Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom hjem til "rasert" leilighet..


MetteOgBeatrix

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Nei men det er greit at hunden din spiser det den kommer over i 8 timer om dagen?

Hun gjør ikke det da.. Her er det snakk om et få talls tilfeller og ikke noe som skjer HVER dag.

Kanskje du bør lese hva som står i tråden før du uttaler deg?

Når jeg er flink til å rydde vekk alt rører hun ingenting.. Jeg har tro på at dette er en fase som vil gå over etter en stund, og jeg vil ikke ty til noen enkel løsning som det er å putte henne i bur. Fnyser av sånne forslag.

Edit: Det er heller ikke snakk om at hun noen gang har spist ALT hun kommer over.. det er flere ting som stod urørt den første gangen da hun tok fjernkontrollene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk..

Etter en uke uten noen form for ødeleggelser kom jeg i dag hjem til hull i sofaen.. Er ikke noe stort hull, men det er godt synlig og sikkert ikke så enkelt å fikse.. Hun har spist seg inn i litt av foringa også.. Kjenner jeg er ganske oppgitt nå.. Dette er mye dummere enn fjernkontrollene!

Angrer nå på at jeg ikke var enig med mannen om å ikke gi henne tilgang til sofaen når hun er alene.. Det blir null sofa nå framover i alle fall... :whistle:

Huff så kjipt!

Vi lagde "forundringspakker" til vofsen når herjinga holdt på som verst. Da tok vi en sokk med godbiter inni en litt mindre eske, og puttet denne inni en litt større pappeske sammen med et litt større og varig tyggeben (som vi vet hun digger). Så teipet vi igjen pappesken godt. Det ble litt pappbiter å rydde opp, men vi unngikk tygging på lister de gangene hun fikk herje med dette. Kan sikkert bruke litt mer robuste esker som iskrembokser også.

Håper det løser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det du skrev. Kanskje jeg var litt uklar da. Jeg bare synes det er finurlig at mange har så sterke mening om bur bruk. Men i tilegg er det jo mange andre farer hunden kan komme bort i når det er hjemme alene om det er en time eller to. Det er tross alt dyr, plutselig finner de på ting. Kanskje er det noen som har fått noen ledninger klippet over, eller som jeg fikk mjøl utover hele gulvet for vofsen ville bare.... Plastikkposer blir spist, noen har kanskjer grønneplanter stående på gulvet (kan jo være giftig) osv.. Hvor mye har vi ståede rundt i huset som kan være farlig for bikkjene. Men disse farene er det ingen som engasjerer seg like mye over.

Om du ønsker å ha hunden i bur eller ikke bryr ikke jeg meg noen ting om. Det blir en vurdering av konsekvenser du må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så kjipt!

Vi lagde "forundringspakker" til vofsen når herjinga holdt på som verst. Da tok vi en sokk med godbiter inni en litt mindre eske, og puttet denne inni en litt større pappeske sammen med et litt større og varig tyggeben (som vi vet hun digger). Så teipet vi igjen pappesken godt. Det ble litt pappbiter å rydde opp, men vi unngikk tygging på lister de gangene hun fikk herje med dette. Kan sikkert bruke litt mer robuste esker som iskrembokser også.

Håper det løser seg!

Takk for tips! Nå har vi fått tak i en godbitball som ser ut til å gjøre vidunder for vofsen.. hun brukte i alle fall veldig lang tid på den og ble god og sliten etterpå.. Sovnet som en stein.. Tror det skal hjelpe litt på i alle fall.

Leste det du skrev. Kanskje jeg var litt uklar da. Jeg bare synes det er finurlig at mange har så sterke mening om bur bruk. Men i tilegg er det jo mange andre farer hunden kan komme bort i når det er hjemme alene om det er en time eller to. Det er tross alt dyr, plutselig finner de på ting. Kanskje er det noen som har fått noen ledninger klippet over, eller som jeg fikk mjøl utover hele gulvet for vofsen ville bare.... Plastikkposer blir spist, noen har kanskjer grønneplanter stående på gulvet (kan jo være giftig) osv.. Hvor mye har vi ståede rundt i huset som kan være farlig for bikkjene. Men disse farene er det ingen som engasjerer seg like mye over.

Om du ønsker å ha hunden i bur eller ikke bryr ikke jeg meg noen ting om. Det blir en vurdering av konsekvenser du må ta.

*himle*

Som sagt.. jeg vil ikke dette skal bli en burdiskusjon.

Og jeg er ikke DUM.. jeg rydder SELVSAGT vekk alle ting som kan være farlige for hunden.. Jeg har ingen planter stående på gulvet eller melposer tilgjengelig for hunden.... Jeg rydder vekk ALT av løsøre når hun skal være alene.

Ting som sofaer kan jeg ikke flytte på.. men hun har nå ikke lengre tilgang på sofaen (kompostgjærer).

