denne dagen hadde hun ikke fått det, eller lignende?

Ellers får du bare følge med om hun oppfører seg annerledes, og ser det ut som det er noe kan du jo forhøre deg med dyrlege. Lurer forresten også på hvor gammel hun er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun egentlig? Synes i grunnen at Einsteins forslag er litt ekstremt.. at hunden har beveget seg fra "noe herjing" til "Fullstendig kaos" over natten.. Så jeg tror kanskje jeg ville vurdert dyrlegen jeg... etter å ha forhørt meg med naboene om de har gjort noe anderledes idag enn hva de pleier.

Hun er 18 måneder.. Trodde egentlig at verste puberteten var over nå. Hun har jo vært gjennom to løpetider også..

Vi var hos dyrlegen for rett over en uke siden.. hun har problemer med øynene for tiden men det har vart en stund nå og hun virker hverken plaget av det eller noe særlig endret adferd.

Ellers er hun frisk og fin.. dyrlegen har sjekket henne grundig. Vi skal tilbake til dyrlegen for kontroll nå til uken, kan jo nevne det for henne da. Vi er titt og ofte hos dyrlegen.. (sukk, men det er en annen sak).

Kan jo høre med naboene om de var hjemme.. De hadde ikke begynt oppussing da jeg gikk hjemmefra.

Tja, det er vel kanskje litt tidlig å dra til dyrlegen for dette vel? Synes det forslaget er mer ekstremt en Einstein&Charlies. :)

Kanskje du kan sette opp et kamera når du drar ut i morgen, sett det slik at det får overblikk over stuen. Enten kan du sette det på til å ta bilder fks en gang i minuttet, med laveste kvalitet, da får du plass til flere timer, eller sette det til å filme. Da kan du jo også høre om det er lyd som utløser dette (naboen som pusser opp fks).

Rydd bort verdifulle ting såklart da.

Dette kan jeg jo gjøre.. kan vel bruke webcam da ja, tror jeg har ett liggende et sted.

Men jeg tror nok jeg ville satt henne i buret jeg altså, hadde Casper begynt å ødelegge ting igjen, som han gjorde da han var helt liten, hadde jeg tatt en periode med burbruk, er uansett ikke snakk om så lang tid. Der kan du jo også sette opp et kamera, for å se om hun slapper av eller ei. (Foreslår kamera fordi det har jeg brukt endel, for å se hva han egentlig foretar seg, om han sitter og uler, er urolig, sover osv, både i bur og løs på rommet).

Har veldig lite lyst til å sette henne i bur.. Hun er ikke så glad i å sitte i bur og jeg er generelt imot burbruk. Så det er siste utvei i så fall.

Kan det hende hun er litt understimulert for tiden eller noe? Lite fysisk/psykisk aktivitet, kan jo hende hun bare fikk et skikkelig anfall av kjedsomhet. Bare gjetter jeg altså, insinuerer ikke at det er det, bare tankespinn siden du ikke skriver noe om det :rolleyes2: Har hun et ben eller noe å tygge på når hun er alene? Eller hadde rutinen den morgenen vært annerledes, hvis hun pleier å få morgentur, men denne dagen hadde hun ikke fått det, eller lignende?

Ellers får du bare følge med om hun oppfører seg annerledes, og ser det ut som det er noe kan du jo forhøre deg med dyrlege. Lurer forresten også på hvor gammel hun er :D

Hun er ikke understimulert så vidt jeg vet.. hun får like mye fysisk og psykisk trening som vanlig. Hun får lange turer hver dag og vi trener lydighet hver dag og noen dager spor/rundering.

Vil ikke at hun skal ha ben å tygge på når hun er alene, hun setter lett løse biter i halsen, fordi hun er så glupsk.. Er greit å være der når hun gnafser på bein syns jeg. Men hver dag når jeg går får hun litt leverpostei i kongen sin, det er en ting jeg startet med når vi begynte med alene hjemme trening når hun var valp, så har vi videreført det.

Rutinen har vært akkurat som den pleier.. tissetur, frokost, morgentur, matmor går..

