Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlei

vitany

Recommended Posts

Skrevet

hei!

tispa mi på litt over et år begynner å bli matlei. hun spiser ikke for som jeg kjøper (labb), det eneste huns spiser er matrester. hva kan jeg jøre med dette? jeg vil jo at hun skal spise foret sitt!

:icon_confused:

Skrevet

Da ville jeg rett og slett sluttet med matrestene. En frisk hund sulter ikke foran matskålen, som det sies.. Du kan evt gi hunden litt matrester om den er flink og spiser opp foret sitt først.

Skrevet
hei!

tispa mi på litt over et år begynner å bli matlei. hun spiser ikke for som jeg kjøper (labb), det eneste huns spiser er matrester. hva kan jeg jøre med dette? jeg vil jo at hun skal spise foret sitt!

:icon_confused:

Hun spiser ikke maten sin så lenge du fortsetter å gi henne rester.. og søker du på forumet her, så vil du finne mange diskusjoner om Labb, og årsaken til at de aller, aller fleste av oss her bruker andre fortyper..

Så jeg vil foreslå å kjøpe en annen type for (feks royal canine, Pro plan, Hills, vom og hundemat...... ) og bare tilby henne henne mat to ganger om dagen.. Spiser hun ikke maten sin innen fem minutter, så tar du vekk maten og venter med å tilby henne frem til neste måltid

Skrevet

Signerer den over. Det er det beste rådet.

Ikke begyn å gi henne spesialgreier og oljer hvertfall, det gjør hunden enda mer kresen. Hvorfor spise kjedelige klumper når hun kan få knallgod middagsmat? :icon_confused:

vom og hundemat er genialt. Min får kun det, samt litt brødskiv, ris og noe middagsrester når jeg føle for å gi han det :whistle: Pelsen er fin og han fikk noe mer kjøtt på kroppen.

Skrevet
Signerer den over. Det er det beste rådet.

Ikke begyn å gi henne spesialgreier og oljer hvertfall, det gjør hunden enda mer kresen. Hvorfor spise kjedelige klumper når hun kan få knallgod middagsmat? :icon_confused:

Klarer bare ikke å fatte å begripe hvorfor hunder på liv og død MÅ spise det samme hele tiden, hva er det skumle med å gi dem litt variasjon ??

Skrevet
Klarer bare ikke å fatte å begripe hvorfor hunder på liv og død MÅ spise det samme hele tiden, hva er det skumle med å gi dem litt variasjon ??

En frisk hund vil ikke ta skade av litt variasjon. Hunder er nå en gang laget slik at de strengt tatt skal være mer opptatt av å få i seg føde (som er næringsmessig verdifull for dem) enn hva, dermed skal det i utgangspunktet ikke være noen problem å få en hund til å spise bare tørrfôr - eller hva man nå velger å fôre dem med. Når man vet at hunden SPISER så kan man gi dem litt variasjon innimellom.

Hadde det vært min hund så ville jeg tatt bort alt av tillegg en periode, la hunden ha maten tilgjengelig en kort periode et par ganger om dagen - gjerne rett etter tur/trening og da etter en stund begynne å igjen gi litt attåt... (og jeg ser ingen grunn til å bytte fra Labb!)

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du quoter meg, for hvis du leser hele innlegget mitt så ser du kanskje at bikkja mi får middagsrester osv :icon_confused:

Dette er snakk om en hund som tydeligvis vet å utnytte middagsrestene, og dropper derfor maten sin. Det beste da er å IKKE gi den noe, eller bytt för(kanskje den ikke liker maten).

Skrevet
Skjønner ikke helt hvorfor du quoter meg, for hvis du leser hele innlegget mitt så ser du kanskje at bikkja mi får middagsrester osv :icon_confused:

Dette er snakk om en hund som tydeligvis vet å utnytte middagsrestene, og dropper derfor maten sin. Det beste da er å IKKE gi den noe, eller bytt för(kanskje den ikke liker maten).

fordi det var du som frarådet å gi tillegg da det ville gjøre bikkja enda mer kresen... :whistle:

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Har det samme problemet med rottweileren min.

Han har skåla framme heile tida (slik har det alltid vært og slik kommer det til å forbli) med mat i men spiser nesten ikkje. Kan gå 1 døgn mellom hver gang han spiser.

Har prøvd å bytte for, men er det samme uansett (friskies, for speielt tilpassa for rottiser, samt slike små prøve poser fra dyrlegen osv).

Eneste han spiser er matrester (brødskiver, ris, pølser, fisk osv), valpeforet til Embla om han kommer i nærheten av skåla hennes og rått kjøtt/vom/boksmat/hundepølse.

Vom gir vi han ikkje lenger pga at det spruter svart gjørme ut bakluka i ett døgn etter han har spist, og det er ett h*lvete å tørke opp, så for tida får han hundepølse blanda inn i tørrforet, eller koteletter fra rimi.

Om rådene til de andre ikkje funker kan du vel alltids prøve råfore en stund, evt blande rått kjøtt/boksmat/hundepølse inn med tørrforet. Da spiser hunden din nok ;) Funka iallefall for meg.

Skrevet

Ingen av mine hunder har spist Labb, så jeg ville hvertfall byttet ut tørrfóret i første omgang.

Hvis hun fortsatt spiser dårlig på et annet fór kan du jo prøve å blande litt vom i tørrfóret. Da får hun en mat som er bra for henne i tillegg til at det er godt. Den maten vi spiser er det feil næringsinnhold i, så selv om hunden spiser det betyr det ikke at det er bra for den. Hunder som får middagsrester om de ikke spiser tørrfóret slutter å spise tørrfór. Mye bedre med kjøttkake :icon_redface:

Jeg er likevel enig i at det er ingen hunder som tar skade av litt variasjon, men at hovedkosten bør være et godt tørrfór evt sammen med vom.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...