Ser ikke på det som farlig for henne å være alene hjemme sånn som hun har det. Har du lyst til å diskutere dette videre kan du jo ta det i burtråden sånn som alle andre som er livredde for at hunden skal skade seg mens den er hjemme alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg hadde også en periode hvor jeg aldri helt visste hva jeg kom hjem til når min irske setter var på din hund sin alder. Noen dager gikk det bra og andre ganger var det ting jeg var litt lei meg for å miste.

Siden jeg ikke har barn og har hatt litt tendens til å være litt redd for tingene mine har jeg tatt det som litt sunt for meg at ett og annet ryker. Det er bare ting forteller jeg meg selv, selv om jeg ikke alltid er helt overbevist! :rolleyes:

Jeg også la ut agn. Leker eller bein fungerte ikke, kun "ulovlige" ting. Papir til resirkulering har vært en vinner her også, og jeg må si at jeg lærte meg å begynne å le de dagene jeg vasset gjennom et basseng av små papirbiter.

Heldigvis har ikke hunden ødelagt møbler. Moren til hunden var en ordentlig ødelegger og spiste blant annet opp en hel barnevogn - det var bare metallet igjen! Min har bare tatt småting, heldigvis.

Dette er veldig sjeldent nå, men jeg må jo innrømme at innimellom er det stadig ett eller annet som er ødelagt eller tygget på. Han er rett over 2 år nå, så det er jo ikke så merkelig - og kanskje vil det alltid være sånn. Det er greit, så lenge det er så sjeldent som nå.

Ellers må jeg si at her er det sånn at hunden gjør minst ugang når han har tilgang til hele huset. Han åpner selv dører, så om de ikke er låst har han stort sett det. Begrenser vi tilgangen til f.eks. èn etasje er han mer pøbel en vanlig.

Jeg tror at det er stor sannsynlighet for at dette varer noen måneder, men at det deretter roer seg igjen! Vi får håpe og tro det!

Ellers må jeg jo legge til at av og til er det en fordel også! Fikk en ganske stygg kubbelysestake i tre til jul i fjor som jeg fant i biter rundt omkring i huset. Snille, snille hunden! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo skjønne at folk tar opp det med bur i tråden din når du forteller hvordan hun holder på av og til, det er faktisk ganske vanlig med bur. Det er ikke dyreplageri eller slemt i det hele tatt. Hunder i vill tilstand slapper av best i trygge huler de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kan være til noe slags hjelp: Legger mine tiltak "i potten" - de som funket samlet sett -(uten å ha finlest alle råd ovenfor) - stryk det som ikke passer, som en sier

- vekk / opp med alt som har mye hudrester/menneskelukt i seg - briller/pekere/mobiler/hårklemmer/klær/sko osv osv osv - (som vi alle vet og gjør.)

- sofa: (bikkja gikk i sofaen når vi forsvant)- la et teppe i sofaen som derimot ble gitt masse av vår lukt/hudrester - dvs et vi selv til stadighet satt på i godstolen - tørket hendene på det f.eks. - i den hensikt.

- etablerte strikt/faste tider rutine på: tur/aktivitet -->spise-->sove alene/opp i sofaen satt på kommando: "på teppet")/øke tiden/forsterke ro på vanlig vis. (vi fikk gjort mye godt utearbeid etterhvert kan man si) "Ned"-kommando når vi kom inn (hvis hun ikke allerede var hoppet ned), og ellers ikke lov med sofa

- generelt lov å stjele/gnage på fyringsved fra dunken/dvs greiner m bark. (gnagebein -konger, godisballer,- alt slikt brydde hun seg ikke om alene, men kastet seg derimot over når vi kom tilbake - og er da ellers en hund som ikke spiser med mindre vi er i rommet eller tar matskåla med dit vi oppholder oss - hvis den ikke er av metall)

Etterhvert resulterte hjemmealeneseansene opp i en del utmerket opptennings-barkrusk, og ikke noe annet.

Raseringstendensen/ dvs noe greingnaging - forsvant som dugg for solen da hun ble rundt to år - modningsalder for rasen / samtidig som den heftigste lekelysten går over.

(Nå - snart 3 år - sier vi/gir håndtegn "bli" når hun skal være igjen alene - i betydningen "ikke følg med/"ikke tur" - når vi forlater henne. Hun sover helst i senga/m sauefell under kjøkkenbordet kan vi forstå, men har tilbudet m "trygghetsteppet" i sofaen fremdeles, og bruker det avogtil, mens vi glemmer helt "å sitte det inn" med duft etterhvert. Gnage bark hender det også at hun gjør som tidsfordriv, enten vi er hjemme eller ikke - eller apporterer, eller leverer til fyring - eller inviterer til drakamp med, - i det hele tatt...Hun har aldri fått fliser i munnen, som vel er.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...