Vet ikke helt jeg.. etter å ha gått tur nå.. og fått litt avstand til det så lurer jeg mer og mer på om noe har skjedd mens jeg var borte. Mest fordi jeg merket på turen at hun kanskje var litt skvetten? Hun er normalt en veldig trygg hund som ikke lar seg vippe av pinnen av plutselige lyder.. I dag småskvatt hun litt da en lastebil kom brått på og noen slepte en stol etter seg over brostein.. men hun normaliserer seg fort.. Så det kan jo være tilfeldig.. men.. man blir jo litt sånn ekstra oppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel kanskje litt tidlig å dra til dyrlegen for dette vel? Synes det forslaget er mer ekstremt en Einstein&Charlies. :rolleyes2:

Kanskje du kan sette opp et kamera når du drar ut i morgen, sett det slik at det får overblikk over stuen. Enten kan du sette det på til å ta bilder fks en gang i minuttet, med laveste kvalitet, da får du plass til flere timer, eller sette det til å filme. Da kan du jo også høre om det er lyd som utløser dette (naboen som pusser opp fks).

Rydd bort verdifulle ting såklart da.

Jo, kanskje det er ekstremt tiltak. Men jeg ville tro at løsningen ligger der eller i bråk utenfor leiligheten. Ekstrem adferdsendring (og det ville jeg kalle det hvis en av mine hunder plutselig hadde gått fullstendig agurk) er noe en ikke skal ta for lett på.

Men jeg tror nok jeg ville satt henne i buret jeg altså, hadde Casper begynt å ødelegge ting igjen, som han gjorde da han var helt liten, hadde jeg tatt en periode med burbruk, er uansett ikke snakk om så lang tid. Der kan du jo også sette opp et kamera, for å se om hun slapper av eller ei. (Foreslår kamera fordi det har jeg brukt endel, for å se hva han egentlig foretar seg, om han sitter og uler, er urolig, sover osv, både i bur og løs på rommet).

Webcam er jo en god ide. Er det mulig å ta lydopptak i samme slengen? Fordi det hjelper jo lite hvis en bare ser at hunden går agurk uten å høre om det er noe som skjer utenfor?

Kan det hende hun er litt understimulert for tiden eller noe? Lite fysisk/psykisk aktivitet, kan jo hende hun bare fikk et skikkelig anfall av kjedsomhet. Bare gjetter jeg altså, insinuerer ikke at det er det, bare tankespinn siden du ikke skriver noe om det :) Har hun et ben eller noe å tygge på når hun er alene? Eller hadde rutinen den morgenen vært annerledes, hvis hun pleier å få morgentur, men denne dagen hadde hun ikke fått det, eller lignende?

Seriøst... mener du å si at hvis din hund hadde vært understimulert for en stakket stund så ville du "godtatt" en slik endring i adferd? Nå er det jo selvsagt mulig at hunden til TS ikke gjør dette flere ganger, men dog- jeg fikk inntrykket av at vi snakker om en hund som sjeldent ødelegger mer enn en kulepenn... og da er hendelsen et ganske stort motstykke til dette.

Mette & Beatrice:

Hun er 18 måneder.. Trodde egentlig at verste puberteten var over nå. Hun har jo vært gjennom to løpetider også..

Vi var hos dyrlegen for rett over en uke siden.. hun har problemer med øynene for tiden men det har vart en stund nå og hun virker hverken plaget av det eller noe særlig endret adferd.

Ellers er hun frisk og fin.. dyrlegen har sjekket henne grundig. Vi skal tilbake til dyrlegen for kontroll nå til uken, kan jo nevne det for henne da.

Men altså, hvis hun er mer skvetten (som du nevner) så er det jo mulig at noe har hendt selvsagt, eller at det er noe med øynene som påvirker. Hva er det som er galt med øynene hennes egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis hun er mer skvetten (som du nevner) så er det jo mulig at noe har hendt selvsagt, eller at det er noe med øynene som påvirker. Hva er det som er galt med øynene hennes egentlig?

Hun har problemer med folikklene (aner ikke hvordan det skrives), de er hovne og betente.. Vi mistenkte først vanlig betendelse (som hun også har hatt 2 ganger før) men etter hvert viste det seg at det er noe med disse folliklene og at hun antageligvis reagerer på noe.. I følge vet er det vanlig hos unghunder men det kan også være allergi.

Hun går på litt div øyedråper nå.. blant annet kortisondråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har problemer med folikklene (aner ikke hvordan det skrives), de er hovne og betente.. Vi mistenkte først vanlig betendelse (som hun også har hatt 2 ganger før) men etter hvert viste det seg at det er noe med disse folliklene og at hun antageligvis reagerer på noe.. I følge vet er det vanlig hos unghunder men det kan også være allergi.

Hun går på litt div øyedråper nå.. blant annet kortisondråper.

Og det er en medisinering som ikke har endret seg i det siste? Altså, dette er det samme hun har fått hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mystisk..

Jeg ville satt opp et kamera og gått ut en liten tur og sett hva som skjedde!

For alt du vet kan det jo hende noen har rever og røsket i døren ikkesant?!

Jeg vil i hvertfall tro at det er noe som har gjort henne urolig/redd, og at hun har avreagert ved å tygge på ting!

Om jeg var deg ville jeg prøvd uten bur i første omgang, særlig siden hun ikke trives i bur.. Om hun blir urolig/redd der inne og bestemmer seg for å bite seg ut kan skadene være værre enn en oppspist fjernkontroll!

Hold oss oppdatert da:) Jeg tror det ordner seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Skal bare få hjelp av mannen til å sette det opp, så vet ikke om det blir i morgen siden han er ute med jobben nå... :)

Men i så fall blir det på mandag.. Tror ikke hun blir noe alene i helgen..

Til i morgen så skal jeg i alle fall rydde vekk alle mulige ting og saker hun kan finne på å ødelegge. Tilbake til valpesikring, for å si det sånn.. heh..

Burbruk blir det ikke.. Da må hun ødelegge mer enn fjernkontroller for å si det sånn.

Det verste økonomiske tapet blir det heller ikke, har funnet en rimelig universalfjernkontroll som skal kjøpes inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nesten belage seg på noe sånt når man har hund.. Her har utallige ting blitt herpa!

En splitter ny skinnsofa, sko, lysestaker (andre glassting) osv...

Utrolig surt, men dyr er dyr.. <_<

Håper det ordner seg fort for dere og dere slipper bøte med mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror nok jeg ville satt henne i buret jeg altså

[OFF Topic]Jeg er en nysgjerrig sjel, og må jo bare spørre - hvorfor skal buret alltid være den enkle løsningen, i stedet for å prøve forebygging av problemet?[/OFF Topic]

[ON Topic]Lykke til, i hvert fall![/ON Topic]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "extreme" greia er altså at hunden har rasert en søppelkasse og tatt noen fjernkontroller?? Hvis dette er grunn for ord som ekstremt, rasering, kameraovervåking, burbruk, etc - ja, stakkars hundeeier når en evt. neste hund kommer i hus.. (no offence)

Jeg har ikke fjernkontroller liggende tilgjengelig for mine hunder IDAG, selv om de alle er godt voksne. Og ang. søppelkasser - tja, de har ikke tilgang på dèt heller, faktisk..

Kan du garantere at det ikke lå noe nedi den søppelkassen som var snadder for henne? Noe hun selv kan ha kastet rundt og havnet oppi der?

Men ellers - det med fjernkontrollene er en greie opptil flere hunder har hele livet, dessverre. Så noen av oss har link til: http://www.avukltd.com/ under favoritter på PC'n...

Susanne

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "extreme" greia er altså at hunden har rasert en søppelkasse og tatt noen fjernkontroller?? Hvis dette er grunn for ord som ekstremt, rasering, kameraovervåking, burbruk, etc - ja, stakkars hundeeier når en evt. neste hund kommer i hus.. (no offence)

Ehm.. for meg virket det ganske så rasert da jeg kom hjem i går., som jeg også skrev burde jeg tatt bilde. Og jeg skrev innlegget kort tid etter og hadde kanskje ordlagt meg annerledes om det var flere timer etterpå. En annen grunn til at jeg ORDLA meg som jeg gjorde var jo at hun aldri tidligere har gjort noe lignende.

Jeg har ikke fjernkontroller liggende tilgjengelig for mine hunder IDAG, selv om de alle er godt voksne. Og ang. søppelkasser - tja, de har ikke tilgang på dèt heller, faktisk..

Kan du garantere at det ikke lå noe nedi den søppelkassen som var snadder for henne? Noe hun selv kan ha kastet rundt og havnet oppi der?

De lå midt oppå stuebordet, og er ikke et sted hun vanligvis har klart å komme til. Antageligvis har hu hoppet og styret på for å få tak i dem, noe som hun ikke er kjent for å gjøre. Hopping, altså.. Kanskje burde vi lagt dem et annet sted, men når hun aldri har gjort slike ting så er det så vanskelig å tenke seg til at hun vil gjøre det..

Det var dessuten ingen vanlig søppelkasse.. Det vanlige søppelet står selvsagt utenfor rekkevidde for henne. Det var en papirkurv som ikke innehold noe farlig.. Tviler også på at hun kan ha klart å hive noe oppi der.. den står langt inne i et hjørne under en pult.

Men jeg har selvsagt lært av mine feil og kommer ikke til å ha slike ting innenfor rekkevidde igjen. Er sent av gårde i dag.. så er fortsatt hjemme, men skal rydde vekk alle mulige ting før jeg drar. Det er forøvrig ikke mye.. vi er ikke rotete mennesker som har ting og tang liggende å slenge innenfor hundens rekkevidde..

Faktisk er det bare snakk om et par blader, en bok og noen kulepenner nå som fjernkontrollene er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[OFF Topic]Jeg er en nysgjerrig sjel, og må jo bare spørre - hvorfor skal buret alltid være den enkle løsningen, i stedet for å prøve forebygging av problemet?[/OFF Topic]

[ON Topic]Lykke til, i hvert fall![/ON Topic]

/Off topic/

Det er ikke alltid løsningen, men visse steder kan det være, enten man liker det eller ei, en god en. :)

For min del var det en veldig god løsning for både meg, og valpen da han var liten. Han lå alene på kjøkkenet, det eneste rommet som var relativt lite, fordi jeg ville at han skulle lære seg å ligge alene helt fra starten av (selv om jeg sov sammen med ham den første tiden da).

Etter uker, nesten måneder med lite nattesøv pga en ulende, bjeffende valp som ikke falt i ro, visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre. Og da hadde jeg vært tålmodig, prøvd metoden leenge der jeg går ut av rommet i korte intervaller, og kommer inn når han er stille, prøve å se hvor lang tid det tok før han ble stille uten at jeg kom (det tok flere timer) osv osv... (orker ikke gå igjennom alt jeg gjorde, det har jo ikke noe med tråden å gjøre egentlig). Mye var blitt ødelagt, han var virkelig en liten villbasse uten avknapp (men også valp). I begynnelsen undervurderte jeg nok også oppfinnsomheten hans, og mye jeg trodde var utenfor rekkevidde gikk tapt.

En dag kjøpte jeg bur, hadde overhodet ikke tenkt å gjøre det, for tro det eller ei, jeg er faktisk ikke overbegeistret for burbruk jeg heller.

Men guri land, vips så var natteproblemene borte, han sov han, ikke et knyst. Han har likt buret sitt fra første møte, og det er virkelig hans egne lille hule, nå er det nesten aldri lukket, og han bruker det frivillig. Han har tilgang på seng, som han elsker, men finner han ofte inne i buret når jeg kommer hjem.

Så virkelig, for meg og Casper var burdet løsningen på noe jeg slet med, Casper fikk et trygt sted, og jeg fikk ro i sjelen, og slapp destruksjoner.

Så det er derfor jeg skrev hva jeg gjorde, jeg kan bare snakke ut ifra egen erfaring med egen hund, og hadde jeg kommet frem til at det bare var en periode med litt faenskap og urolighet, ville buret vært løsningen, for jeg vet at der inne blir han ikke stresset.

Og vet du hva, jeg tror faktisk jeg kan takke buret for at jeg har en hund med 0 alenehjemmeproblemer, for dette var virkelig noe jeg slet med... ja, det finnes andre metoder, men denne fungerte helt perfekt for meg. /off topic over he he/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke om hun har klart å spise plast? Følg med, i hvert fall. Det kan være vanskelig å få det ut rette veien, har jeg erfart...

Er redd for det! Så følger godt med.. Hun fikk gjort ordentlig ifra seg i morges.. Så derimot at det var to biter av elektronikk i bæjen hennes.. sånt som er inni fjernkontrollen.. så følger godt med videre.. men med så mye som lå utover gulvet så tror jeg ikke hun har spist masse.. heh..

Edit: Ser helst at dette ikke blir en for/imot burbruk diskusjon.. Jeg har ingen intensjoner om å stenge hunden min inne i bur, det er ikke noe alternativ slik jeg ser det og derfor ikke oppe til diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig løsøre/innboforsikring dekker ting bikkja ødelegger uten videre. En må jo betale egenandel da. men bare glassene i mine briller f.eks koster rundt 6000, så den kom godt med en gang. Før jeg lærte å rydde og bikkja ble voksen. Alt som har mye "hudpartikler " på seg er jo særlig utsatt for "tygg deg trygg", eller hva man kan kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel strengt tatt jeg også gjort..

Er ikke sånn at jeg har lagt ting ligge framme på steder jeg har trodd at hun har kunnet ta de..

Men men... jeg er tydeligvis dum og teit som var ganske sikker på at hun ikke klarte å få tak i ting som lå midt på stuebordet.. *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel strengt tatt jeg også gjort..

Er ikke sånn at jeg har lagt ting ligge framme på steder jeg har trodd at hun har kunnet ta de..

Men men... jeg er tydeligvis dum og teit som var ganske sikker på at hun ikke klarte å få tak i ting som lå midt på stuebordet.. *himle*

Er det ikke rottis du har da? Enten så må du ha et fantastisk stort stuebord, eller liten rottis om du ikke trodde hun kom til? Utrolig kjedelig når de ødelegger sånn da, uansett hvor det ligger. *notere bak øret at fjernkontroller er i faresonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rottis du har da? Enten så må du ha et fantastisk stort stuebord, eller liten rottis om du ikke trodde hun kom til? Utrolig kjedelig når de ødelegger sånn da, uansett hvor det ligger. *notere bak øret at fjernkontroller er i faresonen*

Vi har et ganske høyt stuebord i forhold til det som er vanlig nå til dags.. (er på jakt etter nytt men alle som selges nå er jo superlave og upraktiske), i tillegg er hun veldig liten av type og har ikke får vane med å hoppe og sprette så veldig.. så trodde selvsagt ikke at hun ville få tak i det.. men men, gjort er gjort..

Hun har oppført seg fint siden "episoden" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begrenset litt på huset. kanskje et eget rom eller satt opp grinder. Og der hunden var, var det kun hundeting og ikke noe som hunden kunne fått tak i. Hunder kan godt finne på rare ting, spesiellt hvis de kjeder seg. Det kan også være avledning pga uro ved at flokken er borte. Men hvis hunden har "fått smaken" på det, kan hunden syntes at dette var gøy og fint tidsfordriv. Er maaange som får oppleve dette, og noen værre enn andre. Jeg skjønner din forundring siden hunden ikke har gjort dette før, men hunden er enda såpass ung, at ingenting bør overraske en. hehe.

Nå vet du ihvertfall at hunden er istand til å gjøre noe slikt, så da må man prøve å begrense tilgangen i huset, og gjøre det hundesikkert og låse vekk/rydde vekk verdier og ta bort søppel og ting. Og samtidig gjøre hunden trøtt og sliten før man drar, slik at ikke hunden har energi til å lage egne oppgaver.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begrenset litt på huset. kanskje et eget rom eller satt opp grinder. Og der hunden var, var det kun hundeting og ikke noe som hunden kunne fått tak i. Hunder kan godt finne på rare ting, spesiellt hvis de kjeder seg. Det kan også være avledning pga uro ved at flokken er borte. Men hvis hunden har "fått smaken" på det, kan hunden syntes at dette var gøy og fint tidsfordriv. Er maaange som får oppleve dette, og noen værre enn andre. Jeg skjønner din forundring siden hunden ikke har gjort dette før, men hunden er enda såpass ung, at ingenting bør overraske en. hehe.

Nå vet du ihvertfall at hunden er istand til å gjøre noe slikt, så da må man prøve å begrense tilgangen i huset, og gjøre det hundesikkert og låse vekk/rydde vekk verdier og ta bort søppel og ting. Og samtidig gjøre hunden trøtt og sliten før man drar, slik at ikke hunden har energi til å lage egne oppgaver.

lykke til.

Nå har vi ikke hus, men leilighet med ganske begrensede muligheter.. Eneste andre stedet hun kunne vært på ville være soverommet men der er det ennå mer å rydde vekk som hun kan ødelegge.

Kontoret/datarommet får jeg ikke bruke, sambo har mye dyrbart nerde-utstyr der som hun lett kan ødelegge, så det har jeg full forståelse for. De eneste rommene som da er igjen er stua/kjøkkenet (åpen løsning) og badet. Jeg vil helst ikke ha henne på badet, er redd hun ville finne på å gå løs på baderomsinnredningen feks.. og det er jo betraktelig dyrere å fikse enn noen fjernkontroller.. Spesielt i og med at vi skal selge leiligheten til våren så vil jeg ikke ha henne der inne. Faktisk er stuen/kjøkkenet det stedet hvor det er færrest ting som kan ødelegges. Det er kanskje annerledes enn hos andre folk, men sånn er det nå..

I dag har hun forøvrig tygget hull på den ene pynteputa i sofaen, det gjør i og for seg ingenting.. den lå i "hennes" sofa og kosta vel noe sånt som 25,- på Ikea. Så ingen krise med andre ord.

Håper bare ikke hun har tenkt å fortsette med den ødeleggingen.. Bare hun ikke faktisk går løs på selve sofaen feks.

Men dette med eget rom/avgrenset område er noe jeg kommer til å tenke på når vi skal finne nytt sted og bo til våren.. Da håper vi på hus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...